hambergermenu

دعوای مطالبه طلاق و مهریه + شرایط

2 مورد از مهمترین دعاوی خانواده ، دعوای طلاق و مهریه است. ما در این مطلب سعی کردیم به صورت مختصر و مفید به این دو دعوا اشاره ای داشته باشیم.

 

با بخش حقوقی مجله ی اینترنتی باحال مگ همراه باشید.

 

دعوای مهریه و مطالبه آن

یکی از مهمترین حقوق مالی زنان پس از ازدواج مهریه می باشد. زنان می توانند بدون آنکه درخواست طلاق بدهند، درخواست مهریه را از همسر خود داشته باشند.

 

مهریه یک تاسیس حقوقی و اسلامی است که پایه ی قانونی دارد و فارغ از شیربها که مسئله ی عرفی ست ؛ می باشد.

 

مهریه مالی ست که مرد در زمان عقد دائم یا موقت تعهد می کند و از آن به بعد طلب زن محسوب می شود و هرزمان زوجه می تواند آن را انتقال دهد یا مطالبه کند.

 

دعوای مهریه و مطالبه آن

 

مطالبه مهریه به دو طریق امکان پذیر می باشد

اول از طریق مراجعه به دادگاه خانواده و تقدیم دادخواست مطالبه مهریه که می تواند به همراه تقاضای تامین خواسته و توقیف اموال نیز باشد.

دوم از طریق اداره اجرای ثبت  و تقاضای اجرای مهریه از اموال شوهر.

 

اما در حال حاضر با توجه به بخش نامه جدید در این باب ، زوجه اختیار مراجعه به هرکدام از مراجع را نداشته بلکه باید ابتدا به اداره اجرای ثبت رجوع کند و در صورت عدم معرفی اموال زوج با تقدیم دادخواست به دادگاه خانواده مراجعه کند.

 

مدارک لازم برای مطالبه ی مهریه

– شناسنامه و کارت ملی زن

– کپی شناسنامه و کارت ملی مرد

– اصل سند ازدواج

 

 

دعوای طلاق و شرایط طلاق از طرف زوجه

یکی از موارد مهم انحلال عقد نکاح طلاق می باشد که می تواند از طرف زن یا مرد و یا به صورت توافقی مطرح شود.

 

در خصوص طرح دعوای طلاق از طرف زوجه همراهی یکی از دلایل زیر الزامی می باشد که با استناد به شروط 12 گانه ضمن عقد نکاح زوجه تقاضای طلاق می دهد:

 

۱- عدم پرداخت نفقه زوجه از سوی زوج به مدت شش ماه، به طوری که امکان الزام زوج برای پرداخت نفقه امکان پذیر نباشد؛ همچنین زوج سایر حقوق واجب زوجه را به مدت شش ماه انجام ندهد و امکان الزام وی به انجام حقوق زوجه امکان پذیر نباشد.

 

۲- سوء رفتار و سوء معاشرت زوج به حدی که زوجه قادر به ادامه ی زندگی با وی نباشد.

 

۳- اگر زوج به بیماری صعب العلاج مبتلا باشد و به این دلیل ادامه زندگی زناشویی برای زوجه مخاطره آمیز باشد. ترک انفاق، سوء معاشرت زوج و بیماری صعب العلاج وی در صورت اثبات از سوی زوجه می تواند از دلایل طلاق زن باشد.

 

۴- هرگاه مرد مبتلا به جنون باشد و به دلایلی فسخ نکاح ممکن نباشد.

 

۵- هرگاه زوج به شغلی اشتغال داشته باشد که برخلاف مصالح خانوادگی و حیثیت زوجه باشد و دادگاه زوج را از اشتغال به آن شغل منع کرده باشد.

 

دعوای طلاق و شرایط آن

 

۶- اگر زوج با حکم قطعی به مجازات پنج سال حبس یا بیشتر محکوم گردد یا به پرداخت جزای نقدی محکوم شده باشد که به دلیل عدم توانایی مالی قادر به پرداخت نبوده و به ازای آن به پنج سال حبس یا بیشتر محکوم شود یا به حبس و جزای نقدی که روی هم به پنج سال یا بیشتر بازداشت منتهی شود و حکم مجازات زوج نیز در حال اجرا باشد.

 

۷- اعتیاد زیان آور شوهر به طوری که به اساس زندگی خانوادگی خللی وارد شود و زوجه قادر به ادامه ی زندگی نباشد. اعتیاد زیان آور شوهر یکی از دلایل طلاق زن است؛ که تشخیص آن بر عهده ی دادگاه خانواده خواهد بود.

 

۸- ترک زندگی خانوادگی از سوی زوج بدون دلیل موجه یا شش ماه متوالی بدون عذر موجه از نظر دادگاه غیبت نماید. البته اگر زوج دلیلی برای ترک زندگی خانوادگی داشته باشد، تشخیص موجه بودن و پذیرش آن بر عهده ی دادگاه خانواده است.

 

۹- چنانچه زوج به دلیل ارتکاب جرم به مجازات محکوم شده باشد که جرم ارتکابی وی مغایر با شأن و حیثیت خانوادگی زوجه باشد؛ که تشخیص این امر نیز بر اساس عرف و موقعیت خانوادگی و اجتماعی زوجه نیز بر عهده ی دادگاه خانواده است.

 

۱۰- اگر با گذشت پنج سال از زندگی مشترک، زوج به دلیل عقیم بودن یا عوارض جسمی دیگر صاحب فرزند نشود.

 

۱۱- مفقودالاثر بودن زوج به طوری که ظرف مدت شش ماه پس از مراجعه زوجه به دادگاه پیدا نشود.

 

۱۲- ازدواج مجدد زوج بدون رضایت همسر اول و یا به تشخیص دادگاه، زوج عدالت را بین همسران خود رعایت نکند.

 

منبع : باحال مگ

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *