hambergermenu

در چه صورت مهریه و نفقه به زن تعلق نمی گیرد؟

مهریه و نفقه جزو حقوق اصلی خانم ها می باشد. زمانی که خانم ها تصمیم به جدایی می گیرند، یکی از سوالاتی که ممکن است برایشان پیش بیاید این است که تکلیف نفقه و مهریه چه می شود و در چه صورت مهریه و نفقه به زن تعلق نمی گیرد؟ در این مطلب قصد داریم شما را با عواملی که بر روی تعلق گرفتن و نگرفتن نفقه و مهریه موثر است را به شما آشنا کنیم. بهتر است برای دریافت اطلاعات جزئی تر از وکیل زن در تهران مشاوره بگیرید. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

در چه صورت مهریه و نفقه به زن تعلق نمی گیرد؟

 

مهریه و نفقه چیست؟

 

در واقع باید گفت که نفقه، نیاز های خانم ها مانند: پوشاک، مسکن، غذا و … را در برمی گیرد. در صورتی که خانم ها به خادم عادت داشته باشند، مرد باید آن را فراهم کند. به صورت کلی نفقه حقوقی متناسب با شان و منزلت زن است.

 

مهریه حقوقی است که زن بعد از جاری شدن صیغه عقد، هر زمان که بخواهد می تواند آن را مطالبه کند. مهریه در اسلام نشانه احترام و صداقت مرد است. مهریه شامل دو نوع : عندالمطالبه و عندالاستطاعه می شود. عندالمطالبه یعنی هرزمان که درخواست کند، می تواند مهریه را بگیرد. اگر مرد توانایی پرداخت کل مهریه را نداشته باشد، مهریه زن به صورت اقساط پرداخت خواهد شد. اما اگر مهریه به صورت عندالاستطاعه باشد، هرگاه که مرد توانایی مالی داشته باشد، می تواند مهریه را پرداخت کند.

 

در چه صورت مهریه به زن تعلق نمی گیرد؟

 

در قانون مدنی مواردی نام برده شده است که چه صورتی مهریه به زن تعلق نمی گیرد. این موارد شامل:

 

  • اگر رابطه زناشویی بین زوجین صورت نگرفته باشد و عقد به هر دلیلی فسخ شود، مهریه به زن تعلق نخواهد گرفت. اما اگر مرد دارای مشکلات جنسی باشد، نصف مهریه به زن تعلق خواهد گرفت.

 

  • اگر از قبل مهریه ای برای زن تعیین نشده باشد و رابطه ی زناشویی بین زوجین شکل نگرفته باشد و زن فوت کند، مهریه به وارثان تعلق نخواهد گرفت. اما اگر رابطه زناشویی شکل گرفته باشد، مهریه به وارثان زن تعلق خواهد گرفت.

 

  • در بعضی از شرایط مانند: دوران نامزدی که مهریه به زن تعلق نخواهد گرفت. اگر زن دوشیزه باشد، مهریه به صورت نصف تعلق خواهد گرفت.

 

در چه صورتی نفقه به زن تعلق نمی گیرد؟

 

مواردی وجود دارد که نفقه به زن تعلق نمی گیرد، این موارد شامل:

 

عدم تمکین توسط زن: طبق قانون مدنی، اگر عدم تمکین از طرف زن باشد، نفقه به او تعلق نخواهد گرفت. در واقع تمکین به معنای برآورده کردن نیازهای همسر از جمله روابط زناشویی می باشد. از موارد دیگر در تمکین زن، می توان به زندگی در خانه همسر اشاره کرد. در زمان عقد، نفقه به زن تعلق نخواهد گرفت.

 

عقد موقت: در عقد موقت، مرد نباید نفقه پرداخت کند. اما اگر عقد موقت با شرط پرداخت نفقه صورت بگیرد، مرد باید هنگام جدایی نفقه را پرداخت کند. در این صورت زن باید به نزدیک ترین مراکز قضایی مراجعه کند یا این که استشهاد جمع کند.

 

ترک منزل بدون دلیل: هنگامی که زن بدون دلیل و رضایت همسر خانه را ترک کند، مرد می تواند نفقه را پرداخت نکند. اگر زن بدون دلیل دست از تمکین بردارد و یا ناشزه باشد، مرد می تواند زن را طلاق دهد و با زن دیگری ازدواج کند و همچنین نفقه را هم پرداخت نکند. اگر زندگی در منزل باعث ضرر و زیان شرافتی یا بدنی به زن شود، ترک منزل نافرمانی محسوب نمی شود و تا زمان حل شدن مشکلات، نفقه به زن تعلق خواهد گرفت.

 

فوت مرد و عدم بارداری زن: اگر مرد فوت کند و زن باردار نباشد، نفقه به زن تعلق نخواهد گرفت. اما اگر زن باردار باشد، در مدت بارداری باید نفقه از دارایی مرد به زن داده شود.

 

در چه صورتی نفقه به زن تعلق نمی گیرد؟

 

مدت زمان پرداخت نفقه به زن چقدر است؟

 

یکی از سوالاتی که هنگام پرداخت نفقه ممکن است برای افراد به وجود بیاید، این است که پرداخت نفقه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ در جواب این سوال باید گفت که قوانین بسیاری برای پرداخت نفقه وجود دارد اما به طور کلی باید گفت که به محض جاری شدن عقد، مرد باید نفقه را پرداخت کند و فقط در صورت عدم تمکین زن است که مرد می تواند نفقه را پرداخت نکند. در صورت شاغل بودن زن هم نفقه به او تعلق می گیرد.

 

نکات مهم در مورد نفقه

 

نکات مهم در مورد نفقه شامل موارد ذیل می باشد:

 

  • اگر مرد بعد از تعیین شدن نفقه توسط دادگاه تا 6 ماه نفقه را پرداخت نکند، به زن حق طلاق داده خواهد شد. ابتدا زن باید دادخواست خود را ثبت کند و بعد از آن میزان نفقه در دادگاه تعیین خواهد شد.

 

  • نفقه زن از هر چیزی در دادگاه مهم تر است. به همین علت اگر مرد شرایط مالی مناسبی نداشته باشد هم باید نفقه زن و فرزندان را پرداخت کند.

 

  • اگر زن در منزل مشترک با همسرش زندگی کند، نمی تواند درخواست نفقه کند. مگر این که در این شرایط برای دادخواست نفقه خود دلایل موجهی داشته باشد.

 

  • اگر در گذشته نفقه ای از همسر به زن تعلق نگرفته باشد، زن می تواند در آینده نفقه خود را مطالبه کند.

 

  • اگر مرد فوت شده باشد و یا برشکسته شود و اموالش برای پرداخت دیون او به طلبکاران و پرداخت نفقه کافی نباشد، نفقه زن از هر طلب دیگری واجب تر است.

 

مزایای داشتن وکیل برای نفقه چیست؟

 

ابتدا باید از یک وکیل خانواده کمک بگیرید و بعد به او وکالت بدهید تا او بتواند پرونده ی شما را پیگیری کند. با داشتن وکیل دیگر نیازی به حضور شما در دادگاه نیست. یکی دیگر از مزایای داشتن وکیل نفقه، کوتاه تر شدن زمان دادرسی است. اگر نفقه تعیین شود و حکم اجرا شود، مرد باید آن را پرداخت کند. اگر مرد نفقه را پرداخت نکند، وکیل می تواند . اگر زن نخواهد با مرد زندگی کند، وکیل می تواند با توافق در مورد نپرداختن نفقه، حق طلاق را از مرد بگیرد.

 

مزایای داشتن وکیل برای نفقه چیست؟

 

نتیجه گیری

 

با سپاس از شما همراهان گرامی که ما را تا انتهای این مطلب همراهی کردید. ما در این مطلب سعی کردیم که تمامی اطلاعات مربوط به مهریه و نفقه را در اختیارتان قرار دهیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر وارد سایت برترین وکیل شوید.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *