hambergermenu

علت ایجاد لکه های قهوه ای روی پوست چیست؟

لکه های قهوه ای روی پوست در اثر نوعی قارچ بر روی پوست شما ، به وجود می آیند. زمانی که این قارچ ها از کنترل خارج می شوند ، لکه های پوستی و سایر بیماری های پوستی روی بدن ظاهر می شود. برای خواندن اطلاعات بیشتر با مجله اینترنتی باحال مگ همراه باشید.

 

لکه های قهوه ای و روش درمان آن

 

علل ایجاد لکه های قارچی و کبدی

لکه های قارچی بر پوست ها با رنگدانه های مختلف می تواند ظاهر شود و حتی بر روی پوست های جوانان و نوجوانان میتواند دیده شود و تاثیر بگذارد. این لکه ها به دلایل مختلفی در بدن ایجاد می شوند که مهم ترین دلیل آنها می تواند عبارات زیر باشد :

1. چربی پوست

2. تعریق بیش از حد

3. ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن

 

علائم ایجاد لکه های قهوه ای برروی پوست

شیوع اسید از قارچ های در حال رشد بر روی پوست ، باعث تغییر رنگ در قسمت های مختلف بدن می شود. رنگ این مناطق با رنگ پوست متفاوت است. از علائم و نشانه های این لکه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1. این لکه ها عموما تیر تر یا روشن تر از سطح پوست هستند و می توانند سفید ، صورتی ، قرمز و قهوه ای باشند.

2. در هنگام برنز کردن ، این لکه ها تیره تر نمی شوند.

3. لکه ها بیشتر در گردن ، سینه، پشت و بازوها دیده می شوند ؛ با این حال می توانند در همه جاها و قسمت های بدن ایجاد شوند.

4. لکه های پوستی در آب و هوای گرم بیشتر می شوند اما در آب و هوای سرد ناپدید می شوند. این لکه ها به مرور خشک و سپس پوسته پوسته می شوند. ممکن است خارشی در ناحیه از لکه داشته باشید که باعث ناراحتی تان شود.

پزشک نمونه ای از پوست را میگیرد و زیر میکروسکوپ آن را بررسی می کند. در این کار از نور ماورا بنفش استفاده میکند و در هنگام تصویر برداری این لکه ها به رنگ سبز و زرد دیده می شوند.

 

لکه پیری یا کبدی روی دست

ملانین در بدن ، وظیفه تولید رنگدانه های طبیعی پوست را در لایه فوقانی ( اپیدرم ) بر عهده دارد و به پوست رنگی طبیعی می بخشد. اشعه UV ( فرابنفش ) ، ملانین پوست را تحریک کرده و در نتیجه لکه های پوست را ایجاد می کند. این لکه ها به لکه های پیری یا کبدی شناخته می شوند.

 

لکه های پیری ( به انگلیسی : age spots ) و یا لکه های کبدی ( به انگلیسی : liver spots ) ، صاف و قهوه ای رنگ هستند و به دلایل مختلفی از جمله عوامل محیطی ، به تدریج ظاهر می شوند. این لکه ها عموما بعد از 40 سالگی ظاهر می شوند و بیشتر در ساعد ، دست ها، صورت ، پیشانی و شانه ها نمایان می شوند.

 

از نشانه ها و علائم لکه های کبدی می توان به لکه های صاف با رنگ قهوه ای مایل به سیاه ، بدون درد اشاره کرد.

 

علت های ایجاد لکه های کبدی و پیری

دلایل مختلفی می تواند در ایجاد لکه های پیری و کبدی تاثیرگذار باشد ، که می توان به این موارد اشاره کرد :

نور خوشید : نور خورشید به دلیل دارا بودن اشعه UV ، ملانین بدن را تحریک می کند و این اتفاق ، باعث تولید رنگدانه ها پوست ست می شود و لکه های پوست را ایجاد می کند.

 

برخی از غذاها : برخ از مواد و غذاهای شیمیایی مانند پسورالین ، حساسیت پوست را در مقابل نور خورشید زیاد می کند که ملانین را افزایش می دهد و در نهایت لکه های پیری یا کبدی را ایجاد میکند.

 

برخی از آنتی بیوتیک ها

 

داروهای ادرارآور

 

افزایش سن

 

وراثت

 

لکه های پیری خطری ندارند ولی اگر هرگونه تغییر عجیب در پوست خود از نظر شکل ، اندازه و رنگ مشاهده کردید ، بهتر است نمونه برداری انجام دهید که از مبتلا شدن به بیماری های خطرناک دیگر پیشگیری کنید.

 

درمان لکه های قهوه ای

راه درمان این لکه های قهوه ای استفاده از لوسین ، شامپو ، کرم و قرص است. البته نوع درمان هر بک از لکه ها متفاوت است و به سایز ، ضخامت و محل تشکیل آن بستگی دارد. در این قسمت به روش های درمانی این لکه ها می پردازیم :
1. استفاده از ضد قارچ : محصولات ضد قارچ به صورت کرم ، لوسین ، شامپو و لوسین وجود دارند. این محصولات را می توان به صورت مستقیم روی محل لکه ها قرار داد و با استفاده از آن رشد قارچ ها را کنترل کند. محصولات ضد قارچ عموما از روی، پیریتیون، سولفید سلنیوم، میکونازول، کلوتریمازول و تربینافین تشکیل شده اند.

 

2. قرص ضد قارچ : این قرص ها برای کاهش عفونت و درمان لکه های قهوه ای قارچی استفاده می شوند. توصیه می شود که این قرص ها را با تجویز پزشک استفاده و مصرف کنید ؛ چرا که عوارض جانبی زیادی دارند. بهتر است در هنگام استفاده از قرص ها نیز تحت نظارت پزشک باشید. باید در نظر داشته باشید قرص های ضد قارچ عفونت را کاهش می دهند ولی درمان تغییر رنگ چندین ماه طول می کشد.

 

نکاتی برای کنترل لکه های قارچی

قارچ های پوستی عموما در پوست وجود دارند و باعث عفونت می شوند ؛ بنابراین مبتلا شدن به لکه های پوستی بسیار رایج و معمول است. برای درمان این لکه ها می توانید از پاک کننده ها استفاده کنید تا اثر این لکه ها از بین برود. در صورت بازگشت این لکه ها ، بهتر است مجددا از ای پاک کننده ها استفاده کرد ؛ به ویژه اگر در هوای گرم و شرجی زندگی می کنید. با این حال در اینجا نکاتی را برای کنترل و مدیریت لکه های قارچی روی پوست ارائه می دهیم :

1. از محصولاتی که مخصوص پوست چرب هستند ، استفاده نکنید.

2. از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید ؛ چرا که باعث حساسیت پوستتان می شود.

3. هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید. بهتر است از ضد آفتاب هایی با SPH = 30 استفاده کنید.

4. از پوشیدن لباس های تنگ خود داری کنید ؛ بهتر است از لباس های نخی استفاده کنید که تعریق بدن شما را کاهش دهد.

 

درمان های خانگی لکه های قارچی

در این قسمت می خواهیم به درمان لکه های قارچی در خانه اشاره کنیم. این کار را با استفاده از درست کردن و ترکیب چندین ماده مقوی انجام میدهیم . ماسک هایی که برای کمرنگ کردن این لکه ها استفاده می شود عبارتند از :

 

1. خیار و لیمو : یک خیار را رنده و کمی شیر به آن اضافه کنید و چند قطره لیمو ترش به ترکیب اضافه کنید که حالت خمیری به خود بگیرد. این ماسک را روی صورت خود گذاشته و بعد از گذشت 15 دقیقه با آب بشویید. این کار را یک روز در میان انجام دهید تا بعد از گذشت یک ماه نتیجه فوق العاده آن را مشاهده کنید.

 

2. شیر سرد : شیر به دلیل داشتن اسید لاکتیک، التهاب های پوستی را کاهش می دهد ؛ بنابراین بهتر است هر روز یک پنبه را به شیر آغشته کنید و هر روز صبح به صورت خود بمالید و بعد از گذشت 15 دقیقه با آب بشویید.

 

3. آب لیمو : حداقل هر دو روز یکبار خوب است که مقداری آب لیمو را بر روی لکه های قارچی خود بمالید. البته توصیه می شود که بعد از انجام این کار در معرض نور خورشید قرار نگیرید ؛ زیرا پوست بعد از استفاده از آب لیمو حساس تر می شود.

 

4. ماست و عسل : به اندازه مساوی ماست و عسل را با هم مخلوط کرده و مخلوط حاصل را بر لکه ها بمالید. این ماسک را به مدت 1 ساعت و 30 دقیقه بر روی لکه های قارچی خود قرار دهید . سپس آن را سشت و شو دهید.

 

5. ژل آلوئه ورا : بهتر است دو بار در روز ژل آلوئه ورا را بر روی این لکه های قارچی بزنید.

 

6. روغن کرچک : یکی از طبیعی ترین و به صرفه ترین راه ها برای درمان و کمرنگ کردن این لکه ها ، استفاده از روغن کرچک در صبح و شب است.

 

7. سرکه سیب : هر روز سرکه سیب را به محل ایجاد لکه های پوستی بزنید و سپس بعد از گذشت 20 دقیقه با آب بشویید.

 

عوارض لکه های قارچی

همانطور که اشاره شد این لکه های قارچی غوارض خاصی ندارند ولی به دلیل دو رنگ شدن پوست در بعضی از نقاط ، از نظر ظاهری موجب ناراحتی فرد می شوند. در برخی از مواقع وجود این لکه ها تشخیص سرطان پوست را دشوار کند.

 

غذاهای مفید برای درمان لکه های قهوه ای

برخی از میوه ها و سبزیجات به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ، مانع از تجمع ملانین در پوست می شود و همچنین پوست را در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت می کند.
میوه هایی که این خاصیت را دارند ، عبارتند از : توت ها، آلبالو، آناناس، کیوی و گریپ فروت منبع غنی از آنتی اکسیدان و فاقد پسورالن می باشند و همچنین کلم، آرتیشو (کنگر فرنگی)، اسفناج و چغندر قرمز برای حفاظت از پوست و کاهش لکه ها مفید می باشند.

 

منبع : باحال مگ

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی