hambergermenu

آیا تا به حال داشتن هدف و موفقیت را تجربه کرده اید ؟

داشتن هدف و موفقیت : هدف داشتن کمک قابل توجهی به ما می کند. هدف داشتن باعث جلوگیری از سردرگمی می شود و یک ارتباط موثر با تمرکز حواس روی کار دارد.

 

طبق تحقیقات انجام شده روزانه پنجاه تا شصت هزار فکر از ذهن انسان عبور می کند بنابراین با این حجم زیاد افکار اگر بدون هدف داشتن کاری را انجام دهید دچار حواس پرتی می شوید.

 

رمز خوشبختی

آیا تا به حال این سوال را از خود پرسیده اید چرا با وجود قدرت نا محدود در وجود انسان برخی از افراد احساس خوشبختی، سلامتی و شادکامی را ندارند؟

 

همیشه نمیتوان گفت که افراد باهوش حتما افراد موفقی هم هستند. اما واقعا هدف گذاری چقدر می تواند در موفقیت افراد تاثیرگذار باشد. واقعیت این است که برای رسیدن به موفقیت در زندگی هدف گذاری یک عامل تعیین کننده و لازم است.

 

معمولا افراد موفق کسانی هستند که دارای اهداف واضح، پایدار و شفاف هستند و در طول زندگی برای رسیدن به این اهداف تلاش می کنند.

 

مطمعنا با داشتن اهدافی پراکنده و مبهم نباید انتظار رسیدن به موفقیت های مهمی در زندگی داشت.

 

چرا افراد از تعیین هدف می ترسند

نداشتن آگاهی های لازم در مورد اهمیت هدف گذاری برخی از افراد از اهمیت و جایگاه تعیین هدف در زندگی مطلع نیستند و همین عدم اطلاع باعث میشود از اثرات و نتایج داشتن زندگی هدفمند غافل شوند.

 

ترس از نرسیدن به اهداف افکار منفی و ترس از شکست و نرسیدن به اهداف در بسیاری از افراد وجود دارد و به دلیلی وجود همین ترس افراد زیادی قادر نیستند که کارهای جدید و مهمی را در زندگی خود انجام دهند.

 

در موارد زیادی نیز دیده میشود که به دلیل وجود مشکلات در راه رسیدن به اهداف، آنها را نیمه کاره رها می کنند. این افراد از پیش باخته هستند و حتی جرات پیدا کردن هدف لازم برای زندگی خود را ندارند.

 

به نظر شما جای تعجب نیست که بسیاری از افراد از ترس نرسیدن به اهداف هیچگاه به دنبال هدف گذاری در زندگی خود نمی روند؟ دلیلی این عامل مخرب چیزی نیست جز عدم وجود اعتماد به نفس کافی .

 

مقاومت در برابر تغییرات

به طور طبیعی افراد زیادی هستند که در مقابل تغییرات از خود مقاومت نشان می دهند و دوست دارند که کارها را به صورت ساده و بر طبق عادات همیشگی خود انجام دهند.

چرا که به نظر آنها تغییر همواره سخت تر از عدم تغییر است و اگر تعیین اهداف آنها را مجبور کند که تغییرات جدیدی را در زندگی خود ایجاد کنند از آن سر باز میزنند.

 

به صور کلی ترس از تغییرات و عدم رسیدن به اهداف یک عامل مخرب در راه رسیدن به موفقیت در زندگی است.

 

پس باید با انجام تمرینات این ترس را از بین برد. برخی اشتباهات در هدف گذاری تخمین نادرست زمان رسیدن به هدف به احتمال خیلی زیاد برای شما هم پیش آمده است که کاری را که انجام داده اید بیش از زمانی که انتظار داشته اید به طول انجامیده است.

 

اگر زمان درست رسیدن به هدف را به درستی تخمین نزنید ممکن است اینکار باعث دلسرد شدن شما شود و انگیزه شما را برای رسیدن به اهداف دیگر را نیز کم کند. پس زمانی که اقدام به هدف گذاری میکنید باید زمان لازم را نیز برای آن در نظر بگیرید.

 

شکست پایان همه چیز نیست مهم نیست شما چقدر تلاش کنید این واقعیت وجود دارد که ممکن است در رسیدن به هدف خود با شکست مواجه بشوید.

 

اما این نکته را فراموش نکنید که شکست در رسیدن به یک هدف پایان همه چیز نیست و شما نباید هدف گذاری در زندگی خود را متوقف کنید.

 

در آینده فرصت های دیگری انتظار شما را می کشند. تعیین اهداف واقع بینانه بلند پرواز باشید چرا که یک عامل موثر برای رسیدن به موفقیت است.

 

تردید را کنار بگذارید و به دنبال اهداف بزرگ در زندگی خود بروید اما فراموش نکنید که اهداف انتخابی شما باید واقع بینانه باشند.

 

برخی از اهداف ممکن است با توجه به شرایط حال حاضر شما بیش از حد غیر واقع بینانه باشند.

 

تاثیر پذیری از دیگران در تعیین هدف ممکن است برخی از اطرافیان شما بخواهند در تعیین اهداف شما دخالت کنند و آن را به شکل دلخواه خودشان در بیاورند.

 

شما باید روابط خوبی با دیگران داشته باشید اما فراموش نکنید اهداف شما باید مال خودتان باشد نه دیگران.

 

بررسی نکردن میزان پیشرفت رسیدن به هدف ممکن است امری زمانبر باشد و برخی از اهداف نیاز به زمان زیادی داشته باشند.

 

گاهی اوقات با طولانی شدن این زمان ممکن است شما احساس کنید که پیشرفتی نداشته اید و نهایتا با شکست مواجه می شوید.

 

گاهی اوقات لازم است که پیشرفت ها و موفقیت های خود را در راه رسیدن به هدف خود اندازه بگیرید. اینکار اعتماد به نفس بیشتری به شما برای ادامه مسیر می دهد.

 

تکنیک های هدف گذاری و هدف داشتن

اشتیاق

هدف باید در شخص ایجاد انگیزه کند و در واقع باید اشتیاق برای انجام دادن آن داشته باشید و با تمام توان آن هدف را انجام دهید.

 

پس به طور کلی هدف باید وقتی باد آوری می شود انگیزه حرکت ایجاد کند.

 

رسیدن به اهداف هدفی را انتخاب کنید که باعث ضرر رساندن به دیگران نشود و حتی بهتر است در راستای اهداف دیگران هم باشد.

 

به عبارت دیگر هدفی را باید دنبال کنید که فقط برای رسیدن به اهداف خودتان نباشد و پس از رسیدن به نتیجه مطلوب بتواند برای دیگر افراد جامعه هم مفید باشد.

 

تقسیم اهداف

هدف باید مبدا و مقصد داشته باشد. به این معنا که جایگاه خود را در هدف خود باید مشخص کرد.

 تعیین کنید که دقیقا مقصدتان کجاست و یا اینکه اگر هدفی که دارید اهداف بزرگی هستند به اهداف کوچکتر تقسیم کنید.

 

اصطلاحا آن را ایستگاه بندی کنید. به طور مثال اگر هدفتان اخذ مدرک دکترا از دانشگاه خاصی می باشد باید اهداف را به ترتیب اولویت بندی کنید. مثلا اول گرفتن دیپلم و سپس لیسانس و … بهتر است تمام اهداف را با ذکر جزئیات بیان کنید.

 

مدت زمان بهتر است اهداف را با توجه به مدت زمان تعیین شده آن از هم تفکیک کنید.

 

مثلا هدفهای 6 ماه تا 1 سال را در یک جلول و تا 5 سال را در یک جدول جداگانه و اهداف تا 10 سال را در یک جدول دیگر تقسیم بندی کنید.

 

بدست آوردن اطلاعات برای هدف داشتن بدست آوردن اطلاعات و آگاهی پیرامون هدف باید صورت گیرد.

 

در این مرحله هدف شکل گرفته و باید در این مرحله اطلاعات و مهارتهای لازم را برای رسیدن به آن هدف بدست بیاورید.

به طور مثال چطور می توان از اطلاعات و امکانات پیرامونتان برای رسیدن به هدف استفاده کنید.

 

امکانات خود را بررسی کنید و موانعی که بر سر راه است شناسایی شود تا راحت تر به مقصد برسیم.

 

برنامه ریزی برداشتن گام اول به محض تعیین هدف، اولین مرحله برای رسیده به هدف است، توصیه می شود که اهدافی را که برنامه ریزی کردید را در سریعترین زمان ممکن اجرایی کنید.

 

به این علت که فاصله ای بین موقعیتی که در آن زمینه بوجود آوردید و انرژی که برای اجرا دارید ایجاد نشود.

 

مطالب پیشنهادی موفقیت

میلیاردر های جهان IT5 کار ساده برای شاد تر زیستنترفندهای افزایش اعتماد به نفس
ترفندهای  واضح تر صحبت کردنآشنایی با فن بیان۱۰ نشانه بلوغ و رشد شخصیتی
کارهایی که نباید به خاطر آن ها عذر خواهی کنیمتاثیر مدل ذهنی در موفقیت نقش اعتماد به نفس در موفقیت
رمز پنهان موفقیتبرنامه ریزی و مدیریت زمان برای موفقیتتوصیه های خواندنی برایان تریسی برای موفقیت

منبع : باحال مگ

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *