hambergermenu

پرجمعیت‌ترین شهرهای ایران را می‌شناسید؟

آخرین سرشماری نفوس و مسکن در ایران که در سال 1395 انجام شد نشان داد که بیش از 50 میلیون و 900 هزار نفر از جمعیت حدود 80 میلیونی کشور در شهرها زندگی می‌کنند، یعنی حدود 74 درصد و این در حالی‌ست که ده سال قبل یعنی در سال 1385 نزدیک به 68 درصد ایرانی‌ها شهرنشین بوده‌اند. اگر این نسبت را به همین ترتیب دنبال کنیم می‌بینیم که هر چه به گذشته برمی‌گردیم نسبت جمعیت شهرنشین به کل جمعیت کشور کم‌تر و کم‌تر می‌شود و این به‌معنی مهاجرت افراد از روستاها به شهرها و تمایل بیشتر به شهرنشینی در سال‌های اخیر است. همین قضیه جمعیت شهرهای ایران را بیش از پیش کرده‌است. در این نوشتار قصد داریم نگاهی به فهرست پرجمعیت‌ترین شهرهای ایران و روند رشد جمعیت در آن‌ها داشته باشیم.

 

فهرست پرجمعیت‌ترین شهرهای ایران

علاقه به شهرنشینی باعث شده بعضی از شهرها، به‌علت مساحت نسبتاً کم، تراکم جمعیت بالایی داشته باشند و این خود خود مشکلات مختلفی را در پی داشته است. البته گسترش شهرنشینی از سویی باعث پیشرفت شهرهای پرجمعیت و بالارفتن سطح زندگی در آن‌ها شده است. همه می‌دانیم که تهران اولین شهر ایران از نظر تعداد جمعیت است و همه با مشکلات این جمعیت زیاد یعنی مشکلاتی مانند آلودگی هوا و ترافیک آشناییم. اما از سویی می‌دانیم که ساکنان این شهر نسبت به بسیاری از دیگر شهرها به امکانات بیشتری برای داشتن رفاه بیشتر دسترسی دارند. این سخنان درباره‌ی سایر شهرهای پرجمعیت ایران هم صدق می‌کنند. پرجمعیت‌ترین شهرهای ایران به قرار زیر هستند:

 

10- ارومیه
شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی ست و در شمال‌غربی کشور واقع‌ شده است. این شهر براساس آمار سال 1395 حدود 736 هزار نفر جمعیت دارد و از نظر جمعیت دهمین شهر کشور و دومین شهر در شمال‌غربی کشور بعد از تبریز است. ارومیه همیشه جزو شهرهای پرجمعیت ایران بوده و در تمامی سرشماری‌های انجام شده از سال 1335 تا کنون در یکی از رتبه‌های 9، 10 یا 11 کشور قرار داشته است.

 

9- کرمانشاه
کرمانشاه مرکز استان کرمانشاه است و در غرب کشور واقع‌ شده است. این شهر براساس آمار سال 1395 حدود 947 هزار نفر جمعیت داشته و از این نظر در رتبه‌ی نهم بین پرجمعیت‌ترین شهرهای کشور قرار دارد. کرمانشاه از سال 85 تا 95 نهمین شهر پرجمعیت ایران بوده و پیش از آن هم همیشه یکی از شهرهای پرجمعیت به‌شمار می‌آمده و در یکی از رتبه‌های 6، 7 یا 8 کشور قرار داشته است. یکی از نکات جالب درباره‌ی جمعیت کرمانشاه افزایش قابل‌توجه جمعیت این شهر بین سال‌های 55 تا 65 است. جمعیت کرمانشاه بین این دو سال از حدود 290 هزار نفر به حدود 565 هزار نفر رسیده است، یعنی تقریباً 94 درصد افزایش داشته است.

 

8- اهواز
اهواز مرکز استان خوزستان واقع‌شده در جنوب غربی ایران است. جمعیت این شهر براساس آمار سال 1395 حدود 1 میلیون و 184 هزار نفر است و از این نظر در جایگاه هشتم در کشور قرار دارد. جمعیت اهواز با اضافه‌کردن جمعیت اطراف شهر به حدود 1 میلیون و 700 هزار نفر می‌رسد.

 

7- قم
قم مرکز استان قم واقع‌شده در قسمت مرکزی ایران است. این شهر براساس آمار سال 1395 حدود 1 میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد و در فهرست پرجمعیت‌ترین شهرهای ایران در جایگاه هفتم قرار گرفته است. قم با تراکم جمعیت 7 هزار و 257 نفر بر کیلومتر مربع یکی از پرتراکم‌ترین شهرهای کشور است و این بیشتر به‌علت مساحت کم این شهر و مهاجرپذیربودن است. 
بسیاری از مهاجران با هدف تحصیل در مراکز آموزشی و حوزه‌های علمیه‌ی این شهر به قم می‌آیند و درصد قابل‌توجهی از این مهاجران را شهروندان کشورهای دیگر تشکیل می‌دهند.

 

6- تبریز
تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی واقع‌شده در شمال غربی کشور است. این شهر براساس آمار سال 1395 حدود 1 میلیون و 593 هزار نفر جمعیت دارد و از نظر جمعیت در رتبه‌ی شش‌ام کشور جای دارد.

 

5- شیراز
شیراز مرکز استان فارس واقع‌شده در جنوب غربی ایران است. این شهر براساس آمار سال 1395 حدود 1 میلیون و 565 هزار نفر جمعیت دارد و از نظر جمعیت در جایگاه پنج‌ام بین شهرهای کشور قرار گرفته است. تبریز هم از شهرهایی‌ست که بین سال‌های 1355 تا 1365 افزایش جمعیت قابل‌توجهی داشته و جمعیت آن طی این 10 سال از حدود 425 هزار نفر به 848 هزار نفر رسیده یعنی تقریباً 2 برابر شده است.

 

4- کرج
کرج مرکز استان البرز واقع‌شده در قسمت میانی کشور است. این شهر براساس آمار سال 1395 حدود 1 میلیون و 592 هزار نفر جمعیت دارد و در فهرست شهرهای پرجمعیت ایران در جایگاه چهارم کشور قرار گرفته است. کرج با رشد سالانه‌ی جمعیت 3.14 درصد در بین تمامی شهرهای کشور بیشترین رشد جمعیت را دارد و این بیشتر به‌علت مهاجرپذیربودن این شهر است.

کرج

 

3- اصفهان
اصفهان مرکز استان اصفهان واقع‌شده در قسمت مرکزی کشور است. این شهر براساس آمار سال 1395 حدود 2 میلیون و 961 هزار نفر جمعیت دارد و از این نظر در جایگاه سوم در کشور قرار گرفته است. یکی از نکات جالب‌توجه درباره‌ی جمعیت اصفهان این است که رشد جمعیت اصفهان از سال 1330 تاکنون همواره صعودی بوده، اما سرعت افزایش جمعیت در آن تقریباً همیشه ثابت بوده، برعکس بسیاری از شهرها که در بعضی از بازه‌های زمانی، به‌ویژه بین سال‌های 55 تا 65 افزایش جمعیت قابل‌توجهی داشته‌اند.

 

اصفهان

 

2- مشهد
مشهد مرکز استان خراسان رضوی واقع‌شده در شمال شرقی کشور است. این شهر براساس آمار سال 1395 حدود 3 میلیون نفر جمعیت دارد و به‌عنوان دومین شهر پرجمعیت ایران شناخته می‌شود. این شهر از سال 1335 تا کنون همیشه بعد از تهران دومین شهر پرجمعیت ایران بوده است و همواره رشد جمعیت زیادی داشته است. جمعیت این شهر از حدود 600 هزار نفر در سال 55 به حدود 1 میلیون و 500 هزار نفر در سال 65 رسیده است، یعنی حدود 150 درصد افزایش جمعیت داشته است.

مشهد

 

1- تهران
همان‌طور که اشاره کردیم تهران پرجمعیت‌ترین شهر ایران است. این شهر نه‌تنها پرجمعیت‌ترین شهر ایران که پرجمعیت‌ترین شهر در غرب آسیا و سومین شهر پرجمعیت در خاورمیانه به‌شمار می‌آید و در فهرست پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان نیز در جایگاه 24 قرار دارد. براساس آخرین آمارها در سال 96 تهران حدود 8 میلیون و 700 هزار نفر جمعیت دارد. میزان رشد جمعیت در تهران 1.79 درصد در سال است و همچنین این شهر یکی از شهرهای مهاجرپذیر کشور هم هست و این قطعاً تأثیر زیادی بر روند رشد جمعیت آن داشته و دارد.

 

تهران

 

مطالب پیشنهادی گردشگری

عکس شهر رمعکس فلورانسعکس سیدنی استرالیا
عکس ونیزعکس ونکوور کاناداعکس شهر سن سباستین
عکس سویل اسپانیاعکس ریو دو ژانیرو برزیلعکس مونیخ آلمان
عکس پاریسعکس لندنعکس تفلیس گرجستان
عکس استانبول ترکیهعکس شهر میلان ایتالیاعکس پکن چین

 

منبع : باحال مگ

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی