hambergermenu

مقایسه آلمان و فرانسه برای تحصیل

در صورتی که قصد دارید در کشورهای اروپایی مانند آلمان یا فرانسه تحصیل کنید احتمالا این سوال برای شما پیش می‌آید که کدام کشور برای شما بهتر است؟‌ برای انتخاب کشور مناسب جهت مهاجرت تحصیلی باید فاکتورهای زیادی را بررسی نمایید.

 

تحصیل در هر یک از کشورهای آلمان یا فرانسه می‌تواند مزایا و همچنین چالش‌های خاص خود را داشته باشد..‌ با توجه به اینکه دانشگاه‌های معتبری هم در آلمان و هم در فرانسه وجود دارد، بر آن شدیم تا شما را با مزایا و معایب مهاجرت تحصیلی به هر یک از این آشنا کنیم.

 

مقایسه آلمان و فرانسه برای تحصیل

 

مقایسه شرایط تحصیل در فرانسه و آلمان

برای انتخاب مقصد تحصیلی خود باید به فاکتورهای مختلفی از جمله موارد زیر توجه لازم را داشته باشید:

 

هزینه تحصیل و زندگی

 

زبان تحصیل و‌ زبان‌ رسمی کشور مورد نظر

 

دین و مذهب

 

فرهنگ و آداب و رسوم‌ مردم‌ بومی آن کشور

 

اقلیم و شرایط آب و هوایی

 

امکان اشتغال به‌ کار دانشجویی و میزان درآمد آن

 

امکان ادامه زندگی پس از تحصیل

 

بازار کار رشته تحصیلی مورد نظر و…

 

زبان کشور آلمان، آلمانی بوده و زبان رسمی کشور فرانسه نیز، فرانسوی است. انتخاب بین آموزش هر کدام از این دو مورد به توانایی‌های شخصی متقاضی بستگی دارد. البته غیر از زبان آموزشی باید به رشته تحصیلی خود نیز توجه داشته باشید. برخی از رشته‌ها در کشور آلمان و برخی دیگر نیز در کشور فرانسه داوطلب بیشتری دارند. به عنوان مثال آلمان به ارائه برنامه‌های درسی خود در زمینه‌های مدیریتی و همچنین مهندسی مشهور است.‌ تعدادی از برترین شرکت‌های پیشرو در عرصه خودروسازی در آلمان مستقر هستند.‌ به همین خاطر بهتر است برای تحصیل در رشته‌های مهندسی، مهاجرت به آلمان را انتخاب کنید. با این کار، شانس شما برای پیدا کردن کار پس از فارغ التحصیلی و دریافت اقامت دائم در این کشور نیز بیشتر خواهد بود.

 

تحصیل پزشکی در آلمان و فرانسه نیز در معتبرترین مراکز آموزش عالی طب جهان امکان‌پذیر بوده و شما با توجه به سایر شرایط از جمله زبان تدریس و هزینه‌های مربوطه می‌توانید اقدام به دریافت پذیرش از هر یک از آن‌ها نمایید.

 

هزینه تحصیل در کشور آلمان و فرانسه

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه با توجه به دولتی یا خصوصی بودن آن،‌ مقطع و رشته تحصیلی دانشجو می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی باید گفت که‌ میانگین هزینه‌ تحصیل در دانشگاه‌های دولتی فرانسه حدود 250 یورو در سال هزینه خواهد داشت.

 

علاوه بر این موضوع، برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی این کشور نیز حدود 20 هزار یورو بپردازید. افزون بر شهریه دانشگاه می‌بایست هزینه‌های مربوط به خوراک، مسکن، حمل و نقل و سایر مواردی از این قبیل را نیز برآورد کنید.‌ هزینه زندگی در شهرهای مختلف کشور فرانسه نیز مطابق جدول زیر است:

 

شهر محل سکونت دانشجومیانگین هزینه زندگی
پاریس۱,۲۰۰ الی ۱,۸۰۰ یورو
نیس۹۰۰ الی ۱,۴۰۰ یورو
لیون، نانت، بوردو، و تولوس‌۸۰۰ الی ۱,۰۰۰ یورو
شهرهای کوچکحداقل ۶۵۰ یورو

 

در مقابل، هزینه تحصیل در آلمان در دانشگاه‌های دولتی کاملا رایگان است. به همین دلیل است که جمعیت دانشجویان بین‌المللی در آلمان بسیار زیاد بوده و روز به روز هم بر این تعداد افزوده می‌شود. هزینه‌ تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی آلمان به طور میانگین حداکثر 30 هزار یورو در سال خواهد بود. این مبلغ در مقایسه با شهریه‌ تحصیل در سایر کشورهای اروپایی کمتر است.

 

طبق قوانین آلمان، هر دانشجوی خارجی باید حداقل 10236 یورو برای یک سال در حساب بانکی خود داشته باشد تا هزینه‌های سال اول خود را پرداخت کند. هزینه زندگی هر دانشجو در این کشور نیز حداقل 852 یورو در ماه است.

 

کار دانشجویی در آلمان

 

کار دانشجویی در آلمان و فرانسه

امکان اشتغال به‌ کار دانشجویی در حین تحصیل نیز از مهمترین نکاتی به شمار می‌رود که هنگام انتخاب مقصد تحصیلی خود باید به آن توجه کنید. اشتغال به کار دانشجویی از یک سو بخشی از هزینه‌های زندگی شما را پوشش می‌دهد و از سوی دیگر باعث می‌شود که در کشور مقصد خود سابقه کار کسب کنید. البته قوانینی در این زمینه برای دانشجویان شاغل در نظر گرفته شده است.

 

دانشجویان بین‌المللی در فرانسه‌ با محدودیت 964 ساعت‌ کار در هر سال‌ مواجه هستند.‌ این محدودیت به معنای آن است که شما در هر سال مجاز نیستید بیشتر از این مقدار کار کنید. متوسط درآمد حاصل از کار دانشجویی در فرانسه به ازای هر ساعت نیز معادل 9 یورو خواهد بود.

 

در آلمان هم یک دانشجوی بین‌المللی نمی‌تواند بیشتر از ۲۴۰ نیمروز یا ۱۲۰ روز کامل‌ کار کند.‌ وجود این محدودیت‌ها در مورد میزان ساعات کاری دانشجویان بین‌المللی دلایل خاص خود را دارد. کشورهای آلمان و فرانسه این محدودیت‌ها را برای این وضع می‌کنند تا اشتغال به کار مانع از رسیدن دانشجویان به هدف اصلی خود نشود.

 

معرفی بهترین دانشگاه‌های آلمان و فرانسه

فرانسه مجموعا 31 دانشگاه دارد که از‌ نظر رتبه بندی QS در رده برترین دانشگاه‌های جهانی قرار دارند.‌ 46 دانشگاه در آلمان نیز از لحاظ رده‌بندی جزء برترین دانشگاه‌های جهان در این فهرست هستند. فرانسه 5 مدرسه تجارت و بازرگانی و آلمان 3 مدرسه برتر‌ در سطح جهانی در این زمینه دارد.

5 مورد از برترین دانشگاه‌های فرانسه عبارتند از:

 

  • دانشگاه تحقیقاتی PSL

 

  • دانشگاه اکول پلی تکنیک

 

  • دانشگاه سوربون

 

  • دانشگاه سنترال سوپلک

 

  • دانشگاه اکول نرمال سوپریور لیون

 

از جمله برترین دانشگاه‌های آلمان نیز باید به مراکز زیر اشاره کرد:

 

  • دانشگاه‌ تکنیکال مونیخ

 

  • دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ

 

  • دانشگاه روپرکت کارلز ‌هایدلبرگ

 

  • دانشگاه هومبولت برلین

 

  • دانشگاه KIT‌ یا دانشگاه فنی کارلسروهه‌

 

مهاجرت تحصیلی به فرانسه بهتر است یا آلمان؟

همان‌طور که دیدید، شرایط دانشجویان در هر یک از کشورها می‌تواند متفاوت باشد. به دلیل تفاوت‌های بنیادی در هر رشته و دانشگاه نمی‌توان یک نسخه واحد پیچید و باید تمام جوانب و شرایط را در نظر گرفت. مشاوران باتجربه در موسسه مهاجرتی با اطلاع از شرایط شما و کشور مورد نظر می‌توانند به خوبی شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *