hambergermenu

خطرات شومینه + راهکارهای مقابله با آنها

خطرات شومینه چیست؟ شومینه یکی از انواع ابزار گرمایشی است که در بسیاری از خانه ها استفاده می شود. شومینه ها انواع مختلفی داشته و تولیدکنندگان، آنها را در رنگ بندی ها و طرح های متنوع می سازند. از شومینه برقی گرفته تا مدل های گازی و … همگی جزء پراستفاده ترین وسایل گرمایشی به شمار می آیند.

 

شومینه گازی، برقی و … هر کدام در عین زیبایی خطرات خاص خود را دارند. در واقع اگر به شیوه درستی آنها را در محل مورد نظر نصب نکنید یا استانداردهای نصبشان را مد نظر قرار ندهید، بعد از مدتی خطرات و چالش هایشان دامن گیرتان خواهد شد.

 

با آشنایی با خطرات انواع شومینه، بهتر می توانید چالش های مرتبط با این وسایل گرمایشی را حل کنید. بنابراین خوب است خطرات ناشی از هیزم سوزها را بشناسید، این تنها راهیست که می توانید با تکیه بر آن از انواع شومینه در خانه خود استفاده کنید. اما واقعا آیا شومینه خطرناک است؟

 

خطرات شومینه + راهکارهای مقابله با آنها

 

چرا نباید از شومینه استفاده کنیم؟

شومینه یک وسیله گرمایشی متداول در دنیا است و طرفداران بسیاری دارد. این وسیله در عین زیبایی و لوکس بودن، در صورت نصب اشتباه خطراتی چون مسمومیت با گاز منوکسید کربن را به همراه دارد. با این حال بسیاری از مردم با دانستن این خطرات به سراغ این وسیله جذاب می روند.

 

در تمام دنیا خیلی کم مردم تمایلشان به استفاده از شوفاژ است و چنانچه امکان نصب شومینه نباشد، به سراغ وسایل گرمایشی مشابه می روند. یک شومینه گازی نه تنها باعث هدر رفت انرژی نمی شود، بلکه خانه را مانند یک بخاری گرم می کند.

 

دقت داشته باشید اگر این وسیله را در فضایی نامناسب نصب کنید یا به صورت ناقص نصب آن انجام شود، می تواند برای سلامتی تان خطر آفرین باشد. طرح های برقی این هیمه سوز نیاز به دودکش ندارد و استفاده از آن بسیار راحت تر است.

 

بررسی خطرات شومینه

در ادامه لیستی از انواع خطرات شومینه گازی، برقی و … می آوریم و درباره آنها توضیحات مفصل و جامعی می دهیم.

 

نشتی دود

یکی از خطراتی که شومینه ها به بار می آورند، نشتی دود است. به زبان ساده بهتر است همواره به ایمنی دودکش این وسیله در خانه توجه داشته باشید تا مبادا دود آن نشتی پیدا کند. در صورتی که پیش از استفاده و بعد از آن در پایان فصل، دودکش این وسیله تمیز شود، دیگر مشکلی برای نشتی دود به داخل خانه نخواهید داشت.

 

از بین رفتن اکسیژن و ورود گاز منواکسید کربن به داخل خانه

این وسیله درست مانند یک بخاری عمل می کند. شومینه ها اگر به درستی نصب نشوند فضای خانه را آلوده و اکسیژن محل را مصرف می کنند. در صورت نصب اشتباه، گازهای سمی منوکسید کربن ناشی از سوختن ممکن است به داخل خانه وارد شوند. این گازها بسیار خطرناک هستند، پس در نصب این وسیله دقت کنید.

 

پیشنهاد می دهیم اگر در آپارتمان های کوچک زندگی می کنید، این وسیله جذاب را در سایز مناسب تهیه نمایید؛ چون استفاده نادرست از آن مانند این است که وسط خانه آتش روشن کرده باشید یا بخاری را روشن کنید و لوله دودکش آن را نگذارید. در چنین حالتی خانه خیلی زود پر از گاز منواکسید کربن می شود و سلامتی تان به خطر می افتد.

 

برای حل این چالش، تولیدکنندگان و ناظران در تولید برای این هیزم سوزها حد مجازی از تولید گاز منوکسید کربن را مشخص می کنند و در تولید این وسیله نهایت دقت خود را به کار می برند.

 

چرا نباید از شومینه استفاده کنیم؟

 

آلوده کردن هوای بیرون از خانه

شاید فکر کنید این هیمه سوزها خیلی هوا را آلوده می کنند؛ اما اینطور نیست، آنها در آلوده کردن هوای بیرون سهم چشمگیری ندارد. در کنار دود خودروها که آسیب جدی به محیط زیست می رسانند، دود ناشی از سوختن گاز یا چوب در شومینه ها چندان تاثیرگذار در آلودگی محیط زیست نیست.

 

مثلا اگر یک خانه 10 طبقه شامل 10 شومینه شود، آلودگی ایجاد شده به واسطه آنها با دود تولید شده توسط 5 خودرو برابری می کند که نسبت به سوختن بنزین آلودگی کمتری است.

 

بیماری های مختلف

نوع سوختی که در شومینه ها استفاده می شود، خطرات زیادی برای سلامتی انسان دارد. در صورتی که این سوخت طبیعی و از جنس چوب یا زغال سنگ باشد.

 

چون این ترکیبات شامل مواد آلوده کننده و خطرناکی مانند دی اکسید نیتروژن، بنزو آلفاتیلن و … هستند. بنزو آلفاتیلن به تنهایی می تواند جان انسان را به مخاطره انداخته و منجر به بیماری های خطرناکی مثل سرطان ریه شود.

 

اما اگر شومینه با گاز شهری کار کند، دیگر خطر برای بدن به همراه ندارد؛ فقط باید نصب آن به درستی صورت بگیرد تا خطر مسمومیت با گازهای سمی کاهش یابد.

 

فقط اگر شومینه هیزمی دارید به دلیل دود ناشی از سوختن چوب ممکن است احتمال ابتلا به بیماری آسم افزایش یابد، در صورتی که اتاقک دود مناسبی برای این وسیله تعبیه شده باشد، احتمال ابتلا به این بیماری نیز کاهش می یابد.

 

آسیب دیدن وسایل خانه

یکی از تصورات اشتباه در مورد انواع خطرات شومینه آسیب زدن این وسیله به لوازم خانه است. شاید بیشتر لوازم نزدیک به شومینه در اثر حرارت و گرما ذوب شوند یا حالت اولیه شان را از دست بدهند.

 

این وسیله درست مانند بخاری عمل می کند، برای حل این موضوع بهتر است لوازم حساس را در نزدیکی این وسیله قرار ندهید. شومینه های برقی آسیب کمتری به لوازم خانه وارد می کنند.

 

شما می توانید در زمانی که از شومینه خود استفاده نمی کنید از آن به عنوان محلی برای قراردادن انواع دکوریجات خود بهره بگیرید. ضمنا شومینه ها سبب می شوند تا دکوراسیون منزل شما به شدت مجلل دیده شود.

 

خطرات جانبی شومینه برای کودکان

  • بعضی افراد مواد اشتعال زا را در کنار این وسیله گرمایشی می گذارند که همین باعث افزایش خطر آتش سوزی در خانه می شود؛ بنابراین باید همواره حواستان به این موضوع باشد.

 

  • میله های جلوی شومینه نیز محل مناسبی برای خشک کردن لباس ها نیستند؛ چون این میله ها گرم می شوند و لباس ها را می سوزانند و نتیجه ای عکس خواهند داشت، این وسیله درست مانند بخاری بوده و به همان میزان خطرناک است نه بیشتر.

 

  • مشعل شومینه نیز می تواند به تنهایی برای کودکان خطرناک باشد؛ بنابراین خانواده ها باید برای این وسیله حفاظ های مخصوصی بگیرند تا مبادا کودکان به شعله هادست بزنند.

 

خطرات شومینه، چالش هایی که باید جدی گرفته شوند

 

خطرات شومینه، چالش هایی که باید جدی گرفته شوند

خطرات شومینه درست مانند بخاری بسیار جدی و مهم هستند، در صورت بروز کوچکترین نشانه از وجودشان باید هر چه سریعتر برای رفع مشکلات اقدام کنید. عدم رفع مشکلات به معنی دامن زدن به خطراتی است که این وسیله گرمایشی برایمان به همراه دارد.

 

در این مقاله بیشترین خطراتی که ممکن است با آن روبرو شوید، از جمله مسمومیت با منواکسید کربن و ایجاد دوده در محیط و … را بررسی کردیم و برای هر یک راهکاری نیز ارائه نمودیم. تا با آسودگی خیال بتوانید از شومینه به عنوان یک وسیله گرمایشی لوکس بهره بگیرید.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *