hambergermenu

چگونه مشکلات زندگی را حل کنیم ؟ [راهنمای کامل و دقیق]

چگونه مشکلات زندگی را حل کنیم ؟ با بخش روانشناسی از مجله اینترنتی باحال مگ همراه باشید .

 

شیوه حل مسئله در زندگی هر اتفاقی در زندگی ما یک مسئله هست ، خرید لباس یک مسئله است ، حل یک مسئله مالی خودش یک مسئله است،  تهیه خوراک و پوشاک ماهانه یک مسئله است، درامد ما یک مسئله است و ما دراین نوشته در مورد حل مسئله و راهکارهای برای راحت تر کردن حل مسائل زندگی شما صحبت خواهیم کرد .

 

پس ما در زندگی همواره در حال حل مسئله هستیم و کار ذهن ما حل مسئله است ولی اگه ما به ذهنمون طریقه حل مسئله رو یاد ندیم ما نمی تونیم مسائل رو حل کنیم،

 

اگر در زندگی یاد بگیریم که مسائل رو حل کنیم اونوقت به مقداری که اون مسئله رو حل می کنیم در زندگی رشد و پیشرفت می کنیم.

 

وقتی هر فردی در زندگی یاد بگیره چطور با یک مسئله برخورد کنه و اون رو حل کنه اونوقت قوی تر از هرزمانی در زندگی خواهد شد، اما اگه بخواییم یک مسیر رو برای حل مسئله های در زندگی بهتون پیشنهاد بدیم میتونیم مراحل زیر رو معرفی کنیم .

 

 

5 راه برای حل مسئله زندگی شما

هر کاری سلسله مراتب و یکسری اقدامات منحصر به فرد خودشو داره و برای اینکه ما بتونیم مسائلمونو به طور شفاف شروع به حل کردنشون کنیم، باید مراحل زیر رو آروم آروم انجام بدیم تا به نتیجه برسیم.

 

 

مرحله اول حل مسئله کد کردن

ذهن ما از هر چیزی یک کد میسازه و یک برچسب میزنه روی اون مسئله .

 

مثلاً روی بعضی اتفاقات کد ترس کد عصبیانت کد احساس غم کد احساس خوب و بد و … .

 

وقتی من یا هر کس دیگه ای در زندگی میاد و به اون مسئله در زندگیش برخورد میکنه ذهنش میاد ببینه در گذشته چه کدی رو به اون مورد داده وقتی برخورد کردید کد رو استفاده میکنه.

 

بذارید یه مثال بزنم مثلاً وقتی یک فردی بی توجهی میبینه از طرف مقابلش این میشه یک مسئله یا چالش و کدی که از قبل به اون داده این کد بوده که، بایستی رفتارت پر خاشگرانه بشه وقتی بی توجهی میبینه این رفتار رو از خودش نشون میده اما کد مناسب چیه؟

 

اما آدم های موفق برای خودشون یک کد و یک لیبل رو طراحی کردن و اون اینه حتماً میتونم انجامش بدم و ما یک کد رو می سازیم و اون اینه که میتونم حتماً انجامش بدم حالا همون فرد مثال بالا مورد بی توجهی قرار میگیره و میاد از کد من میتونم این رو حل کنم استفاده میکنه .

 

اونوقت میاد رابطه رو بررسی میکنه و خودش رو بازنگری میکنه و پیدا میکنه دلیل بی توجهی در رابطه رو با حل کردن اون رابطه به بهبود پیدا میکنه و اون رابطه قوی تر میشه به همین دلیل هست که میگم حل مسئله شمارو قدرتمند خواهد کرد .

 

 

مرحله دوم برنامه ریزی برای حل مسئله

راه حل های رو که داریم بررسی کنیم یادمون باشه ذهن ما از برنامه ریزی فراریه پس وقتی کدمون رو روی مسئله زدیم راه حل هارو بنویسیم و به ذهنمون یه برنامه ریزی بدهیم از راه حل های که داریم .

 

بهتره بدونیم که ذهن ما از برنامه های که بقیه براش طراحی می کنند فراریه اما زمانی که با شناخت خودمون بیایم به ذهنمون یه برنامه بدیم از اون برنامه استقبال میکنه پس وقتی درک کردیم برنامه ریزی چیه این رو پیاده سازی کنیم .

 

مرحله سوم حل مسئله انتخاب

دقیقاً جایی که مغز ما توقف میکنه برای حل مسائل، مغر ما انتخاب میکنه که حرکت نکنه و به ما میگه برای حل مسئله نیازی نیست تو حرکت کنی، خودش حل میشه تو تواناییشو نداری که مسئلتو حل کنی، چرا میخوای خودتو اذیت کنی؟

 

همیشه گفتم شما وقتی ذهنتون رو رشد ندین اون هیچ تلاشی برای رشد دادن خودش نمیکنه.

 

وقتی به یک مسئله ای بر می خوریم اگه این انتخاب رو نداشته باشیم که من میتونم مسئله های زندگیم رو حل کنیم من توانایی حل مسئله هارو دارم، ذهنتون میاد انتخاب میکنه که حل کردن این مسئله کار شما نیست و برای این انتخاب هم دلایل کاملاً منطقی میاره و بیخیال این موضوع میشید اما این رو بدونید که، شما توانایی حل کردن هر مسئله رو در زندگی دارید.

 

چون اگه یک مسئله ای در زندگی اندازه اش از شما خیلی بزرگ تر باشه حتماً شمارو از پا در میاره، تنها دلیلی که داخل یک مسئله میمونیم انتخابیه که کردیم، فکر کنید ببینید اگه الان مسئله ای در زندگی دارید چه انتخابی رو برای اونمسئله در نظر گرفتید؟

 

مرحله چهارم تصمیم گیری برای حل مسئله

اینجاست که باید تصمیم بگیریم این مرحله ای که انتخاب کردیمو حلش کنیم، انتخاب اولین مرحله برای حل مسئله برای درک بهتر حل مسئله، اما این رو اینحا بهتون یادآوری می کنم که ذهن هر کسی از خوداون شخص فرمان میگیره وقتی شما فرمان این رو می دید که میخواید یک مسئله رو حل کنید.

 

ذهن شما در راستای حل اون مسئله شروع میکنه به تلاش کردن، خلاقیت به خرج دادن، ایده دادن و… پس بدونید که فرمان دهنده اصلی شما هستید.

 

اولین فرمان از جانب شما تصمیم گیری هستش وقتی درست تصمیم گیری قاطع داشته باشید فرمان اجرای تصمیم از طرف مغز شما به کل بدنتون مخابره میشه و  باعث میشه که شما شما در مسیر خواسته و تصمیمتون شروع به حرکت کنین .

 

مرحله پنجم عملیاتی کردن راه حل مسئله

بزرگ ترین سد ممکن برای ما، اینکه مغر ما، به ما میگه تو که این مسئله رو در ذهنت حل کردی پس دیگه نیازی نیست براش قدمی برداری، ادبیاتی که آدم های ناموفق دارن.

 

هیچ وقت گول ذهنتون رو نخورید شاید این جمله رو شنیده باشید که میگه تفاوت آدم های موفق اینه که فاصله تصمیمی گیری تا اجرا کردنشون خیلی کوتاهه.

 

پس به وقتی ایده و راهکار رو پیدا کردید شروع کنید به عمل کردن شما هر چقد هم ایده تاپی داشته باشید تا زمانی که اجرایش نکنید.

 

مسئله سر جای خودش باقی میمونه و نتیجه گرفتن جایی هست که عمل کردن هم باشه و طی این یک هفته ها و دو روز سه روزها این مسئله رو از یاد ما میبره چون نمیخواد که شما در راستاش قدم بردارید .

 

اولین قدم رو برارید هر قدمی که هست، مغز ما در طی مسیر که برای حل مسئله قدم بر می داریم همواره مارو بهبود میده و خودشو بهینه سازی میکنه.

 

هر چقدر بتونید مسئله های بیشتری رو در زندگیتون حل کنید میتونید موفق تر بشید .

 

 

چه زمانی من یا هر کس دیگه ای به فکر حل کردن یک مسئله نیست؟

زمانی که مسئولیت زندگیش رو قبول نکنه و دنبال مقصر باشه اما اگه فردی خودش رو مسئول تمام زندگیش بدونه حتماً برای بر طرف کردن چالش های زندگیش قدم بر میداره،

 

امکان نداره فردی مسئولیت تمام زندگیش رو قبول کنه و همینطوری صبر کنه و هیچ کاری برای حل مسئله ها و پیشرفتش نکنه .

 

بایستی مسئولیت زندگیتون رو قبول کنید همیشه به خودتون یادآوری کنید که من مسئول زندگیم هستم در ادامه یک تمرین رو باهم انجام میدیم .

 

لطفاً تا تمرین اول رو انجام ندادید وارد تمرین بعدی نشید قدم اول رو درست بردارید .

 

1 – کار کوچیکی که لازمه تا یک ماه آینده انجام بدید رو بنویسید، هر چیزی که هست برای حل مسئله الانتون چه کاریو میخواید انجام بدید؟

 

2 – تمام راه حل هایی که به ذهنتون میاد رو بنویسید حتی از خود انجام ندادن تا پیشرفته ترین راهکارها .

 

بعد از نوشتن راه حلها برای هر راه حل سود و زیانشو بنویسید. (اگه انجام ندم چه سود وزیان های داره اگه انجام بدم چه سود و زیان های داره)

 

3 – مسیر هارو به سه دسته تقسیم کنید :

  • A بهترین حالت
  • B یک مقدار پیچیده
  • Z باید سمت آن راه حل نروم ، مثل انجام ندادن کار و …( پس باید سمت این گزینه نرید)

 

4 – یکی از راه حل های A رو بنویسید و همین حالا همین لحظه اولین قدم رو بردارید.

 

بشینید با خودتون فکر کنید که الآن من توی این راه حل میتونم چه قدمی بردارم؟ اگه لازمه بنویسید اکه لازمه تماس بگیرید اگه لازمه رکورد کنید هر کاری که الآن میتونید انجام بدید رو انجام بدید.

 

یادمون باشه تفاوت آدم های موفق با آدم های دیگه اینه که حد فاصل تصمیمی گیری تا عملشون خیلی کوتاهه و همیشه عملی رو که شروع به انجامش کردن بهینه سازیش می کنند .

 

نداشتن باور منفی درباره مسئله ها

تموم مواردی که بهتون گفتیم داخل این آموزش دلیل بر این نیست که ما باور کنیم مسئله در زندگی داشته باشیم و منتظر مسئله های زندگی باشیم.

 

ما هر چیزی رو باور کنیم و منتظر اونا باشیم در زندگی اون رو تجربه می کنیم و این موضوعات به این دلیلِ که ما در زندگی هر وقت به مسئله ای برخورد کردیم، اون مسئله هارو حل کنیم و با حل کردن اونا در زندگی ، خودمون رو رشد بدیم.

 

هر وقت در زندگی ما باورهای درستی رو داشته باشیم و در مسیر درستی خودمون رو قرار بدیم مسئله های و چالش های کمتری رو تجربه می کنیم و اگه مسئله و چالشی رو تجربه کنیم اون مسئله و چالش برای رشددادن ماست و قراره با حل کردن اونا به واقعیت ها و خواسته های که باور داریم برسیم.

 

برای این موضوع بهترین گزینه اینه که باورهای درستی رو در زندگی برای خودمون انتخاب کنیم.

 

از مسئله ها نترسین

هر وقت در زندگی با مسئله و چالشی برخورد کردین از اون مسئله و چالش نترسین چون قرار نیست اون مسئله و چالش به ضرر شما باشه و شمارو نابود کنه وقتی ما آگاهی و درک کافی رو از مسئله های زندگی داشته باشیم خیلی راحت میتونیم با اونا برخورد کنیم.

 

به جای ترسیدن از مسئله های زندگی روش های برخورد بامسئله های رو یاد بگیرین تا بتونین برخورد درستی رو با اونا داشته باشیم .

 

هیچ چیزی در این دنیا نیست که قابل حل نباشه تنها دلیلی که ما نمیتونیم مسئله هارو حل کنیم اینه که رشد نکردیم و یاد نگرفتیم به چه صورتی با مسئله های زندگیمون برخورد کنیم.

 

زمانی ما از موضوعی می ترسیم که اندازه اون از اندازه درونی و باوری ما بزرگ تر باشه پس بهترین کار اینه که از همین لحظه خودمون رو رشد بدیم و با یادگیری این کار رو میتونیم انجام بدیم .

 

ما یاد گرفتیم چطور یک مسئله رو در زندگیمون حل کنیم همین حالا هر مسئله ای که در زندگیت داری رو حلش کن و در راستاش قدم بردار.

 

تا الان که با این آموزش پیش اومدی یاد گرفتی مسئله چیه و چطور بایستی این مسئله رو حل کنی و یادت باشه که بایستی حرکت کنی .

 

در مدت زمانی که تو ثابت بمونی هیچ معجزه ای در زندگیت رخ نمی ده اینارو بهت یاد آوری می کنم که در ذهنت تثبیت بشه.

 

باور کنید هر نگاهی به مسئله ها داشته باشید در زندگیتون اون نگاه رو تجربه می کنید و اگه تا الان یه مسئله ای هست هر چقد هم میخوای اون رو بزرگ بدون اما تورو از پا در نیاورده .

 

این مسائل برای تو قابل حله چون اگه برات قابل حل نبود یا تورو دچار بیماری های روانی می کرد یا کاری می کرد که به زندگیت ادامه ندی شاید یه وقتایی راه حل های که داری، برخلاف نظر بقیه آدم ها باشه اما به اونا توجه نکن راه حلی که میدونی رو اجرا کن چون تو بهتر از هرکسی مسئله های زندگیت رو می شناسی و بهتر از هر کسی میتونی برای اونار راه حل بدی.

 

نتایج حاصل از حل مسئله

حل کردن مسائل چه کاربردی در زندگی ما دارند و چه نتیجه برای ما حاصل میشه اگه یه مسئله رو حل کنیم؟

 

از هنری فورد پرسیدند اگر تمام ثروت تورو ازت بگیریم چه کاری انجام میدی؟

 

در پاسخ گفت یکی از نیازها یا مسئله های جامعه را پیدا خواهم کرد اونو با قیمت پایین ارائه میدم و دوباره ثروتمند خواهم شد.

 

راز رسالت موجود در حل مسئله

اما ما در اینجا می خواهیم در مورد رسالت و حل مسئله در زندگی صحبت کنیم یادمون باشه که یک کور نمیتونه عصا کش یک کور دیگه باشه، پس لازمه که ابتدا خودمون رو قوی کنیم بعد بتونیم به دیگران کمک یا بخشش یا هر کار انسان دوستانه دیگه رو انجام بدیم .

 

در یکی از صحبت های که از آقای ایلان ماسک دیدم یک موضوع بسیار جالبی رو اشاره کرد که باعث شد به فکر آماده سازی این کتاب کنیم.

 

این نکته بود که برای ثروتمند شدن نیازی به حل مسئله ندارید اول خود را بی نیاز کنید بعد سراغ رسالت و حل مسئله ای روی این کره خاکی بروید .

 

شما برای ثروتمند شدن نیازی ندارید به دنبال رفتن و پیدا کردن مشکلات و مسئله ها بروید چون با این کار تمرکز خود را از روی فراوانی وفرصت ها برمیدارید، و تمرکز رو روی مشکلات و مسئله ها میذاریم.

 

 

علاقه به مسیر باعث آسان تر شدن حل مسئله شما

نکته قابل توجه برای حل مسئله وجود دارد این است که هنگامی که شما وارد یک مسیری می شوید که واقعاً اون مسیر رو دوست دارید و عاشق اون کار هستید، همواره چالش و مسئله ها با ما برخورد خواهد کرد و ما از حل کردن اونها لذت خواهیم برد .

 

در واقع ما داریم مسئله هارو حل می کنیم با تمرکز و توجه مثبت و لذت بردن و این دقیقاً جایگاهی است که باعث ثروتمند شدن ما می شود .

 

برای کم کردن مسئله ها و حل کردن مسئله های دنیای هستی اول وارد کاری شیم که دوسش داریم و مسئله های اون مسیر رو حل کنیم.

 

یک بچه که میخواد راه رفتن رو یاد بگیره و یک قدم میره و میوفته دوباره بلند میشه و ادامه میده اینقدر این کارو تکرار میکنه و پدر و مادرش دستشو میگیرن و راه میبرن،

 

در نهایت به خودش متکی میشه به قدرت خودش و راه رفتن رو کامل یاد میگیره و اینقدر این کار رو تکرار میکنه تا مسلط میشه به راه رفتن، بعد وارد پروسه بعدی یعنی دویدن میشه و همینطور زندگی با تمرین ادامه داره اما وقتی به سنین نوجوانی و جوانی میرسه.

 

این مراحل رو یادش میره و میخواد بدون تمرین و تکرار و کار کردن روی خودش بدون داشتن همون شور و شوق و علاقه که برای راه رفتن و بعدش دویدن داشت، به مقاصد و اهداف خودش برسه.

 

ما باید یک یادآوری روی اعمال گذشتمون داشته باشیم و ببینیم که چطوری علاقمند شدیم و اون خواستمونو دنبال کردیم و مسیر زندگیت برای رسیدن به خواسته هات رو با جدیت بیشتری
دنبال کنی و بهشون برسی .

 

بعد از اینکه خودمون رو بی نیاز کردیم در تمام جنبه های زندگی، بعد به دنبال رسالت و حل مسئله های بزرگ تری میریم و رسالت ما برای رشد و حل کردن مسئله ای در این دنیا است و ما زمانی می توانیم با تمرکز این رسالت رو به بهترین شکل انجام دهیم که اول خودمان را بی نیاز کنیم.

 

رشد جهان با رشد شخصی خودمون همراهه

یادمون باشه اگر می خواهیم به رشد جهان کمک کنیم اول باید خودمان را بی نیاز کنیم و در مسیر تکامل رو طی کنیم و به اون رشد و تکاملی که برای گذاشتن، تمرکز روی حل مسئله برسیم.

 

برای درک بیشتر حتماً روی خودتون سرمایه گذاری کنید و قوانین جهان هستی رو یاد بگیرید و به طور هدفمند و اصولی در زندگیتون پیاده سازی کنید.

 

بی نیازی یکی از نتایج حل مسئله

اگر الان در حال حل مسئله ای از مسئله های این دنیا هستی بسیار کار پسندیده و ارزشمندیه اما اگر می خواهی خیلی بزرگ تر اینکارو انجام بدی، لطفاً تمرکز و اولویت رو روی بی نیاز کردن خودت بذار تا بتوانی نقشی بسیار پر رنگتر در حال اون چالش در دنیا داشته باشی .

 

اولویت تو اول خودتی.

 

ما باید این نکته رو همیشه با خودمون یدک بکشیم که خیلی هول هستن برای حل یک مسئله و انجام رسالتشون، خیلی از جنبه های زندگیشونو کنار گذاشتن و این باعث میشه در اون کمک کردن هم شکست بخورن.

 

لطفاً تمرکز و اولویت رو روی بی نیاز کردن خودت بذار، تا بتوانی نقشی بسیار پر رنگ تر در حال اون چالش در دنیا داشته باشی.

 

برای حل مسئله بزرگ فکر کن اما کوچک عمل کن

من انکار نمی کنم که کمک کردن یا حل مسئله کردن موضوع زمان بریه اما میخوایم بگم این رو در یک مقیاس خیلی عظیم تر انجام بدیم، اگر مدتی تمرکز و اولویتمون رو به خودمون، تیممون، کارمون و رفع
پیش نیازهامون بدیم.

 

دوست دارم همین حالا اولویت هایی رو که نیاز دارید برای حرکت کردن به سمت بی نیاز شدن به سمت موفقیت جمع آوری کنید و بنویسید و شروع کنید تمرکز رو بیشتر، روی این اولویت ها دادن باور کنید.

 

اونوقت خیلی لذت بخش تره ما بتونیم یک مسئله رو در یک مقیاس خیلی بزرگ تر حل بکنیم.

 

امیدوارم این موضوعی که دوست داشتم باهاتون در میان بذارم درباره حل مسئله رو خیلی جدی بگیرید .

 

بزرگ ترین و بهترین چیزی که شما نیاز دارید برای اینکه خودتون رو بی نیاز کنید از هر چیزی که الان نیازمند یشین فقط وفقط خودتونین و تمرکزتون.

 

نذارید تمرکزتون و اولویت هاتون پراکنده باشه اونوقته که در یک مدت زمان کوتاهی پیش نیاز هارو برطرف می کنید و وقتتون آزاد میشه با ازادی مالی، برای حل مسئله و رسالت های بعدیتون اما اگه این دوتا رو بخواهید باهم رشد بدید مطمئناً در یک مدت زمانی ۵ تا ۱۸ برابر بیشتر زمان میبره.

 

مطالب پیشنهادی موفقیت

میلیاردر های جهان IT5 کار ساده برای شاد تر زیستنترفندهای افزایش اعتماد به نفس
ترفندهای  واضح تر صحبت کردنآشنایی با فن بیان۱۰ نشانه بلوغ و رشد شخصیتی
کارهایی که نباید به خاطر آن ها عذر خواهی کنیمتاثیر مدل ذهنی در موفقیت نقش اعتماد به نفس در موفقیت
رمز پنهان موفقیتبرنامه ریزی و مدیریت زمان برای موفقیتتوصیه های خواندنی برایان تریسی برای موفقیت

 

 

منبع : آکادمی مجازی باور مثبت 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *