hambergermenu

چگونه ارز دولتی بخریم؟

 

چگونه ارز دولتی بخریم؟

 

ارز دولتی در ایران، در واقع نازلترین قیمت ارز را داراست که البته این نرخ توسط دولت تعیین شده و صرفا برای مقاصد خاصی عرضه می شود. این مقاصد شامل زمانی است که شما ضرورتی برای خروج از کشور دارید، به طور مثال دانشجو هستید و یا برای درمان بیماری خود قصد دارید به کشور دیگری سفر کنید؛ همچنین در شرایطی که دولت برای وارد کردن کالاهای خاصی در بخش خصوصی و یا دولتی ارز دولتی تعیین می کند نیز می توان از این امکان استفاده کرد. اما چگونه ارز دولتی بخریم؟ با چه شرایطی می توانیم ارز دولتی دریافت کنیم؟ در ادامه به موارد و شرایطی که برای دریافت ارز دولتی به آن نیاز دارید اشاره خواهیم کرد. همراه ما باشید.

 

چگونه ارز دولتی بخریم؟

در کشور ما ارز دارای چندین نرخ مختلف است. این نرخ در بازار آزاد معمولا بالاتر از قیمتی است که دولت تعیین می کند؛ به همین دلیل مسافران به خارج از کشور سعی دارند بخشی از هزینه های خود را با سقف ارز دولتی که در ایران پرداخت می شوند جبران کنند. اما برای دریافت ارز دولتی یا ارز مسافرتی چه مدارک و شرایطی لازم است؟ در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

 

مدارک لازم برای دریافت ارز دولتی

 

مدارک لازم برای دریافت ارز دولتی

 

گذرنامه ایرانی

برای دریافت ارز دولتی لازم است حتما اصل و کپی گذرنامه ایرانی خود را به صرافی یا شعبه ارزی بانک ارائه کنید. برای دریافت ارز دولتی لازم است حتما حداقل 6 ماه زمان از اعتبار گذرنامه شما باقی مانده باشد.

 

بلیط پرواز خریداری شده

برای دریافت ارز دولتی شما باید بلیط هواپیمای خود را از قبل خریداری کرده و آن را به صرافی یا بانک مورد نظر ارائه کنید. همچنین در صورتی که بلیط خود را به صورت غیر حضوری خریده اید باید کد رهگیری و اطلاعات مربوط به آن را نیز ارائه کنید.

 

مدارک شناسایی

برای دریافت ارز دولتی در دست داشتن اصل و کپی مدارک شناسایی مانند کارت ملی هوشمند و شناسنامه اجباری است.

 

مدارک اثبات واریز وجه عوارض خروج از کشور

پس از پرداخت عوارض خروج از کشور ارائه رسید آن الزامی است. عوارض خروج از کشور برای اولین بار در سفرهای عادی مبلغ 400 هزارتومان و در سفر دوم 600 هزار تومان و دفعات بعدی 800 هزار تومان است. این مبلغ برای حج تمتع و عمره برای بار اول 132 هزار تومان و دفعات دوم 198 هزار تومان و در دفعات بعدی 264 هزار تومان است.

 

ارائه مدارک ویزا

در صورتی که به کشورهایی سفر می کنید که نیاز به ویزا دارند، ارائه مدارک مربوط به ویزا الزامیست.

 

تکمیل فرم درخواست ارز

برای دریافت ارز دولتی ابتدا باید فرم مربوط به درخواست خود را به طور کامل پر کنید. این فرم باید بدون نقص و قلم خوردگی پر شود.

 

شماره حساب معتبر

باید دقت داشته باشید که شماره حسابی که ارائه می کنید باید به نام متقاضی باشد. همچنین شماره موبایل ارائه شده نیز باید به نام شما باشد.

 

نکات مهمی که باید هنگام دریافت ارز مسافرتی بدانید

 

نکات مهمی که باید هنگام دریافت ارز مسافرتی بدانید

  1. 1. ارز دولتی به افراد زیر 12 سال تعلق نمی گیرد. بنابراین در سفرهای خانوادگی برای کودکان زیر 12 سال خود نمی توانید ارز دولتی دریافت کنید.

 

  1. 2. ارز دولتی به گذرنامه های سیاسی تعلق نمی گیرد.

 

  1. 3. ارز دولتی به افراد دو تابعیتی تعلق نخواهد گرفت.

 

  1. 4. در صورتی که دانشجو هستید و برای مهاجرت با مقاصد تحصیلی نیاز به ارز دولتی دارید باید مدرک زبان معتبر و همچنین گواهی پذیرش بدون قید و شرط از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم، گواهی اشتغال به تحصیل و یا گواهی پایان خدمت سربازی برای آقایان را در اختیار داشته باشید.

 

ارز دولتی را از چه مراکزی دربافت کنیم؟

برای دربافت ارزهای دولتی باید به مراکز زیر مراجعه نمایید:

  • صرافی های دولتی
  • صرافی های خصوصی مورد تایید
  • بانک ها
  • سامانه بازار متشکل ارزی

 

سامانه بازار متشکل ارزی یک پایگاه آنلاین برای دریافت ارزهای دولتی محسوب می شود که از این طریق می توانید بدون مراجعه حضوری و اتلاف وقت در صف های طولانی ارز دولتی و مسافرتی دربافت کنید. البته برای کوتاه شدن دست دلالان ارز هر شخص با کد ملی متعلق به خود تنها یک بار در سال می تواند از طریق این وبسایت ارز دولتی دریافت نماید.

 

کدام بانک ها ارز دولتی پرداخت می کنند؟

لیست بانک های پرداخت کننده ارز دولتی به متقاضیان و مسافرین به خارج از کشور شامل موارد زیر است که در ادامه خواهید خواند:

 

بانک ملت: برای دریافت ارز دولتی از بانک ملت ابتدا در صرافی بانک از طریق وبسایت آن ثبت نام کنید و به صورت آنلاین نوبت بگیرید تا در صف دریافت ارز نمانید.

 

بانک ملی: برای دریافت ارز دولتی از بانک ملی حداقل از یک هفته قبل نوبت بگیرید. شعبه ارائه کننده ارز دولتی بانک ملی معمولا یکی از شلوغ ترین شعبات بانکی در بین سایر پایگاه ها است.

 

بانک سامان: به علت ازدحام بالا حتما در شعبات ارزی بانک سامان از یک هفته قبل از پرواز خود برای دریافت ارز دولتی نوبت رزرو کنید.

 

بانک تجارت: بانک تجارت معمولا حواله های ارزی خود را در همان روز مراجعه شما ارائه خواهد داد و نیازی به رزرو وقت از قبل نیست.

 

بانک پارسیان: ساعات دریافت حواله در شعبات ارزی بانک پارسیان محدود است و لازم است روزانه بین ساعات 9:30 دقیقه تا 12:30 در شعبه ارزی مورد نظر حضور داشته باشید.

 

کلام آخر

در این مقاله به سوالات مهم پیش آمده درباره اینکه چگونه ارز دولتی بخریم پاسخ دادیم. از آنجایی که تفاوت قیمت ارز دولتی و ارز در بازار آزاد کم نیست، معمولا نقش دلالان و چه بسا کلاه برداران بازار ارز در این حیطه بسیار پر رنگ است. بنابراین برای دریافت ارز مسافرتی به هیچ عنوان به پایگاه هایی غیر از آنچه که در این مقاله به آن اشاره شد مراجعه نکنید و همچنین مدارک خود را در اختیار افراد ناشناس به عنوان واسطه قرار ندهید. پس از دریافت ارز دولتی، برای سفر به خارج از کشور می‌توانید از خدمات آژانس گردشگری فلای تودی بهره ببرید.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی