hambergermenu

💰 تفاوت فرمول محاسبه تاخیر تادیه ماهانه با سالانه چیست؟

بر اساس قانون وقتی که کسی در موعد مقرر به تعهد خود عمل نکند باید جهت جبران خسارت وارد شده به طلبکار خسارت تاخیر تادیه پرداخت کند. لذا به دلیل اینکه هر ساله از ارزش پول کم می شود و فرایند دادرسی نیز طولانی است، این خسارت تعیین شده تا ارزش پول تا زمان تادیه حفظ شود. تعیین این خسارت جهت جبران زیان ناشی از عدم واریز به موقع بدهی است. لذا مبلغ خسارت بر اساس شاخص سالانه و به نرخ روز محاسبه خواهد شد و با استفاده از فرمول محاسبه تاخیر تادیه این خسارت را به نرخ روز محاسبه می شود.

 

تفاوت فرمول محاسبه تاخیر تادیه ماهانه با سالانه

 

خسارت تاخیر تادیه چیست؟

خسارت تاخیر تادیه از ایجاد شدن ضرر به طلبکار جلوگیری می کند. مثلا اگر شما ۳۰ میلیون از کسی طلب دارید و بر سر زمان دریافت آن با بدهکار به توافق رسیده اید. حال در صورتی که در موعد مقرر طلب شما پرداخت نشود، شما می توانید دادخواست خسارت تاخیر تادیه بدهید و علاوه بر دریافت ۳۰ میلیون، خسارت آن را نیز دریافت کنید. در نتیجه خسارت دیر کرد در خصوص دین و از نوع وجه رایج است. لذا در محاسبه تاخیر تادیه 1402 مبلغ خسارت بر اساس شاخص بانک مرکزی و به نرخ روز تعیین خواهد شد.

 

معیار محاسبه تاخیر تادیه ماهانه و سالانه

معیار محاسبه تاخیر تادیه سالانه همان شاخص معین شده توسط بانک مرکزی است. جهت محاسبه این خسارت نیز از فرمول خاصی استفاده می شود. به این صورت که در فرمول، مبلغ بدهی با شاخص تورم و دیگر اعداد محاسبه می شود تا نرخ روز بدست آید. جهت محاسبه این خسارت به صورت ماهانه به جای استفاده از شاخص تورم سالانه از شاخص تورم ماهانه استفاده می شود. به دلیل اینکه نرخ تورم اکثرا به شکل سالانه در حال تغییر است امکان دارد در دریافت خسارت اختلاف چند ماه مد نظر قرار نگیرد.

 

خسارت تاخیر تادیه چیست؟

 

جهت محاسبه خسارت تاخیر تادیه از روش ماهانه استفاده می شود یا سالانه؟

طبق ماده ۵۲۲ آیین دادرسی مدنی به طور کل از عدد شاخص سالانه جهت محاسبه خسارت دیرکرد استفاده می شود. ولی در مورد درخواست دیرکرد چک طبق قانون چنین بیان شده که: این خسارت بر حسب نرخ تورم .‌.. تا وصول آن مطالبه می شود. لذا این معنی را می دهد که امکان استفاده از عدد شاخص ماهانه وجود دارد. لازم به یادآوری است که محاسبه این خسارت با روش سالانه و ماهانه تفاوت هایی دارد و در احقاق حق محکوم له نیز تاثیر زیادی خواهد داشت. زیرا در محاسبه این خسارت از عدد شاخص سال آخری که شاخص تورم آن اعلام شده استفاده خواهد شد که عبارتند از میانگین شاخص های ماهانه سال مورد نظر.

 

آیا می توان به مقدار مبلغ تاخیر تادیه اعتراض کرد؟

به مقدار خسارت تاخیر تادیه نیز مانند دیگر دیون می توان اعتراض کرد. ولی بسته به عوامل مختلفی می توان به مبلغ خسارت اعتراض کرد. مثلا در مورد مقدار خسارت توافق شده باید عنوان کرد که اگر نسبت به مبلغ خسارت توافق صورت گیرد نسبت به آن نمی توان اعتراض کرد.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *