hambergermenu

بیوگرافی دنزل واشنگتن (Denzel Washington) + بررسی آثار

ییوگرافی دنزل واشنگتن : دنزل واشنگتن در ۲۸ دسامبر ۱۹۵۴ در مونت ورنون نیویورک متولد شد و در ابتدا روزنامه نگاری را در دانشگاه فوردهام مطالعه کرد اما بعد متوجه شد که به بازیگری علاقه پیدا کرده است.

 

او اولین کارهای خود را در فیلم کمدی “رونوشت کاربتی” (۱۹۸۱) و در فیلم درام تلویزیونی “ St . Elsewhere ” که از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۸ پخش شد، انجام داد.

 

او در چندین فیلم سینمایی از جمله “فیلادلفیا“، “مردی در آتش“، “گانگستر آمریکایی” و “پرواز” ظاهر شد و به خاطر بازی در فیلم های “افتخار” و “روز تعلیم” برنده جایزه اسکار شد.

 

او همچنین برای ایفای نقش خود در فیلم های “حصارها” (۲۰۱۶) و “رومن جی. ایز ریل، وکیل دادگستری” (۲۰۱۷) نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

 

 

آغاز زندگی حرفه ای

بازیگر مرد دنزل هیز واشنگتن در ۲۸ دسامبر ۱۹۵۴ در مونت ورنون نیویورک متولد شد. او پسر یک وزیر و صاحب یک مغازه زیبایی است و دو برادر دارد.

 

واشنگتن اولین بار حضور در صحنه را در سن هفت سالگی تجربه کرد و در یک تلنت شو در کلاب مختلط محلی ظاهر شد. کلاب جای امنی برای او فراهم می کرد تا او را از دردسر دور نگه دارد.

 

تصویر دوران نوجوانی دنزل واشنگتن

 

در سن ۱۴ سالگی پدر و مادرش از هم جدا شدند و او و خواهر بزرگترش به مدرسه شبانه روزی فرستاده شدند.

 

واشنگتن به دانشگاه فوردهام رفت اما به عنوان یک دانش آموز ضعیف شناخته شد. پس از گذراندن مدتی دور از کالج، او به سبب علاقه به بازیگری به دانشگاه بازگشت و در سال ۱۹۷۷ مدرک کارشناسی خود را در رشته درام و روزنامه نگاری کسب کرد.

 

بعدها واشنگتن بورسیه تحصیلی هنرستان تئاتر آمریکا را در سانفرانسیسکو بدست آورد و بعد از آن بر روی آثار شکسپیر در گروه پارک کار کرد.

 

⭐ پیشنهاد ویژه باحال مگ :

بیوگرافی کریس ایوانز

بیوگرافی ساموئل ال جکسون

بیوگرافی جرج کلونی

 

سینما و تلویزیون

واشنگتن اولین کار خود را در فیلم کمدی “رونوشت کاربنی ” (۱۹۸۱) انجام داد. او همچنین در تعدادی از تولیدات نمایشی خارج از برادوی و در فیلم های تلویزیونی حضور پیدا کرد پیش از این که در سریال درام پزشکی ” St . Elsewhere ” نقش بازی کند (۸۸ – ۱۹۸۲).

 

واشینگتن اولین نامزدی جایزه اسکار در میان پنج نامزدی خود را برای بازی در فیلم “آزادی را فریاد کن” (۱۹۸۷) دریافت کرد.

 

او در این فیلم نقش واقعی آپارتاید کشته شده آفریقای جنوبی استیو بیکو را بازی کرد. او بعدها برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای بازی در فیلم “افتخار” (۱۹۸۹) به دست آورد.

 

واشنگتن در سال های دهه ۱۹۹۰ در چندین فیلم برجسته ظاهر شد، از جمله “بلوز بهتر مو ” (۱۹۹۰) و “مالکوم ایکس” (۱۹۹۲) با همکاری اسپایک لی و برای بازی در فیلم “ملکوم ایکس” نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

 

بررسی همه فیلم های دنزل واشنگتن

 

پروژه های دیگر او در این دهه شامل “پرونده پلیکان” (۱۹۹۳)، “فیلادلفیا” (۱۹۹۳)، “امواج سرخ” (۱۹۹۵)، “شهامت در زیر آتش” (۱۹۹۶) و “طوفان” بودند که او برای آخری جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر و نامزدی دیگر اسکار را دریافت کرد.

 

در سال ۲۰۰۱، واشنگتن دومین جایزه اسکار این بار برای نقش اول) را برای فیلم “روز تعلیم” دریافت کرد.

 

در سال بعد، او اولین فیلم خود را به نام “آنتون فیشر” که یک فیلم بیوگرافی بود را کارگردانی و در آن بازی کرد.

 

واشنگتن یک بار دیگر پشت دوربین برای تیم تاریخی “مناظره کنندگان بزرگ” (۲۰۰۷) قرار گرفت، که درباره ی یک تیم مذاکره کننده آفریقایی – آمریکایی برنده بود.

 

واشنگتن سپس در چندین اثر موفق از جمله “مردی در آتش” (۲۰۰۴)، “کاندیدای منچوری” (۲۰۰۴) و “نفوذی” (۲۰۰۶) به کارگردانی اسپایک لی و بازی جودی فاستر و کلایو اوون، نقش ایفا کرد.

 

واشنگتن همچنین سال ۲۰۰۷ در فیلم “گانگستر آمریکایی“، در نقش واقعی فرانک لوکاس پادشاه هروئین اهل هارلم و مقابل راسل کرو بازی کرد.

 

در سال ۲۰۰۹، واشینگتن نقش والتر گاربر را در فیلم بازسازی شده اثر کلاسیک گرفتن قطار پلهام ۱۲۳ با بازی جان تراولتا بر عهده گرفت.

 

واشنگتن سپس به بازی در نقش های مختلف ادامه داد. او سپس در فیلم داستانی آینده نگرانه “کتاب عیلی” (۲۰۱۰) نقش پذیرفت .

 

در همان سال، واشنگتن برنده جایزه تونی برای کار خود در “حصارها“، احیای درام کلاسیک آگوست ویلسون، شد.

 

او در سال ۲۰۱۲ نقش یک مامور CIA سرکش را در فیلم “خانه امن” بازی کرد و ۲۰ میلیون دلار به دست آورد. خود فیلم نیز فروشی بیش از ۲۰۰ میلیون دلار در سراسر جهان داشت.

 

فیلم های دنزل واشنگتن

 

در سال ۲۰۱۲، واشنگتن در یک درام با بودجه نسبتا کم به نام “پرواز” ظاهر شد و جوایز و ششمین نامزدی اسکار را برای عملکرد خود به عنوان یک خلبان با مشکل سوء مصرف مواد مخدر به دست آورد.

 

او سپس در سال ۲۰۱۳ با مارک والبرگ در فیلم جنایی “۲۷ اسلحه” دست و پنجه همکاری کرد و در سال ۲۰۱۴ در فیلم “متعادل کننده” حضور یافت.

 

در اوایل سال ۲۰۱۶، واشنگتن جایزه Cecil B . DeMille را از انجمن مطبوعات خارجی هالیوود در برنامه سالانه گلدن گلوب دریافت کرد.

 

او در اواخر همان سال او فیلم اقتباسی “حصارها” را کارگردانی و در آن فیلم بازی کرد. او برای نقش خود در این فیلم نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب و اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

 

در سال بعد، واشنگتن در فیلم “رومن جی. ایز ریل، وکیل دادگستری” (۲۰۱۷) بازی کرد و جایزه گلدن گلوب و اسکار بهترین بازیگر مرد را به دست آورد. در جولای ۲۰۱۸، واشنگتن نقش خود را در دنباله فیلم “متعادل کننده ۲” تکرار کرد.

 

همسر و کودکان

دنزل واشنگتن در سال ۱۹۸۳ با بازیگر پائولتا پیرسون ازدواج کرد؛ آنها چهار فرزند دارند. بزرگ ترین پسر آنها، جان دیوید، در سال ۲۰۰۶ توسط تیم سنت لوییس رمز حاضر در لیگ ملی فوتبال آمریکا استخدام شد.

 

او اکنون در لیگ دسته اول فوتبال آمریکا بازی می کند. بچه های دیگر آنها دختری به نام کاتیا و دو قولهایی به نام های اولیویا و مالکوم هستند.

 

مطالب پیشنهادی بیوگرافی هنرمندان

بیوگرافی برن ساتبیوگرافی کریستین بیلبیوگرافی مورگان فریمنبیوگرافی آکشی کومار
بیوگرافی مریل استریپبیوگرافی آل پاچینوبیوگرافی دنزل واشنگتنبیوگرافی کریس ایوانز
بیوگرافی اسکارلت جوهانسونبیوگرافی مت دیمونبیوگرافی برد پیتبیوگرافی رابرت دنیرو
بیوگرافی جانی دپبیوگرافی تام کروزبیوگرافی تام هنکسبیوگرافی ویل اسمیت

 

منبع : باحاال مگ

دسته بندی :

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *