hambergermenu

استفاده از قصه صوتی برای خواب کودکان

 

استفاده از قصه صوتی برای خواب کودکان

 

همواره از قصه های کودکانه و لالایی های آرامش بخش برای خواب کودکان استفاده می شود. قصه خوانی و متل خوانی های آخر شب توسط مادربزرگ ها و پدربزرگ ها، برای نسل های مختلف خاطره انگیز است.

 

شنیدن قصه برای پیر و جوان جذاب است و برای همین هم از گذشته های دور مراسم متل خوانی با روایت راوی و قصه گو طرفداران زیادی داشته است.

 

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و پدید آمدن کتاب های صوتی و قصه های صوتی، دورهمی های قصه خوانی به خانه ها منتقل شده و اکنون با پخش کردن یک فایل صوتی می توان یک قصه جذاب شنید و از آن لذت برد.

 

در این مقاله قصد داریم درباره جنبه های مختلف قصه صوتی و کاربرد و فواید بی نظیر آن ها برای خواب شبانه کودکان با شما صحبت کنیم؛ با ما همراه باشید.

 

قصه صوتی یا روایت والدین؟

خواندن لالایی و قصه کودکانه با صدای مادر برای نوزادانی که تازه به دنیا آمده اند، آرامش بخش است. حتی از دوران بارداری نیز خواندن لالایی کودکانه برای جنین منجر به انس گرفتن او با صدای مادر شده و پیوند عاطفی میان آن ها را تقویت می کند.

 

بنابراین تا چندماه اول استفاده از لالایی و قصه کودکانه، با روایت مادر برای نوزادان آرامش بخش و مثمرثمر است.

 

تقریبا از دو سالگی به بعد، که درک کودک از صداها و زبان بالاتر رفت، قصه های صوتی با راوی های خوش صدا و حاذق، می توانند جایگزین صدای مادر برای کودکان باشند.

 

فواید استفاده از قصه صوتی کودکانه برای والدین

بسیاری از والدین به دلایل متعددی از جمله انجام کارهای خانه یا اشتغال در خارج از خانه، شب ها برای قصه خواندن، انرژی کافی را ندارند.

 

در این صورت این والدین یا کودک را به حال خود می گذراند تا هروقت خوابش گرفت، بخوابد؛ یا با بی رغبتی و بی حوصلگی قصه کودکانه ای برای او می خوانند که برای خوابیدن بهانه ای نگیرد.

 

اگر از قصه صوتی کودکانه برای خوابیدن کودکتان استفاده کنید، این مشکل به طور کامل حل می شود.

 

خیلی راحت می توانید با پخش کردن قصه صوتی برای کودکان خود به کارهای دیگر بپردازید و حتی استراحت کنید.

 

در رده سنی کودکان تا نوجوانان، خواندن قصه های متنوع و آموزنده از ملزومات رشد و تربیت آن هاست. بنابراین بهتر است این کار را به نحو احسن انجام دهید تا تاثیرات بالقوه آن را در مسیر رشد فرزند خود شاهد باشید.

 

مزایای استفاده از قصه صوتی شب

خواندن کتاب و قصه و مطالعه نسبت به استفاده از قصه های صوتی حواس بیشتری را درگیر می کند.

 

مطالعه در شب با تمام مزایایی که دارد، مضراتی را برای چشم ها به دنبال خواهد داشت.

 

برای شنیدن یک داستان و قصه صوتی کافی است آن را پلی کنید و چشمان خود را ببندید و با قصه همراه شوید.

 

شنیدن یک قصه صوتی با یک راوی حاذق، احتمال اشتباه خواندن محتوای قصه را به حداقل می رساند و می توانید خیلی راحت مضمون قصه را درک کنید. کمااینکه در هرکجا نیازی به توضیح یا معرفی بود، راوی برای شما مضمون قصه را بسط می دهد.

 

قصه های شب معمولا باید دارای موضوعاتی باشند که مغز را به سمت آرامش قبل از خواب هدایت کنند. موضوع قصه صوتی شبانه نیز این چنین است. یک قصه صوتی با یک موزیک آرامش بخش می تواند مغز شما را برای خوابی راحت و دلپذیر آماده کند.

 

جلب توجه کودک به داستان با قصه های صوتی

زمانی که یک قصه صوتی برای کودک خود پخش می کنید، حتی اگر کودک نخواهد قصه ای بشنود یا بی حوصله و بهانه گیر شده باشد، ناخودآگاه با جریان قصه درگیر می شود.

 

موسیقی و روایت ماجرا در قصه های صوتی کودکانه به گونه ای است که حواسِ پرت کودکان را به خود جمع می کند و آن ها را به دنبال کردن قصه علاقمند می کند.

 

ویژگی های یک قصه صوتی خوب

 

ویژگی های یک قصه صوتی خوب

مهم ترین عنصر در قصه صوتی، راوی داستان است. تسلط راوی قصه صوتی به متن، لحن و الفاظ متعدد موجود در قصه، درک و فهم ماجرای داستان را برای شنونده آسان تر می کند.

 

زمانی که شنونده و مخاطب داستان کودکانه، کودکان و نوجوانان باشند، این موضوع مهم تر و حساس تر هم می شود؛ چرا که تنها مهارت روانخوانی راوی و لحن اوست که می تواند مضمون اصلی داستان را به کودکان منتقل کند.

 

چیزی که در تولید محتوا برای کودکان با آن مواجه هستیم، از نگارش یک قصه گرفته تا تولید کارتون و انیمیشن، بحث یادگیری کودکان از این محتواها است.

 

لذا تولید محتوای کودکانه به مراتب حواس جمع تر و تلاش بیشتری می طلبد.

 

فضاسازی راحت تر ماجرای داستان با قصه صوتی کودکانه

لحن و تلفظ راوی، تنوع در صداپردازی شخصیت های قصه و موسیقی در قصه صوتی، فضاسازی و تصویرسازی ماجرای قصه را برای کودکان ساده تر می کند.

 

با شنیدن یک قصه صوتی آرامش بخش و جذاب، کودکان چشمان خود را می بندند و به خوابی آرام و زیبا می روند.

 

در مسیر استقبال از خواب شبانه، همراه شدن با ماجرای یک قصه صوتی، می تواند ذهنیت بچه ها را برای دیدن رویاهای شیرین آماده کند.

 

فضاسازی راحت تر ماجرای داستان با قصه صوتی کودکانه

 

مثلا تصور کنید که داستان زیر را به صورت صوتی همراه با موزیک متنی مرتبط بشنوید:

 

“باد بهاری زیبایی در دشت در حال وزیدن بود…. صدای جوجه گنجشک ها همه جا را پر کرده بود (موسیقی صدای گنجشک و باد)…. سارا از پشت پنجره پدربزرگش را صدا می زد…. پدربزرگ، پدربزرگ خیلی دلم برات تنگ شده بود…”

 

یا مثلا:

 

“سنجاب ها هر روز با صدای قطاری که از کنار دشت می گذشت، از خواب بیدار می شدند. (صدای بوق قطار)”

 

شنیدن این موسیقی همراه با صدای راوی، هماهنگی و انسجام میان اجزاء داستان را افزایش می دهد و همین امر منجر به درک بهتر مضامین قصه های صوتی می شود.

 

کودکان با قصه های صوتی شبانه خیلی راحت تر از سایر فرمت ها ارتباط می گیرند و برای خواب با کیفیت شبانه خود آماده می شوند.

 

قصه های متنی و قصه های تصویری نیز مزایای فراوانی دارند؛ اما استفاده از این فرمت ها برای شب کمتر توصیه می شود.

 

قصه های تصویری حواس بینایی و شنوایی کودک را درگیر می کنند و استفاده از آن ها برای زمان شب می تواند کودکان را از خواب و آرامشی که برای قبل از آن نیاز دارند دور کند.

 

بنابراین بهترین فرمت قصه کودکانه برای استفاده شبانه قصه صوتی است.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *