hambergermenu

موارد محرومیت از ارث در قانون کدامند؟

چکیده : به مال و اموالی که از یک نفر به وراث می رسد، ارث گفته می شود که در قانون و حتی قرآن در رابطه با آن صحبت شده است. حال گاهی اوقات شرایط به گونه ای رقم می خورد که یک نفر از ارث محروم می شود که در این مقاله به طور کامل در رابطه با آن صحبت خواهیم کرد.

 

شاید بارها این جمله را شنیده باشید که شما را از ارث محروم میکنم و شنیدن این جمله منجر به نگرانی شما شده باشد، اما باید بدانید ارث به طور کامل در قرآن مورد اشاره قرار گرفته است و محرومیت از ارث جز احکامی در نظر گرفته شده که عدول از آن به هیچ وجه جایز نیست. علاوه بر این تقسیم ارث پس از مرگ باید مطابق قانون با دقت و حساسیت بالایی انجام گردد.

 

محرومیت از ارث چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است با مفهوم وصیت نامه آشنا شوید. به طور کلی انسان پس از مرگ توان تقسیم و تصمیم گیری اموال خود را ندارد و دستش از دنیا کوتاه است، به همین علت قانون واژه وصیت را به عنوان نهادی قرار داده است تا انسان توسط آن بتواند تصمیم گیری زمان حیات خود را به پس از مرگ متصل نماید.

 

هر فردی می تواند در مورد تقسیم ارث و میراث خود بعد از مرگ تصمیم گیری کند که در این صورت باید به تنظیم وصیت نامه بپردازد. به عنوان مثال فرد می تواند مشخص کند کلیه اموالش بعد از مرگ صرف امور خیرات و کمیته امداد شود یا کل دارایی خود را به یک فرزند ببخشد و بالعکس یکی از فرزندانش را از ارث محروم کند، اما جالب است بدانید مطابق مقررات جمهوری اسلامی ایران محرومیت از ارث در رابطه با یک سوم از اموال امکان پذیر است.

 

بنابراین می توان گفت فرد متوفی با استفاده از وصیت می تواند فقط یک سوم اموال و دارایی خود را بعد از مرگ به فرد مورد نظر خود ببخشد و مابقی اموال وی در صورت رضایت بقیه وراث به یکی از ورثه قابل بخشش خواهد بود.

 

شایان ذکر است محرومیت از ارث در موارد خاصی امکان پذیر می باشد که در ادامه این مطلب به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

 

انواع طبقات ارث کدامند؟

 

انواع طبقات ارث کدامند؟

به طور کلی طبقات ارث را می توان به سه دسته زیر تقسیم بندی کرد:

 

طبقه اولوالدین، فرزندان و نوه های متوفی در طبقه اول ارث قرار دارند.

 

طبقه دومدر طبقه دوم ارث پدربزرگ، مادربزرگ، خواهر، برادر و فرزندان هر یک از آن ها قرار دارند.

 

طبقه سومدر طبقه سوم ارث نیز خاله، عمو، دایی، عمه و فرزندان آن ها قرار دارند.

 

انواع وصیت نامه

وصیت را می توان به دو نوع تملیکی و عهدی تقسیم بندی نمود:

 

1. وصیت عهدی:

مطابق با وصیت عهدی یک فرد می تواند یک یا چندین نفر را برای رسیدگی به امور خود پس از مرگ مامور نماید، به عنوان مثال، ممکن است متوفی به فرد یا افرادی وصیت کند که بدهی های وی را پس از مرگ پرداخت کنند، همچنین متوفی می تواند اداره امور فرزند یا فرزندان صغیر خود را پس از مرگ به فرد یا افراد معتبر محول کند.

 

2. وصیت تملیکی:

مطابق با وصیت تملیکی فردی که وصیت می کند، می تواند قسمتی از اموال خود را به ورثه اش ببخشد، به این نکته نیز توجه داشته باشید که موصی فقط می تواند برای یک سوم از اموال خود قبل از مرگ تصمیم گیری نماید.

 

موارد محرومیت از ارث در قانون کدامند؟

مطابق با ماده 837 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، محروم کردن وراث از ارث امکان پذیر نیست، در واقع محرومیت از ارث فاقد اعتبار قانونی است.

 

زمانی که فرد در قید حیات است می تواند هر تصمیمی در خصوص دخل و تصرفی که در اموال و یا دارایی خویش دارد را انجام دهد اما بعد از فوت وی در صورتی می تواند این عمل را انجام دهد که از طرق وصیت باشد، به عبارت دیگر فرد می تواند در زمان حیات از طریق وصیت در مورد دارایی اش تصمیم بگیرد. در صورت تمایل می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه موارد محرومیت از ارث از بهترین وکیل خانواده در اصفهان مشاوره لازم را بگیرید.

 

محرومیت از ارث

 

محرومیت از ارث مطابق با شرایط زیر امکان پذیر است:

 

  1. 1. قتل

مطابق با قوانین دین اسلام قتل از گناهان بسیار بزرگی است که از گذشته تا اکنون ادامه داشته و انسان های زیادی مرتکب آن شده اند. قتل جز اولین موارد محرومیت از ارث به شمار می رود، در واقع هر فردی اگر برای رسیدن به ارث و میراث والدین خود، آن ها را به قتل برساند و این موضوع ثابت شود برای همیشه از ارث محروم می گردد.

 

  1. 2. کافر

کافر تحت هیچ شرایطی از مسلمان ارث نمی برد، اما بالعکس اگر یک شخص مسلمان وراث یک فرد کافر باشد تمام اموال فرد کافر به فرد مسلمان به ارث می رسد.

 

  1. 3. فرزند نامشروع

اگر فرزندی از یک ارتباط نامشروع متولد شود و در واقع زنا زاده باشد از والدین خود هیچ اموالی به ارث نمی برد.

 

  1. 4. لعان یا لعنت کردن زن و شوهر

اگر زن و شوهر یکدیگر را لعان نمایند و یکی از آن ها نیز در مدت زمان عده فوت کند، در این صورت هر یک از آن ها که زنده بماند از متوفی ارث خواهد برد.

 

  1. 5. لعان فرزندان

لعان فرزند می تواند باعث محرومیت از ارث گردد، اگر فردی فرزند یا فرزندان خود را لعان نماید، آن ها از دریافت ارث محروم می شوند. در صورتی که فرد از لعان خود رجوع کند، فرزندان می توانند از وی ارث ببرند.

 

موارد محرومیت از ارث در قانون کدامند؟

 

کلام آخر

با توجه به افزایش دعاوی حقوقی و کیفری امروزه وکلای بسیاری در زمینه این نوع دعاوی خدمات خود را به مشتریان ارائه می دهند، در صورتیکه برای حل و فصل دعاوی ارث و میراث، نیاز به وکیل دارید می توانید برای پیدا کردن وکیل حرفه ای به وب سایت های معتبر نظیر مستر وکیل مراجعه کنید.

 

در این وبسایت ما لیستی از بهترین وکیل اصفهان را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم که می توانید از این لیست با توجه به میزان بودجه و نوع دعاوی وکیل مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

 

در این مطلب شرایط مربوط به محرومیت از ارث را مطالعه کردید که امیدواریم با مطالعه مطلبی که پیش رو داشتید، توانسته باشید اطلاعات لازم را در این زمینه بدست آورده باشید.

 

منبع: مستر وکیل

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *