چگونه بهتر و واضح تر صحبت کنیم ؟

چگونه بهتر و واضح تر صحبت کنیم ؟

 کلمات را واضح ادا کنید

وقتی کلمات را واضح ادا کنید مردم بهتر صدای شما را می شنوند.

برای تمرین می توانید صدای خود را ضبط کرده یا از یک دوست کمک بگیرید تا حروف را واضح تر ادا کنید.

 

⭐️ چیزهایی که می تواند به شما کمک کند شامل موارد زیر است:

۱ – شمرده صحبت کردن

۲ – پایین آوردن تن صدا

۳ – گوش دادن و تقلید از بازیگران با صداپیشگانی که تن صدا و لهجه آن ها به شما شبیه است.

 

در طول صحبت با یک تن خاص حرف نزنید این کار باعث می شود این حس در مخاطبان به وجود بیاید که اعتماد به نفس ندارید.

به جز این با یک تن صحبت کردن شنونده را بعد از مدت کوتاهی خسته می کند.

از من من کردن و تپق زدن پرهیز کنید.

 

مردم از اینکه نتوانند منظور کسی که من من می کند را درست متوجه شودند، خجالت زده می شوند.

به همین دلیل بعد از مدتی بهانه ای برای فرار از گوش کردن به حرف ها پیدا می کنند.

اگر من من شما به دلیل شرم است، سعی کنید ریشه آن را یافته و آن را حل کنید.

 

✔️ نرم تر حرف بزنید

سعی کنید خشونت و بلندی صدای خود را کشف کرده و آن ها را برطرف کنید.

بلندی صدا باعث می شود شنونده حالت تدافعی به خود بگیرد.

خشونت نیز باعث می شود مخاطب احساس راحتی با گوینده نکند.

 

✔️ برای واضح حرف زدن از دستور زبان کمک بگیرید

برای اینکه خوب صحبت کنید به جملات خود ساختار بدهید. سعی کنید از اصطلاحات کمتر استفاده کنید.

برای شنونده هضم یک جمله مطابق با دستور زبان راحت تر است.

 

✔️ با اطمینان صحبت کنید

با اعتماد و اطمینان صحبت کنید نه با خشونت.

ترجیحات، منافع و نیازهای خود را واضح و محکم بیان کنید.

مراقب باشید که در بیان خواسته های خود خواسته های دیگران را نیز در نظر داشته باشید.

به طوری که خودخواه به نظر نرسید.

 

✔️ احساسات خود را کنترل کنید

موقع صحبت کردن ممکن است حس هیجان، اشتیاق، عصبانیت یا حتی ترس داشته باشید.

اما این احساسات نباید باعث شود که از حد خود خارج شده و مثلا توهین کنید.

با حوصله به چیزهایی که برای شما مهم است پاسخ دهید.

 

✔️ میان صحبت کسی نپرید

به دیگران اجازه دهید ابتدا توضیحاتشان کاملا تمام شود سپس شروع به صحبت کنید.

یک مکالمه خوب مانند یک گروه موسیقی است. هر کس سهم خودش را دارد و نوبت همه باید رعایت شود.

 

✔️ شنونده خوبی باشید

موقعی که کسی صحبت می کند اصلا و به هیچ وجه به حرف هایی که قرار است بزنید فکر نکنید.

با این کار به دیگران می گویید که نظرشان اصلا مهم نیست و این کار به احساسات آن ها آسیب می زند.

به دیگران علاقه نشان دهید تا وقتی نوبت شما شد، توجه ها به شما جلب شود.

 

✔️ به گونه ای بلند حرف بزنید که صدایتان شنیده شود

برای اینکه دیگران صدای شما را بشنوند باید به اندازه کافی بلند حرف بزنید.

نه زیاد داد بزنید نه آنقدر آرام که بعضی از مخاطبان شما صدای شما را نشنوند.

 

اگر با صدای آرام حرف بزنید خود را به گونه ای نشان می دهید که کم رو هستید و اعتماد به نفس ندارید.

از طرف دیگر سعی کنید داد نزنيد.

داد زدن نشانه این است که دوست دارید شنیده شوید. بگذارید کلمات توجه مردم را به جلب کنند نه صدای شما. صدای شما فقط باید در رساندن کلمات به گوش مخاطب کاربرد داشته باشند.

 

✔️ دایره لغات خود را افزایش دهید

تا می توانید مطالعه کنید.

از مطالب آنلاین مثل مجلات اینترنتی گرفته تا شاهکار های ادبیات مثل کتاب آنا کارنینا.

هرچه بیشتر بخوانید، دانش شما بیشتر شده و دایره لغات شما افزایش میابد.

 

بدون اینکه بدانید عبارات بیشتری یاد می گیرید و بعد از مدتی متوجه می شوید که دارید از همین عبارات در جملات خود استفاده می کنید.

البته قرار نیست در حرف های هر روز خود کلی کلمه جدید به کار ببرید.

برای اینکه باهوش به نظر برسید چند کلمه جدید و پرمعنا کافیست.

 

✔️از به کار بردن بیش از حد اصطلاحات بپرهیزید

اگر دوست دارید خوب صحبت کنید نباید بیش از حد از اصطلاحات عامیانه و کوچه بازاری استفاده کنید.

البته اگر شنوندگان شما جوانان هستند می توانید گه گاه از این اصطلاحات استفاده کنید.

این کار کمک می کند از لحن رسمی و خشک کلام شما کاسته شود.

 

✔️ از توقف نترسید

در نگاه اول شاید توقف کردن در صحبت نشانه ضعف باشد.

اما اگر کمی فکر کنید می بینید که اصلا چنین نیست.

توقف کردن در صحبت برای جمع کردن افکار و ایده ها بسیار روش خوبی است.

 

چیزی که توصیه نمی شود این است که وراجی کنید یا چیزی بگویید که بلافاصله پشیمان شوید.

لازم نیست نگران این باشید که موقع توقف از صداهای ” آمممممم… ” يا  ” اااااا …….. “ استفاده می کنید.

فقط سعی کنید زیادی این کار را تکرار نکنید. فراموش نکنید حتی رئیس جمهورها هم ممکن است از این صداها استفاده کنند.

 

✔️فقط زمانی که لازم است ژست بگیرید

ژست گرفتن یک روش خوب برای کمک به رساندن پیام است.

با ژست گرفتن می توانید احساسات خود را بیان کرده و روی کلمات تاکید کنید.

دقت کنید که نباید دست خود را زیادی حرکت دهید به گونه ای که عصبی و نگران به نظر بیایید.

تکان دادن زیادی دست ها نشان از این دارد که فکر می کنید کلمات شما برای بیان مطالبتان کافی نیستند.

 

✔️ مختصر و مفید حرف بزنید

یکی از بخش های مهم خوب صحبت کردن رعایت اختصار است.

فن بیان به این معنی نیست که هرچه می دانید را در اختیار شنونده قرار دهید.

شاید تصور کنید که باید برای فهماندن حرفتان مثال های بیشتری بزنید، در صورتی که یکی دو مثال کافیست.

 

فراموش نکنید که همیشه از وراجی و تکرار دوری کنید تا شنونده دچار خستگی نشود.

اگر برای یک سخنرانی آماده می شوید، حرفهای خود را روی کاغذ نوشته و با صدای بلند بخوانید.

با این کار می توانید بفهمید کجاها دچار زیاده گویی شدهاید.

 

✔️ نکات اصلی صحبتتان را تکرار کنید

ممکن است فکر کنید که یکبار بیان کردن نکات اصلی حرف هایتان کافی است.

اما باید گفت اشتباه می کنید.

چه بخواهید برای یک جمعیت سخنرانی کنید چه در حال بحث با یک دوست باشید، بهتر است که در پایان صحبت خود نکات اصلی بحث خود را برای واضح تر شدن پیامتان دوباره تکرار کنید.

 

✔️ از مثال ها و دلایل محکم استفاده کنید

در صحبت خود از اعداد و ارقام و مثال های واقعی استفاده کنید.

چه بخواهید مخاطبان خود را قانع کنید که بشر به انرژی های تجدید پذیر رو بیاورد یا به دوست خود بفهمانید که باید به ازدواجش خاتمه دهد.

 

البته استفاده از آمار به این معنی نیست که مدام از اعداد و ارقام استفاده کنید و وارد بحث های خالص علمی بشوید.

بسته به موضوع بحث، استفاده از یک یا چند دلیل علمی کفایت می کند.

 

✔️ عذرخواهی نکنید!

فن بیان شامل کنترل شرایط هم می شود.

⭐️ اگر اشتباه کردید عذرخواهی نکنید.

مثلا لازم نیست اگر کلمه ای را اشتباه تلفظ کردید یا دچار استرس شدید بگویید: “ببخشید، من کمی استرس دارم” .

 

با این کار اوضاع را بدتر کرده و توجه مخاطبان به موضوعی بی ربط جلب می شود.

به جای این به راحتی از اشتباه خود بگذرید و به حرفتان ادامه دهید.

مخاطبان شما هم بعد از مدتی اشتباه شما را فراموش می کنند.

 

✔️ روی پیامتان متمرکز شوید نه خودتان

به جای اینکه به نگرانی و استرس خودتان فکر کنید، روی پیام و مخاطبتان تمرکز کنید.

مهم ترین چیز این است که پیامتان را به خوبی منتقل کنید نه اینکه مثلا شبیه آنتونی رابینز یا استو جابز شوید.

⭐️ قبل از اینکه صحبت را شروع کنید به پیامتان فکر کنید به اینکه پیام شما چقدر مهم است و کار شما تنها انتقال آن است.

این کار باعث می شود نگران این نباشید که چقدر عرق کرده اید یا چقدر تند تند حرف می زنید.

 

✔️ غیبت و شایعه پردازی نکنید و طعنه را کنار بگذارید

غیبت کردن، شایعه پردازی و زیر آب زنی مواردی هستند که جایی در خوب صحبت کردن ندارند.

نق زدن را هم باید کنار بگذارید.

یک راه سازنده و مثبت برای توصیف خود و چیزهایی که به سر شما آمده پیدا کنید به جای اینکه بگویید دوست دارید مردم چگونه رفتار کنند، روی خواسته خود تمرکز کنید.

به یاد داشته باشید که نمی توان مردم را عوض کرد اما می توان خواسته خود را روشن و واضح کرد.

درست است که کنایه و طعنه گاهی نشانه نکته بینی و شوخ طبعی است، اما ممکن است کسی متوجه منظور شما نشده آن را توهین به حساب بیاورد.

 

البته گاهی اوقات کنایه می تواند تنش ها را کم کند.

پس سعی کنید ابتدا اطرافیان خود را به خوبی شناخته و بعد از کنایه استفاده کنید.

فقط تلاش کنید که کنایه زدن به عادت تبدیل نشود.

 

✔️ منفی بافی نکنید

حتی در بدترین شرایط می توان با استفاده از اطلاعات مفید و مثبت به مردم کمک کرد.

بهتر است در هر شرایطی از حرف ها و خبرهایی که مردم را دچار خشم، ناامیدی و افسردگی می کند خودداری کنید.

 

در این شرایط با پذیرش شرایط بد، اطلاعات مثبت را در اختیار مردم قرار دهید.

همانگونه که نسق زدن و منفی بافی می تواند یک عادت باشد، مثبت نگری و مفید بودن نیز می تواند با تمرین تبدیل به یک عادت شود.

 

منبع : محمد رضا خردمند

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *