hambergermenu

بیوگرافی تام کروز + بررسی همه ی فیلم ها

توماس کروز ماپوتر چهارم ، مشهور به تام کروز، در ۳ جولای ۱۹۶۲ در سیراکیوز نیویورک از پدر و مادری به نام های ماری و توماس ماپوتر متولد شد.

مادر کروز یک بازیگر آماتور و معلم مدرسه و پدرش مهندس برق بود.

 

پدر و مادر کروز در سن ۱۱ سالگی از هم جدا شدند و بچه ها با مادرشان به لوییس ویل، کنتاکی، و سپس به گلن ریج، نیوجرسی، پس از ازدواج او نقل مکان کردند.

 

کروز، مانند مادر و سه خواهرش، مبتلا به دیسلکسیا (نارسا خوانی یا خوانش پریشی) بود و این مسئله موفقیت تحصیلی او را تحت تاثیر قرار داد.

 

با این حال او در ورزش جز نفرات برتر بود و برای موفقیت در رشته کشتی حرفه ای تلاش می کرد، تا زمانی که جراحت زانو او را در طول دبیرستان از کشتی دور کرد.

 

در سن ۱۴ سالگی، کروز در یک مدرسه مذهبی فرقه فرانسیسیان با فکر کشیش شدن، ثبت نام کرد، اما پس از یک سال آنجا را ترک کرد.

 

کودکی و نوجوانی تام کروز

 

زمانی که او ۱۶ ساله بود، معلمش او را تشویق کرد تا در تولیدات گروه موسیقی مدرسه شرکت کند. پس از آن که کروز رهبری گروه ناتان دیترویت را به دست آورد و دوران حرفه ای جدیدی برای او به وجود آمد.

 

فیلم شناسی

کروز برای خود یک مهلت ۱۰ ساله تعیین کرد تا بتواند بازیگری حرفه ای شود.

 

? او مدرسه را ترک کرد و به شهر نیویورک رفت و قبل از بازی در فیلمی با بازی بروک شیلدز در سال ۱۹۸۱ در تست های بازیگری زیادی شرکت کرد.

 

? در همین زمان، او نقش کوچکی را در تئاتر یک مدرسه نظامی به اسم (Taps ۱۹۸۱) با بازی شان پن ایفا کرد.

 

بعد از این که کارگردان هارولد بکر پتانسیل های کروز را دید نقش او در Taps ارتقا یافت و عملکرد او توجه تعدادی از منتقدان و فیلمسازان را جلب کرد.

 

? در سال ۱۹۸۳، کروز در فیلم “بیگانگان” اثر فرانسیس فورد کاپولا با بازی امیلیو استوز، مت چری و راب لاو نقش بازی کرد. بازی در این فیلم به کروز اجازه داد تا با یک کارگردان مورد تحسین در یک پروژه مشهور کار کند.

 

بررسی همه فیلم های تام کروز

 

? فیلم بعدی او، ” تجارت پر مخاطره ” (۱۹۸۳) به ۶۵ میلیون دلار درآمد دست یافت. بازی در این فیلم به خاطر یک صحنه به یاد ماندنی از رقص ستاره جوان در لباس زیرش، کروز را بسیار مشهور کرد.

 

? در سال ۱۹۸۶ پس از دو سال وقفه، این بازیگر نوپا یک فیلم تخیلی پرهزینه را منتشر کرد که در گیشه فروش ضعیف عمل کرد. با این حال، در همان سال، وضعیت کروز با انتشار فیلم “اسلحه برتر” بهتر شد.

در آن فیلم کلی مک گیلیس، آنتونی ادواردز و مگ رایان ایفای نقش کردند.

این فیلم در سال ۱۹۸۶ به عنوان پرفروش ترین فیلم شناخته شد.

 

کروز با بازی در فیلم های موفق تجاری به موفقیت چشمگیری دست یافت.

? او ابتدا در “رنگ پول” (۱۹۸۶) به همراه پل نیومن نقش آفرینی کرد و سپس با داستین هافمن در فیلم “مرد بارانی” (۱۹۸۸) کار کرد.

 

? نقش بعدی کروز، رون کوویچ در فیلم مستندی که در چهارم جولای (۱۹۸۹) ساخته شد، برای او نامزدی جایزه اسکار و جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد به همراه داشت.

 

2 پیشنهاد ویژه ی سردبیر مجله :

بیوگرافی امیلیا کلارک

بیوگرافی ریحانا ، ملکه کارائیبی

 

? در سال ۱۹۹۲، کروز یک بار دیگر ثابت کرد که می تواند در مقابل یک اسطوره بازی کند وقتی که او با جک نیکلسون در درام ارتشی “چند مرد خوب” بازی کرد.

این فیلم بیش از ۱۵ میلیون دلار در اولین هفته به دست آورد و برای کروز جایزه گلدن گلوب را به ارمغان آورد.

 

? او موفقیت خود را با بازی در فیلم های “شرکت” (۱۹۹۳) و “مصاحبه با خون آشام” (۱۹۹۴) با همکاری برد پیت  ادامه داد.

 

? سپس، کروز با دو اثر بزرگ دیگر به صفحه نمایش آمد :

  • ماموریت غیر ممکن” : با فروش ۶۴ میلیون دلاری (۱۹۹۶)، که خودش تهیه کننده آن بود
  • جری مک گوایر” (۱۹۹۶) : به کارگردانی دیوید کرو. (کروز برای “جری مک گوایر” دومین بار نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد و گلدن گلوب شد.)

 

? کروز و همسرش کیدمن ، بخش اعظم سالهای ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸ را برای بازی در فیلم “چشمان کاملا بسته” در انگلیس گذراندند. این اثر هیجان انگیز آخرین فیلم به کارگردانی استنلی کوبریک بود.

 

? فیلم در تابستان ۱۹۹۹ اکران شد، اما آن سال کروز با انتشار “مگنولیا” از موفقیت بیشتری برخوردار بود.

 

عملکرد او در این فیلم به او جایزه گلدن گلوب و نامزدی جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را داد.

 

فیلم شناسی تام کروز

 

? پس از آن، در سال ۲۰۰۰ کروز در فیلم “ماموریت غیر ممکن ۲” که مدت ها انتظارش را می کشید را بازی کرد او در این فیلم در کنار آنتونی هاپکینز ، تندی نیوتون و وینگ رامس بازی کرد.

 

? در سال ۲۰۰۲، او در ” آسمان وانیلی ” دومین همکاریش با کرو و همچنین استیون اسپیلبرگ را انجام داد. سال بعد، کروز به استرالیا سفر کرد تا در اثر ۱۰۰ میلیون دلاری “آخرین سامورایی” بازی کند، که جایزه گولدن گلوب دیگری را برای او به ارمغان آورد.

 

? کروز با بازی در فیلم بازسازی شده کلاسیک ” جنگ دنیاها ” (۲۰۰۵) که بیش از ۲۳۰ میلیون دلار در گیشه فروش داشت، در صدر جدول قرار گرفت.

 

? تلاش بعدی او، “ماموریت غیر ممکن ۳ ” محصول ۲۰۰۶ ، به خوبی مورد توجه تماشاچیان قرار گرفت.

با این حال، هنگامی که شرکت پارامونت پیکچرز رابطه ۱۴ ساله خود را با این بازیگر به پایان رساند، کروز با یک شکست حرفه ای مواجه شد.

 

رئیس این شرکت، رفتار نامنظم و بحثبر انگیز کروز را به عنوان دلیل جدایی ذکر کرد، اگرچه متخصصان صنعت اشاره کردند که شرکت پارامونت به دلیل درآمد بالای کروز از ماموریت غیر ممکن” این همکاری را به پایان رساند.

 

 2 بیوگرافی پیشنهادی دیگر از دسته ی فرهنگ و هنر مجله باحال مگ :

بیوگرافی آنجلینا جولی

50 مورد از واقعیت های زندگی آریانا گراند

 

 کروز به سرعت به حالت اول برگشت و در ۲ نوامبر ۲۰۰۶، شراکت جدید خود را با تهیه کننده فیلم پائولا واگنر و استودیوی فیلم یونایتد آرتیست اعلام کرد.

اولین تولید آنها به عنوان یک تیم، یعنی “شیرها برای بره ها” (۲۰۰۷)، علی رغم اینکه مریل استریپ و رابرت ردفورد در آن بازی کردند، یک ناکامی تجاری به شمار می رود.

? کروز پس از وقفه ای نسبتا طولانی، مخاطبان خود را با عملکرد خود در ” تندر استوایی ” (۲۰۰۸) به وجد آورد.

 

? کروز در دسامبر ۲۰۰۸ دومین پروژه خود را با یونایتد آرتیست انجام داد. فیلم “والکیر“، یک درام جنگ جهانی دوم در مورد توطئه ای برای ترور رهبر آلمان آدولف هیتلر بود.

 

? کروز یکی از محبوب ترین آثار خود را در سال ۲۰۱۱ با بازی در “ماموریت غیر ممکن – پروتکل شبح” به نمایش درآورد.

 

? اثر بعدی او فیلم موزیکال “راک نسل ها” (۲۰۱۲) با واکنش مثبت تماشاگران همراه بود. کروز پس از بازگشت به مسیر اصلی فعالیت خود، در سال ۲۰۱۲ در فیلم “جک ریچر”، براساس کتابی که توسط لی چایلد نوشته شده بود، بازی کرد.

 

? سپس او در دو اثر علمی تخیلی با نام های ” فراموشی ” (۲۰۱۳) و ” لبه فردا ” (۲۰۱۴) بازی کرد. او سپس در سال ۲۰۱۵ در سری پنجم از فیلم “ماموریت غیر ممکن ” با عنوان “ماموریت غیر ممکن – ملت یاغی” بازی کرد.

 

? در سال ۲۰۱۶، کروز نقش جک ریچر را در فیلم “هرگز بازنگرد” دوباره تکرار کرد. سپس در فیلم “مومیایی” (۲۰۱۷) بازی کرد که خیلی به مذاق منتقدان خوش نیامد. او در ادامه در اثر جنایی “ساخت آمریکا” ایفای نقش کرد.

? در سال ۲۰۱۸ کروز در سری آشنای “ماموریت غیرممکن – سقوط ” بازی کرد. اثر بعدی او فیلم “اسلحه برتر: ماوریک” است که اکران آن برای ژوئن ۲۰۲۰ برنامه ریزی شده است.

 

مطالب پیشنهادی بیوگرافی هنرمندان

بیوگرافی برن ساتبیوگرافی کریستین بیلبیوگرافی مورگان فریمنبیوگرافی آکشی کومار
بیوگرافی مریل استریپبیوگرافی آل پاچینوبیوگرافی دنزل واشنگتنبیوگرافی کریس ایوانز
بیوگرافی اسکارلت جوهانسونبیوگرافی مت دیمونبیوگرافی برد پیتبیوگرافی رابرت دنیرو
بیوگرافی جانی دپبیوگرافی تام کروزبیوگرافی تام هنکسبیوگرافی ویل اسمیت

 

منبع : باحاال مگ

دسته بندی :

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *