hambergermenu

کاشت زعفران در خانه با رشد سریع و بازدهی بالا

احساس خوشایند و دلپذیر برداشت و چیدن گل های زعفران غیر قابل وصف است. این احساس موجب شده است که افراد بسیاری علاقه ‌مند به پرورش این گنجینه گیاهی بوده و اقدام به کشت زعفران در منزل نمایند. اگر شما نیز عضو آن دسته از افرادی هستید که با محدودیت مکان رو به رو بوده و یا قصد دارید که زعفران را به صورت خانگی کشت داده و برداشت کنید، با ما همراه باشید تا نکات پرورش زعفران در خانه را به شما آموزش دهیم.

 

نحوه کاشت زعفران در خانه

پیش از آن که پیاز زعفران را خریداری نمایید، لازم است شرایط خود را در نظر گرفته و با توجه به آن نحوه کشت خود را مشخص نمایید! به طور کلی کاشت زعفران در منزل به دو بخش کاشت زعفران در جعبه و کاشت زعفران در خاک باغچه تقسیم ‌بندی می ‌شود. اگر قصد برداشت زعفران سرگل، زعفران نگین و… را دارید تفاوتی ندارد که از کدام روش استفاده می کنید در هر صورت محصول به دست آمده یکی خواهد بود!

 

کاشت زعفران در خانه با رشد سریع و بازدهی بالا

 

۱.کاشت زعفران در جعبه

زعفران یکی از ادویه های اصلی سفره ایرانیان است. امروزه فواید زعفران سوپر نگین برای مردان و زنان به اثبات رسیده است. به همین علت استفاده از زعفران و بهره مند شدن از فواید آن ضروری به نظر می‌ رسد. اگر در محل زندگی خود باغچه ندارید می توانید از کاشت زعفران در جعبه استفاده کنید.

 

در این روش می توان از فضاهایی مانند پشت بام، حیاط خلوت و مکان های از این دست استفاده کرده و جعبه های زعفران را در آن قرار داد. توجه کنید که جعبه ها باید در معرض نور و گرمای کافی قرار بگیرند تا دوره رشدی خود را تکمیل کنند.

 

نخستین قدمتهیه جعبه یا ظرف کاشت زعفران

نخستین قدم برای کاشت زعفران در جعبه آن است که ظرفی مناسب برای کاشت تهیه نمایید. شما می توانید زعفران را در جعبه های چوبی یا پلاستیکی بزرگ میوه و یا هرگونه گلدان و ظرف بزرگ دیگری که در دسترس شما قرار دارد بکارید.

 

توجه کنید که ظرف شما باید به اندازه کافی بزرگ بوده و زیر آن سوراخی برای خروج آب اضافی وجود داشته باشد. برای تهیه ظرف کاشت زعفران می توانید سری به میوه فروشی محل زندگی خود زده و جعبه های بلا استفاده را از آن ها خریداری کنید.

 

قدم دومتهیه پیاز زعفران

 

برای آنکه بتوانید زعفران سرگل برداشت کنید لازم است اقدام به تهیه پیاز زعفران کنید. هنگام خرید پیاز توجه کنید که پیاز هایی با وزن متوسط رو به بالا که دارای ذخیره بیشتری بوده و سالم هستند را انتخاب کنید تا در سال نخست شاهد رشد گلهای زعفران خود بوده و بتوانید زعفران مورد نیاز خود را از آن برداشت کنید.

 

اگر در محل زندگی شما زعفران کشت میشود میتوانید به راحتی با مراجعه به کشاورزان پیاز مورد نیاز خود را خریداری نمایید در غیر این صورت برای خرید پیاز به فروشنده های این محصول اعتماد کنید.

 

قدم دوم تهیه پیاز زعفران

 

قدم سومکاشت پیاز زعفران

اکنون که ملزومات کاشت زعفران در خانه را تهیه نموده اید، زمان آن ‌رسیده است که پیاز زعفران را بکارید. پس از تهیه پیاز لازم است آن را در فاصله زمانی بین خردادماه تا اوایل مهرماه کشت نمایید. بدین منظور می توانید از خاک باغچه که به اندازه کافی سبک بوده و دارای درصد مناسبی ماسه و رس است، استفاده کنید.

 

به علاوه توجه کنید که خاک مورد استفاده باید از لحاظ مواد آلی غنی باشد. برای این کار می توانید از خاک برگ یا کودهایی که در بازار موجود هستند استفاده کنید. البته توجه کنید که استفاده بیش از حد از کودها می تواند موجب آسیب رسیدن به گیاه زعفران شود. برای کاشت پیازها، حفره هایی به عمق ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر ایجاد کرده و پیاز را به شکلی که جوانه آن رو به بالا باشد در خاک قرار دهید.

 

در هر کدام از حفره های ایجاد شده با توجه به اندازه پیاز ۲ الی ۳ عدد پیاز قرار داده و روی آن را بپوشانید. زعفران هایی که در تابستان کشت می شوند را آبیاری نکنید؛ زیرا که رطوبت و دمای بالا موجب آسیب رسیدن به بنیه پیاز می شود. نخستین آبیاری باید در اوایل مهرماه آغاز شده و دومین آبیاری پس از برداشت گل های زعفران در آخر آبان ماه انجام شود.

 

جعبه های حاوی پیاز زعفران را در محلی قرار دهید که دارای نور کامل و گرمای کافی باشند.

 

قدم چهارمرشد گلبرگ ها و برداشت زعفران

در اوایل آبان ماه جوانه ‌های زعفران و نخستین برگ های نیزه ای شکل سر از خاک بیرون می آورند. در صورتی که بنیه پیاز مناسب باشد، رشد گل های زعفران از میان برگ ها مشاهده می شود. در صورتی که پیاز ها دارای بنیه کم تری باشند احتمالاً سال اول زعفرانی برداشت نخواهد شد و بایدمنتظر رشد زعفران در سالیان بعد بمانید.

 

۲.کاشت زعفران در باغچه

نخستین قدمانتخاب زمین

با توجه به تعداد زعفران که قصد کشت آن را دارید نخست باید قطعه زمینی را مشخص نموده و ابعاد آن را در نظر بگیرید. به این نکته توجه کنید که پیاز زعفران تا ۷ سال بار می دهد. بنابراین بهتر است زمینی را انتخاب کنید که احتیاجی به آن ندارید.

 

کاشت زعفران در باغچه

 

قدم دومتهیه پیاز زعفران

شما باید تعدادی پیاز زعفران برای کاشت زعفران خود تهیه کنید؛ زیرا که یافتن پیاز زعفران اندکی دشوار به نظر می رسد. درصورتی که برای کشت زعفران در خانه پیاز پیدا نکردید و قصد تهیه زعفران خاص و کمیاب را داشته باشید می توانید به “دیبا زعفران” اعتماد کنید.

 

دیبا زعفران با ارائه زعفران اصل و با کیفیت با نازل ترین قیمت اقدام به حمایت از حقوق مصرف ‌کنندگان کرده و بدون محدودیت مکانی در هر کجای ایران که باشید، سفارشات شما را در سریع ترین زمان ممکن ارسال خواهد کرد.

 

قدم سومآماده کردن زمین و کاشت زعفران

اکنون زمان آن رسیده است که زمین را برای کاشت زعفران آماده کنید. در صورتی که دارای تجربه اندکی از کشاورزی بوده و یا علمی در این خصوص داشته باشید، به خوبی می داند که در این مرحله باید چه کار کنید!

 

آماده کردن زمین و کاشت زعفران

 

برای آماده کردن زمین آن را به خوبی با بیل شخم زده و با مقداری برگ خشک یا کود، زمین خود را غنی نمایید. در مناطق گرمسیر زمان مناسب برای کاشت زعفران از تیرماه تا اواسط مهرماه در مناطق سردسیر از تیرماه تا اواسط آبان ماه می توان زعفران را کشت نمود. برای این کار حفره هایی به عمق ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر ایجاد نموده و تعداد ۲ الی ۳ عدد پیاز را با توجه به اندازه در آن قرار دهید.

 

قدم چهارمبرداشت زعفران

در آبان ماه پیازهای کاشت شده به مدت ۱۴ روز گل می دهند. به عبارتی واضح تر گلدهی پیاز زعفران در سال اول آغاز شده و در سال های بعدی بیشتر از قبل می شود. در صورتی که بنیه پیاز زعفران شما ضعیف باشد، در سال نخست احتمالاً زعفرانی برداشت نخواهید کرد! اما نگران نباشید، در سالیان بعد می ‌توانید محصول خود را برداشت کنید.

 

قدم چهارم برداشت زعفران

هر گل زعفران دارای سه یا چهار رشته زعفران است که دارای خواص بی شماری بوده و می توان از عطر و طعم فوق العاده آن استفاده کرد! اکنون شما دارای زعفران مرغوبی هستید که صفر تا صد تهیه آن را خودتان انجام داده اید! یکی از هیجان انگیزترین لحظات زندگی شما قطعاً چیدن گل های زعفران خواهد بود!

 

شما میتوانید علاوه بر خرید زعفران، در سایت دیبا زعفران میوه خشک نیز با بهترین قیمت تهیه کنید. جهت استعلام قیمت و موجودی با شماره های داخل سایت تماس حاصل فرمایید.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *