hambergermenu

رازهایی از تاثیر صحبت کردن در جذابیت که نمی دانید!

تاثیر صحبت کردن در جذابیت : در جذابیت ما یک قسمت بسیار بسیار مهم نحوه بیان ما است چه در ارتباطات تک به تک که من مثلا با یک دوست دارم صحبت میکنم، چه زمانی که دارم یک کنفرانس بسیار بزرگ را برگزار میکنم.

با مجله اینترنتی باحال مگ همراه باشید.

 

این ویژگی های کلامی بسیار مهم است و اگر رعایت نشود بدون تردید ما یک فرد خسته کننده به نظر خواهیم آمد.

 

افراد بسیاری را دیده ام که دانش بسیار بالایی دارند در بهترین دانشگاه های دنیا تحصیل کرده اند همه به لحاظ علمی اونها رو ستایش می کنند اما هیچ کسی حاضر نیست بیشتر از 10 دقیقه پای صحبت های آنها بشینه.

چرا؟ به دلیل اینکه بیان این افراد مشکل دارد.

 

یکنواخت بودن کلام

فرض کنید فردی طوری صحبت میکنه که کاملا یکنواخت بدون هیچگونه مکث، تاکید، بلندی و پایینی صدا و چیز هایی از این دست رو نداشته باشه و صدای کاملا آرام و یکنواخت داشته باشه بدون شک شنونده احتمال زیاد به خواب خواهد رفت و این خیلی مهم هست که این موضوع را رعایت کنیم .

 

پس همونطور که میبینید ممکنه ما محتوای خوبی داشته باشیم اما بخاطر اینکه یکنواخت صحبت می کنیم باعث میشه که کاملا خسته کننده باشیم.

 

افراد جذاب به هیچ عنوان به طور یکنواخت صحبت نمی کنند. حال از کجا متوجه بشیم که ما یکنواخت صحبت می کنیم یا نه؟

 

بهترین کار ضبط صدای خودتون هست زمانی که داریم به صورت عادی با دوستان صحبت می کنیم وقتی که گفت و گوی ما خیلی مهم نیست وحالت محرمانه نداره میتونیم صدامون رو ضبط کنیم و ببینیم که چطور داریم صحبت می کنیم.

 

شما میتونین با استفاده از نرم افزارهای زیادی که برای موبایل هستند صدای خودتون رو ضبط کنید و با همین تکنیک ساده ببینیم که آیا یکنواخت صحبت می کنیم یا خیر؟ صدامون فراز و فرودی داره ؟ سرعت رو گاهی اوقات کم و زیاد میکنیم و یا تغییرات دیگه می دهیم یا خیر.

 

همین کافیه که چندین بار به این صدا گوش کنیم آگاه بشیم به نوع بیانمون و اگر مشکلی داشت سعی کنیم که اون رو رفع کنیم.

 

برای یکنواخت بودن تمرین های بسیار زیادی وجود دارد شما میتونید یک جمله را انتخاب کنید با حالات مختلف تاکید بیان کنید یعنی هر بار تاکید را بر روی یک کلمه از اون جمله بذارید به طوری که معنی جمله به طور کامل عوض بیشه یا اینکه جمله رو با مکث بیان کنید و روی هر کلمه مکث کنید.

 

پس با انتخاب جملات مختلف و تاکید و مکث، شما میتونید بهترین نوع حالت بیان خودتون رو انتخاب کنید و ببینید لحن شما چه تغییراتی می کند.

 

سرعت کم بیان

یعنی اینکه یک جمله را با مکث بسیار زیاد و فاصله انداختن بین کلمات بیان کنیم. پس اگر سرعت بیان ما کم باشه میتونه از جذابیت بیان ما کم کنه. لازمه سرعت استاندارد داشته باشیم .

 

این سرعت با توجه به جاهای مختلف میتونه متفاوت باشد. به طور مثال وقتی می خوایم به کسی تسلیت بگیم باید سرعت کلام رو پایین بیاریم و برعکس وقتی که می خوایم به کسی تبریک بگیم باید سرعتمون و انرژی بیانمون بالا باشه.

 

پس وقتی سرعت کلام عوض میشه معنی کلام هم عوض خواهد شد.

 

ما باید بتونیم سرعت مون رو کم و زیاد کنیم و سعی کنیم سرعت بیان مون پایین نباشه و از میانگین سرعت عموم مردم بالاتر باشه .

 

تمرین این مورد هم با ضبط کردن صدا حل خواهد شد.

ما میتونیم با ضبط صدای خودمون نتایج فوق العاده عالی بگیریم .

 

یک تمرین دیگه برای اینکه سرعت مون رو افزایش بدیم این هست که جملات و عباراتی که به کار می بریم بسیار سریع بیان کنیم البته قرار نیست در حالت عادی این کار را انجام بدیم و ما فقط باید تمرین کنیم تا سرعت بیان مون افزایش پیدا کنه.

 

در ابتدا این تمرین بسیار مشکل هست و شاید به مشکل بر بخورید اما با تمرین و تکرار می تونید سرعت کلامتون رو بالا بیارید و نکته مهم اینه که این سریع صحبت کردن قرار نیست که با دیگران باشه و ما فقط باید در تمرین برای خودمون جملات رو سریع و پشت سر هم بدون مکث ادا کنیم.

 

پس سرعت خیلی پایین یا سرعت خیلی بالا در کلام موجب میشه که از جذابیت ما کم بشه .

 

و آخرین نکته بیانی مربوط میشه به ا… گفتن و تکیه کلام هایی که استفاده میکنیم. در واقع اگر بخوام  ، در واقع خدمت شما ، در واقع …… میبینید این در واقع گفتن های اضافی موجب می شه که دیگران خسته بشن و شما را جدی نگیرند و یا اینکه دائما از … استفاده کنیم که در زبان خارجی به آنها فیلر یا جا پرکن ها گفته می شود.

 

مغز ما معمولا این عبارات را می سازد تا وقتی کلمه ای کم میاره جاهای خالی را باهاش پر کنه تا فکر کنه و عبارات جدید رو جایگزین کنیم .

 

این ها بسیار بسیار بد هستند تعداد خیلی کمی از آنها اجتناب ناپذیر هستند اما اگر تعداد آن ها زیاد بشه اذیت کننده خواهد شد بنابرین این هنر ماست که این ها رو حذف کنیم.

 

مورد بعدی در ارائه طولانی صحبت کردن هست اگر در هنگام گفتگو با دیگران من متکلم وحده باشم و دائما صحبت کنم شخص مقابل خسته میشه .

 

خیلی مهمه که گفت و گو ها دو نفره و تعاملی باشد. کسانی که به طور مدام صحبت می کنند معمولا افرادی خسته کننده هستند .

 

مقدار استاندارد گفت و گو های دو نفره هفت جمله است. پس اگر شما در گفتگو ها بیش از هفت جمله استفاده می کنید مطمئن باشید که شما فردی خسته کننده هستید.

 

بسیار مهم است که وقتی ما چند جمله میگیم یک تایید از طرف مقابل بگیریم، نظر طرف مقابل رو بپرسیم بگیم: موافقی؟ این را شنیده بودید؟ بهت گفته بودم این داستان رو؟ نظر تو چیه؟ تو بودی چه کار می کردی؟

 

این صحبت ها باعث میشه شخص را مجبور کنید تا در بحث شرکت کند و حس خوبی را به او بده.

 

صدای مکالمات روزمره خودتون رو ضبط کنید و البته با دیگران هم این کارو انجام بدید یعنی که وقتی دو نفر دارند با هم صحبت می کنند ببینید چند جمله دارند استفاده می کنند و این خیلی مهمه که دقیق بشیم تا مشکلات بیانی خودمون رو حل کنیم.

 

جزئیات بیش از اندازه

جزئیات اضافه گفتن باعث خسته شدن مخاطب میشه.

مثلا بعضی افراد می خوان یک موضوع رو توضیح بدن شروع می کنن یک داستان را با تمام جزئیات بیان کردن که کل اون داستان رو میشه در چهار تا جمله بیان کرد!

 

اما راه حل این مشکل چه هست؟

 

ما قبل از اینکه با یک نفر می خوام صحبت کنیم خیلی خوبه که قبل از اون بنویسیم چی قراره بگیم.

 

چون نوشته کار سخت تری هست از صحبت کردن باعث میشه که ما خودمون رو کنترل کنیم تا کمتر بنویسیم و در نتیجه کمتر صحبت خواهیم کرد و اگر می بینید که نوشتن شما هم طولانی شده خودمونرو ملزم کنیم و بگیم که باید حتما نصف این مقدار رو بنویسیم و باز اگر زیاد صحبت می کنیم باز اون رو نصف کنیم .

 

همینطور اون رو کم می کنیم تا به یک حد استاندارد برسیم.

 

حرفه ای ترین سخنرانان دنیا بر این عقیده هستند که میشه یک صحبت راحتی در یک جمله هم بیان کرد که به اون میگن هسته مرکزی سخنرانی بنابر این شما هم روی این موضوع کار بکنید و فکر بکنید چطور می توانید با کوتاه ترین عبارات و جملات منظور خودتون را به مخاطب برسانید.

 

هرچقدر که گزیده تر و مختصرتر صحبت کنید جذاب تر به نظر خواهید رسید و اعتبار و ارزش حرف شما بالا خواهد رفت مطمئنأ ما افرادی که زیاد حرف میزنند رو دوست نداریم.

 

مورد بعدی افرادی هستند که رشته کلام از دست اونها در میره چی داشتم میگفتم الا.. از خاطرم رفت…داشتم صحبت میکردم راجع به… دقیقا دلیل این موضوع به خاطر پر حرفی است و اگر ما زیاد صحبت می کنیم مسلما احتمال این که رشته کلام از دستمون خارج بشه زیاده و ممکن از این شاخه به اون شاخه بپریم و در آخریادمون بره که داشتیم در مورد چه چیزی حرف میزدیم.

 

پس این هنر ماست که یاد بگیریم تا حد ممکن کم صحبت کنیم تا از دست رفتن رشته کلام هم از بین بره چرا؟ چون اول قرار شدم بیشتر از هفت جمله صحبت نکنیم بعید میدونم کسی ۷ جمله بگه و بعد فراموش کنه در مورد چه چیزی داشته صحبت میکرده و دوم قرار شد که ما تا میتونیم خلاصه صحبت کنیم پس اگر این دو رو رعایت کنیم دیگه رشته کلام از دست ما خارج نخواهد شد و فراموش نخواهیم کرد.

 

 مورد بعدی جملاتی که روی اعصاب مخاطب میره

این کار عملا باعث ناراحت شدن دیگران میشه این هنر ماست که اگر چیزی رو قرار نیست بگیم رازدار باشیم و مطرح نکنیم و اگر چیزی رو قراره بگیم درست بگیم .

 

این رفتارها واقعا رفتارهای زننده ای هستند ما یک جمله رو میگیم و کاری می کنیم که شخص مقابل به ما التماس کند و بگه تو رو خدا بگو که مثلا چی شده و بقیه جمله را به ما بگو.

 

پس اگر این نکات رو رعایت بکنیم نوع لحن و بیان مون، کم صحبت کردن ، حذف کردن جزئیات اضافه و اینکه چیز رو فراموش نکنیم و جملات اعصاب خورد کن را به کار نبریم بیان و ارائه ما میتونه خیلی خیلی جذاب تر باشه و بهترین تمرین برای موضوعات ضبط صدای خودمون به صورت روزانه و گوش دادن به آنها است.

 

حتما باید اینکارو تا مدت خیلی زیادی انجام بدیم و فایل های صوتی رو که از خودتون میگیرید نگه دارید و بعد از چند ماه آنها را مجدد گوش بدید و ببینیم که چه تغییرات زیادی در صداتون و لحن بیان تون ایجاد شده و روزی به آنها خواهید خندید که چه طور صحبت می کردید و الان چه پیشرفت بزرگی رو ایجاد کردید و تغییر کردید.

 

مطالب پیشنهادی موفقیت

میلیاردر های جهان IT5 کار ساده برای شاد تر زیستنترفندهای افزایش اعتماد به نفس
ترفندهای  واضح تر صحبت کردنآشنایی با فن بیان۱۰ نشانه بلوغ و رشد شخصیتی
کارهایی که نباید به خاطر آن ها عذر خواهی کنیمتاثیر مدل ذهنی در موفقیت نقش اعتماد به نفس در موفقیت
رمز پنهان موفقیتبرنامه ریزی و مدیریت زمان برای موفقیتتوصیه های خواندنی برایان تریسی برای موفقیت

 

منبع : باحال مگ

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *