hambergermenu

راهنمای مهاجرت با آوسبیلدونگ آلمان: اقدامات اولیه و مراحل لازم

مهاجرت به آلمان یکی از رایج‌ترین انتخاب‌ها برای افرادی است که به دنبال فرصت‌های شغلی و تحصیلی بهتری هستند. یکی از بهترین راه‌ها برای مهاجرت به آلمان، اخذ ویزای آوسبیلدونگ است.

 

آوسبیلدونگ به معنای آموزش حرفه‌ای در آلمان است و طی آن فرد مهارت‌های لازم برای یک شغل خاص را فرا می‌گیرد.

 

از همین رو بررسی مراحل اولیه و اقدامات لازم برای مهاجرت به آلمان از طریق آوسبیلدونگ خواهیم پرداخت. ابتدا در مورد انواع مختلف آوسبیلدونگ و چگونگی انتخاب رشته مناسب صحبت خواهیم کرد. سپس به توضیح فرآیند ثبت‌نام و مراحل آن را بررسی خواهیم کرد.

 

معرفی آوسبیلدونگ آلمان برای مهاجرت

Ausbildung یا آموزش حرفه‌ای در آلمان، یکی از بهترین راه‌ها برای مهاجرت به این کشور محسوب می‌شود. طی این برنامه، فرد می‌تواند ضمن یادگیری یک حرفه یا مهارت، تجربه کاری لازم را کسب کرده و در عین حال، زبان آلمانی را نیز فراگیرد.

 

دوره آوسبیلدونگ معمولاً ۲ تا ۳.۵ سال به طول می‌انجامد و شامل دو بخش نظری و عملی است. در بخش نظری، دانش و مهارت‌های پایه آموزش داده می‌شود و بخش عملی نیز شامل کارورزی و انجام وظایف مشخص در محیط واقعی کار است.

 

افرادی که این دوره را با موفقیت به اتمام برسانند، علاوه بر دریافت گواهینامه رسمی، امکان ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی یا اشتغال در بازار کار آلمان را خواهند داشت.

 

بنابراین Ausbildung می‌تواند مسیر مناسبی برای ورود به آلمان و ساختن آینده شغلی و زندگی باشد. از همین رو بهتر است که شما هم از این فرصت طلایی به سود خود بهره ببرید.

 

مهاجرت به المان

 

ارزیابی مهارت‌ها و شرایط لازم برای Ausbildung

برای مهاجرت با آوسبیلدونگ آلمان، ارزیابی مهارت‌ها و برآورده کردن شرایط لازم اهمیت زیادی دارد. از جمله مواردی که باید به آن توجه کرد، سطح آشنایی با زبان آلمانی است. حداقل داشتن مهارت B1 زبان آلمانی برای ثبت نام در Ausbildung الزامی است اما هرچه سطح زبان بالاتر باشد، فرصت پذیرش بیشتر خواهد شد. لذا تلاش برای رسیدن حداقل به سطح B2 توصیه می‌شود. علاوه بر این، شرایط سنی و تحصیلات داوطلب نیز مهم است. افراد معمولا بین ۱۵ تا ۲۵ سال در این برنامه پذیرفته می‌شوند و مدرک دیپلم لازم است هرچند برخی مشاغل پیش نیازهای تحصیلی بالاتری دارند.

 

داشتن مدارکی چون گواهی زبان آلمانی، رزومه، معدل بالا، مهارت‌های عملی نیز می‌تواند موقعیت داوطلب را برای پذیرش تقویت کند. متقاضیان Ausbildung باید در نظر داشته باشند که رقابت برای ثبت نام در مشاغل محبوب، بسیار زیاد است. بنابراین تنها داشتن حداقل مدارک و مهارت‌ها، کافی نیست و لازم است تلاش زیادی برای برجسته کردن نقاط قوت خود در مقایسه با دیگر متقاضیان صورت گیرد.

 

مراحل انجام مهاجرت با آوسبیلدونگ آلمان

برای مهاجرت به آلمان با طرح آوسبیلدونگ باید مراحل خاصی را پشت سر بگذارید. از همین رو برای افزایش آگاهی شما در این زمینه، مهم‌ترین مراحلی که باید انجام دهید را بیان خواهیم کرد.

 

مرحله اول؛ یافتن شغل مناسب

شما باید دوره‌های آموزش حرفه‌ای مختلفی که در آلمان ارائه می‌شود را جستجو کنید و دوره و شغلی را انتخاب کنید که بیشتر به علاقه و مهارت‌های شما نزدیک باشد. سپس باید درباره شرایط پذیرش، مدت دوره، حقوق و سایر جزئیات تحقیق کنید. بعد از انتخاب دوره و شغل، باید جستجوی شرکتی را که آمادگی پذیرش شما برای این دوره را دارد، آغاز کنید.

 

مرحله دوم؛ درخواست ویزای مهاجرت

وقتی شرکتی حاضر به پذیرش شما شد، باید درخواست ویزای مهاجرت بدهید. مدارک مورد نیاز معمولا شامل مدارک تحصیلی، مدرک زبان آلمانی، قرارداد کارآموزی، گواهی سلامتی و … است. وقتی مدارک را آماده کردید، باید به سفارت آلمان مراجعه کنید و تقاضای خود را ثبت نمایید. طی چند هفته یا ماه، پاسخ درخواست شما اعلام خواهد شد. بعد از اخذ ویزا، می‌توانید به آلمان مهاجرت کنید و دوره آموزش حرفه‌ای مورد نظر را شروع نمایید. موفقیت شما در این دوره به ادامه اقامت در آلمان کمک خواهد کرد.

 

راهنمای انتخاب مرکز آموزشی برای Ausbildung آلمان

انتخاب درست مرکز آموزشی برای دوره Ausbildung در آلمان بسیار مهم است. در انتخاب این مرکز باید نکات متعددی را مدنظر داشت. ابتدا باید در مورد شهرت و اعتبار مرکز آموزشی تحقیق کنید. مراکزی که سابقه طولانی و شناخته شده‌ای در ارائه دوره‌های آوسبیلدونگ دارند، انتخابهای بهتری هستند. همچنین بررسی کنید که آیا این مرکزها مجوزها و استانداردهای لازم را دارند یا خیر.  سپس در مورد برنامه آموزشی دقیقاً تحقیق کنید. برنامه‌ای که همه مهارت‌های مورد نیاز برای کار موفق در آن حرفه را پوشش می‌دهد، بهتر است.

 

همچنین نسبت استاد به دانشجو نیز حائز اهمیت است. تجهیزات و امکانات آموزشی نیز باید مدرن و کامل باشد تا بتوانید مهارت‌ها را به‌خوبی فرا بگیرید.

 

از طرفی، محیط و فضای آموزشی نیز باید حرفه‌ای، تمیز و سازمان‌یافته باشد. موقعیت جغرافیایی مرکز آموزشی نیز مهم است.

 

دسترسی آسان به وسایل نقلیه عمومی، اقامتگاه‌های مناسب، و امکانات رفاهی مورد نیاز باید وجود داشته باشد تا بتوانید به‌راحتی دوران آموزش را بگذرانید. در نهایت، شهریه و هزینه‌های دوره را مقایسه کنید و مرکزی را انتخاب کنید که ضمن کیفیت بالای آموزش، از نظر مالی نیز مناسب‌تر باشد.

 

حقوق و مزایای کاری برای فارغ‌التحصیلان دوره آوسبیلدونگ در آلمان

دوره‌های آوسبیلدونگ (Ausbildung) یا فنی و حرفه‌ای در آلمان، فرصت مناسبی برای جوانان برای آموزش یک حرفه و ورود به بازار کار این کشور فراهم می‌کند. پس از طی این دوره‌ها که بین ۲ تا ۳.۵ سال به طول می‌انجامد، فارغ‌التحصیلان می‌توانند انتظار موقعیت شغلی خوبی را داشته باشند.

 

در ابتدای کار، حقوق ماهانه این افراد معمولا بین ۹۵۰ تا ۱۲۰۰ یورو است که البته بسته به رشته تحصیلی و نوع شرکت متفاوت است.

 

علاوه بر حقوق پایه، فارغ‌التحصیلان از مزایای دیگری مثل بیمه تامین اجتماعی، بیمه درمانی، مرخصی سالانه، صندوق بازنشستگی و مواردی مثل تخفیف در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیز بهره‌مند می‌شوند.

 

علاوه بر این، افزایش حقوق سالیانه نیز بخشی از سیستم کاری در آلمان است که سبب می‌شود حقوق و موقعیت شغلی این افراد در طول سال‌های اشتغال به کارشان بهبود یابد. بنابراین دوره‌های آوسبیلدونگ زمینه‌ساز ورود موفق به بازار کار آلمان برای جوانان محسوب می‌شود.

 

مهاجرت تحصیلی به المان

 

خدمات و تسهیلات مهاجرت به آلمان از طریق آوسبیلدونگ

مهاجرت به آلمان از طریق دوره‌های آموزش حرفه‌ای یا آوسبیلدونگ، تسهیلات و خدمات مفیدی را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

 

از جمله این تسهیلات می‌توان به صدور رایگان ویزای اقامت بلندمدت، امکان حضور خانواده متقاضی در کنار وی، دریافت مبلغی به عنوان کمک هزینه زندگی، بیمه درمانی و بازنشستگی، و دسترسی به خدمات مشاوره‌ای و حمایتی اشاره کرد.

 

همچنین سفارت و مراکز مهاجرت آلمان، خدمات مشاوره و راهنمایی رایگانی را به منظور آشنایی متقاضیان با فرآیند مهاجرت از طریق آوسبیلدونگ و همچنین انتخاب رشته تحصیلی مناسب ارائه می‌دهند.

آژانس‌های استخدامی نیز به افراد در جستجو و انتخاب شرکت مناسب برای انجام دوره کمک زیادی می‌کنند.

 

در مجموع، دولت آلمان تلاش زیادی برای ترغیب جوانان به مهاجرت از طریق آوسبیلدونگ و تسهیل این فرایند انجام می‌دهد. علاوه بر خدمات و تسهیلات یاد شده، دولت آلمان به مهاجران شاغل از طریق آوسبیلدونگ، پس از فارغ التحصیلی و اشتغال، امکانات ویژه‌ای را جهت تسهیل فرایند ادغام در جامعه این کشور ارائه می‌دهد.

 

از جمله  این موارد می‌توان به دوره‌های آموزش زبان آلمانی، معرفی فرهنگ آلمان، کمک هزینه ودیعه اجاره مسکن، وام‌های کم بهره برای خرید اثاثیه و وسایل زندگی و برخی تسهیلات دیگر برای راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک اشاره کرد.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *