hambergermenu

آیا می دانید چگونه از قدرت کلمات در صحبت کردن استفاده کنید ؟

یکی از موثرترین راههای تقویت و پرورش فن بیان این است که از معجزه کلمات استفاده کنیم.

 

قدرت واژگان را بشناسم و با جادوی کلام هم بر خود و هم بر دیگران تاثیر مثبت گذاشته و بر دل و جان مخاطب نفوذ کنیم و رد پای نیکی از خود بجای بگذاریم.

 

با ما باشید تا جادوی کلام را دریابید و از آن بهره ببرید.

 

یکی از موثرترین راههایی که کمک می کند فن بیان خوبی داشته باشیم این است که قدرت کلمات را درک کنیم.

 

کلمات معجزه می کنند کلمات و جملاتی که بکار می بریم می تواند آغازگر یک رابطه باشند و یا ویران کننده یک زندگی و گاه از چنان قدرتی برخوردارند که می توانند مسیر زندگی فردی را تغییر دهند.

 

پس بر ما واجب است که کلمات و معانی آنها را بشناسیم در استفاده درست از آنها دقت بیشتری کنیم.

 

در زبان فارسی فکر کنم حدود نیم میلیون و شاید بیشتر واژه وجود دارد، در حالی که افراد معمولا در مکالمات خود از حدود دو تا سه هزار واژه محدود استفاده می کنند.

 

یک واژه در واقع یک سازه ذهنی است که تفکرات خاصی را پشت خود ذخیره می کند. بنابراین هر چقدر دامنه واژگان ما بیشتر باشد با حیطه های جدید تری از تفکر آشنا خواهیم شد و واژگان جدید ما را با دنیایی از مفاهیم جدید آشنا کرده و راههای خلاقانه تری برای تفکر پیش روی ما می گذارد.

 

در نتیجه ابزار بیشتری برای بیان افکار خود در اختیار خواهیم داشت.

 

افرادی که از دایره لغات وسیع و غنی برخوردارند با بکار بردن واژگان خوب و دلنشین به زندگی خود و دیگران رنگ شادی و طراوت می بخشند و از خود ردپایی خوب و بیادماندنی در قلب و ذهن اطرافیان برجای می گذارند.

 

هیچ کس با این عقیده مخالف نیست که زیبا سخن گفتن و سخنان زیبا شنیدن چه تاثیرات مثبتی بر روح و روان ما می گذارد و چه بسا تلنگری برای تغییری سازنده و بزرگ در زندگی ما باشد.

 

مهره مار داشته باشیم

 

حتما شما هم با افراد خوش بیانی روبرو شده اید که آنقدر زیبا و جذاب صحبت کرده و خواسته خود را بیان کرده اند که واقعا کاری بجز تسلیم نداشته اید؟

 

✔️ با میل و رغبت به حرفهایشان گوش داده و به خواسته آنان جواب مثبت داده اید؟

 

اصولا افرادی که از هوش کلامی بالا برخوردارند و دایره لغات پر باری دارند ، از کلام به زیبایی برای رسیدن به مقصود خود استفاده می کنند.

 

از آنجایی که هوش گفتاری با دایره لغات و همچنین توانایی در ایجاد رابطه بین آنها اندازه گیری می شود، افراد خوش بیان و خوش زبان از هوش گفتاری بالایی برخوردارند.

 

هوش کلامی بالا باعث افزایش هوش اجتماعی شده و سبب می شود این افراد با دیگران براحتی و بطور موثرتر ارتباط برقرار کرده و اطرافیانشان هم از بودن در کنار آنان لذت ببرند.

 

افرادی که از معجزه کلمات آگاهند با قدرت کلام و تسلط بر فن بیان می توانند ذهن و قلب مخاطب خود را هدف قرار داده و ارتباط موثری ایجاد نمایند.

 

کلام شیرین و بیان شیوا مهره ماری است که دارا بودن آن به شخص قدرت نفوذ و تاثیر گذاری داده و او را محبوب و جذاب می کند.

 

مهره مار داشته باشیم

 

هوش کلامی خود را بالا ببریم

 

اگر برای شما هم اتفاق افتاده که در موقعیتی قرار گرفته اید به دنبال واژه بگردید یا به اصطلاح حرف نوک زبانتان باشد ولی نتوانید آن را بیان کنید و یا برای توصیف درست کسی یا چیزی به مشکل برخورد کنید، باید هوش کلامی خود را تقویت کرده و دایره واژگانتان را غنی کنید.

 

هوش کلامی توانایی فکر کردن و استفاده از زبان برای بیان منظور است و افراد با هوش گفتاری بالا، از کلام به زیبایی برای رسیدن به مقصود خود استفاده می کنند.

 

مسلما اگر ما بتوانیم منظور و مقصودمان را با بیانی ساده و قوی بسته به موقعیت و مخاطب با جملاتی متفاوت و درست بیان کنیم، مسلما سطح بالاتر و بهتری از تعاملات و ارتباطات خانوادگی و اجتماعی را تجربه خواهیم کرد و با استفاده از این ابزار قدرتمند راحت تر به جایگاه متناسبی که خواهان آن هستیم دست خواهیم یافت.

 

✔️ با بیان قوی و غنی براحتی می توانیم از بروز سوء تفاهمات و اختلافات جلوگیری کرده و بهتر و زیباتر افکار و عقایدمان را ابراز کرده و به مقصودمان برسیم.

 

مهمترین سلاح را درست استفاده کنیم

 

با توجه به اهمیت کلمات در سخن گفتن و ارتباط برقرار کردن، لازم دانستم در این مقاله بطور اختصاصی به آن پرداخته و اهمیت آن را یادآور شوم.

 

⭐️ کلمات شاید مهمترین سلاحی باشد که انسان در هر شرایطی با خود به همراه دارد.

 

چرا برخی مواقع از این سلاح به درستی استفاده نمی کنیم، چرا یادمان می رود که هر حرف و کلمه ای که از دهانمان خارج می شود مثل تیری که شلیک شده، راه بازگشتی ندارد؟ تیری که گاه ناخواسته با آن به روح و روان اطرافیانمان آسیب می رسانیم.

 

بسا دشمنی ها و کینه ها که با سخنی نابجا شکل می گیرند و با سکوتی به موقع یا سخنی منطقی برطرف می شوند.

 

پس با آگاهی و علم نسبت به این سلاح قدرتمند در جهت تاثیرگذاری مثبت از آن استفاده کنیم.

 

یادمان باشد هر کلمه ای که بر زبان می آوریم مانند سیم های برق با خود بار الکتریکی عظیمی و نادیدنی «احساس» را حمل می کنند و از قدرت نامرئی فزاینده ای برخوردارند که خیلی مواقع از آن بی خبریم!

 

پس چرا تلاش نکنیم که از معجزه کلمات و قدرت بیان در جهت بر جای گذاشتن اثری مثبت از خود استفاده کنیم و با بکار بردن کلمات مثبت و بیانی دلنشین بر روح و روان اطرافیانمان رد پای خوبی ازخود بر جای بگذاریم.

 

✔️ امام علی علیه السلام در حکمت ۳۹۴ نهج البلاغه در باب ارزش سخن می فرمایند :

⭐️ بسا سخن که از حمله مسلحانه کارگرتر است.

 

مطالب پیشنهادی موفقیت

میلیاردر های جهان IT5 کار ساده برای شاد تر زیستنترفندهای افزایش اعتماد به نفس
ترفندهای  واضح تر صحبت کردنآشنایی با فن بیان۱۰ نشانه بلوغ و رشد شخصیتی
کارهایی که نباید به خاطر آن ها عذر خواهی کنیمتاثیر مدل ذهنی در موفقیت نقش اعتماد به نفس در موفقیت
رمز پنهان موفقیتبرنامه ریزی و مدیریت زمان برای موفقیتتوصیه های خواندنی برایان تریسی برای موفقیت

منبع : باحال مگ

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *