hambergermenu

معرفی ۸ بازی پرطرفدار از انواع بازی تخته ای

درست است که امروزه بازی‌های‌ ویدئویی و کامپیوتری پرچم‌دار و فاتح صنعت سرگرمی جهان هستند و انواع مختلفی مثل بازی‌های‌ استراتژیک و جنگی دارند، اما بازی‌های تخته ای هم هنوز در میان اغلب مردم جهان طرفداران خاص خود را دارند. همه ما قطع به یقین تابه‌حال اسم بازی‌هایی از جمله شطرنج یا تخته نرد را شنیده ایم. این بازی‌ها علاوه بر بهبود کارکرد مغز و افزایش خلاقیت، به مفرح کردن دورهمی‌ها کمک می‌کنند و شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها ساعات خوشی را کنار خانواده و دوستان‌تان سپری کنید.

 

معرفی 8 بازی پرطرفدار از انواع بازی تخته ای

 

این روزها چالش و رقابت بین بازی‌های‌ ویدئویی و بازی‌های تخته‌ای به شدت بالاگرفته و به همین علت هم شرکت‌های‌ سازنده بازی را به تکاپو وا داشته که برای جذب مخاطب بیشتر، به فکر جذاب کردن بازی‌ها و تولید سرگرمی‌های‌ جدید باشند.

ما در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با محبوب‌ترین انواع بازی‌های تخته‌ای آشنا کنیم تا هم برای رنگ و بو دادن به دورهمی‌هایتان قدم موثری بردارید و هم این سبک از بازی‌ها را جایگزین بازی‌های جنگی و خشنی کنید که نوجوانانتان برای سرگرمی بیشتر از آن‌ها استفاده می‌کنند. تا انتها با ما همراه باشید.

 

بازی تخته ای چیست؟

بازی تخته ای یا Board game به بازی‌هایی گفته می‌شود که به صورت گروهی و بر اساس قوانین از پیش تعیین شده خاصی انجام می‌شود. در حقیقت این بازی‌ها از ایده‌های کوچک ولی بسیار جذاب ساخته شده اند و می‌توانند چندین ساعت افراد  بازی‌کننده را سرگرم خود کنند. در این بازی‌ها معمولا هر بازیکن برای رسیدن به هدف نهایی که سریعتر رسیدن به خط پایان بازی است تلاش می‌کند. بازی‌های تخته‌ای به دلیل اینکه هوش را به کار می‌اندازند، خلاقیت را در افراد افزایش داده و باعث افزایش میزان تمرکز می‌شوند.

تصور عامه از بازی‌های‌ تخته ای این است که این بازی‌ها برای کودکان و نوجوانان طراحی شده‌اند ولی بخاطر جذابیت بالای بازی‌های تخته‌ای، بزرگسالان هم مخاطب هدف این بازی‌ها هستند. از طرفی دیگر بازی‌های‌ تخته‌ای می‌توانند پیشنهاد جذاب و مناسبی برای هدیه دادن به دوستان باشد.

بدون تردید با خرید بازی تخته ای، شادی و خلاقیت را به دوستان و خانواده تان هدیه خواهید کرد. اما کدام بازی تخته ای مهیج تر است؟ کدام بازی‌ها در بین مردم دنیا محبوب‌تر هستند؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

 

معرفی مشهورترین ‌بازی های‌ تخته‌ ای در جهان

بازی‌های‌ زیادی در دنیا وجود دارد که به صورت تخته‌ای یا رومیزی انجام می‌شود، ما در ادامه این مطلب به معرفی معروف ترین‌ بازی‌های‌ تخته‌ای خواهیم پرداخت، پس با ما در ادامه این موضوع جذاب همراه باشید.

 

تخته نرد یا Backgammon

تخته نرد یا Backgammon بازی تخته ای

 

بی‌شک می‌توان گفت بازی تخته نرد یکی از جذاب‌ترین ‌و هیجان انگیزترین‌ انواع بازی های‌ تخته‌ای است که پیشینه زیادی دارد. تخته نرد به دلیل محبوبیت زیاد آن در بین اکثر کشورها و تمامی سنین، اولین عضو لیست محبوب ترین ‌بازی های‌ تخته‌ای دنیا است.

بعضی از نوشته‌های تاریخی، تخته نرد را به‌عنوان قدیمی‌ترین ‌بازی تخته‌ای تاریخ معرفی کرده‌اند. در این بازی دو حریف مهره‌های‌ خود را با چینش خاصی در دو طرف یک صفحه قرار می‌‌دهند و با ریختن دو تاس، مهره‌ها را حرکت می‌دهند تا مهره‌ها تمام خانه‌های صفحه را طی کنند و از بازی خارج شوند. هر حریف که بتواند سریعتر مهره‌های‌ خودش را از صفحه بازی خارج کند، برنده بازی است. اگر علاقمند به این بازی هستید به شما پیشنهاد می کنیم آموزش بازی تخت نرد را مطالعه کنید.

 

شطرنج یا Chess

 

شطرنج یا Chess تخته ای

 

شطرنج https://shahrefekr.ir/product-category/chess/ از دیگر انواع بازی تخته ای است که از شهرت بالایی برخوردار است. همه ما حداقل یک بار صفحه شطرنج و مهره‌های آن را دیده‌ایم، بازی قدیمی که از سری بازی‌های تخته‌ای استراتژیک است و برای موفق بودن در آن باید از هوش و ذکاوت بالایی برخوردار بود. 1500 سال است که این بازی محبوبیت خود را حفظ کرده و هنوز هم به صورت خیلی جدی در تمام جهان بازی می‌‌شود. این بازی امروزه به‌عنوان یک رشته ورزشی بین‌المللی شناخته شده و هرساله مسابقات جهانی آن برای ورزشکاران برگزار می‌‌شود.

در این بازی دو حریف مهره‌هایی با رنگ‌های متضاد دارند که آنها را در دوطرف صفحه می‌‌چینند. هر حریف باید با استفاده از مهره‌های خود به مهره همنام حریف حمله کند و مهره شاه حریف خود که مهم‌ترین مهره او است را در حالتی قرار دهد که در حرکت بعدی کشته شود. به این حرکت کیش و مات شدن می‌گویند که به معنای پایان بازی است. مهره‌های‌ در صفحه شطرنج با توجه به قوانین خاصی حرکت می‌ کنند.

 

دومینو ( Dominoes)

 

دومینو ( Dominoes) تخته ای

 

دومینو نیز یک بازی تخته‌ای بسیار هیجان‌انگیز است که انجام آن نیاز به تمرکز بالایی دارد. قطعات مستطیلی‌ای در بین بازیکنان پخش می‌‌شود که روی آنها اعدادی نوشته شده است. بازیکن باید این مهره‌ها را جوری کنار هم قرار دهد که مهره‌های هم شماره کنار هم قرار بگیرند. هدف این بازی ساختن یک زنجیره با استفاده از مهره‌های هم‌شماره است. هر بازیکنی که بتواند زودتر تمام مهره‌های خودش را وارد بازی بکند، برنده این بازی است. در این بازی نحوه تشخیص صحیح مهره‌های هم شماره و چینش اصولی آنها می‌‌تواند شرط پیروزی در این بردگیم جذاب باشد.

 

جنگا (Jenga)

بازی جنگا یکی دیگر از محبوب‌ترین انواع بازی‌ تخته ای است که در سرتاسر دنیا و در میان تمام سنین طرفداران خاص خود را دارد. قواعد ساده و هیجان بالای این بازی در محبوبیت آن نقش بسزایی داشته است.

در این بازی دو یا چند نفره ابتدا قطعه هایی را روی هم چیده و با آنها یک برج می‌سازید و در ادامه هر یک از قطعات را بر حسب عددی که روی آن نوشته شده و عددی که از پرتاب تاس‌های بازی در هر نوبت به دست می‌آید برداشته و مجددا در بالای برج می‌گذارید. در این میان برداشتن قطعات میانی برج هر لحظه امکان فروپاشی آن را ایجاد می‌کند. بازنده بازی کسی است که زودتر موجب فروپاشی برج شود.

 

دبرنا یا دبلنا یا تومبولا (Tombola)

دبرنا یا تومبولا یک بازی تخته ای سنتی و خانوادگی است که پیشینه تاریخی آن به ایتالیای شرقی  بازمی‌گردد. این بازی تخته ای سنتی برای اولین بار در قرن هجدهم و در شهر ناپل پا به عرصه سرگرمی در جشن‌ها و اعیاد به خصوص سرگرمی های کریسمس نهاد. این بازی به صورت گروهی و با 21 کارت و 90 مهره انجام می شود. در این بازی کارت‌هایی که روی آنها یک عدد بین 1 تا 99 حک شده به صورت مساوی بین اعضا توزیع شده و مهره ها هم در یک کیسه قرار دارد.

روی مهره ها هم همین اعداد حک شده. در هر دور از بازی یک نفر کیسه را تکان داده و یک مهره به صورت تصادفی بر می‌دارد و عدد روی آن را می‌خواند. بازی کنی که روی کارتش عدد خوانده شده وجود داشت سریع روی آن عدد را با یک لوبیا می‌پوشاند. برنده کسی است که سریع‌تر از بقیه تمام اعداد روی کارتش با لوبیا پوشیده شده و سریع‌تر هم کلمه دبرنا یا دبلنا را بلند بگوید.

 

منچ  Mensch

 

منچ Mensch تخته ای

 

بازی تخته ای و هیجان‌انگیز منچ را تقریبا همه می‌شناسند. این بازی یک بازی 4 نفره است که پیشینه تاریخی آن به کشور آلمان بر می‌گردد. در این بازی 4 گروه مهره در 4 رنگ زرد، آبی، قرمز و سبز و یک تاس وجود دارد که هر گروه از این مهره ها به یک بازیکن داده می شود. در این بازی تمام مهره‌ها ابتدا در بیرون بازی بوده و شرط ورود مهره به بازی این است که بازیکن بعد از پرتاب تاس عدد 6 را مشاهده کند.

در ادامه هم حرکت دادن مهره‌ها منوط به عددی است که با هر بار پرتاب تاس حاصل می‌شود. در تخته این بازی 4 محدوده امن شبیه به صلیب وجود دارد که هر بازیکن باید تمام مهره‌های خود را به آن محدوده امن برساند. در واقع برنده بازی کسی است که بتواند سریع تر از بقیه بازیکنان مهره‌های خود را در ناحیه امن بازی قرار دهد.

 

دوز ( Morabaraba )

بازی تخته ای دوز یکی دیگر از محبوب ترین بازی‌های تخته‌ای بین‌المللی با قدمت 800 ساله است که ریشه آن به آفریقا باز می‌گردد. این بازی هم جزء آن دسته از بازی‌هایی است که به علت عدم پیچیدگی در قواعد آن هم در بین جوانان و هم در بین نوجوانان بازی می‌شود.

 

فتح پرچم (Stratego)

فتح پرچم را می توان از انواع بازی تخته ای نامید که علاقمندان خاص خود را دارند. در بازی نظامی فتح پرچم دو بازیکن در میدانی که همان تخته بازی است پا به یک جنگ هیجان انگیز می گذارند و در این میان 40 قطعه دارند که باید در جبهه خود آنها را چیدمان کنند. این 40 قطعه به 12 نوع مختلف دسته بندی می‌شوند و هر یک نقش خاص خود را دارند. پیروز این بازی جبهه‌ای است که زودتر از جبهه مخالف پرجم پیروزی را بدست آورد. این بازی هم برای کودکان 7 تا 10 ساله، نوجوانان و جوانان مناسب است.

 

کدام بازی رومیزی مناسب سن و شخصیت شما است؟

 

کدام بازی رومیزی مناسب سن و شخصیت شما است؟

 

یشرفت تکنولوژی و جذابیت بالای بازی‌های کامپیوتری و آنلاین، طراحان بردگیم را به فکر انداخت تا با خلاقیت و فکر زیاد شروع به تولید بازی‌های جدید و تنوع دادن به بازی‌های تخته‌ای کنند. به صورتی که امروزه می‌‌توانیم برای هر سنی با هر سلیقه‌ای، بازی‌هایی با جذابیت بالا پیدا کنیم که بتواند اوقات فراغت به‌ یاد ماندنی و در عین حال مفیدی را برای افراد بسازد.

اما این مهم است که شما چه بازی برای اوقات فراغت خود انتخاب می کنید. در هر سن و سالی که باشید بازی تخت نرد و شطرنج مناسب شماست. اگر اهل بازی‌های استراتژیک هستید، شطرنج مناسب‌ترین پیشنهاد برای شما است. اما اگر اهل کری خواندن هستید و به بازی‌هایی با هیجان بالا علاقه دارید تخت نرد بهترین انتخاب است و سرشار از لحظات چالشی و هیجان انگیز است. اگر در شهر تهران زندگی می کنید با جستجو عبارت تخت نرد تهران شهر فکر در گوگل می توانید از معروفترین برندها تخته نرد به صورت تک و عمده تخته خریداری کنید.

 

نتیجه گیری

در این مقاله با انواع بازی تخته ای آشنا شدید و دانستید که بازی های تخته ای انواع گوناگونی دارد و با توجه به علاقه خود می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید و اوقات فراغت دلنشینی را رقم بزنید. اگر علاقمند به بازی های خاص و لاکچری همچون تخته نرد و شطرنج هستید می توانید از تنوع بازی های فکری شهر فکر https://shahrefekr.ir بهرمند شوید و بهترین مدلهای تخته نرد، شطرنج و منج را در این وبسایت مشاهده کنید.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *