hambergermenu

چرا از پوکه معدنی در ساختمان سازی استفاده می‌شود؟

پوکه معدنی محصولی است که در صنایع مختلف بسیاری همچون ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد پوکه معدنی در صنایع مختلف باعث شده‌است افراد بسیاری درزمینهٔ تولید آن به‌صورت مصنوعی و استخراجش به‌شکل معدنی فعالیت داشته باشند. امروز هم ما در این مطلب تصمیم داریم شما را با پوکه ساختمانی آشنا کرده و درمورد کاربرد‌های آن در ساختمان‌سازی با شما عزیزان صحبت کنیم، پس برای کسب اطلاعات بیشتر، در ادامهٔ این مطلب همراه ما باشید!

 

چرا از پوکه معدنی در ساختمان سازی استفاده می‌شود؟

 

پوکه ساختمانی چیست؟

همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم، پوکه یکی از مصالحی است که می‌توان آن را در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار داد. عموماً پوکه به دو صورت معدنی و مصنوعی وجود دارد. پوکه معدنی درواقع سنگ‌های متخلخل آذرین به‌شمار می‌رود. همهٔ ما این مدل از پوکه‌ها دیده‌ایم، آن‌ها همان سنگ پا بوده و ظاهرشان هم شبیه سنگ پا است. خروج گاز‌ها و سردشدن سریع آن‌ها از داخل گذاره‌های شیشه‌ای باعث ایجاد تخلخل می‌شوند.

 

پومیس و اسکوریا پوکه‌های معدنی با منشأ آتشفشانی هستند. اما نمونه‌های دیگر پوکه‌های معدنی همان پوکه‌های آذرین و نمونهٔ دیگر پوکه‌های دیاتومیت است که در اثر رسوب به‌وجود می‌آیند. با توجه به این توضیحات، می‌توان گفت پوکه‌های معدنی معمولاً در مناطق آتشفشانی پیدا می‌شوند. در ایران مناطقی که می‌توان پوکه‌های معدنی استخراج کرد، شامل دماوند، بستان آباد در تبریز، قروه در سنندج، شهر بابک در استان کرمان، سرعین در استان اردبیل، گناباد در استان خراسان رضوی می‌شود. با این حال بهترین و باکیفیت‌ترین پوکه‌های معدنی ایران، مربوط به شهر قروه در منطقه کردنشین است.

 

به‌طورکلی کیفیت پوکه‌های معدنی به میزان تخلخل، چگالی، دما، فشار و مدت زمانی که تبدیل آن‌ها به سنگ طول می‌کشد، وابسته است. پوکه ساختمانی یکی از انواع پوکه معدنی است که در کاربرد های مختلف ساختمانی چون؛ کف سازی، سقف سازی،  شیب بندی بام، در ساخت بلوک، بتن و ستون استفاده می شود. ضمن این‌که پوکه‌های معدنی در انواع مختلف بادامی، عدسی، نخودی و ماسه‌ای استخراج می‌شوند. تفاوت در انواع پوکه ساختمانی به سبب تفاوت در وزن و اندازه دانه های پوکه است و با توجه به آن تعیین می شود که مثلا در شیب بندی ساختمان، پوکه فندقی که سایز 10 تا 20 میلی متر دارد، بهترین گزینه است.

 

کاربرد پوکه معدنی در ساختمان سازی چیست؟

همان‌طور که در بالا هم گفته شد، یکی از مهم ترین و متداول ترین کاربرد های پوکه معدنی در ساختمان سازی است. وزن کم و استحکام بالا باعث می‌شود که این مصالح در بخش عمران و ساختمان‌سازی کاربرد بسیار زیادی داشته باشند، به خصوص در بخش تولید مصالح سبک و سبک‌سازی سازه‌های ساختمانی.

 

کاربرد‌های بسیار زیاد پوکه ساختمانی شامل؛ استفاده از آن برای ساخت بتن سبک اما با مقاومت بالا، سیمان‌کاری نما، ساخت سنگ نما و آبنما، شیب‌بندی ساختمان، ایزولاسیون لوله‌های زیر آب رودخانه‌ها، کف‌سازی ساختمان می‌شود.

 

با این حال اصلی‌ترین کاربرد این مصالح در صنایع ساختمان‌سازی، به استفاده از آن در اجزای سنگی بتن، نمای ساختمان، روکش جاده، مکمل ملات‌های مختلف، تعمیر، نگه‌داری و ساخت جاده اشاره کرد. با این حال ویژگی‌های بی‌نظیر این ماده اجازه داده که از آن در بخش‌های مختلف صنعت ساختمان‌سازی استفاده کرد. به‌طورکلی این ویژگی‌ها که سبب استفاده ی پرکاربرد پوکه در ساختمان سازی است، شامل موارد زیر هستند:

 

کاربرد پوکه معدنی در ساختمان سازی چیست؟

 

  • مقاومت بالای پوکه معدنی در برابر رطوبت و گرما

یکی از مسائلی که باعث شده‌است پوکه معدنی در ساختمان سازی به وفور استفاده شود، مقاومت بالای آن در مقابل رطوبت و گرماست. با توجه به توضیحات فوق، طبیعی است که پوکه در مقابل حرارت از مقاومت بالایی برخوردار باشد. این مصالح برخلاف مصالح دیگر، در تماس با رطوبت و حرارت، باعث به‌وجود آمدن فاجعه نمی‌شود، ازهمین‌رو از آن در ساختمان‌سازی به وفور استفاده می‌شود.

 

  • وزن سبک پوکه معدنی

نحوه شکل گیری پوکه معدنی به گونه ای است که پوکه معدنی شکلی متخلخل ( سوراخ سوراخ ) به خود بگیرد همین موضوع باعث می شود که پوکه وزن سبکی داشته باشد البته که وزن سبک آن باعث نمی شود میزان مقاومت آن تحت تاثیر قرار بگیرد. برعکس نکته شگفت انگیز خاصیت و ویژگی های پوکه همین است که در عین سبک وزن بودن، بسیار مقاوم است. حالا وزن سبک پوکه در ساختمان سازی چه مزیتی دارد؟ باید گفت که وزن مرده بنای ساخه شده با پوکه معدنی بسیار سبک و به دلیل مقاومت سبکدانه های پوکه، ساختمان تا حد زیادی ضد زلزله خواهد شد.

 

  • عایق در برابر صدا

یکی از سؤالات متداول در بحث فواید کاربرد پوکه معدنی در ساختمان سازی این است که «چرا از پوکه معدنی در ساختمان سازی استفاده می‌شود؟» در پاسخ به این سؤال می توان گفت به‌دلیل وجود حباب‌های ریز هوا در پوکه، این مصالح یکی از بهترین عایق‌های صدا هستند. مصرف این مصالح در ساختمان‌سازی آلودگی‌های صوتی را کاهش می‌دهد. در حال حاضر به‌دلیل افزایش ساختمان‌سازی به‌صورت آپارتمان‌های چند واحد و برج‌های بلند، مسأله عایق‌سازی سازه‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با توجه به هزینه‌های بسیار زیاد عایق‌سازی دیوار‌ها و ساختمان‌ها، بسیاری از سازندگان ترجیح می‌دهند که از پوکه‌ها برای این منظور استفاده کنند.

 

  • استفاده برای ساخت بتن

همان‌طور که در بالا گفته شد، پوکه‌های معدنی دارای انواع مختلفی هستند، یکی از انواع آن‌ها پوکه‌های عدسی بوده که می‌توان برای ساخت بتن از آن‌ها استفاد کرد. ویژگی‌هایی همچون وزن پایین پوکه‌های عدسی باعث شده‌است برای ساخت ملات‌های ساختمانی همچون بتن مناسب باشند.

البته که تنها وزن پایین باعث مناسب بودن این پوکه برای ساخت ملات نیست، از دیگر ویژگی‌ها و مزایای آن‌ها می‌توان به استحکام تراکمی، نارسایی در برابر حرارت و صوت، ضرایب کشسانی و داشتن پایداری در مقابل حرارت و دارا بودن ضریب حرارتی قابل قبول اشاره کرد. با توجه به این ویژگی‌ها، بدیهی است که از پوکه معدنی در ساختمان سازی بسیار استفاده شود.

 

از پوکه معدنی به عنوان چه چیزی در کف ساختمان استفاده میشود؟

 

از پوکه معدنی به عنوان چه چیزی در کف ساختمان استفاده میشود؟

ما در مطالب فوق درمورد کاربرد پوکه معدنی در ساختمان سازی اطلاعاتی در اختیار شما قرار دادیم. حال می‌خواهیم به شما بگوییم از پوکه معدنی به عنوان چه چیزی در کف ساختمان استفاده میشود؟ بدون شک یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاربرد‌های پوکه، به کف‌سازی بین طبقات مربوط می‌شود. به‌طورکلی زمانی که کار اجرای سقف به پایان می‌رسد، نوبت کف‌سازی است.

 

معمولاً کف‌سازی به دو شیوه صورت می‌گیرد. برای این منظور هم می‌توان از فوم بتن و هم می‌توان از پوکه استفاده کرد. این‌که استفاده از فوم بتن بهتر است یا پوکه، در ادامه بررسی خواهد شد، با این حال بهتر است بدانید کف‌سازی با پوکه دو صورت ریز انجام می‌شود:

 

  1. 1. در روش اول، شیب‌بندی و کروم‌بندی در ابتدا انجام می‌شوند، پس از آن دانه‌های پوکه روی سطح به‌صورت کاملاً متراکم و یکدستی پخش می‌شوند. بعد از آن یک لایه ترکیبی از ماسه و سیمان روی پوکه‌ها قرار گرفته و سطحی صاف به‌وجود می‌آرود.

 

  1. 2. در دومین روش، باز هم کروم‌بندی و شیب‌بندی در ابتدا انجام خواهد گرفت، پس از آن برخلاف روش اول، پوکه با سیمان به‌همراه آب ترکیب شده و روی سطح موردنظر و شیب‌بندی شده قرار می‌گیرد. در این حالت برخلاف روش اول به متراکم‌سازی نیازی نیست.

 

چرا از پوکه معدنی در سقف ساختمان استفاده می‌ شود؟

همانطور که در موارد بالا اشاره کردیم، استفاده از پوکه معدنی در ساختمان سازی به دلیل ویژگی‌ها و مزایای این مصالح بسیار زیاد است. یکی از ویژگی‌های قابل توجه پوکه می‌تواند وزن پایین آن باشد. وزن پایین پوکه باعث شده این ماده به یکی از مناسب‌ترین مصالح برای سبک‌سازی سقف تبدیل شود.

 

در گذشته استفاده از مصالحی همچون آجر، ماسه و سیمان متداول‌تر بود، این مصالح معمولاً در برابر سرما و گرما عایق‌های بسیار خوبی هستند، با این حال در برابر سیل و زلزله عملکرد خوبی از خود نشان نداده‌اند. این مسأله باعث شده‌است که صنعت ساختمان‌سازی به سوی سبک‌سازی پیش رود، چراکه سبک‌سازی تا حد قابل قبول در برابر زلزله و سیل کارآمدتر خواهد بود.

 

ازجمله قسمت‌هایی که بی‌نهایت روی افزایش وزن ساختمان تأثیر می‌گذارد، کف‌سازی و سقف‌سازی ساختمان است. اما خوشبختانه در حال حاضر استفاده از پوکه می‌تواند تا حد زیادی روی کاهش وزن سقف و سبک‌سازی تأثیر‌گذار باشد. با سبک‌سازی سقف نگرانی‌های کمتری بابت بلایای طبیعی مانند زلزله وجود خواهد داشت.

 

در کف سازی ساختمان فوم بتن بهتر است یا پوکه؟

 

در کف سازی ساختمان فوم بتن بهتر است یا پوکه؟

همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم، یکی از کاربرد‌های پوکه معدنی در ساختمان سازی، کف‌سازی است. با این حال کف‌سازی تنها با استفاده از پوکه انجام نشده و می‌توان برای این منظور از فوم بتن هم استفاده کرد. اما به نظر شما فوم بتن چیست؟ در کف سازی فوم بتن بهتر است یا پوکه؟ در پاسخ به این سؤال باید با فوم بتن هم آشنا شوید، ازهمین‌رو در این قسمت ما به تعریف فوم بتن می‌پردازیم.

 

به‌طورکلی فوم بتن یکی از مصالح ساختمانی مورد استفاده برای کف‌سازی ساختمان است. فوم بتن از سیمان به همراه آب، ماسه‌های نرم و ماده‌ای شیمیایی و کف‌زا تشکیل می‌شود. مقاومت بسیار زیاد در مقابل حرارت و فشار، عایق در برابر دما و صوت، حمل‌ونقل ساده و پیاده‌سازی سریع ازجمله ویژگی‌ها و مزایای فوم بتن به‌شمار ‌می‌روند.

 

اما اگر بخواهیم به این سؤال که فوم بتن بهتر است یا پوکه پاسخ دهیم، باید بگوییم که هر دوی این روش‌ها برای کف‌سازی مزایا و معایب خاص خود را خواهند داشت. برای مثال، استفاده از فوم بتن باعث صرفه‌جویی در زمان و بالا رفتن سرعت کف‌سازی می‌شود. شاید فکر کنید که تفاوت زمان چندانی در استفاده از فوم بتن و پوکه وجود ندارد، اما باید به شما بگوییم که کاملاً در اشتباهید، تفاوت زمان بسیار زیادی در این بین وجود دارد. تفاوت زمان به‌صورتی است که مساحتی که با فوم بتن با ضخامت مشابه در یک ساعت انجام می‌شود، هنگام استفاده از پوکه این زمان به ۶ ساعت خواهد رسید.

 

با این حال نمی‌توان گفت که استفاده از پوکه در کف‌سازی مزایای چندانی ندارد، مزایای زیادی در این بین وجود خواهند داشت که ازجملهٔ‌ آن‌ها می‌توان به مقاومت قابل توجه پوکه در برابر حرارت و فشار اشاره کرد. ضمن این‌که با استفاده از پوکه، مقدار آب مصرفی برای کف‌سازی هم کاهش پیدا می‌کند. فوم بتن از طول عمر چندانی برخوردار نبوده و امکان این‌که بعد از مدتی نشتی دهد وجود دارد.

 

خرید پوکه معدنی ساختمانی

 

خرید پوکه معدنی ساختمانی

ما در این مطلب سعی کردیم شما را با مزایای پوکه معدنی در ساختمان سازی آشنا سازیم و به سوالات مختلف در این زمینه، ازجمله این‌که چرا از پوکه معدنی در سقف ساختمان استفاده می‌شود پاسخ دهیم. همان‌طور که دریافتید، یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از پوکه در ساختمان‌سازی، امکان سبک‌سازی است. در حال حاضر سازه‌های ساختمانی را طبق استاندارد‌های جهانی برای مقابله با زلزله و سیل ایمن‌سازی می‌شوند. در این استاندارد‌ها، سبک‌سازی اهمیت بسیار زیادی دارد، در سبک‌سازی ساختمان معمولاً مصالح ساختمانی سنتی کنار گذاشته شده و از مصالحی همچون پوکه معدنی استفاده می‌کنند. برای خرید انواع پوکه معدنی برای استفاده در ساختمان سازی میتوانید به وب سایت پوکه معدنی منتشلو به نشانی ( pke-buy.com ) مراجعه و سفارش خود را از طریق تماس تلفنی ثبت کنید. توجه داشته باشید که شرکت صنعتی منتشلو نه تنها به سراسر ایران بلکه به خارج از ایران هم ارسال دارد.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *