hambergermenu

شلف دیواری و نحوه ساخت آن

 

شلف دیواری و نحوه ساخت آن

 

شلف‌های دیواری طبقه‌های دکوراتیو دوست‌داشتنی ای هستند که کاربردهای زیادی را در آپارتمان های کوچک امروزی پیدا کرده اند، این طبقه ها یک راه حرفه‌ای و شیک برای مرتب کردن اشیاء و تزئین دیوارهای خانه یا محل کار است. با استفاده از این روش، می‌توانید فضای بیشتری را برای قرار دادن کتاب‌ها، تزئینی‌ها، وسایل خانه و موارد دیگر فراهم کنید. به عنوان یه محصول دکوراتیو در خانه یا محل کار از انواع مواد اولیه تولید میشوند و طراحی آنها خیلی تابع مد است .

 

در این مقاله، به نحوه‌ی ساخت شلف دیواری با استفاده از پروفیل مبلی  فلزی خواهیم پرداخت. پروفیلی که این روزها استفاده گسترده ای در محصولات تزئینی خانه و محل کار پیدا کرده است.

 

ابزارها و مواد اولیه لازم برای ساخت

برای ساخت شلف دیواری با پروفیل، به ابزارها و مواد زیر نیاز دارید:

 

ابزارها:

  1. 1. پیچ گوشتی

 

  1. 2. پرچ

 

  1. 3. ابزار برش پروفیل

 

  1. 4. خط کش تاشو

 

  1. 5. دریل

 

  1. 6. مته hss و الماسه

 

  1. 7. دستگاه جوش برق

 

مواد اولیه مورد نیاز

  1. 1. پروفیل فلزی
    در انتخاب پروفیل فلزی برای ساخت شلف دیواری بهتر است از پروفیل باکیفیت و مقاوم استفاده کنید. چرا که قرار است وزن تمام وسایلی که در آن میگذارید را تحمل کنند.
    برای این منظور دو انتخاب اصلی داریم : اول پروفیل مبلی که پروفیلی آهنی، سبک و نازک است و ظاهری مرتب و گوشه هایی تیز دارد .هرچند که قیمت پروفیل مبلی در واحد وزن به نسبت پروفیل سیاه بالاتر است اما در واحد شاخه ارزان‌تر می‌باشد.
    و انتخاب دوم پروفیل آهن معمولی است که ضخامتی دو برابر پروفیل اول دارد به آن اندازه ظریف نیست ولی برای تحمل وزن های زیاد مناسب تر بوده و جوشکاری آن هم ساده تر است .قیمت پروفیل آهن برخلاف پروفیل مبلی در واحد وزن کمتر بوده اما در واحد شاخه قیمتی بالاتر را خواهد داشت.
    استفاده از هر دو امکانپذیر است. اما بسته به وزنی که شلف شما باید تحمل کند و تجهیزات فنی که دارید یکی را باید انتخاب کنید .

 

  1. 2. MDF
    در انتخاب MDF به رنگ آن دقت کنید چون رنگ غالب شلف شما خواهد بود و از ضخامت 16 میلیمتر آن استفاده کنید تا تحمل کافی را داشته باشد.

 

  1. 3. پیچ های سر مته
    استفاده ازین پیچ ها کار شما را در پروسه ساخت بسیا راحت تر خواهد کرد، دیگر نیاز به سوراخکاری جداگانه پروفیل نیست، و میتوانید به یکباری mdf ها را بروی پروفیل نصب کنید.

 

  1. 4. واشر بزرگ به عنوان گوشواره
    از دو یا سه واشر بزرگ برای ساخت گوشواره های اتصال به دیوار شلف استفاده کنید. براحتی میتوانید آنها را به قسمتی از بدنه پروفیل ( ترجیحا قسمت های بالای شلف ) جوش دهید .

 

مراحل اجرا

طراحی و اندازه گیری

قبل از شروع به ساخت، نیاز است یک نقشه دقیق و برنامه‌ریزی شده داشته باشید. ابتدا ابعاد دقیق شلف دیواری خود را تعیین کرده و سپس با کمک نرم‌افزارهای طراحی و یا نقشه کشی دستی طرح کلی شلف را ایجاد کنید. به جزییاتی مانند محل جوش پروفیل ها بهم، نقطه اتصال به دیوار و محل قرارگیری کف طبقه ها که از MDF  است دقت کنید .

 

در طراحی و کشیدن نقشه شلف خود وقت و حوصله بخرج دهید، هرچه در این مرحله زمان بگذارید در مراحل بعدی کار دقیق تر و سریعتر خواهد بود .

 

اندازه‌گیری و برش پروفیل‌ها و MDF

 

اندازه‌گیری و برش پروفیل‌ها و MDF

همواره تولید با برش آغاز میشود، اولین مرحله کار برش پروفیل ها و تخته ها به اندازه دقیق مورد نیاز در نقشه است. با استفاده از ابزارهای مناسب مانند فرز یا اره می توانیدپروفیل های فلزی را به ابعاد مورد نیاز برش دهید. این کار نیازمند دقت و حوصله است تا قطعات به درستی برش خورده و همگن باشند. اما برای برش تخته ها باید از یک کارگاه MDF کمک بگیرید اندازه های دقیق و رنگ را اعلام کنید تا برای شما برش داده شده و حتما نوار لبه زده شود .

 

جوشکاری

وقت آن رسیده که پروفیل های بریده شده را مطابق با نقشه کنار هم گذاشته و جوش دهید، بهتر است قبل از اتصال نهایی، ترتیب قطعات را با دقت چیده و اطمینان حاصل کنید که همه چیز به درستی قرار گرفته است. پس از جوشکاری پروفیل ها به هم گوشواره ها یا همان واشر های بزرگ را به بدنه جوش داده و یکبار آن را روی دیوار امتحان کنید تا همه چیز درست باشد .

 

در صورتی که از پروفیل آهن شما ضخامتی بیش از 1 میلیمتر داشته باشد براحتی با جوش برق میتوانید آن را جوش بدهید ولی برای ضخامت های پایین تر نیاز به جوشهای پیشرفته تری مانند جوش CO2 است.

 

پرداخت

فرآیند پرداخت به معنی تمیز کردن و زدودن هر گونه چربی، کثیفی یا اضافات جوش و پلیسه های برش از محصول است، این فرایند در کارخانه ها با استفاده از محلول های شیمیایی انجام میشود ولی شما میتوانید از یک سنباده دستی برای پاک کردن و صیقل دادن قطعات استفاده نمایید . برای چربی گیری هم می توانید با احتیاط فراوان از بنزین استفاده نمایید .

 

رنگ آمیزی

پس از آنکه تمام پلیسه های برش و سوراخکاری و اضافات و آلودگی ها و چربی ها بطور کامل از سطح اسکلت کار تمیز شده صندلی شما برای رنگ آمیزی آماده است . می توانید این کار را رنگ های پایه تینر خودتان انجام دهید ویا به کارگاه های رنگ الکترواستاتیک برای رنگکاری بسپارید . رنگ های الکترواستاتیک هم استحکام بیشتری دارند و هم زیباتر هستند.

 

نصب اسکلت شلف بر روی دیوار

در این مرحله، شلف‌ها را به دیوار نصب خواهیم کرد. ابتدا با استفاده از مته، مکان‌های اتصال شلف‌ها را روی دیوار مشخص کنید و سپس با استفاده از دریل، دیوار را سوراخ کرده و رولپلاک را نصب کنید سپس پیچ‌های فلزی را در مکان‌های مشخص شده در دیوار قرار دهید. سپس شلف‌ها را به پیچ‌های فلزی متصل کنید. اطمینان حاصل کنید که شلف‌ها به‌طور محکم و افقی نصب شده‌اند.

 

قرار دادن کف طبقه ها

در پایان نوبت آن شده که mdf ها را در جای خود قرار داده و کار را نهایی کنید. اگر در اندازه گیری ها اشتباهی نکرده باشیم کف طبقه ها براحتی در جای خود قرار خواهند گرفت .

 

چند نکته در مورد هزینه شلف

 

چند نکته در مورد هزینه شلف

۱- با اینکه استفاده از پروفیل معمولی که سنگین تر هم هست بنظر ارزان تر می آید اما در واقع بدلیل وزن زیاد هزینه بیشتری دارد، قیمت پروفیل مبلی در واحد وزن کمی بالاتر است ولی چون سبک تر از پروفیل معمولی است هم بصرفه تر است و هم ظاهر شیک تر و دکوراتیوی دارد .

 

2- با توجه به اینکه شلف های دیواری معمولا دور از آب و رطوبت نصب میشوند و قرار نیست دائم باز وبسته شوند می توانید بجای MDF از لترون یا نئوپان روکش شده استفاده کنید ولی عمر کمتری دارد .

 

۳- پیشنهاد ما برای رنگ آمیزی رنگ کوره ای یا الکترواستاتیک است شاید در ظاهر رنگ آمیزی با یک اسپری رنگ هم قابل انجام باشد ولی رنگ پودری دوام و زیبایی بیشتری دارد.

 

منبع: صبا پروفیل

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *