hambergermenu

راهنمای انتخاب رنگ اتاق کودک

طراحی اتاق کودک

 

انتخاب رنگ اتاق کودک یکی از انتخاب‌های مهمی است که نه تنها در ظاهر اتاق و زیبایی آن تاثیر دارد، بلکه برای دریافت حس خوب از اتاق، تجربه خواب خوب در اتاق و دوست داشتن اتاق نیز بسیار موثر است.

 

در علم روانشناسی ثابت شده است که رنگ‌ها در روح و روان انسان تاثیر عجیب و عمیقی دارند. جالب است بدانید که رنگ اتاق کودک می‌تواند در توانایی هوش او نیز تاثیرگذار باشد. همچنین رنگ اتاق کودک بر احساسات، اعتماد به نفس و رفع بی قراری کودکان نیز موثر است.

 

چرا انتخاب رنگ اتاق خواب کودک مهم است؟

رنگ‌ها تاثیر زیادی در ذهن و روان کودکان دارند؛ از همین جهت مهم است که چگونه انتخاب شوند. انتخاب رنگ‌های گرم و سرد به یک اندازه از نظر روانشناسی در دکوراسیون اتاق کودک تاثیر دارند. رنگ‌های گرم تحریک‌کننده ذهن هستند و باعث افزایش انرژی بدن می‌شوند.

 

عواملی مانند سن، جنسیت و نوع کاربری اتاق در انتخاب رنگ اتاق کودک تاثیرات بسیاری دارد، اما در کنار این موارد علم روانشناسی بر رفتار هیجانی کودکان خصوصا در سنین کمتر برای انتخاب رنگ اتاق خواب نیز تاکید دارد. کاربرد رنگ‌های سرد در کنار رنگ‌های گرم گزینه مناسبی برای رنگ اتاق خواب کودک است. ترکیب مناسب و متعادل رنگ‌های گرم و سرد در کنار هم، در محیط اتاق خواب کودک آرامش نسبی و شایسته فضا ایجاد می‌کند. همین تعادل و آرامش در احساسات کودک و آرامش او نیز تاثیر دارد.

 

کدام رنگ‌ها هم برای دخترها و هم برای پسرها مناسب هستند؟

 

طراحی اتاق کودک رنگ نارنجی

 

·                     رنگ نارنجی

رنگ نارنجی یک رنگ گرم و هیجانی است که برای دختران و پسران کاربرد دارد و خیلی جنسیتی نیست. این رنگ روشن و شاد، سرشار از صمیمیت، خوشی و سرزندگی است و اشتهای کودک را افزایش می‌دهد. ایجاد فضای گرم و صمیمی برای اتاق کودک با رنگ جذاب نارنجی بسیار ساده است.

 

این رنگ می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس و استقلال در کودکان شود و حس همکاری و ارتباط در کودکان را افزایش می‌دهد. این رنگ تاثیر شگرفی در تقویت روابط اجتماعی و تعامل کودک با دیگران دارد؛ کودکانی که در اتاق خواب آنها از رنگ نارنجی بیشتری استفاده شده است معمولا برون گرا و با اعتماد نفس هستند.

 

اگرچه رنگ نارنجی روشن بودن و انرژی بخشی را به همراه دارد، اما بهتر است با درصد کمتری در کنار رنگ‌های مکمل مناسب برای اتاق کودک استفاده شود. در واقع این رنگ اگرچه کودکان خجالتی را اجتماعی‌تر می کند، اما مانند هر رنگ گرم دیگری اگر در آن زیاده‌روی شود، اثر منفی روی خلق و خوی کودک دارد و باعث بروز رفتار خصمانه می‌شود.

 

رنگ نارنجی با سایه‌های ملایم سبز، بنفش یا رنگ کرم خنثی هماهنگی خوبی دارد.

 

·                     رنگ بنفش

رنگ بنفش یکی دیگر از رنگ‌هایی است که جنسیتی نیست و می‌تواند برای دخترها و پسرها استفاده شود. این رنگ حس جادویی و رویایی را در اتاق کودک ایجاد می‌کند و  حس وظیفه شناسی و وفاداری را در کودکان قوت می‌بخشد.

 

 بنفش یکی از مجلل‌ترین رنگ‌ها است که اغلب رمز و راز گونه و معنوی به نظر می رسد. بنفش روشن حس آرامش را برای اتاق کودکان به ارمغان می‌آورد و بنفش تیره باعث لوکس و مجلل شدن اتاق کودکان می شود. این رنگ اندیشه، حساسیت و معنویت را القا می کند و استفاده از آن در اتاق کودک در کاهش بی قراری او تاثیر زیادی دارد. کودکانی که در اتاق خواب آنها رنگ بنفش به کار رفته است معمولا به افکار و احساسات اطرافیان توجه بیشتری دارند. اگر کودک حساسی دارید، استفاده از بنفش به عنوان رنگ لهجه عالی است.

 

البته به یاد داشته باشید که زیاده‌روی در این رنگ می‌تواند باعث عبوس شدن و بی حالی جسمی بچه‌ها شود.

 

توصیه می شود بنفش را با رنگ‌های مکمل آن مانند نارنجی روشن تر کنید یا از سایه‌های تیره تر آن برای کاهش روشنی بیش از حد رنگ‌هایی همچون سبز بهاری یا صورتی جیغ بهره ببرید.

 

·                     رنگ زرد

رنگ زرد هم یکی دیگر از رنگ‌های اتاق کودک است که مرز جنسیت را رها کرده است و هم برای دختر‌ها و هم برای پسرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رنگ نور اتاق کودک را افزایش می‌دهد و باعث احساس شادی و نشاط در اتاق کودک شود. زرد پر رنگ باعث بالاتر رفتن تمرکز کودکان می‌شود و رنگ زرد کمرنگ می‌تواند عملکرد حافظه کودکان را بهبود بخشد.

 

طراحی اتاق کودک زرد رنگ

 

اگرچه رنگ زرد بیش از هر رنگ دیگری باعث خستگی چشم می‌شود، اما احساس شادابی، انرژی و بشاش بودن به کودک می‌دهد و رنگی انرژی‌زا و خوشایند است که جلوه‌ای درخشان به اتاق می‌دهد؛ البته در عین حال می‌تواند لجاجت کودک را بیش از هر رنگ دیگری برانگیزد.

 

بد نیست بدانید که کودکانی که در اتاق‌های زرد بازی یا مطالعه می‌کنند تمرکز بیشتر و حافظه کاراتری دارند. استفاده از این رنگ در اتاق کودکانی که مشکل خواب دارند، شب‌ها به سختی می‌خوابند یا صبح‌ها خیلی زود از خواب بیدار می‌شوند، چندان توصیه نمی‌شود. استفاده بیش از حد از این رنگ نیز باعث می‌شود کودکان هیجانی و بیش از حد فعال به سختی آرام بگیرند.

 

رنگ زرد به عنوان رنگ لهجه در کنار رنگ‌های خاکستری، آبی یا سبز جلوه زیبایی دارد و تعادل ایجاد شده به برجسته شدن زردی آن – بدون آن که کودک آشفته یا عصبی شود – کمک می کند.

 

تفکیک رنگ مناسب اتاق کودک بر اساس سن

·                     رنگ اتاق نوزاد تازه متولد شده تا 6 ماه

بر اساس تحقیقات و مطالعات صورت گرفته در مورد نوع نگاه کودکان به اطراف در این سن، پیشنهاد می‌شود از رنگ‌های سیاه و سفید و خاکستری برای کودکان در این سن استفاده شود. پس از سه ماه اول تولد می‌توان از رنگ‌های جذاب‌تری همچون رنگ سرخابی و زرد نیز استفاده کرد. گفته می‌شود این انتخاب در تقویت بینایی نوزاد تاثیر زیادی دارد.

 

·                     رنگ اتاق نوزاد 6 تا 11 ماه

همزمان با رشد نوزاد، قدرت بینایی وی نیز افزایش پیدا می‌کند و می‌تواند رنگ‌های بیشتری را تشخیص دهد. می‌توان با افزودن رنگ‌های متفاوت‌تری در قالب انواع دکورهای‌ها و تابلوها و … به تم اصلی اتاق، جذابیت فضای اتاق را برای نوزاد بیشتر کرد، به گونه‌ای که موجب آرامش کودک شود.

 

·                     رنگ اتاق نوزاد 12 تا 24 ماه

برای انتخاب رنگ اتاق این دسته از کودکان می‌توانید در کنار رنگ‌های جذاب از رنگ‌های خنثی نیز استفاده کنید و با ایجاد فضایی پر انرژی و با نشاط به پرورش استعداد و هوش آنها و همچنین بروز خلاقیت در آنها کمک کنید.

 

منبع: نکات مراقبت و نگهداری از نوزاد در وب سایت گهواره

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *