hambergermenu

همه چیز در مورد قولنامه و ماهیت کلی آن

ماهیت و اعتبار قولنامه

شاید برای شما هم این سوالات پیش بیاید:

 

  • قولنامه چیست؟
  • چه آثاری دارد؟
  • آیا در دادگاه ها قابل استناد میباشد یا خیر؟!

 

نگران نباشید، با خواندن این یادداشت در بخش حقوقی مجله ی اینترنتی باحال مگ به راحتی میتوانید پاسخ همه سوالات فوق را دریافت کنید.

 

شناسایی ماهیت قولنامه

قدم اول شناسایی ماهیت قولنامه است ؛ که متاسفانه در باب ماهیت دقیق قولنامه همچنان اختلاف فراوانی در میان حقوقدانان وجود دارد:

 

برخی حقوقدانان قولنامه را یک نوع تعهد می دانند یعنی یک نوع پیش قرارداد برای قرارداد اصلی که همان خرید و فروش می باشدو همانطور که از اسم آن بر می  آید صرفا یک نوع “قول ” میان  طرفین ست که در آینده انتقال به صورت کامل انجام گیرد.

 

شناسایی ماهیت قولنامه

 

قولنامه معمولا برای زمانی است که ایفای تعهد به صورت کامل در زمان حاضر امکان پذیز نمی باشد؛ مثلا فروشنده باید مفاصا حساب مالیاتی خود را به دفتر اسناد رسمی تحویل دهد به همین دلیل یک مهلت زمانی دو ماهه می خواهد و یا به عنوان مثال زمانی که خریدار پول کافی برای خرید ملک را  ندارد به همین سبب قولنامه ای طرفین میان خود منعقد می کنند که موجب آن متعهد به انجام این مهم می شوند و خریدار بخشی از مبلغ معامله را در حال حاضر پرداخت می کند و مابقی را در آینده متعهد به پرداخت میشود.

 

برخی دیگر از حقوقدانان قولنامه را یک تعهد صرف نمی دانند بلکه سبب انتقال مالکیت ملک از فروشنده به خریدار حساب می کنند زیرا که معتقدند قولنامه تمام شرایط ایجاد یک قرارداد کامل را دارد پس یک قرارداد خرید و فروش می باشد.

 

در صورت قبول هرکدام یک از این نظرات، آثار متفاوتی را برای قولنامه می توانیم برشمریم ؛ اما با توجه به رویه قضایی دادگاه قولنامه ها به عنوان یک سند عادی انتقال مالکیت میان خریدار و فروشنده میدانند و از این جهت خریدار می تواند به سبب این سند عادی فروشنده را ملزم به ایفای کامل تعهد خود یعنی انتقال ملک نماید.

 

اعتبار حقوقی قولنامه

اگرچه برخی حقوقدانان قولنامه را مخالف ماده 47 و 48 قانون ثبت مبنی بر سند رسمی انتقال ملک می دانند و این در حالی ست که قولنامه در بیان عامه یک نوع سند تنظیم شده در میان افراد عادی و بنگاه است اما باید توجه داشت در صورتیکه ما قولنامه را صرفا یک نوع تعهد به خرید و فروش و قابل استناد در دادگاه بدانیم هیچ نوعی از تعارض حقوقی میان قولنامه با مواد قانون ثبت مشاهده نمی کنیم؛ زیرا که قولنامه یک نوع تعهد قابل استناد ست که می تواند به صورت سند عادی یا رسمی نزد دفاتر اسناد رسمی تنظیم گردد.

 

نکته قابل توجه این ست که قولنامه تنظیم شده در بنگاه ها حتی با وجود داشتن کد رهگیری همچنان اعتبار سند عادی را دارد.

 

وجه التزام قولنامه

از آن جایی که قولنامه یک نوع قرارداد ماده 10 قانون مدنی می باشد، پس شروطی چون وجه التزام را نیز به رسمیت شناخته ست و وجود وجه التزام و همچنین مطالبه آن نیز امکان پذیر می باشد.اما باید توجه داشت که طرفی که مطالبه وجه التزام می کند باید تعهدات خود را به صورت تمام و کامل انجام داده باشد.

 

راهنمای شرایط تنظیم قولنامه در بنگاه ها

 

راهنمای شرایط تنظیم قولنامه در بنگاه ها

  • دریافت کد رهگیری در بنگاه ها.
  • قولنامه مذکور را به امضاو مهر بنگاه ممهور کنید.
  • سمت مالکیت فروشنده را احراز کنید و سپس شروع به تنظیم هر گونه سندی داشته باشید.
  • وجه التزام تعیین نمایید.

 

اما توصیه تیم حقوقی ما به شما مراجعین محترم عدم تنظیم سند دستی در بنگاه ها می باشد.

 

منبع : باحال مگ

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *