hambergermenu

درمان علائم کیست مویی و روشهای جراحی

 

عکس بیماری کیست مویی

 

بیماری کیست مویی نوعی مریضی پوستی از نوع عفونی است. یک عفونت مزمن پوستی که معمولاً به صورت کیست در چین باسن نزدیک دنبالچه ایجاد می‌شود و با التهابات دوره‌ای مشخص می‌شود. ویژگی بارز آن رشد مو در شکاف است

 

کیست مویی چیست؟

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال زمانی اتفاق می افتد که شما یک مو را کوتاه می کنید و دوباره به داخل پوست برگشته و رشد می کند که در نتیجه باعث التهاب می شود. این عارضه می تواند در هر نقطه از بدن که موهای زائد داشته و توسط وسیله ای مانند تراشیدن، موچین کردن، اپیلاسیون یا استفاده از کرم موبر موها برداشته می شوند، ایجاد شود.

 

Sometimes an ingrown hair can cause an infection around the hair follicle, known as folliculitis.

گاهی اوقات یک مو رشد کرده می تواند باعث عفونت در اطراف فولیکول مو شود که به عنوان فولیکولیت شناخته می شود.

https://www.healthdirect.gov.au/ingrown-hair

 

مکان های متداول برای موهای روییده عبارتند از:

  • در کمر بین شکاف باسن

 

  • چانه، گونه ها و گردن مردان

 

  • پاهای زنان، نواحی شرمگاهی و زیر بغل

 

که لازم به ذکر است شایع ترین نوع، کیست مویی کمر می باشد. که در این مقاله هم تصمیم داریم در ارتباط با این بیماری صحبت کنیم.

 

علائم رشد موی برگشته یا کیست مویی چیست؟

ناحیه اطراف موهای رشد کرده ممکن است متورم، قرمز و خارش دار شود. می تواند ملتهب شود به طوری که دردناک باشد و مانند یک جوش با چرک به نظر برسد. موهای رشد کرده می توانند کیست ها (کیسه های مایع زیر پوست) را تشکیل دهند که می تواند از یک توده کوچک بدون درد تا یک تورم بزرگ و عفونی متغیر باشد.

 

کیست مویی

 

برای درمان کیست مویی به چه دکتری مراجعه کنیم ؟

اگر شما هم یکی از افرادی هستید که سوال های زیر را دارید:

 

 

  • برای کیست مویی به چه متخصصی مراجعه کنیم ؟

 

و اگر کسی هستید که از عمل جراحی سنتی به روش باز یا بسته هراس دارد و به این دلیل اقدام به درمان نمی کند، توصیه می کنیم هرچه سریعتر برای درمان کیست مویی با لیزر اقدام کنید و برای همیشه از این توده چرکی خلاص بشید. برای درمان سینوس پیلونیدال با لیزر کلینیک اچ پی وی می تواند یکی از گزینه های انتخابی شما باشد که منحصرا به درمان بیماری های نشیمنگاهی می پردازد.

 

کادر درمان ما تا زمان نقاهت کامل همراه بیمار بوده و این کلینیک همواره توانسته با بیش از 10 سال سابقه و بالغ بر 1000 عمل موفق در خدمت شما عزیزان باشد.

 

لازم به ذکر است روزانه بسیاری از بیماران از شهرستان ها و شهرهای مجاور از جمله کرج، قزوین، زنجان و.. برای درمان به ما مراجعه می کنند و طی یک ساعت درمان شده و به محل زندگی خود باز می گردند.

 

علت برگشتن مو به داخل پوست چیست؟

2 دلیل اصلی برای رشد مو به داخل و تشکیل کیست مویی وجود دارد.

 

  1. 1. کوتاه کردن مو می تواند آن را به داخل فولیکول خود بازگرداند.

 

  1. 2. پوست مرده می تواند فولیکول را مسدود کند و باعث شود که مو در زیر پوست رشد کرده یا دوباره وارد فولیکول خود یا فولیکول اطراف آن شود. سپس مو به جای فشار دادن به سطح پوست به سمت داخل رشد می کند.

 

اگر موهای خیلی مجعد یا ضخیم دارید، احتمال ابتلا به کیست مویی در شما بیشتر است. کوتاه کردن موهای مجعد یا درشت می‌تواند منجر به نوعی موی زیر پوستی به نام پسودوفولیکولیت یا «برآمدگی‌های تیغی» پس از اصلاح، موچین یا اپیلاسیون مو در ناحیه شود.

 

آیا می توان از کیست مویی جلوگیری کرد؟

شما ممکن است بتوانید با رعایت موارد زیر از برگشتن موهای زائد به داخل بدن جلوگیری کنید:

 

  • شستن پوست با آب گرم و یک پاک کننده ملایم صورت

 

  • لایه برداری قبل از اصلاح

 

  • استفاده از یک ژیلت های تیز یا ماشین های اصلاح

 

  • اصلاح در جهت موها

 

  • استفاده از کرم های موبر برای پاکسازی ناحیه

 

روشهای درمان کیست مویی

متاسفانه هیچ درمان خانگی موثری برای از بین بردن بیماری سینوس پیلونیدال وجود ندارد به جز داروهای مسکن و ضد التهاب. البته در صورت تب، آنتی بیوتیک لازم است. در صورت بروز آبسه باید مداخله با جراحی انجام شود. جراحی شامل بریدن دیواره کیست، تخلیه چرک، شستشو و تخلیه نور آن است. پس از کاهش التهاب، درد کاهش یافته و زخم بهبود می یابد. با این حال، این به معنای خلاص شدن از شر مشکل نیست، زیرا کل ساختار آناتومیکی هنوز زیر پوست است.

 

روشهای درمان کیست مویی

 

آیا ممکن است این بیماری خود به خود از بین برود؟

خیر. درمان جراحی تنها راه موثر برای از بین رفتن کیست مویی است. جراحی سنتی شامل برداشتن وسیع کیست بوده که نیاز به بستری در بیمارستان دارد، زیرا یک زخم گسترده پس از عمل برای مدت طولانی بهبود می یابد. به دلیل عوارض مکرر ترمیم زخم، اکثر جراحان آن را باز می گذارند که زمان بهبود را تا چند ماه افزایش می دهد.

 

درمان کیست مویی با لیزر

در حال حاضر لیزر کیست یکی از موثرترین و کم تهاجمی ترین روش های درمان جراحی است. برداشتن کیست مویی با لیزر (بسته شدن با لیزر سینوس پیلونیدال – SiLaC) روشی است که می‌توان آن را با بی‌حسی موضعی یا با بی‌حسی در کانال نخاع یا عدم استفاده از بی‌حسی انجام داد. خود عمل حدود 20 تا 30 دقیقه طول می کشد و بیمار می تواند بلافاصله پس از درمان کلینیک را ترک کند.

 

عمل جراحی چگونه است؟

برش و درناژ کیست پیلونیدال یک روش ساده است که معمولاً در مطب پزشک و تحت بی حسی موضعی انجام می شود. اول، متخصص مراقبت های بهداشتی به شما تزریق می کند تا ناحیه را بی حس کند. سپس، یک برش کوچک در کیست ایجاد می کنند تا چرک تخلیه شود. این کار باعث کاهش درد و التهاب می شود.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی