hambergermenu

درمان شقاق مقعدی با عسل *معجزه خانگی*

چکیده : درمان اصولی برای شقاق مقعدی معمولاً شامل اصلاح رژیم غذایی و شیوه زندگی است، مانند افزایش مصرف فیبر، هیدراته ماندن و جلوگیری از یبوست. از داروهای موضعی مانند لیدوکائین یا پماد نیتروگلیسیرین نیز می توان برای کمک به تسکین درد و بهبودی استفاده کرد. درمان پزشکی مثل عمل جراحی شقاق یا لیزر شقاق به عنوان قطعی ترین روش درمان برای این بیماری به کار گرفته می شود.

 

درمان شقاق مقعدی با عسل

 

شقاق مقعدی به زخم، بریدگی، شکاف و یا برش در مقعد و اطراف آن گفته میشود که در اثر فشار، یبوست، زور زدن، بارداری و زایمان ایجاد می شود. این عارضه موجب سوزش و خارش شدید هنگام دفع مدفوع شده و گاهی ممکن است با خونریزی نیز همراه باشد.

 

شقاقی که بیش از 6 هفته ایجاد شده باشد شقاق مزمن نام دارد و با دارو و روش های خانگی درمان نمی شود و تنها راه بهبودی آن لیزر و یا جراحی شقاق است. برای آشنایی بیشتر با این روش می توانید مطلب درمان فیشر مزمن بدون جراحی از سایت پرتو کلینیک را مطالعه نمایید.

 

اما خبر خوب این است که اگر شقاق در مراحل اولیه تشخیص داده شود می توان با روش های سنتی و خانگی مثل استفاده از عسل آن را درمان نمود. اینکه در برخی مواقع شقاق به خودی خود از بین می رود به این معنا نیست که نیازی به درمان ندارد. توجه نکردن به درمان به موقع شقاق می تواند موجب پیچیده تر شدن بیماری و عمق بیشتر شکاف ایجاد شده شود و در نتیجه بیمار درد و اذیت بیشتری را تحمل خواهد کرد.

 

تعریف سایت mayoclinic از شقاق مقعدی: 

An anal fissure is a small tear in the thin, moist tissue that lines the anus. The anus is the muscular opening at the end of the digestive tract where stool exits the body. Common causes of an anal fissure include constipation and straining or passing hard or large stools during a bowel movement

شقاق مقعدی یک پارگی کوچک در بافت نازک و مرطوبی است که مقعد را می پوشاند. مقعد دهانه عضلانی انتهای دستگاه گوارش است که در آن مدفوع از بدن خارج می شود. علل شایع شقاق مقعدی شامل یبوست و زور زدن یا دفع مدفوع سفت یا بزرگ در طول اجابت مزاج است.

 

شقاق چیست و چگونه درمان می شود

 

یکی از روش های خانگی برای کاهش التهاب و ترمیم سریعتر زخم شقاق استفاده از عسل روی ناحیه مورد نظر می باشد که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

 

راهکار خانگی درمان شقاق مقعدی با عسل

عسل با خواص ضد التهابی و آنتی باکتریال که دارد می تواند به عنوان یک داروی موثر برای درمان زخم ها استفاده شود. همچنین با توجه به خاصیت ضد باکتری بودن عسل برای ضدعفونی و پاک کردن زخم شقاق هم موثر است.

 

برای این منظور بهتر است از عسل طبیعی و خام استفاده شود. همچنین می توان از ترکیب عسل با سرکه سیب و روغن زیتون نیز استفاده کرد. در ادامه نحوه استفاده از عسل برای درمان شقاق را بررسی خواهیم کرد.

 

چگونگی استفاده از عسل برای درمان شقاق

برای این منظور بهتر است موم عسل روی حرارت غیر مستقیم آب شود و پس از خنک شدن روی محل زخم شقاق استعمال شود. می توان کمی روغن زیتون را با عسل ترکیب نمود و بعد از قراردادن روی زخم را با گاز بپوشانید. پس از گذشت چند ساعت روی زخم را بشویید.  بهتر است در ابتدا روزی دو مرتبه این کار را انجام دهید تا نتایج آن را در کاهش علائم شقاق و بهبود زخم مشاهده کنید.

 

از ترکیب های زیر هم می توانید استفاده کنید:

  • عسل و آلوئه ورا : یک قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا + یک قاشق چای خوری عسل ترکیب کنید و روی زخم قرار دهید.

 

  • عسل و روغن نارگیل : ترکیب یک یا دو قاشق چای خوری روغن نارگیل و عسل با هم + روزی دو مرتبه این ترکیب روی مقعد مالیده شود.

 

  • عسل و سرکه سیب : یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب با یک قاشق عسل ترکیب کنید و آن را میل کنید.

 

آیا شقاق مقعدی با عسل درمان می شود؟

در حالی که عسل به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی آن ممکن است در مراحل اولیه بیماری در تسکین علائم و کاهش التهاب موثر باشد اما، توجه داشته باشید که شقاق مقعدی یک وضعیت پزشکی است و باید توسط یک دکتر متخصص شقاق درمان شود.

 

درمان اصولی برای شقاق مقعدی معمولاً شامل اصلاح رژیم غذایی و شیوه زندگی است، مانند افزایش مصرف فیبر، هیدراته ماندن و جلوگیری از یبوست. از داروهای موضعی مانند لیدوکائین یا پماد نیتروگلیسیرین نیز می توان برای کمک به تسکین درد و بهبودی استفاده کرد. درمان پزشکی مثل عمل جراحی شقاق یا لیزر شقاق به عنوان قطعی ترین روش درمان برای این بیماری به کار گرفته می شود. جراحی شقاق در پرتو کلینیک  به صورت سرپایی با لیزر انجام می شود و نیازی به بیهوشی و بستری شدن در بیمارستان ندارد.

 

اگر شما علائم شقاق مقعدی را تجربه می کنید، توجه داشته باشید که عسل ممکن است به عنوان یک درمان خانگی طبیعی فواید زیادی داشته باشد، اما نباید به عنوان جایگزینی برای درمان پزشکی استفاده شود.

 

بخشی از این مطلب برگرفته از سایت mayoclinic :

 

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/anal-fissure/symptoms-causes/syc-20351424

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی