hambergermenu

نکات شگفت انگیز درباره انواع دمنوش ☕

چند وقتی است انواع دمنوش های  گیاهی و میوه ای مورد استقبال و مصرف برخی خانواده ها قرار گرفته است. دمنوشهای گیاهی را می توان عضو جدیدی در خانواده های امروزی دانست. البته این استقبال دلایل مختلفی دارد؛ برخی برای نفع درمانی از این دمنوش ها استفاده می کنند و عده ای دیگر از مردم برای تنوع به جای چای و قهوه میل می کنند.

با مجله اینترنتی باحال مگ همراه باشید .

 

اغلب گیاهان بافت سفت و خشنی دارند که بدن قادر به هضم این بافت و دسترسی به ترکیبات مفید آن نیست. در نتیجه برای آن که ما بتوانیم از این ترکیبات سودمند نفع ببریم با خیساندن گیاه در آب، دم کردن یا جوشاندن به اثرات مهم آن دست می یابیم.

البته باید بدانید دم کردن و جوشاندن گیاهان دو روش مختلف است و نوشیدنی حاصل از هر روش، خاصیت و تاثیر جداگانه ای بر بدن می گذارد.

طرز تهیه انواع دمنوش های گیاهی?

بیشتر ادویه ها، میوه ها، برگ، ساقه یا ریشه گیاهان را می توان خشک و پودر کرده و برای تهیه دمنوش استفاده کرد.

در این روش گیاه را کوبیده و در آب جوشیده شده به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در حالی که در ظرف بسته است، روی بخار ملایم قرار می دهند و بعد صاف می کنند.

نوشیدنی حاصل از برگ های چای، گل گاوزبان، گل ختمی ( می توانید برای کسب اطلاع بیشتر در مورد خواص گل ختمی این مقاله را مطالعه بفرمایید : خواص گل ختمی  )، به لیمو، سنبل الطیب یا انواع چای میوه ای نوعی دمنوش گیاهی است.

اما در مقابل اگر گیاه را مستقیم با آب سرد یا گرم بجوشانند جوشانده ای به دست می آید که خاصیت و اثر آن قوی تر از دمنوش است، چراکه حین جوشاندن مواد بیشتری از گیاه خارج می شود و توصیه آن است برای مصارف روزانه از دمنوش استفاده شود.

البته به این معنا نیست که جوشانده بر دمنوش برتری دارد و تصمیم بگیرید هر نوع گیاهی را در آب بجوشانید تا نفع بیشتری از آن ببرید.

گیاهان را بجوشانیم یا دم کنیم؟

بسیاری از گیاهان باید به صورت دم کرده استفاده شود و اگر بر اثر ناآگاهی یا غفلت جوشانده شود خاصیت آن تغییر می کند و گاهی موادی از گیاه آزاد می شود که دارای عوارض ناگواری خواهد بود.

در نتیجه از جوشاندن گیاهانی که به صورت فله ای عرضه و توسط افراد ناآگاه و بی تجربه برای درمان دردی پیشنهاد می شود، اجتناب کنید.

چگونگی تشخیص دمنوش مصنوعی از طبیعی

گاهی هنگام مصرف برخی دمنوش های گیاهی یا میوه ای طعم و بوی تندی احساس می شود و در تماس با آب جوش رنگی قوی از آن تراوش می شود که به نظر می رسد سنتزی و مصنوعی باشد.

در این خصوص لازم است بدانید برخی دمنوش های گیاهی مثل دمنوش نعناع یا دارچین به طور طبیعی رنگ یا اسانس تندی دارند و بخصوص آن که اگر بخوبی ریز شده و درون کیسه های کاغذی بسته بندی شده باشد، در تماس با آب جوشیده، رنگ یا ماده معطر آنها سریع استخراج می شود.

در واقع اغلب دمنوش ها بجز چای به دلیل آن که اسانس زیادی دارد کمتر دارای رنگ و طعم مصنوعی است، اما این نشان دهنده آن نیست که همه تولیدکنندگان متعهد بوده و درون دمنوش های کیسه ای از گیاه خالص استفاده می کنند.

تاثیر منفی مخلوط کردن گیاهان برای دمنوش

با توجه به این که بر اثر مخلوط کردن چند گیاه، خاصیت درمانی، اثرات تقویت کنندگی و آرام بخشی دمنوش ها افزایش یافته و گاهی هم از میزان عوارض جانبی گیاهان کاسته می شود، اما باید بدانید در مواردی هم تداخل اثر چند گیاه با یکدیگر می تواند از خواص دمنوش کاسته یا با ایجاد سمیت موجب بروز عوارض جزئی یا شدید در مصرف کننده شود.

فواید و مضرات مصرف دمنوش

اغلب دمنوش ها حاوی رنگدانه، آنتی اکسیدان و ترکیبات ضدسرطان، ضددیابت، ضدفشار خون و ضدبیماری های قلبی – عروقی هستند و برخی از آنها باعث کاهش خستگی شده و برخی تقویت کننده معده، روده، کلیه و کبد است اغلب به صورت روزانه استفاده شده و گاهی در مصرف آن زیاده روی می شود.

مقالات مرتبط و مفید  : خوراکی های مناسب برای تقویت معده | درمان کرم روده با گیاهان دارویی | درمان سنگ کلیه با طب اسلامی | درمان کبد چرب

 

اما باید بدانید دمنوش ها همچون برخی داروهای گیاهی? یا شیمیایی امکان دارد همچون شمشیر دولبه عمل کرده و علاوه بر مزایای سودمند، اثراتی همچون کاهش یا افزایش قند یا فشار خون از خود نشان می دهند یا سبب بروز رخوت شوند یا با غذاهای مصرفی یا داروهای شیمیایی سازگار نبوده و به نفع شما نباشد.

در نتیجه دمنوش ها باید به میزان متعادل و در صورت بیماری با مشورت پزشک مصرف شود.

برگ های خشک شده گیاهانی همچون گل گاوزبان، آویشن، اسطوخودوس، نعناع، چای کوهی و… به صورت فله ای در بیشتر عطاری ها به فروش می رسد.

با توجه به این که گیاهان دم کردنی به دو شکل کیسه ای و فله ای در بازار موجودند و هر کدام طرفداران خاص خود را دارند، پیشنهاد می شود برخی گیاهان مثل دارچین، رازیانه و زیره را به شکل فله ای تهیه و خودتان به میزان مورد نیاز پودر کنید، زیرا پس از خرد شدن، مواد موثر گیاه به مرور از بین می رود.

در مورد سایر دمنوش ها نیز چون از نظر کیفیت، رنگ و بو بیشتر قابل بررسی است اگر از محل معتبری تهیه شود بهتر از انواع دمنوش های کیسه ای است، اما اگر مصرف دمنوش کیسه ای برایتان راحت تر است انواعی را که به تاریخ تولید نزدیک ترند انتخاب کنید.

 

دمنوش ها حاوی ترکیبات مفیدی است که بر اثر گذشت زمان با اکسیژن هوا وارد فعل و انفعالات شده و از مزیتشان کاسته می شود.

دمنوش ها در محیط خشک، خنک و در سایه دو تا سه ماه قابل نگهداری بوده و بیش از این زمان اگرچه طعم آن تغییر نمی کند و فاسد نمی شود، اما به مرور از فواید آن کاسته می شود.

مصرف دمنوش سرد بجز برای برخی گیاهان خاص توصیه نمی شود ❌، زیرا بر اثر سرد شدن، برخی مواد مؤثر دمنوش از بین می رود و اثر نوشیدنی کم می شود.

بهتر است دمنوش حداکثر ظرف یک تا دو ساعت میل شود.

دمنوش اسطوخودوس

اسطوخودوس در آسیا و اروپا و نواحی مدیترانه ای و اکثر نواحی روی زمین در تپه های خشک دامنه های کم ارتفاع و سواحل دریا می روید و از ارتفاع هزار متر بالاتر دیده نمی شود. برگهای لاواندر(اسطوخودوس) باریک و دراز با لبه برگشتی و پوشیده از کرکهای پنبه ای میباشد و از کنار برگ های آن ساقه های کوتاه برگدار خارج می شود که به برگها زیبایی خاصی می بخشد.

گل های اسطوخودوس در نواحی گرم تر زمین در فروردین و نواحی سردتر در ماه خرداد ظاهر میشود.

رنگ گل معمولا ارغوانی بوده و دارای برگه های بنفش رنگ است و منظره زیبایی دارد. تمام قسمت های این گیاه دارای بوی معطر و قوی است. اندام مورد استفاده ی آن، برگ ها و سرشاخه های گلدار آن است.

طبیعت آن گرم و خشک بوده و گیاهی است لطیف کننده اعضای بدن و مقوی اعصاب و مفرح روح و برای افرادی که در امور جزئی زود عصبانی می شوند بسیار مفید است.

در تنظیم کار سلولهای مغز و رفع فضولات و رطوبت زیادی مغز موثر بوده و قوای مغزی و فکر را تقویت مینماید و داروی خوبی است. برای افرادی که به فراموشی و کمی حافظه مبتلا شده اندداروی خوبی است.

ضمنا برای افراد دارای وسواس و مالیخولیا و تشنج و استرخا نیز مفید بوده و برای معالجه این بیماری ها تجویز می شود.

 

فواید اسطوخودوس و دمنوش آن ??

  • از بین بردن غم و اندوه ناشی از نوعی ناراحتی مغزی و روحی
  • کمک به درمان عفونت اندام های داخلی
  • کمک به درمان وسواس
  • تقویت عملکرد دستگاه عصبی
  • درمان اسپاسم های عضلانی
  • درمان ضعف عمومی و سرگیجه
  • رفع مشکلات گوارشی
  • خاصیت آرام بخشی
  • درمان بی خوابی

 

به اعتقاد درمانگران طب سنتی ایران، چین و هند نوشیدن روزانه یک فنجان از چای یا دمنوش گیاه لاوندر یا اسطوخودوس می تواند در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری ها موثر باشد.

معمولا اسطوخودوس را پودر کرده و این پودر را با شربت عسل می خورند و یا گل های آن را با شکر نی و یا عسل گل قند می کنند که این گل قند فوائد طبی فراوان دارد.

امروزه عصاره چای کیسه ای و روغن این گیاه به صورت صنعتی توسط کارخانه های تولید گیاهان دارویی در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.

اسطوخودوس مصارف دارویی خیلی زیادی در طب سنتی ایران دارد. در طب سنتی از اسطوخودوس به صورت دمنوش و گیاهان دارویی خشک استفاده می شود.

 

دمنوش آویشن

آویشن حدود ۳۵۰ گونه دارد و به اوریگانوم بسیار نزدیک است. میوه آن فندق چهار قسمتی و گیاه آن، گیاهی علفی با ساقه های کرکدار و سفید است.

شاخه های علفی آن پوشیده از برگ هایی در قسمت فوقانی ساقه است. گل های سفید ریز آن به طور چتری و منفرد می رویند و سرشاخه های گل دار و برگ آن قابل استفاده می باشد.

دمنوش-آویشن

گیاه آویشن در کشور ما معمولا به صورت خشک شده و پودر مورد استفاده قرار میگیرد؛ ولى در کشورهای دیگر علاوه بر پودر آن، نوع تازه را نیز در غذا مصرف میکنند.

آویشن تازه، عطر و بوی بیشتری نسبت به خشک آن دارد.

 

خواص دمنوش آویشن ??

 

   تاثیر بر دستگاه گوارش

  • دمنوش آویشن به هضم غذا کمک میکند ( مقاله ی پیشنهادی ما : عوامل هضم کننده غذا در طب اسلامی )
  • درد شکم را بر طرف میکند
  • در درمان نفخ به کار میرود ( پیشنهاد باحال مگ : درمان نفخ با گیاهان دارویی )

 

   تاثیر بر دستگاه تنفسی

  • آویشن ضد سرفه و خلط آور است
  • در درمان برونشیت تاثیر بسزایی دارد
  • سیاه سرفه و التهاب دستگاه تنفس فوقانی را رفع میکند
  • در درمان آسم به کار می رود

 

   تاثیر بر دستگاه عصبی

  • آرام بخش و خواب آور
  • تقویت حافظه
  • ضد میگرن، سردرد و سرگیجه

 

   تاثیر بر دستگاه قلبی – عروقی

  • تپش قلب را برطرف می کند

 

   تاثیر بر دستگاه حرکتی

  • اگر از درد مفاصل، نقرس، ورم مفاصل و درد سیاتیک در رنج هستید دمنوش یا چای آویشن بنوشید
  • حمام آویشن برای مبتلایان به دردهای عضلانی، مفصلی و روماتیسمی مفید است

 

موارد منع مصرف آویشن و دمنوش آویشن ❌ 

مصرف زیاد آویشن یا عصاره آن در دوران بارداری می تواند احتمال سقط جنین را افزایش دهد. بنابراین توصیه شده که خانم های حامله از مصرف این گیاه خودداری کنند.

بر اساس تحقیقات، معلوم شده است که آویشن می تواند روند انعقاد خون را با تاخیر مواجه کند.

بنابراین کسانی که عمل جراحی در پیش دارند، از دو هفته قبل از عمل جراحی نباید آویشن استفاده کنند. مصرف آویشن به افراد مبتلا به اختلالات غده تیروئید توصیه نمی شود.

همچنین بعضی افراد ممکن است به آویشن و فرآورده های آن حساسیت داشته باشند، در این صورت نباید از این گیاه به صورت خوراکی یا موضعی (مثل روغن های پوستی و …) استفاده کنند.

 

دمنوش بهار‌‌ نارنج

بهار نارنج، شکوفه درخت نارنج است که در عطرسازی و ساختن اسانس، انواع نوشیدنی های فصلی و عرقیجات و تهیه مربا و … کاربرد بسیار دارد.

بهار نارنج از نظر طب سنتی ایران طبیعتی گرم و خشک دارد.

از بهار نارنج عرقی تهیه می کنند که طبیعت گرم داشته و مقوی جسم و روح است.

 

خواص روانی عرق و دمنوش بهار نارنج ??

  • عرق بهار نارنج بر روی سیستم عصبی تاثیر مثبت داشته و خاصیت آرام بخش دارد و همچنین اضطراب را از بین می برد.
  • عرق بهارنارنج ضد هیجانات دستگاه عصبی است سردردهای عصبی و همچنین میگرنی را کاهش می دهد.

دمنوش-بهارنارنج

 

خواص جسمانی عرق و دمنوش بهار نارنج ??

  • نوشیدن عرق بهار نارنج می تواند به تسکین دردهای ناشی از نفخ معده کمک کند.
  • خاصیت آنتی اکسیدانی : عرق بهار نارنج دارای آنتی اکسیدان های بسیاری است که از بدن در مقابل رادیکال های آزاد محافظت کرده و در نتیجه موجب کاهش خطر ابتلا فرد به بیماری های جدی و مزمن می شود.
  • خاصیت ضد سرطانی ضد آلرژی و ضد التهابی و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.
  • کمک به هضم غذا و درمان ناراحتی های معده : افزودن عرق بهار نارنج در چای موجب کمک به هضم غذا گشته و ناراحتی های معده را کاهش می دهد.
  • عرق بهار نارنج و دم کرده ی آن ، حکم قرص دیازپام را دارد با این تفاوت که قرص ها شیمیایی اند و این دمنوش گیاهی است.
  • دم کرده گل بهار نارنج برای برطرف کردن قولنج های عصبی مفید است.

 

در روزهای گرم تابستان? که دمای هوا بالا می رود و میزان تعریق بدن زیاد می شود، به همین سبب توصیه می شود هر روز نصف لیوان عرق بهار نارنج را با نصف لیوان آب مخلوط کرده و آن را با یک قاشق سکنجبین شیرین کرده و میل نمایید.

لینک مرتبط : تصاویر نوشیدنی های تابستانی

برای تهیه چای بهار نارنج حدود ده گرم یا دو قاشق از گل بهار نارنج را در قوری ریخته و دو لیوان آب جوش به آن اضافه کنید و اجازه دهید حدود بیست دقیقه به آرامی بجوشد.

 

دمنوش بیدمشک

بیدمشک گیاهی است از نژاد بید که دارای سنبله هایی با اسانس معطر و خواص درمانی فراوان است. استفاده از عطر و طعم بیدمشک از زمانهای دور، به دلیل داشتن خواص درمانی متعدد در بین ایرانیان رایج بوده، همین مسئله باعث شده تا اکثر ایرانیان این عرق خوشبو را در خانه های خود داشته باشند. اگر موافق هستید چند مورد از این فواید را با هم مرور کنیم :

  • ملین و تقویت کننده قلب و اعصاب
  • محرک قوای جنسی (مقاله ی پیشنهادی : اقدامات ضروری برای داشتن رابطه جنسی لذت بخش)
  • تقویت کننده دستگاه گوارش
  • افزاش اشتها ( پیشنهاد باحال مگ : درمان بی اشتهایی با طب اسلامی )
  • مفید برای درمان جوش های صورت
  • از بین رفتن حرارت درونی بدن
  • ضد عفونی کننده و ضد باکتری
  • جوشانده برگ یا پوست درخت آن سبب دفع انگل ها و کرم های معده و روده می شود.
  • آرام بخش و خواب آور
  • جوشانده گل بیدمشک همراه با شکر، ناراحتی های عصبی، افسردگی، دردهای عصبی و روماتیسمی را بهبود می بخشد.

دمنوش بیدمشک

 

خواص دارویی بید مشک در طب سنتی

  • طبیعت آن سرد و تر (در بعضی منابع معتدل ) است.
  • مقوی قوای دماغی
  • مقوی قلب ( پیشنهاد می کنیم مقاله ی 8 عامل تقویت قلب در طب اسلامی را مطالعه بفرمایید )
  • مفرح روح
  • ملین مزاج است و سردردهای گرم مزاج را نیز تسکین می دهد. ( می توانید مقاله ی درمان سردرد با طب سنتی را مطالعه بفرمایید )
  • چنانچه زالو در حلق کسی رفته و در حلق یا اطراف آن چسپیده باشد، با غرغره عصاره برگ درخت بید مشک زالو از عضو جدا و از حلق خارج می شود.

فواید مصرف عرق بیدمشک در بارداری ?

با توجه به اینکه یکی از مشکلات شایع زنان در طی بارداری، افسردگی دوران بارداری و تنش های روحی است، برای تسکین این تنش ها در صورت ضرورت می توان از مقدار کمی مخلوط عرق بید مشک و عرق بهارنارنج استفاده نمود.

استفاده از عرق بید مشک در بارداری یکی از پرطرفدارترین عرقیجات در میان زنان باردار به شمار میرود،

با این وجود به دلیل طبیعت سرد آن، مصرف بیش از حد آن ممکن است به جنین آسیب وارد کند. همچنین لازم به ذکر است برای اطمینان از سالم بودن گیاهان دارویی مورد استفاده، بهتر است محصولات شرکت های معتبر و با علامت استاندارد استفاده شود.

بیدمشک و درمان بی خوابی ?

برای درمان بی خوابی می توانید از برگ یا گل بیدمشک کمک بگیرید. ۵۰ گرم بیدمشک خشک شده را در یک لیتر آب جوش دو دقیقه بجوشانید و ده دقیقه دم کنید. سپس آن را صاف کرده و هر روز سه بار هر بار یک فنجان از آنرا بنوشید.

پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه بفرمایید : درمان بی خوابی با طب اسلامی

برای دم کرده گل بیدمشک، باید ۵۰ گرم گل بیدمشک را که خشک کرده اید در یک لیتر آب خیلی جوش ۱۲ دقیقه دم کنید و شیرین کرده، هر روز سه بار و هر بار یک فنجان از آن را قبل از صرف غذا بنوشید

طرز تهیه شربت بیدمشک?

برای تهیه شربت بیدمشک، شکر یک پیمانه، آب دو پیمانه و عرق بیدمشک نصف پیمانه مورد نیاز است.

به این منظور، آب را درون ظرف ریخته، حرات میدهیم تا به جوش آید، زمانی که آب به جوش آمد، شکر را به آن اضافه کرده و اجازه می دهیم به مدت دو دقیقه بجوشد، سپس آن را از روی حرارت برداشته تا سرد شود.

پس از اینکه شهد کمی خنک شد، آب، شهد و عرق بید مشک را به میزان دلخواه مخلوط کرده و در پایان کمی گلاب و زعفران به شربت بیدمشک اضافه کنید تا خوش عطرتر شود.

از شربت بیدمشک به عنوان داروی ضد گرمازدگی استفاده میشود.

مضرات بیدمشک

عرق بید مشک، قند خون را پایین می آورد و نوشیدن آن بدون مواد شیرین کننده به مقدار قابل توجهی قند خون را کاهش میدهد.

مصرف بیدمشک در کودکان زیر دو سال، زنان باردار و مادران شیرده بایستی با احتیاط صورت گیرد.

همچنین افراد با سن کمتر از ۱۶ سال که مبتلا به سرماخوردگی، آنفونزالا یا آبله مرغان هستند و اشخاصی که مبتلا به زخم های دستگاه گوارشی، گاستریت و نفخ هستند، بایستی از مصرف بید مشک و عرق آن خودداری کنند.

 

دمنوش خارخاسک

خارخاسک یک گیاه علفی است. خارخاسک بوته ای دارد که ساقه های آن به عرض روی سطح زمین پخش می شوند و رشد می کنند و از یک بوته شعبه های زیادی از این ساقه ها خارج و پراکنده می شوند.

خارخاسک برگهایی دارد که دوبه دو رو به روی هم در ساقه قرار دارند و این برگها خود شامل برگهای ریزتر و کوچکتری می شوند که در اطراف دم برگ پایه می رویند.

یک گل زردرنگ خیلی زیبا که اکثرا ۵ گلبرگ دارد، حاصل رشد خارخاسک هست. وقتی رشد خارخاسک به حد نهایی رسید میوهای به رنگ سبز متمایل به زرد تولید میکند که شکل خاصی دارد و چندبعدی با گوشه های تیز و خاردار است.

شکل ظاهری خارخاسک

شرایط محیطی و منطقه ای با آب وهوای گرم و کویری مناسب رشد خارخاسک است

خارخاسک گیاهی با طبیعت گرم و خشک است.

چند مورد از فواید خارخاسک را با هم مرور می کنیم :

  • جلوگیری از افزایش قند خون
  • جلوگیری از افزایش فشار خون
  • کنترل دیابت
  • جایگزین مناسب داروهای شیمیایی
  • درمان عفونت مجاری ادراری
  • درمان دفع ادرار
  • درمان دردهای کلیوی ( پیشنهاد ویژه باحال مگ : پیشگیری و درمان بیماری های کلیوی )
  • کمک به دفع سنگ کلیه
  • افزایش قوای جنسی از طریق مصرف دانه یا تخم خارخاسک
  • تقویت و افزایش قدرت و توان جسمی و عمومی بدن برای بعد از زایمان
  • درمان زخم و آفت های دهانی
  • کمک به کاهش وزن (در صورت مصرف به صورت جوشانده)
  • کاهش درد مفاصل و کمردرد از طریق ماساژ روغن خارخاسک در ناحیه ای که درد دارید.

 

اگر برای حفظ یا افزایش تناسب اندام خود سراغ باشگاه های بدنسازی رفته اید و از تغذیه خاصی به نام مکمل ها استفاده می کنید تا عضله های تنومند و قوی داشته باشید و به ظاهری متعادل برسید استفاده از خارخاسک را به شما توصیه می کنیم✅.

کافی است یکبار امتحان کنید و از آن به بعد برای همیشه در برنامه خود داشته باشید.

اگر احساس می کنید هر چه غذا می خورید بازهم بدن شما طالب غذای بیشتری است و میتوان گرفتار زیاده خواری شده اید، ممکن است با مصرف غذایی خاص دچار مسمومیت شده باشید یا کبد ضعیفی دارید و جهت بهبود عملکرد آن باید مداوا شوید. استفاده از خارخاسک یک راه درمانی گیاهی بسیار مفید جهت رفع این مشکلات و بیماری ها است.

خارخاسک

سایر ویژگی ها و خواص مفید خارخاسک را می توان در مواردی درمان قولنج،درمان نقرس، رفع حساسیت های پوستی، درمان اگزما، ملین، افزایش دهنده منی و افزایش نعوظ، صاف کننده خون و افزایش نشاط و شادابی پوست فهرست کرد.

 

عرق خارخاسک

از عرق خارخاسک هم به عنوان راه درمانی برای مشکلاتی که ذکر شد استفاده می شود؛ اما از لحاظ اقتصادی مصرف خارخاسک به صورت دمنوش و چای کم هزینه تر است.

علاوه بر آن چون حالت طبیعی تری دارد از مضرات احتمالی استفاده از عرقیات گیاهی به دلیل فراوری شدن در کارخانه های مختلف در امان خواهید بود.

البته این نکته را هم می توان ذکر کرد که عرق خارخاسک دردسرهای آماده کردن چای و دمنوش را ندارد و بدون فوت وقت می توان از آن استفاده کرد؛ بنابراین شاید گاهی به این دلیل بخواهید از عرق این گیاه استفاده کنید.

 

دمنوش رازیانه

گیاه رازیانه التیام بخش بسیاری از بیماری ها از جمله سرفه و سرماخوردگی است . ( در صورت تمایل برای مطالعه بیشتر در مورد راه های درمان سرفه این مقاله را مطالعه بفرمایید : درمان طبیعی سرفه با طب اسلامی )

مصرف گیاه رازیانه باعث افزایش شیر مادر و کاهش وزن می شود.

رازیانه دارای مقادیر فراوانی پتاسیم است که باعث کاهش فشار خون می شود و به همین دلیل برای افرادی که دچار حمله قلبی می شوند، مفید است گیاه رازیانه سموم بدن را پاک می کند .

بیماری التهاب دهان را می توان با استفاده از رازیانه از بین برد !

 

رازیانه به خاطر خاصیت خلط آوری که دارد، برای درمان سرماخوردگی و سرفه مفید است بخار ناشی از جوشاندن برگهای رازیانه، بیماری آسم و برونشیت را تسکین می دهد رازیانه باعث تقویت چشم شده و حساسیت چشمی را از بین می برد گیاه رازیانه جزو قاعده آورهای طبیعی است.

دمنوش رازیانه مغز را فعال کرده و تهوع را از بین می برد

 

مضرات رازیانه

مصرف بیش از اندازه این گیاه، ممکن است منجر به تشنج عضلانی و حتی توهم شود.

زیاده روی در مصرف رازیانه باعث ضعیف شدن معده می شود مصرف بیش از حد رازیانه باعث تشنج می شود.

مقاله مرتبط : روش های درمان زخم معده

مصرف رازیانه برای افراد گرم مزاج خوب نیست و باید آن را همراه با سکنجبین بخورند

 

توجه !!!

مصرف رازیانه برای زنان باردار توصیه نمی شود

 

 

منبع : کتاب 11 دمنوش مفید در بدن انسان، تهیه و تنظیم : رضا پوردست‌گردان

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *