hambergermenu

یونجه و این همه خاصیت؟!

گیاهان زیادی هستند که خواص دارویی و درمانی دارند؛ یونجه یکی از این گیاهان است که سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌ها است و از جهت تعداد خاصیت درمانی در بالای لیست گیاهان دارویی قرار گرفته است. وقتی صحبت از گیاه یونجه می‌شود اغلب افراد از آن به عنوان غذایی برای طیور و دام‌ها یاد می‌کنند!‌ این در حالیست که از گذشته تا کنون از گیاه یونجه به شکل‌های مختلف آن برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می‌‌شده است. این گیاه که عمدتاً در آسیا کشت می‌شود از اولین گیاهان دارویی شناخته‌شده برای بشر است.

 

گیاه یونجه را بشناسید

گیاه یونجه را که از دسته شبدرها نیز به حساب می‌آید و تا ارتفاع یک متر نیز رشد می‌کند می‌توان به شکل‌های مختلفی از قبیل دمنوش و یا تهیه عرقیجات گیاهی آن مصرف نمود. این گیاه دارویی با ساقه‌های بلند و برگچه‌های نازک، نوک‌تیز دارای گل‌های بنفش رنگ می‌باشد؛ این گیاه دارای ریشه قوی و بلندی است که در نتیجه آن می‌تواند املاح و مواد معدنی را از خاک تهیه کند.

این گیاه در اکثر نقاط جهان رشد می‌کند و به صورت وحشی در بعضی نواحی معتدل آسیا و شمال آفریقا می‌روید که انواع و اقسام دارد. مزاج یونجه تازه در آخر اول گرم و تر و خشک آن، گرم و خشک است و قوتش تا 5 سال باقی می‌ماند.

 

گیاه یونجه را بشناسید

 

یونجه غذایی کامل است!‌

از نظر متخصصان تغذیه یونجه از دیدگاه تغذیه عمومی یک غذای کامل به حساب می‌آید چرا که سرشار از ویتامین‌های B ,K ,E ,D ,A و همچنین املاح معدنی نظیر کلسیم، اسید فولیک، منیزیم، پتاسیم می‌باشد؛ به طور کلی مصرف یونجه چه به صورت دمنوش و چه به صورت عرق آن می‌تواند در بهبود ضعف عمومی بدن، رفع ضعف بنیه، کم خونی و آرامش اعصاب مفید باشد. مصرف یونجه برای چاقی بدن و صورت و همچنین تقویت مغز و ستون فقرات موثر است. لازم به ذکر است که مصرف یونجه به صورت خشک تاثیر بیشتری تا مصرف دمنوش و عرق گیاهی آن خواهد داشت.

 

 

جالب است بدانید که یونجه حاوی مقدار قابل توجهی از پروتئین ها می‌باشد و می‌توان از ریشه آن نیز استفاده دارویی کرد. ریشه گیاه یونجه قابلیت آن را دارد که تا عمق 18 متری زمین هم پیشروی کرده و ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری را از خاک جذب کند. پاکسازی روده از جمله موارد دیگری است که پزشکان طب سنتی و مشاوران تغذیه در مصرف این گیاه به آ» پی برده‌اند. پایین آوردن کلسترول مضر بدن و تصفیه خون نیز از دیگر خواص درمانی گیاه یونجه می‌باشد.

 

خواص یونجه در یک نگاه

در قسمت بالا سعی کردیم تا درباره گیاه یونجه و ترکیبات آن تا حدودی صحبت کنیم؛ اما گیاه یونجه دقیقا چه خواصی دارد؟! گیاه یونجه دارای تمام خاصیت‌های درمانی زیر می‌باشد. این لیست توسط متخصصین و مشاوران بخش تغذیه طوبی گستر گردآوری شده است.

  • یونجه‌ی پخته ملین و خشک آن قابض است، تازه آن نفاخ و افزاینده شهوت است.
  • استفاده از یونجه به صورت خوراک یونجه شیر و منی را افزایش می‌دهد.
  • مقدار ویتامین C آن 2 برابر «جعفری» و 4 برابر «لیموترش» است و ویتامین A آن از «شب کوری» جلوگیری می‌کند.
  • یونجه همچنین مقداری ویتامین D داشته و سرشار از ویتامین K است که خوردن آن از خونریزی جلوگیری می‌کند و پخته آن برای رفع یبوست مفید است.
  • ضماد پخته یونجه روزی 2 بار جهت رعشه مفید است.

اگر دقت کرده باشید تمام خواص ذکر شده برای مصرف های یونجه به صورت خوراک و خشک شده بود و خواص شربت و یا عرق آن دکر نشد! شاید تعجب کنید ولی شما با خرید عرق یونجه و یا مصرف شربت آن که در ادامه روش تهیه آن را ذکر خواهیم کرد می‌توانید بیماری های دیگری را نیز درمان کنید. خواص عرق یونجه را در ادامه مشاهده خواهید کرد.

 

خواص عرق یونجه

عرق یونجه با طبیعت معتدل و نسبتا گرمی که دارد بیشتر خاصیت چاق کنندگی داشته و برای چاق کردن صورت بسیار مناسب است. کاهش قند خون، درمان نرمی استخوان، معالج رعشه و ناراحتی‌های عصبی، تصفیه خون، نرم‌کننده سینه، موثر بودن در ترک اعتیاد و ازدیاد کنندگی شیر مادران از خواص عرق یونجه به حساب می‌آیند.

لازم به ذکر است طریقه مصرف عرق یونجه برای هر یک از خواص فوق متفاوت است! با این حال در دستور العمل عمومی این عرق گیاهی توصیه به مصرف عرق یونجه به اندازه سه فنجان در طول روز  شده است.

 

چگونه شربت یونجه تهیه کنیم؟!

گفتیم یکی از راه های مصرف یونجه تهیه شربت آن است؛ برای این منظور ۳۰۰ گرم یونجه خشک تهیه کنید و آن را در اندازه یک لیتر آب بجوشانید تا این میزان آب نصف شود. سپس آن را با فشار صاف نموده و با 900 گرم قند یا شکر شیرین کرده روزی 200 تا 300 گرم مصرف کند.

شما می‌توانید هم چنین یونجه را به صورت دم کرده و یا حل شده در چای نیز مصرف کنید. همچنین می‌توان این گیاه را به صورت کپسول و همچون قرص‌های مولتی‌ویتامین روزانه مصرف کرد.

 

 

خرید عرقیات طوبی گستر

طوبی گستر به عنوان معتبرترین نمایندگی فروش گلاب و عرقیات گیاهی با کیفیت که از یک تیم مجرب از مشاوران تغذیه و متخصصان فروش تشکیل شده است امکان خرید عرقیات خود را به دو روش تلفنی و مراجعه به وبسایت فراهم کرده است. برای این منظور می‌توانید از مشخصات زیر استفاده کنید و عرق گیاهی مد نظر خود را سفارش دهید.

نشانی سایت طوبی گستر: Www.TubaGostar.ir

شماره تماس برای خرید تلفنی: ۰۹۳۵۲۱۹۹۹۲۱ – ۰۹۳۳۷۸۶۱۳۴۷

 

(این مقاله رپورتاژ بوده و درستی آن به عهده ناشر است.)

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی