hambergermenu

سقف وافل چیست و چه کاربردهایی دارد ؟ راهنمای کامل و دقیق

به عنوان کارفرما زمانی که میخواهید روش اجرای سقف سازه های فلزی و بتنی را انتخاب کنید، گزینه های مختلفی را پیش رو خواهید داشت. سقف وافل نسبت به دیگر روش های اجرا، مزایای مختلفی را ارائه کرده است که مهمترین آن صرفه جویی مالی و سرعت اجرای سقف است. اگر تصمیم گرفته اید سقف وافل را اجرا کنید و تمایل دارید از قیمت اجرای سقف وافل اطلاع کسب کنید، با ما همراه باشید. در ادامه به این موضوع پرداخته ایم.

 

سقف وافل چه کاربردی دارد؟

استحکام بالای سقف، سرعت بالای اجرا و ایستایی آن باعث شده در اسکلت های بتنی و فلزی مورد استفاده قرار بگیرد و این که تفاوتی بین ارتفاعات کم و زیاد، اشکال منظم و نامنظم و دهانه های کوچک و بزرگ وجود ندارد. در سقف های وافل از حداکثر فضا استفاده شده، میزان مصرف بتن و آرماتور کاهش یافته و در هزینه های مختلف صرفه جویی خواهد شد.

 

در ادامه به کاربرد و علت محبوبیت سقف وافل پرداخته ایم اما در صورتی که نیاز به مشاوره دارید یا میخواهید از قیمت اجرای سقف وافل به صورت دقیق مطلع شوید، میتوانید با کارشناسان شرکت تیرچه پیش تنیده ایران در ارتباط باشید.

 

امکان اجرای سریع سقف به زمان بندی بهتر پروژه کمک میکند و این موضوع برای نیروی انسانی و دست اندرکاران اجرا اهمیت بالایی دارد. مزایای مختلف سقف وافل باعث شده آن را گزینه خوبی برای اجرای سقف سالن ها، فرودگاه ها، پارکینگ ها، مجتمع ها و… بدانیم. بارزترین ویژگی این سقف ها را میتوان جانمایی ستون های پارکینگ دانست.

 

شکل ظاهری سقف وافل باعث شده وزن سقف کاهش یابد و علاوه بر آن به فضای بیشتری دسترسی خواهید داشت. همینطور نیاز نیست برای نازک کاری های غیرضروری و استفاده از سقف کاذب بودجه در نظر بگیرید.

 

همه این مزایا باعث پرکاربرد شدن این سقف ها شده است و از بارزترین نمونه های موجود، میتوان به سقف کتابخانه ملی ایران اشاره کرد که از روش وافل برای اجرای آن استفاده شده است. سازندگان برای افزایش استحکام سقف در مقابل خمش و لرزش و همچنین افزایش زیبایی محیط از روش وافل بهره گرفته اند.

 

اجرای سقف واقل و قیمت تیرچه در تیرچه پیش تنیده ایران

 

قیمت اجرای سقف وافل

قیمت اجرای سقف وافل به عوامل متعدد بستگی دارد و همه این موارد باید مورد توجه قرار بگیرند. نادیده گرفتن این فاکتورها زمان محاسبه قیمت سبب بروز مشکلات متعدد خواهد شد و به همین خاطر شاید بهتر باشد این موضوع را به کارشناسان و افراد متخصص بسپارید. در ادامه با این فاکتورها آشنا خواهید شد.

 

 

زیربنای پروژه

معمولا زیربنای پروژه را به عنوان مهمترین عامل تعیین کننده دستمزد در نظر میگیرند و این مورد روی هزینه نهایی پروژه بیشترین تاثیر دارد. هزینه نهایی اجرای سقف یک ساختمان با زیربنای 1000 متر نسبت به یک ساختمان با زیربنای 1000 متر دارای پنج سقف 200 متری تفاوت دارد. در واقع پیمانکار تجهیزات و ابزارها را بر اساس 200 مترمربع در نظر خواهد گرفت.

 

در واقع هزینه تجهیزات و دستمزد سقف دوم (پنج تا سقف 200 متر) نسبت به سقف اول یعنی زیربنای 1000 متر کمتر خواهد بود و در نتیجه اجرای سقف دوم مقرون به صرفه تر است و این موضوع زمان محاسبه هزینه نهایی پروژه باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

ارتفاع سقف

ارتفاع سقف ساختمان یکی دیگر از عوامل کلیدی است، چون روی دستمزد کارفرمای پروژه اثرگذار است. معمولا در حالت متداول و عادی، این ارتفاع سه متر در نظر گرفته میشود ولی گاهی اوقات ارتفاع بیشتر خواهد بود. در این صورت کارفرما به داربست و اسکافلد نیاز خواهد داشت.

این موضوع باعث افزایش هزینه های پروژه و دستمزد کارفرما خواهد شد و به همین خاطر نباید نادیده گرفته شود.

 

دستمزد اجرای سقف

اجرای سقف از دیگر عوامل اثرگذار روی قیمت اجرای سقف وافل است که به موارد متعدد بستگی دارد. پلان معماری سازه، سقف وافل دوطرفه یا یک طرفه، ارتفاع هر طبقه، میزان میلگرد اجرا شده، میزان ضخامت سقف و… از مواردی هستند که باید مورد بررسی قرار گیرند.

کیفیت ابزارهای مورد استفاده و متراژ نیز روی دستمزد اجرای سقف تاثیرگذار هستند و به همین خاطر بدون بررسی نقشه سازه و بررسی دقیق جزئیات، تعیین دستمزد غیر ممکن خواهد بود. بهتر است قبل از اینکه پیمانکار پروژه را انتخاب کنید، پروژه های اجرا شده توسط پیمانکار را مورد بررسی قرار دهید و تصمیم گیری را با توجه به سابقه و تخصص پیمانکار انجام دهید.

برای دریافت مشاوره و تهیه ابزارهای مورد نیاز میتوانید به وبسایت https://tpti.ir مراجعه کنید.

 

هزینه قالب سقف وافل

تهیه قالب های مورد نیاز برای اجرای سقف هزینه بر است و بسته به نوع پروژه باید تصمیم به خرید یا اجاره قالب بگیرید. در برخی از پروژه ها، اجاره قالب وافل مقرون به صرفه تر است و پیشنهاد نمیشود برای خرید آنها هزینه پرداخت کنید. این قالب ها تجدید پذیر هستند و تا 50 بار میتوان از آنها استفاده کرد.

 

اگر میخواهید کمتر از 4 بار از قالب ها استفاده کنید به این معنی که باید کمتر از 4 سقف اجرا شود، بهتر است قالب وافل را اجاره کنید. در صورتی که لازم است بارها از قالب استفاده کنید، اجاره قالب مقرون به صرفه نیست و بهتر است برای خرید قالب بودجه در نظر بگیرید.

 

روش اجرای سقف وافل در تیرچه پیش تنیده ایران

 

محل اجرای سقف وافل

این که در کدام منطقه و شهر میخواهید پروژه مورد نظر خود را اجرا کنید، روی قیمت اجرای سقف وافل اثرگذار خواهد بود. ممکن است این موضوع نادیده گرفته شود اما هزینه اجرا به شهر و محل زندگی شما نیز بستگی دارد و معمولا در شهرهای شمال کشور دستمزد اجرای سقف وافل بیشتر از دیگر مناطق کشور است.

 

در برخی از شهرها مثل تهران و اصفهان رقابت به شدت بالا است و به همین خاطر اغلب پروژه با دستمزد پایین تر اجرا خواهد شد.

 

میزان مصرف میلگرد و بتن

در سقف وافل ضخامت سقف کاهش یافته و بتن غیر سازه ای نیز در بخشی از سقف که دارای کشش است حذف شده است. همچنین آرماتورهای ادکا و ممان منفی نیز در سقف وافل حذف شده و نیاز به اجرای مش پایین وجود ندارد که همه این موارد باعث بهبود فرایند اجرای پروژه شده است.

 

همچنین در اجرای سقف های وافل میزان مصرف بتن و فولاد برای اجرای سقف های مسطح دارای تیرها و تیرچه های درجا کاهش یافته است. با مقایسه سقف وافل با دیگر سیستم ها شامل دال تخت، تیرچه بلوک، تیر دال و دال پس تنیده متوجه این موضوع خواهید شد.

 

البته که استفاده کمتر از بتن در سقف های وافل و عدم نیاز به سقف کاذب و نازک کاری سبب شده تا میزان بارهای مرده در سقف ها کمتر شود. همه این موارد نقش بسیار مهمی در کاهش هزینه های اجرای پروژه دارند و علاوه بر این که میزان مصالح مورد استفاده کاهش می یابد، در دیگر هزینه های پروژه نیز صرفه جویی خواهد شد که این موضوع زمان محاسبه قیمت نهایی پروژه اهمیت خواهد داشت.

 

مزایای سقف وافل

  • مصالح از پیش ایجاد شده حذف می شوند و نیاز نیست برای خرید، حمل و نقل و دپوی آنها بودجه در نظر بگیرید.

 

  • در میزان مصرف بتن و سیمان صرفه جویی خواهد شد.

 

  • سقف وافل را میتوان روی اسکلت های بتنی و فلزی اجرا کرد.

 

  • هزینه تمام شده سقف نسبت به دیگر روش ها کمتر خواهد بود.

 

  • نیاز به تخته‌ریزی زیر شاسی وجود ندارد و تیم غیر تخصصی نیز میتواند سقف را اجرا کند.

 

  • سقف وافل در مقابل لرزش مقاومت بالایی دارد.

 

  • سقف وافل در مقابل آتش سوزی مقاومت بالایی دارد.

 

  • میتوان از قالب ها در دفعات متعدد استفاده کرد.

 

  • مقاومت برشی افزایش خواهد یافت.

 

  • این سقف ها در مقابل حرارت و صدا عایق هستند و ایمنی را افزایش میدهند.

 

  • نیاز نیست آرماتورهای تقویتی را اجرا کنید.

 

  • سقف وافل با سرعت بالاتر اجرا میشود.

 

مقایسه قیمت سقف وافل و سقف تیرچه بلوک

در ابتدا شاید این طور برداشت شود که به خاطر قیمت بالای قالب وافل، اجرای این سقف ها مقرون به صرفه نیست اما همانطور که بررسی شد، در پروژه های بزرگ هزینه تمام شده سقف وافل نسبت به دیگر روش ها مثل تیرچه بلوک اقتصادی و مناسب تر خواهد بود. در واقع قالب های وافل را میتوانید تا 50 بار نیز استفاده کنید.

 

سقف وافل ارزان ترین سقف براتی پروژه های بزرگ

 

علاوه بر آن برای اجرای سقف وافل نیاز نیست تیرچه های از پیش ساخته شده را تهیه کنید. به همین خاطر در هزینه خرید تیرچه، جابجایی آن، دپو و انبار کردن و تیرچه و… صرفه جویی خواهد شد. این در حالی است که اگر سقف تیرچه بلوک دارای دهانه بیشتر از 4 متر باشد، لازم است از کلاف میانی در جهت عمود بر تیرچه ها استفاده کنید و از این طریق جلوی ارتعاشات ایجاد شده را بگیرید.

 

به همین خاطر اجرای سقف تیرچه بلوک برای سقف های با دهانه بیش از 4 متر با هزینه های اضافی همراه است. در واقع اگر بخواهیم یک مقایسه کلی داشته باشیم، باید بگوییم که در این صورت هزینه روش وافل نسبت به قیمت تیرچه از پیش ساخته شده برای پروژه های بزرگتر کمتر و جایگزین بهتری است.

 

آیا سقف وافل باید توسط متخصص اجرا شود؟

این یک سوال پرتکرار است که حتما لازم است سقف وافل توسط فرد متخصص اجرا شود یا خیر؟ اینکه آیا میشود از پیمانکاران سقف های تیرچه و بلوک برای اجرای سقف وافل کمک گرفت؟

 

در واقع اجرای سقف وافل به وجود افراد متخصص وابسته نیست و میتوان از پیمانکاران غیر تخصصی نیز بهره گرفت. اما توجه داشته باشید که پیمانکاران حتما در این مورد آموزش هرچند کوتاه دیده باشند، در این صورت میتوان با خیال راحت اجرای سقف را به آنها سپرد.

 

اجرای این سقف ها نیازمند تجهیزات تخصصی نیست و کافی است قالب وافل تهیه گردد. با این وجود قبل از شروع پروژه لازم است از افراد متخصص کسب مشاوره کنید تا جلوی هرگونه اقدام اشتباه گرفته شود. به همین خاطر پیشنهاد میکنیم از طریق وبسایت https://tpti.ir از دانش تخصصی و فنی تیم پشتیبانی شرکت تیرچه پیش تنیده ایران بهره مند شوید.

 

جمع بندی

به انبوه سازان توصیه میشود با تهیه قالب های وافل چند پروژه را به صورت همزمان اجرا کنند. با این کار در بسیاری از هزینه ها صرفه جویی خواهد شد و این موضوع در قیمت اجرای سقف وافل و کاهش هزینه ها نقش بسیار مهمی دارد. در این مطلب آموزشی به نکات مهم در مورد اجرای سقف وافل و قیمت نهایی پروژه پرداخته شد، امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *