hambergermenu

پرورش زعفران در منزل چگونه است؟ + ارائه نکاتی برای سود بیشتر

اگر به کاشت گل و گیاه علاقه مند هستید شاید تاکنون به کشت زعفران در منزل فکر کرده باشید. اما آیا کسب درآمد از طریق پرورش زعفران در خانه واقعا امکان پذیر است؟!

 

بله؛ شما نه تنها می توانید کشت زعفران را به بهترین شکل در منزل انجام دهید؛ بلکه حتی می توانید به مرحله ی فروش و کسب سود نیز برسید! البته اگر تمام نکات لازم برای پرورش این گیاه ارزشمند را بدانید.

 

کافی است در دوره آموزش کشت زعفران به صورت حضوری یا آنلاین شرکت کنید تا با تمام نکات و مراحل کاشت و برداشت آن در منزل آشنا شوید.

 

پرورش زعفران در صورت کسب مهارت و دانش کافی آسان است و مطمئناً کاشت آن در منزل بسیار مقرون به صرفه تر خواهد بود. همچنین شما می توانید کشت و فروش این گیاه را به عنوان یک کسب و کار خانگی در نظر بگیرید.

 

در ادامه ضمن بررسی نحوه پرورش این گیاه در منزل ، به نکاتی برای رسیدن به سود بیشتر نیز می پردازیم.

 

تخصصی ترین دوره آموزش کشت زعفران

 

چگونه زعفران را در منزل پرورش دهیم؟

در مرحله نخست شما باید پیاز زعفران را تهیه کنید. هر پیاز فقط یک گل و هر گل فقط سه کلاله تولید می کند. به همین خاطر است که زعفران، محصولی بسیار ارزشمند و گران قیمت است.

 

شما باید حدود 6 تا 8 هفته قبل از شروع سرمای زمستان، پیاز زعفران را در باغچه یا گلدان مورد نظر خود بکارید. پیازها را در خاک مناسب و نسبتا سبک و در عمق حدود 7.5 تا 13 سانتی متر و با فاصله حداقل 15 سانتی متر از هم بکارید.

 

اگر می خواهید در جعبه زعفران بکارید می توانید در هر جعبه حدود ۱۰ الی ۱۲ پیاز قرار دهید تا گیاه شما به صورت خوشه ای شود.

 

هنگام تعیین تعداد کاشت پیازها به این نکته توجه داشته باشید که حدود 50 تا 60 گل زعفران می تواند حدود یک قاشق غذاخوری این ادویه ارزشمند را تولید کند.

 

البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که این گیاه به سرعت تکثیر می‌شود، بنابراین ظرف چند سال شما به میزان کشت دلخواهتان می رسید و سود قابل توجهی کسب می کنید.

 

 

کشت زعفران به دانستن نکات زیادی احتیاج دارد. مثلا شما باید بدانید که مراحل شکوفه دادن پیاز زعفران چیست؟ یا چگونه و چه زمانی می توانید این گیاه را برداشت کنید. در آموزش کشت زعفران به تمام نکات کاشت و برداشت این محصول اشاره شده است.

 

چگونه پیاز زعفران را به مرحله گلدهی برسانیم؟

برخی از پیاز ها ممکن است به دلایل مختلف همچون بیماری ، آسیب حشرات ، ریز بودن پیاز ، عدم کوددهی به موقع و غیره ، شکوفا نشوند. همچنین شکوفه ندادن پیاز می تواند به خاطر یخ زدگی زودرس یا شرایط خاک نامناسب باشد. استفاده از پیازهای کهنه نیز دلیل دیگری برای گل ندادن زعفران است.

هنگامی که در دوره آموزش کشت زعفران سایت سپید خوشه، شرکت می کنید ضمن بررسی تمام دلایل گل ندادن یا کم گل دادن پیاز زعفران، روش های مقابله با هر کدام از شرایط را به شما آموزش می دهیم.

 

چگونه پیاز زعفران را به مرحله گلدهی برسانیم؟

 

مطالب پیشنهادی : شرایط پرورش زعفران چیست؟

 

هنگام کشت این گیاه در اولین قدم شما باید از مرغوب بودن پیاز زعفران مطمئن باشید. همچنین برای اینکه خیلی زود به راندمان بالای برداشت در مزرعه خود دست یابید، باید اقدام به خرید پیازهای متوسط تا درشت کنید. در اینجا به چند نکته دیگر برای گلدهی پیاز زعفران اشاره می کنیم:

 

  • پیازهای ضدعفونی شده را خریداری کنید.
  • از کیفیت خاک باغچه یا گلدان مطمئن شوید.
  • از ورود جوندگان یا پرندگان به داخل باغچه جلوگیری کنید.
  • از گرما و رطوبت زیاد جلوگیری کنید زیرا موجب بروز کنه و قارچ در پیاز شده و آن را از بین می برد.
  • محلول پاشی به موقع (از شروع فصل زمستان تا اواخر فرودین ماه سال بعد) را رعایت کنید. محلول پاشی به تقویت ریشه پیازها و درشت شدن آنها کمک می کند.
  • کوددهی گیاه در زمان مناسب را فراموش نکنید. کود مخصوص زعفران از آبان تا دی ماه به صورت آبیاری مورد استفاده قرار می گیرد.
  • همیشه علف های هرز مزرعه را وجین کنید تا مواد غذایی مورد نیاز پیاز زعفران را مصرف نکند.
  • با سله شکنی خاک هایی که در مسیر رشد پیاز قرار دارد می توانید به گل دهی راحت تر آن کمک کنید.

 

مراقبت از گیاه زعفران در خانه چگونه است؟

در وهله اول باید بدانید که مراقبت از گیاه زعفران در منزل سخت تر از گیاهان دیگر نیست. شما با بررسی و مشاهده چند آموزش کشت زعفران و دانستن نکات لازم در این زمینه به راحتی می توانید این کار را در خانه انجام دهید.

 

توجه داشته باشید که زعفران به خاکی با زهکشی مناسب و آفتاب زیاد نیاز دارد. اگر در خاک باتلاقی یا با زهکشی ضعیف کاشته شود، پیاز آن می پوسد. بنابراین یکی از مهم ترین نکات برای موفقیت در کشت این گیاه توجه به دو فاکتور خاک و آفتاب برای رشد است. در اینجا به تمام فاکتورهای لازم برای رشد این گیاه اشاره می کنیم:

 

  • خاک مناسب

برای کشت زعفران ما به خاکی احتیاج داریم که نسبتا سبک باشد. زیرا خاک خیلی سنگین می تواند جلوی رشد گیاه را بگیرد. همچنین خاک بیش از حد سبک نیز نمی تواند رطوبت لازم برای گیاه را حفظ کند.

 

معمولا کارشناسان در دوره آموزش کشت زعفران، خاک (لومی – شنی) را به عنوان مناسب ‌ترین خاک برای کشت این گیاه معرفی می کنند.

 

علاوه بر این شما به خاکی نیاز دارید که دارای اسیدیته خنثی یا متمایل به قلیایی با PH حدود 6 تا 7 باشد.

 

توجه! هر چه قدر میزان املاح و الکترولیت خاک کمتر باشد برای کاشت زعفران مناسب تر خواهد بود.

 

شرایط و نکات مهم هنگام پرورش زعفران

 

  • نحوه آبیاری

در آموزش کشت زعفران در سایت سپید خوشه نکات زیادی در مورد نحوه آبیاری این گیاه آمده است. مثلا اینکه شما نباید آبیاری را در زمان خواب پیاز زعفران انجام دهید.

 

زیرا به پیاز آن آسیب می رسد. به طور کلی این گیاه در طول سال به بیش 4 تا 5 بار آبیاری نیاز ندارد. اما توجه به زمان دقیق آبیاری و کیفیت آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

آبیاری گیاه زعفران به صورت دوره ای انجام می شود که شامل موارد زیر است:

 

– آبیاری اول عمیق بوده و باید در زمان خنک شدن هوا انجام شود. شروع این آبیاری در هر منطقه متفاوت است و مثلا می تواند اوایل مهرماه باشد.

 

– آبیاری دوم باید دو هفته بعد از برداشت گل زعفران انجام شود. در این مرحله خاک فقط به رطوبت نیاز دارد و نیاز به آبیاری عمیق نیست.

 

– آبیاری سوم باید در اوایل اسفند ماه به صورت سطحی انجام شود تا به کمک رطوبت ایجاد شده بتوان علف های هرز را ازبین برد. نکته! اگر در منطقه شما بارش باران یا برف زیاد است این مرحله آبیاری نیازی نیست.

 

– آبیاری چهارم در اواخر اسفند و اوایل فرورین در مناطقی که بارش باران به اندازه کافی نیست مورد نیاز است.

 

– آبیاری مرحله آخر برای اواخر فرورین و اوایل اردیبهشت همزمان با زرد شدن برگ های گیاه است.

 

نکته: مراحل 5 گانه آبیاری که در بالا گفته شد مخصوص کشت زعفران در مزرعه یا باغچه نسبتا بزرگ است. طبق آموزش کشت زعفران، آبیاری این گیاه در گلدان متفاوت از مزرعه است.

 

برای این منظور اولین آبیاری در اوایل پاییز و آبیاری های بعدی بستگی به خشک شدن خاک گلدان دارد. یعنی هر بار که خاک گلدان خشک شد باید آبیاری را ادامه دهید تا زمانی که برگ های گیاه زعفران زرد شود.

 

سایت سپید خوشه

 

  • دما

می توان گفت گیاه زعفران سرما دوست است و به همین خاطر در فصول سرد دوره رشد خود را شروع می کند. بنابراین اگر در منطقه گرمسیر زندگی می کنید ممکن است دوره رشد این گیاه دیرتر آغاز شود.

 

نکته! کاشت گیاه زعفران در شهرهایی که تابستان های فوق العاده گرمی دارند نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

 

توجه داشته باشید که باز شدن شکوفه ها نیازمند نور و گرما است. زعفران برای گل دادن به گرمای متوسط نیاز دارد. به طور کلی این گیاه قادر به تحمل کردن دمای منفی 20 درجه در زمستان تا دمای 40-45 درجه در تابستان است.

 

شرایط پرورش زعفران چیست؟

 

  • نور

زعفران برای رشد به نور کامل نیاز دارد. بنابراین مناطق آفتاب گیر و بدون سایه برای پرورش آن مناسب است. به طور کلی این گیاه به 6 تا 8 ساعت نور کامل و مستقیم خورشید در طول روز نیاز دارد.

 

  • کود مناسب

خاک مناسب برای رشد این گیاه نباید خیلی از لحاظ مواد معدنی و آلی غنی باشد چرا که منجر به افزایش رشد رویشی نسبت به رویشی زایشی خواهد شد و این مسئله بازدهی محصول شما را کاهش خواهد داد.

 

در صورتی که پیاز زعفران‌ را در خاک ضعیفی کاشته‌ اید باید در فصل پاییز کود دهی را با کود مخصوص انجام دهید.

 

  • آفات و بیماری ها

آفات و بیماری های مختلفی کشت سالم و پربازده زعفران را تهدید می کند. برای جلوگیری از آفات و بیماری های این گیاه همانطور که گفته شد ابتدا باید از سالم بودن پیاز آن مطمئن باشید.

 

پیازها باید فاقد هر گونه حفره یا پوسیدگی باشند. همچنین توصیه می شود پیازها را قبل از کاشت ضدعفونی کنید. در آموزش کشت زعفران به طور مفصل به تمام آفات و راه حل های مبارزه با آن پرداخته شده است.

 

ممنون که تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید. سپید خوشه نقش جهان مرکز تخصصی برگذاری انواع دوره های آموزش پرورش مرغ گوشتی ، کشت هیدروپونیک ، آموزش پرورش قارچ و زالو در این مقاله سعی داشت به نکات مهم پیرامون پرورش زعفران  در منزل و چند تکنینک برای سودهی بیشتر بپردازد.

 

در قسمت کامنت ها ، نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *