hambergermenu

نحوه کاشت و پرورش انواع فلفل در گلدان

فلفل یکی از پرطرفدارترین گیاهان در همه کشورها محسوب می‌شود. پرورش و نگهداری از این گیاه کار آسانی بوده و به‌همین‌دلیل افراد بسیاری علاقه‌مند به کاشت آن در خانه هستند. ما در ادامه این مطلب می‌خواهیم روش کاشت أنواع فلفل و شرایط نگهداری از آن‌ها را توضیح دهیم، پس تا پایان با ما همراه باشید.

 

نحوه کاشت فلفل سبز در گلدان

 

نحوه کاشت فلفل سبز در گلدان

 

یکی از پرطرفدارترین أنواع فلفل‌ها، فلفل سبز است. این گیاه مقاومت بالایی داشته و به‌راحتی می‌توان آن را در همه محیط‌ها، حتی خانه پرورش داد. برای کاشت فلفل در خانه باید ابتدا بذرها را در سینی نشا کاشته و روی آن یک لایه نازک کمپوست بریزید. این لایه باید حدود ۵ میلی‌متر باشد. بهتر است بذر فلفل سبز را در ترکیبی از شن، ماسه، کمپوست و پرلیت بکارید.

 

پس از انجام این کار باید سینی نشا را در محیطی گرم قرار دهید تا زودتر جوانه بزنند. بهتر است روی سینی نشا را با یک پلاستیک بپوشانید و برای این‌که هوا بهتر رد و بدل شود، می‌توانید چند سوراخ روی آن ایجاد کنید. تا زمانی که جوانه‌زنی انجام می‌شود، باید بستر رشد مرطوب بماند. معمولا بین ۱ تا ۲ هفته طول می‌کشد که بذرهای فلفل جوانه بزنند.

 

برای این‌که جوانه‌ها بتوانند رشد بهتری داشته باشند، باید جوانه‌های ضعیف‌تر را حذف کنید تا همه ریشه گیاه قوی‌تر بتواند همه مواد معنی خاک را جذب کند. وقتی که تعداد برگ‌های جوانه‌ها به ۴ عدد رسید، می‌توانید آن‌ها را به خاک اصلی منتقل کنید. البته اگر در مناطق گرمسیری زندگی‌ می‌کنید، می‌توانید بذرها را در خاک اصلی بکارید. برای این کار باید بذر فلفل سبز را در عمق ۵ تا ۱۰ سانتی‌متری خاک کاشته و گلدان را در محیطی با نور غیرمستقیم خورشید قرار دهید. توجه داشته باشید که باید بستر رشد همیشه مرطوب باشد. برای اطلاع از قیمت بذر فلفل شیرین می‌توانید به فروشگاه دمبرگ مراجعه کنید.

 

کاشت فلفل دلمه‌ای در گلدان

 

کاشت فلفل دلمه‌ای در گلدان

 

کاشت همه أنواع این فلفل یکسان بوده و پس از خرید انواع بذر فلفل دلمه ای می‌توانید بذر چند نوع مختلف از این نوع فلفل را در گلدان بکارید. برای مثال می‌توانید بذر فلفل دلمه‌ای سبز، قرمز و زرد را در گلدان بکارید تا جلوه زیباتری به خانه شما بدهد. می‌توانید بذرها را برای ۲ تا ۸ ساعت در آب ولرم قرار دهید. این کار سرعت جوانه‌زنی را افزایش می‌دهد. گلدانی که برای کاشت فلفل دلمه‌ای انتخاب می‌کنید، باید بزرگ‌تر از گلدانی باشد که برای فلفل سبز انتخاب کرده‌اید.

 

می‌توانید أنواع فلفل را در کنار هم بکارید، برای این کار بهتر است جعبه‌های مخصوص پرورش گل و گیاه را خریداری کرده و آن را در محیطی مانند بالکن قرار دهید. بهتر است کوکوپیت، پرلیت و خاک مخصوص گلدان را با هم ترکیب کرده و در گلدان بریزید، سپس بذر فلفل دلمه‌ای را در آن بکارید. درصورتی که توانسته باشید شرایط محیطی مناسب را برای این بذرها فراهم کرده باشید، پس از گذشت ۶ تا ۸ هفته، جوانه‌ها سر از خاک بیرون می‌آورند. می‌توانید زمانی که جوانه‌ها دو برگی شدند، آن‌ها را به گلدان منتقل کنید.

 

زمانی که نشا را در گلدان کاشتید، حدود ۷ تا ۱۰ هفته طول می‌کشد تا میوه‌ها آماده برداشت شوند. زمانی که حدود ۸۵ درصد در زنگ فلفل دلمه‌ای کامل شده بود، می‌توانید آن‌ها را برداشت کنید. برای برداشت بهتر است با استفاده از یک چاقو یا قیچی ۲ تا ۵ سانتی‌متر از گیاه را همراه میوه ببرید.

 

کاشت فلفل چیلی در گلدان

 

کاشت فلفل چیلی در گلدان

 

نحوه کاشت فلفل چیلی هم مثل دیگر روش‌های گفته شده است، البته باید توجه داشته باشید که این گیاه در هوای گرم قرمز و تند خواهد شد. اگر این گیاه را در محیطی خنک بکارید، فلفل‌ها شیرین‌تر شده و رنگ‌ آن‌ها هم قرمز کم‌رنگ می‌شود. برای کاشت بذر فلفل چیلی می‌توانید بذرها را در گلدان کوچک کاشته و پس از ۲ یا ۳ برگی شدن جوانه‌ها، آن‌ها را به گلدان اصلی منتقل کنید. البته می‌توانید بذرها را مستقیم در گلدان اصلی بکارید، فقط باید آن را با ترکیبی از خاک باغچه، کود پوسیده و خاک برگ پر کنید.

 

با این‌که فلفل‌های چیلی گرما دوست هستند، اما دمای بالای ۲۸ درجه سانتی‌گراد باعث پژمرده شدن و آسیب به این گیاه می‌شود. پس از ۸ تا ۱۰ هفته پس از کاشت بذر فلفل قرمز، جوانه‌ها مشاهده می‌شوند.

 

شرایط و روش‌های نگهداری از فلفل

یکی از مهمترین نکات برای رشد بهتر هر گیاه، انتخاب خاک مناسب است. خاکی لومی و شنی بهترین خاک برای کاشت فلفل محسوب می‌شوند، زیرا تا حد زیادی رطوبت را در خود حفظ می‌کنند. فلفل نیاز زیادی به آبیاری دارد و بهتر است هرروز آن را آبیاری کنید. بهتر است این کار را صبح یا شب انجام دهید تا تبخیر آب به کمترین حد ممکن برسد. گیاه فلفل به نور علاقه زیادی دارد، پس بهتر است گلدان را در محیطی قرار دهید که نور مستقیم خورشید به گیاه بتابد. برای این‌که بتوانید بهترین محیط را برای رشد این گیاه فراهم کنید، بهتر است همیشه دمای محیط اطراف آن را حدود ۲۴ درجه سانتی‌گراد حفظ کنید.

 

کاشت و نگهداری فلفل در خانه کار چندان سختی نیست و هرکسی می‌تواند آن را به‌راحتی انجام دهد. ما در این مطلب اطلاعاتی کامل درباره نحوه کاشت و نگهداری از این گیاه پرطرفدار را در اختیارتان قرار دادیم. شما می‌توانید برای مطالعه مطالب آموزشی درباره نگهداری و تکثیر گیاهان، مانند قلمه زدن شمعدانی در خاک یا خرید محصولات کشاورزی به فروشگاه دمبرگ مراجعه کنید.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *