hambergermenu

مسمومیت گربه ؛ ۱۰ نشانه‌ای که باید جدی بگیرید + اقدامات فوری

 

مسمومیت گربه

 

مسمومیت گربه یک موقعیت اورژانسی می‌باشد که بسته به شرایط جسمی گربه، ممکن است نیازمند درمان سریع و فوری باشد. در صورتی که از حیوانات خانگی، مانند گربه، نگهداری می‌کنید لازم است نسبت به برخی نشانه‌ها، بیماری‌ها، مسمومیت‌ها آگاهی داشته باشید تا بتوانید در اسرع وقت نسبت به درمان پت اقدام کنید. گربه‌ها جثه‌ی کوچکی دارند و به دلیل ذات بازیگوش و شیطانی که دارند، از هر کجایی سر در می‌آورند؛ آن‌ها ممکن است با خوردن یک ماده خوراکی آلوده یا حتی تنفس در هوای ناسالم یا سرک کشیدن در خاک یک گلدان به راحتی گرفتار مسمومیت شوند و جان خودشان را به خطر اندازند. شناخت نشانه‌های مسمومیت، درمان سریع و به موقع می‌تواند شانس زنده بودن گربه را افزایش دهد؛ بنابراین لازم است علائم و نشانه‌های مسمومیت گربه را به خوبی بشناسیم و هر گونه علامت غیرعادی را جدی بگیریم.

 

انواع مسمومیت در گربه‌ها

گربه‌ها، مانند بسیاری از حیوانات خانگی، تن و بدن خود را به وسیله‌ی زبان تمیز می‌کنند و به دلیل آن که کبد آن‌ها فاقد برخی آنزیم‌های کبدی است، مسمومیت در آن‌ها بسیار شایع می‌باشد. برای مسمومیت گربه به دنبال دلیل خاص یا کشف یک ماده‌ی عجیب نباشید، این حیوانات بازیگوش خیلی راحت‌تر از آنچه شما می‌پندارید دچار مسمومیت می‌شوند. حتی حضور گربه در یک هوای آلوده یا لیسیدن بدنش در صورتی که به یک ماده‌ی مسمومیت‌زا آلوده باشد، به راحتی او را دچار مسمومیت خواهد کرد.

 

تغذیه نامناسب، بسیاری از داروهای انسانی، مواد آرایشی، مواد شوینده که برای تمیزکاری استفاده می‌شود، اسپری‌های دفع حشرات، خوراکی‌های انسانی که برای گربه مناسب نیست، مواد شیمیایی مانند ضد یخ، خوراکی‌های تاریخ مصرف گذشته و غیره، برای بسیاری از نژادهای گربه ایجاد مسمومیت می‌کند.

 

مسمومیت در گربه‌ها به چند طریق ایجاد می‌شود:

  • خوردن ماده سمی که به طور مستقیم یا با لیس زدن پوست وارد بدن گربه شود.

 

  • استنشاق گاز سمی مانند تنفس بخارات مواد شوینده یا حشره کش‌ها و …

 

  • جذب ماده مسمومیت‌زا از طریق پوست و پنجه‌ها

 

علائم مسمومیت گربه

بسته به نوع سم و شرایط فیزیکی بدن گربه، علائم مسمومیت متفاوت خواهد بود. با ورود ماده مسمومیت‌زا به بدن گربه، او احتمال دارد علائم زیر را از خود نشان دهد:

 

   علائم عصبی

به طور کلی علائمی مانند تشنج، لرزش، برهم خوردگی تعادل، عدم هماهنگی حرکات، کما و اغما، تحریک پذیری بالا، افزایش ضربان قلب، گیجی و خواب آلودگی، افتادگی ناگهانی و پرخاشگری عصبی در این گروه جای می‌گیرند.

  علائم گوارشی

این علائم شامل اسهال و استفراغ و به دنبال آن بی‌حالی ناشی از دفع آب بدن خواهد بود که گاسترو یا مشکلات گوارشی را به وجود می‌آورد.

مسمومیت گربه

 

      علائم پوستی

گرایش رنگ بدن گربه به کبودی و رنگ آبی، التهاب، خارش و تورم در سطح بدن گربه

بسیاری از سموم یا مواد مسمومیت‌زا ترکیبی از علائم بالا را در بدن گربه ایجاد می‌کنند؛ به طوری که ممکن است شرایط طوری رقم بخورد که جان حیوان در معرض آسیب جدی و حتی مرگ قرار بگیرد. همچنین لازم است بدانید که بسیاری از نژادهای گربه، علائم درد و بیماری را دیر بروز می‌دهند و امکان دارد زمان طلایی برای درمان هدر برود.

 

      علائم تنفسی

علائم احتمالی مانند سرفه، عطسه، تنفس سریع و غیرعادی و به طور کلی مشکلات تنفسی خود را بروز دهد.

 

مسمومیت گربه و درمان

روند  درمان مسمومیت گربه با توجه به ماده‌ای که پت را دچار بیماری کرده متغیر می‌باشد. قبل از هر اقدامی لازم است بدانید که گربه با چه ماده‌ای مسموم شده است.

  •  اگر عامل مسمومیت استنشاقی بوده، حیوان را به هوای آزاد برسانید. چنانچه حیوان از طریق پوست با ماده‌ی مسمومیت‌زا در تماس بوده، پس از پوشیدن دستکش، ماده سمی را از پوست او بزدایید.

 

  • قبل از مراجعه به دامپزشک، از خوراندن آب زیادی به گربه و یا شست‌وشوی پوست او اجتناب کنید.

 

  • بسته به نوع ماده مسمومیت‌زا، ممکن است دامپزشک تصمیم بگیرد معده گربه را شست‌وشو دهد. اگر گربه به وسیله‌ی یک ماده‌ی خوراکی مسموم شده است، نباید پیش از دستور پزشک، حیوان را وادار به استفراغ کنید زیرا احتمال آسیب به دستگاه گوارش و معده را دارد.

 

  • در اسرع وقت گربه را در باکس مخصوص بگذارید و به دامپزشکی مراجعه کنید. شرایط گربه را به طور دقیق برای دامپزشک توضیح دهید تا او با توجه به اطلاعات، از پادزهر مناسب استفاده کند. در صورتی که نمی‌دانید گربه دقیقا با چه ماده‌ای مسموم شده است، آزمایش‌های تشخیصی در کلینیک از او گرفته خواهد شد و سپس برای درمان اقدام می‌شود.

 

بیماری گربه

 

10 نشانه مسمومیت گربه که نیاز به درمان فوری دارد

وجود هر علامت غیرعادی در گربه، ممکن است دلیلی بر بیماری یا مسمومیت باشد. حتی اگر شکی به مسمومیت ندارید، لازم است برای اطمینان بیشتر حیوان را نزد دامپزشک ببرید. زیرا همانطور که اشاره شد، خوردن یا استشمام خیلی از وسایل بی‌اهمیت که در منزل هستند، ممکن است برای گربه‌ها ایجاد مسمومیت نماید.

ده نشانه مسمومیت گربه که در بسیاری از نژادها مشترک است به شرح زیر است:

  1. 1.تشنج، لرزش بدن و لرزش دست و پا

 

  1. 2.عدم تعادل در راه رفتن مانند تلو تلو خوردن

 

  1. 3.استفراغ یا ترشح بیش از حد بزاق دهان

 

  1. 4.تغییر رنگ پوست بدن گربه

 

  1. 5.افزایش بیش از حد نوشیدن آب یا ادرار بیش از حد

 

  1. 6.ضعف، بی‌حالی و تب

 

  1. 7.وجود خون در براق، مایع استفراغ، ادرار یا مدفوع

 

  1. 8.تنفس سریع و در واقع نفس نفس زدن

 

  1. 9.رنگ پریدگی لثه، ورم یا التهاب پوست

 

  1. 10.تپش قلب و ضربان غیرعادی و …

 

برای مسمومیت گربه چکار باید کرد؟

اگر حس می‌کنید گربه‌تان دچار مسمومیت شده، قبل از هر چیزی خونسردی خود را حفظ کنید. در نظر داشته باشید که بسیاری از سموم که در خانه یافته می‌شوند و امکان دارد گربه به وسیله‌ی آن مسموم شده باشد، با مراجعه به دامپزشک و دارو درمانی به راحتی درمان می‌شود.

 

از دادن داروهای خودسرانه به گربه اجتناب کنید و پیش از معاینه توسط پزشک، سعی نکنید با استفاده از داروهای مختلف گربه را درمان کنید. گربه‌ها جثه‌ی کوچکی دارند و امکان دارد بر اثر مصرف حتی یک قرص اشتباه، جان خود را از دست بدهند یا آسیب‌های جبران ناپذیری ببینند.

 

اگر حس می‌کنید گربه دچار بی‌حالی، مسمومیت یا بیماری شده، به او خوراکی یا تشویقی گربه ندهید. بهتر است پیش از هر اقدامی، گربه توسط دامپزشک ویزیت شود.

 

شانس درمان برای گربه‌هایی که سریعا به دامپزشکی مراجعه می‌کنند و مراقبت‌های پزشکی دریافت می‌کنند بسیار بیشتر از گربه‌هایی است که دیر و با تاخیر روند درمان را طی می‌کنند.

 

پیشگیری همیشه بهتر از درمان جواب می‌دهد؛ بنابراین نسبت به تغذیه گربه دقت بیشتری به خرج دهید. از دادن غذاهای صنعتی یا خانگی ارزان قیمت، پوچ‌ها یا تشویقی‌هایی که برند معتبری ندارند یا تاریخ مصرف‌شان گذشته اجتناب کنید.

 

شاید گربه‌ها پس از مسمومیت بنا به دستور پزشک، نیازمند رژیم غذایی خاصی باشند تا سلامتی یا ضعف بدنشان جبران شود. در این زمان، از خوراک گربه با برندهای معتبر استفاده کنید.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *