hambergermenu

پروتئین تراپی چگونه به صافی و احیا مو کمک می کند؟

امروز یکی از کارهای رایج برای رسیدن به موهایی زیبا و درخشان ، کراتین و پروتئین تراپی کردن موهاست و همه افراد به خصوص خانوم ها در حال تحقیق و بررسی این روش ها هستند. برای داشتن اطلاعات مفیدی در رابطه با پروتئین تراپی ، با مجله اینترنتی باحال مگ همراه باشید.

 

پروتئین تراپی مو

 

بخش اصلی و تشکیل دهنده موهای ما کراتین است. این پروتئین باعث می شود که موهای ما سالم ، ضخیم و  درخشان باشند. پروتئین ها شامل اسید آمینه هایی هستند که برای تقویت و رشد مو ضروری هستند و در اثر برخورد نور آفتاب ، آلودگی هوا و رنگ کردن مو و … آسیب می بینند و به همین دلیل موها به تدریج نازک شده و در ادامه شروع به تجزیه شدن و شکسته شدن می کنند.

در برخی موارد کمبود پروتئین کراتین در بدن به دلیل داشتن رژیم نامناسب غذایی بوده است ، بنابراین برخی بر این باورند که داشتن رژیم غذایی خوب می تواند تا حد زیادی به رشد موها و سالم بودن آنها کمک کند و با خوردن موادی که دارای مقدار غنی ای پروتئین هستند ، از ریزش موهای خود جلوگیری کنید.

 

انواع پروتئین تراپی ها

پروتئین تراپی برای موهایی که در معرض عوامل مختلف نظیر آفتاب و هوا آسیب دیده اند ، راه حل مناسبی است. بنابراین این موها بسیار ضعیف و شکننده شده اند و پروتئین تراپی برای احیا آنها بسیار می تواند تاثیرگذار باشد. درمان به وسیله پروتئین تراپی در انواع مختلفی هستند که مو را تقویت و صاف می کنند. این کار باید هر یک الی دو ماه انجام شود تا به موهای آسیب  دیده کمک شایانی کند.

 

حالت دهنده و مرطوب کننده

اولین نوع پروتئین تراپی ، روش درمانی که برای موهای آسیب دیده است . این کار به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی بالا بهتر است هر دو هفته یک بار انجام شود.

 

فواید پروتئین تراپی برای ترمیم موی آسیب دیده

1. ترمیم موهای آسیب دیده

2. از بین بردن سلول های مرده پوست سر و حالت دادن به موها و نرم کردن آنها

3. پروتئین تراپی با وارد شدن پروتئین های هیدرولیز شده به فولیکول های مو آنها را سخت و محکم وا تقویت می کند.

4. با از بین بردن سلول های مرده پوست سر ، موها به طور موثرتر مرطوب می شوند.

5. ضخیم کردن و سالم تر کردن موها

 

چه موهایی به پروتئین تراپی نیاز دارند؟

1. از بین رفتن قابلیت ارتجاعی مو : اگر موهای شما قابلیت ارتجایی نداشته باشند ، بدین معناست که نیاز به درمان دارند. برای امتحان کردن و پی بردن به این کار ، بهتر است موهای خود را بکشید و اگر به حالت اول برگشت یعنی حالت ارتجاعی خود را حفظ کرده اند.

 

2. موهای رنگ شده : این موها دارای پروتئین های کمتری هستند ؛ بنابراین در معرض آسیب بیشتری نسبت به موهای طبیعی قرار دارند. پس این کار میتواند به آنها در روند بهبود و سلامت شان کمک کند.

 

3. ریزش شدید موها : یکی از دلایلی که افراد به این کار رو می آورند ، ریزش بیش از حد موهایشان است . باید توجه داشته باشید که ریزش 100 تار مو در روز کاملا طبیعی است اما اگر بیش از این مقدار بود ، نشان دهنده کمبود مواد پروتئینی است و همچنین مو از ریشه پیاز قوی ای ندارد. می توانید برای بهبود ، از روش های درمانی پروتئینی استفاده کنید.

 

4. موهای فرفری : همه افراد به دنبال داشتن موهای صاف و سالم هستند. بنابراین افراد با موهای مجعد و فرفری می توانند با این کار به موهایی صاف دست پیدا کنند.

 

5. موخوره و گره خوردن : موهایی که دچار مو خوره می شوند نیاز شدید به آب دارند و پروتئین تراپی می تواند با مرطوب سازی موها ، موخوره ها را کاملا برطرف کند. برای امتحان کردن موها برای اینکه دارای موخوره است یا خیر را بدین گونه انجام دهید ، تکه ای از موها را درون کاسه ای کم عمق از آب قرار دداده و اگر این موها فرخورد ، یعنی موخوره دارند. درمان های پروتئینی بخشی اساسی در حفظ سلامت و انعطاف پذیری موها هستند و نود درصد موهای از پروتئین تشکیل شده است که بیشتر آنها کراتین هستند.

 

عوامل مختلفی در کاهش پروتئین های مو اثر دارد که می تواند به مواردی چون آفتاب ، باد ، آلاینده ها و گرما و همچنین مواد شیمیایی اشاره کرد. موهای رنگ شده یا موهایی که به مدت خیلی زیاد در معرض ابزارهای گرم کننده برای حالت دهی مو هستند ، بیشتر از سایر موها در معرض خطر می توانند باشند ؛ چرا که این موها قابلیت ارتجاعی کمتر و خشک و شکنندگی بیشتری دارند.

با پروتئین تراپی مانعی محافظتی در دور تا دور مو ایجاد می کنید و پروتئین های اضافی بر روی فولیکول مو قرار می گیرند و سوراخ ها یا شکاف های موجود در کوتیکول مو را می پوشاند. برای درمان دائمی موها بهتر است این کار را به صورت مداوم انجام دهید. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که انجام این کار مهمی است و باید بین پروتئین و رطوبت موها را تعادل برقرار کنید. همچنین انجام پروتئین درمانی بستگی به نوع درمان و نوع موی شما دارد .

همانطور که گفته شد درمان های پروتئین تراپی ، انواع مختلفی دارد و برخی از آنها باید هفته ای یک بار و برخی دیگر 4 الی 6 هفته یکبار انجام شود.

 

پروتئین تراپی در خانه

همه ما برای کارهای مراقبتی نظیر فیشیال ، کراتین و پروتئین تراپی مو و … همیشه به راه های درمانی در منزل فکر می کنیم اما باید توجه داشته باشید که اگر در پروتئین تراپی مو ، تازه کار هستید بهتر است آن را در سالن های معتبر آرایشی انجام دهید.

اگر پروتئین تراپی به صورت اصولی و دقیق انجام نشود ، موها را زبر می کند ، بنابراین توصیه می شود که این کار را تحت نظارت متخصصان مو انجام دهید.

 

مدت تمدید پروتئین تراپی

در جلسات اول باید این کار را به صورت هفتگی انجام دهید ، بعد از گذشت یک ماه از این روند درمانی ، می توانید بازه درمانی را طولانی تر کنید. ( برای مثال یک الی دو بار در ماه )

توجه داشته باشید که انجام زیاد این کار ، باعث می شود نتیجه عکس دهد و وها را زیر و خشک کند. بسیاری از متخصصان زیبایی بر این باورند انجام زیاد این کار باعث تولید پروتئین اضافی به مو می شود و در نتیجه آنها را شکننده می کند و هیچ فایده دیگری ندارد.

 

مراقب های بعد از پروتئین تراپی

بعد از انجام پروتئین تراپی ، بهتر است که از مرطوب کننده های مو استفاده کنید که دیگر دچار خشکی و شکنندگی نشوند. بنابراین می وانید از شامپویی غنی از پروتئین و نرم کننده استفاده کنید. همچنین استفاده از ماسک مو نیز بسیار تاثیر گذار است.

اگر موهایتان بعد از انجام این کار زیر و خشک شده اند ، می توانید از روعن های گیاهی مانند روغن نارگیل و بادام تلخ یا نرم کننده های بعد از پروتئین تراپی استفاده کنید.

برای استفاده از ماسک مو پروتئینی، بهتر است یک آن را به موی خود بزنید و آن را به مدت یک ساعت بپوشانید و سپس شستشو دهید اما اگر دچار سفیدی مو یا پرمینگ مو هستید ، ابتدا درمان پروتئین مو را انجام دهید زیرا که برای کمک به کاهش آسیب های پرمینگ بسیار مناسب است.

 

 

پروتئین تراپی برای مو می تواند مضر باشد؟

قبل از انجام پروتئین تراپی ، بهتر است از راه های نرم و مرطوب کننده مو استفاده کنید. اگر از موهای سالمی برخوردار هستید ، ای کار نتیجه کاملا عکسی به شما می دهد و ممکن است بعد از انجام این کار موهایتان چسبناک شود و به هم گره بخورد. در هر حال استفاده بیش از حد از آن توصیه نمی شود.

برای اینکه میزان پروتئین دریافتی موی خود را دریابید ، یک تار موی خود را در آب خیس کنید و بعد از گذشت مدتی آن را بکشید. اگر بعد از کشیدن تار مو خود ، کششی نداشت و شکسته نشد ، بدین معناست که موهای شما به مرطوب کننده نیاز دارد اما اگر شکسته شد یا کش پیدا کرد یعنی موهایتان به پروتئین تراپی احتیاج دارد.

 

ماسک خانگی پروتئینی مو

1. یک بسته ژلاتین ؛ هر چقدر موهایتان بلند تر باشد بیشتر نیاز به ژلاتین دارد.

2. یک سوم فنجان آب

3. دو الی سه قطره سرکه

4. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل

طرز تهیه این ماسک : ابتدا آب را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید به جوش آید ، بعد از آنژلاتین را به داخل آب ریخته  و مرتب آن را هم بزنید تا حل شود و در آخر اجازه دهید که مخلوط خنک شود ، سپس روغن نارگیل و سرکه را به آن اضافه کنید. در ادامه موهای خود را خیس کنید و بر روی آن بگذارید و اجازه دهید که 3 دقیقه الی 1 ساعت روی سر خود بماند. بعد از آن موهای خود را بشویید و نرم کننده را روی موهای خود بزنید و بعد از چند دقیقه دوباره آن را بشویید.

 

ماسک خانگی پروتئینه و مرطوب کننده مو

1. یک عدد تخم مرغ

2. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل

3. یک قاشق غذاخوری عسل

طرز تهیه این ماسک : همه مواد را با هم مخلوط کرده و بعد زا یک الی دو ساعت آن را با آب خنک بشویید و سپس با نرم کننده و شامپو سر خود را بشویید. ( دقت داشته باشید که برای شست و شو سر خود ، از آب داغ خودداری کنید ؛ چرا که باعث پختن تخم مرغ روی سرتان می شود. )

 

محصولات پروتئینی مراقبتی مو

محصولات مراقبتی و  پروتئینه مو ، در بازار یکی از کالاهای رایج است که توسط افراد مختلف خریداری و استفاده می شود. این محصولات جز اولین روش های درمانی مراقبتی مو بود. این ترکیبات پروتئینی اسیدهای آمینه با ایجاد لایه ای بر روی مو پوشش محافظتی در سطح آن ایجاد می کنند.

دانشمندان برای تقویت عملکرد و کارایی محصولات مو دو دسته محصول در این راستا تولید کرده اند ، یکی از این محصولات برای ” درمان پروتئین مو ” و دیگری مواردی عمومی مانند شامپو ، نرم کننده و رنگ مو که دارای پپروتئین است.

دسته اول ، درمان پروتئین مو : این محصولات برای موهای آسیب دیده ساخته شده اند تا قدرت ، کوتیکول ، صاف بودن و درخشندگی آنها را افزایش دهند. محصولات درمانی پروتئینی مو ، شامل 5 الی 25 درصد هستند.

دسته دوم ، نرم کننده و شامپوها : محصولات عمومی مراقبتی مو که شامل شامپوها و مرطوب کننده  و یا نرم کننده ها هستند دارای برخی از پروتئین ها می باشند. این محصولات شامل 0.25 درصد الی 1 درصد پروتئین متغیر است و معمولا بر روی جلد آنها به میزان پروتئین استفاده شده در محصول اشاره شذه است.

اگر بر روی جلد محصولات مراقبتی و پروتئینی مو ، بین سه الی پنجمین ماده تشکیل دهنده به اسیدهای آمینه یا پپتیدها اشاره شد ، یعنی محصول مورد نظر دارای مقدار زیادی پروتئین است. البته این قانون تجربی است و ممکن است در همه محصولات وجود نداشته باشد.

نام INCI که در برخی از محصولات مراقبتی دیده میشود شامل موارد روبرو است : پروتئین هیدرولیز شده (گندم ، جو دوسر ، سویا) ، پروتئین گیاهی هیدرولیز شده ، کراتین هیدرولیز شده ، کلاژن هیدرولیز شده ، اسیدهای آمینه ( شیر و گندم ) ، سیستین مشتق پروتئین کراتین ( Bis-PG-Propyl Silanetriol ) ، پروتئین گندم هیدرولیز( PG-Propyl Silanetriol ) ، پروتئین گندم هیدرولیز شده هیدروکسی پروپیل ( پروتئین گندم کواترنیزه )

 

پروتئین های پروتئین تراپی

در پروتئین تراپی از پروتئین های کراتین ، کلاژن ، برنج ، گندم و جو دوسر استفاده می شود. در هنگام پروتئین تراپی ، این مواد را ” هیدرولیز ” می کنند ، بدین معنا که پروتئین ها به یک مولکول کوچکتر شکسته می شوند و می توانند از طریق لایه های کراتینه به راحتی در بین موها نفوذ کنند. همچنین در مواد پروتئین تراپی اسیدآمینه و پروتئین نیز استفاده می شود که یکی از محصولات مهم در پروتئینه کردن مو است.

ساز و کار نرم کننده های مو

یکی از مهمترین مواد تشکیل دهنده محصولات مراقبتی مو ، آب است. در بیشتر شامپوهای معمولی و مورد استفاده 60 الی 70 درصد از کل حجم آنها را آب تشکیل می دهد و در شامپوهای نرم کننده 80 الی 90 درصد آنها آب است.

نظافت ، استفاده از روش های شیمیایی به طور زیاد و با مواد سنگین ، شانه زدن موها بیش از حد معمول باعث خشکی موها و زیر شدن شان می شود ، بنابراین بسیاری از محصولات ساخته شده اند تا جذب زطوبت را در موهای شما بیشتر کنند ، که اغلب با نام ” مرطوب کننده ” شناخته می شوند.

در حالت کلی دوراه برای مرطوب کردن و روطوبت رسانی به موها وجود دارد ؛ یکی از این کارها ترکیب مولکول های آب از خارج (محصولات یا محیط) در ساقه مو است و راه دیگر حفظ مولکول های آب موجود مو با جلوگیری از فرار آنها از مو است. یکی از موادی که دارای رطوبت است و در این نوع محصولات وجود دارد ، گلیسیرین است. این ماده حدود 0.2 الی 0.5 درصد غلظت دارد و می تواند رطوبت کافی را برای موهایتان فراهم سازد.

نرم کننده ها با تشکیل یک پوشش نفوذ ناپذیر در سطح مو آب و رطوبت آن را حفظ می کنند. این پوشش مانع از فرار مولکول های موجود آب از سطح مو می شود که معمولاً ” نرم کننده ” نامیده می شود.

در هنگام خرید نرم کننده مد نظرتان ، موارد زیر را بررسی کنید که در آن محصول موجود است یا خیر ، این مواد عبارتند از : پروپیلن گلیکول ، بوتیلن گلیکول ، هگزیلن گلیکول ، اوره ، سوربیتول ، سدیم PCA ، اسیدهای آلفا هیدروکسی (اسید لاکتیک) ، لاکتات سدیم ، بتائین

 

معرفی چند ماسک مو پروتئین دار

برای خرید هر ماسک مو باید دقت داشته باشید که مو شما به چه چیزهایی نیاز دارد و حاوی چه چیزهایی است ؛ در این قسمت با معرفی چندین ماسک مو به شما کمک میکنیم.

اگر موهای شما به حالت وز در آمده ، بهتر است از ماسک مو تخم مرغ استفاده کنید. برای استفاده از آن نیز باید در ماه یک بار آن را به سر خود بمالید و بعد از 20 دقیقه آن را بشویید.

یکی دیگر از ماسک هایی که می توانند نرمی و لطافت را به موهای شما بازگرداند ، ماسک آووکادو است ، نیمی از یک آووکادو را به همراه سس مایونز ( سسی که حاوی تخم مرغ است ) مخلوط کرده و در هفته به مدت یک بار از آن استفاده کنید.

دیگر ماسک های مقرون به صرفه و اقتصادی روغن نارگیل است ، که بسیار رایج می باشد.

از لبنیات همانند ماست و خامه ترش و یا ماست یونانی مع حاوی پروتئین و اسید لاکتیک هست نیز میتوانید بهره بگیرید به این صورت که این ماده را با یک عدد تخم مرغ ترکیب کرده و از آن استفاده کنید.

 

منبع : باحال مگ

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی