hambergermenu

نقد فیلم رستگاری در شاوشنک The Shawshank Redemption

نقد فیلم رستگاری در شاوشنک The Shawshank Redemption به صورت اختصاصی و دقیق را از مجله اینترنتی باحال مگ در ادامه بخوانید.

  • کارگردان: فرانک دارابونت
  • بازیگران: مورگان فریمن، تیم رابینز، کلنسی براون، باب گانتون، جیمز ویتمور
  • سال ساخت: 1994
  • رتبه در IMDB : نمره 9.2 و رتبه 1

 

خلاصه داستان The Shawshank Redemption

این فیلم براساس داستان کوتاهی از استیون کینگ به نام “ریتا هیورث و رستگاری در شاوشنک” ساخته شده است و در آن رابینز در نقش اندی دوفرسن و فریمن در نقش الیس (رد) ردینگ بازی می کند.

 

اندی (رابینز)، بانکدار محترم و پولدار ایالت نیوانگلند، به اتهام قتل همسرش به حبس ابد در زندان ایالتی شاوشنک محکوم می شود و اندکی بعد با رد (فریمن)، زندانی سیاه پوست، دوست می شود.

پس از هجده سال، اندی ردی از قاتل اصلی پیدا می کند و تصمیم می گیرد برای آزادی تلاش کند…

 

نقد فیلم رستگاری در شاوشنک

 

نقد فیلم 

تعداد کمی از فیلم های مدرن، قدرت روح انسان را بیش از رستگاری در شاوشنک به تصویر در می آورند.

 

با این حال این فیلم به کارگردانی فرانک دارابونت همراه با بازی مورگان فریمن در نقش الیس بوید (رد) و تیم رابینز در نقش اندی دوفرسن؛ هنگام انتشار در سالن های سینما و پخش برای عموم، آنچنان موفق نبود.

 

با این حال، از آن زمان، “رستگاری در شاوشنک” به یک فیلم سبک کلاسیک تبدیل شده است به صورتی که محبوبیت خود را حتی پس از گذشت بیست سال از انتشار آن، افزایش داده است.

 

این فیلم اغلب توسط منتقدان یکی از بهترین فیلم های هالیوود در قرن بیستم شناخته می شود.

 

تعداد زیادی از افراد “رستگاری در شاوشنک” را چندین بار نگاه کرده اند و این فیلم برای آن ها فیلم مورد علاقه تمام دوران است.

 

علاقه آن ها به این فیلم به حدی است که هنگامی که می بینند این فیلم از یک شبکه پخش می شود، اغلب کاری که انجام می دهند را  متوقف می کنند تا به تماشای این فیلم بنشینند.

 

“رستگاری در شاوشنک” یک فیلم خوب است و مضامین و پیام کلی آن در ذهن طرفداران فیلم ماندگار است.

 

بازی فریمن و رابینز و کارگردانی فرانک دارابونت، کاملا بی عیب و نقص است و جریان ثابتی را برای “رستگاری در شاوشنک” رقم زده است.

 

این فیلم همچنین دارای یک داستان و طرح جذاب متناسب با مضمون کلی فیلم است.

 

“رستگاری در شاوشنک” یک داستان بسیار انسانی حاوی بسیاری از صحنههای قدرتمند و عاطفی است که میلیون ها بیننده را شیفته خود کرده است.

 

امروزه بسیار نادر است که به فیلمی برخورد کنید که بتواند احساسات شما را برانگیخته کند و باعث شود که شما احساسات عمیقی در مورد یک داستان و شخصیت خیالی داشته باشید.

 

“رستگاری در شاوشنک” قادر به گذراندن این آزمون و یادآوری آن چیزی است که به واقع معنی انسان بودن است.

 

این فیلم بر پیروزی ها، تراژدی های، و معانی عمیق تری تاکید می کند که ما در زندگی خود به دنبال آن هستیم.

 

اندی دوفرنس یک بانکدار جوان، باهوش و جاهطلب در پورتلند )ماین( است که متهم به قتل همسر و معشوق او است.

 

در ابتدا، او به عنوان یک فرد سرد، منزوی و بی پروا به نظر می رسد که می تواند این جنایت وحشتناک را مرتکب شود.

 

شخصیت اصلی دیگر، الیس بوید ، یک زندانی قدیمی در زندان ایالتی شاوشنک در اولین نگاه آنچنان تحت تاثیر اندی قرار نمی گیرد با این حال اینگونه بیان می کند که: ” یک کتاب را از روی جلد آن قضاوت نکنید”.

 

در طول فیلم، ما از دیدگاه ر د بیشتر در مورد اندی و شخصیت او از نظر شخصیت و کاراکتر واقعی او بیشتر می آموزیم.

 

ما نمی دانیم که آیا او همسر خود را کشته است یا نه، زیرا او بی گناهی خود را به رد و سایر زندانیان اعلام می کند.

 

ر د بیشتر زندگی خود را در زندان گذرانده و سعی می کند با “بودن” رفع نیازهای دیگران بهترین استفاده را از حضور خود در زندان ببرد.

 

دوستی او با اندی به صورت ساده و تصادفی اتفاق می افتد هنگامی که اندی از ر د درخواست می کند که یک چکش سنگی برای ساختن مهره های شطرنج برای او تهیه کند.

 

این یک درخواست غیرمعمول است اما باعث می شود این دو مرد با یکدیگر صحبت کنند و به هم نزدیک تر شوند.

 

اندی باید به بهترین شکل ممکن به زندگی جدید خود به عنوان یک زندانی عادت کند در صورتی که در واقع ممکن است بی گناه باشد.

 

The Shawshank Redemption

 

همانطور که رد با آگاهی در این باره اظهار داشت، “زندان یکدنیای افسانه ای نیست.”

 

در طول این فیلم اندی باید با کینه جویی سرپرست شاوشنک با بازی باب گانتون و همچنین سرپرست مخرب زندان، کاپیتان بایرون هادلی با بازی کلنسی براون نیز مقابله کند.

 

 

او همچنین باید برخی از زندانیان سادیستی که قصد آسیب فیزیکی و خشونت جنسی به او دارند نیز مقابله کند.

 

برای بیننده روشن است که اندی، علی رغم بی عدالتی های متحمل شده در درون و بیرون از زندان شاوشنک، این امید را حفظ می کند که او از این مصیبت جان سالم به در می برد و در نهایت آزادی خود را به دست می آورد.

 

همچنین دوست او، ر د، به او در مورد خطرات جستجوی امید در جایی که خبری از آن نیست، هشدار می دهد و به او می گوید که ” امید چیز خوبی است، شاید حتی بهترین چیزها، و هیچ چیز خوبی هرگز نمی میرد”.

 

حتی بعد از گذشت چندین سال از اکران اولیه فیلم، صحنه های به یاد ماندنی آن هنوز هم در اذهان باقی مانده است.

 

یک از محبوب ترین صحنه ها ” روی پشت بام ” است هنگامی که اندی زندگی اش را به خطر می اندازد تا به دوستان هم بندش یک مقداری آبجو بدهد.

 

اندی می دانست که اگر آن ها در حالی که در آفتاب گرم تابستان کار سختی را انجام می دادند می توانستند از نوشیدن آبجو لذت ببرند چه ارزشی برایشان دارد.

 

در آن صحنه، او همچنین با مواجهه با هدلی در مورد اینکه آیا او به همسرش در مورد مسائل مالی اعتماد دارد یا خیر شجاعت زیادی نشان داد.

 

یک صحنه قابل توجه دیگر این است که اندی به طور پیوسته از مسئولان ایالت ماین می خواهد پول بیشتری به زندان شاوشنک بدهد تا یک کتابخانه یادبود به افتخار یک زندانی دیگر به نام بروکس هتلن بسازد که پس از اتمام دوره محکومیت دست به خودکشی زد.

 

اندی چندین ماه به نوشتن نامه ها ادامه می دهد تا بالاخره پس از چند سال بودجه لازم برای ساخت کتابخانه یادبودی را دریافت می کند.

 

به دلیل احداث این کتابخانه، بسیاری از زندانیان مانند تامی ویلیامز که اندی از آن ها خوشش می آید، شروع به خواندن کتاب می کنند و حتی موفق به اخذ مدرک پایان دوره دبیرستان خود را دریافت می شوند.

 

در نهایت، یک صحنه بسیار زیبا وجود دارد که در آن اندی هنگامی که در حال جمع آوری سوابق برای کتابخانه زندان است یک رکورد اپرای ایتالیایی بر روی بلندگو برای همه زندانیان پخش می کند .

 

او خودش را در اتاق حبس می کند تا نگهبان ها و سرپرست زندان نتوانند او را متوقف کنند.

 

برای چند دقیقه، موسیقی اپرا به طور واضح از دیوارها و میله های زندان عبور می کند و به گوش زندانیان می رسد.

 

تاثیر این کار اندی روی زندانیان به حدی بود که ر د در این باره به طور خلاصه میگوید: ” برای چند لحظه، همه افراد در شاوشنک احساس آزادی کردند…” .

 

بعد از نوزده سال زندان و بسیاری از اتفاقات آشفته، اندی می دانست که سرنوشت او دیگر تنها محدود به دیوارها و میله های زندان شاوشنک نیست .

 

او رویای ساختن دوباره زندگی خود و اداره یک هتل در شهر ساحلی خوزه ازوتا مکزیک را در سر می پروراند.

 

اندی از رد درخواست می کند تا به او ملحق شود و در کارش به او کمک کند، چون او مردی است که می داند چگونه امور را بدست گیرد.

 

در حالی که اندی هم امیدوار و هم خوشبین است، حتی زمانی که آینده او ناخوشایند به نظر می رسید، ر د نسبت به رویای اندی مشکوک بود و به آن بی اعتنایی می کرد.

 

علیرغم احتمالات زیاد، اندی اجازه نمی داد که افکار منفی او را منصرف کنند و تلاش می کرد که رویای خارج شدن از شاوشنک را درک کرده و راهش را به سوی مکزیک باز کند.

 

این شجاعت و استقامت نشان داده شده توسط اندی، اثر ماندگاری بر روی ر د در پایان فیلم دارد، زیرا آن ها تبدیل به دوستانی نزدیک شده بودند که تقریبا بیست سال بود یکدیگر را می شناختند.

 

ر د، حقیقت ذاتی در پشت باور اندی به امید جاوید را درک می کند و بین زندگی و مرگ، زندگی را بر می گزیند.

 

برخی از افرادی که وقت صرف تماشای ” رستگاری در شاوشنک ” نکرده اند، آن را فقط یک فیلم زندانی ساده دیگر تلقی می کنند .

 

اما این تفکر از حقیقت دور است. درست مانند “مسیر سبز” (The Green Mile)، داستان این فیلم در مورد یافتن امید در ناامید کننده ترین مکان ها و هرگز تسلیم نشدن در زندگی وقتی که نسبتا ظالمانه یا ناعادلانه به نظر می رسد، است .

 

همچنین موضوع ثابتی در مورد قدرت دوستی مردان و اینکه چگونه اندی و ر د در طول سال ها با وجود تفاوت های اولیه شان به هم متصل شده اند را در عمق خود دارد.

 

رستگاری در شاوشنک” در زمان خود هرگز جز فیلم های محبوب تابستانی آمریکایی نبود اما امروزه به عنوان یکی از بهترین فیلم های آمریکایی در طول تاریخ در نظر گرفته می شود .

 

بسیاری از مردم این فیلم را به دلیل اینکه آن ها را به سمت بهتر شدن در زندگی شخصی یا حرفه ای شان سوق داده است، به یاد می آورند.

 

مهم تر از همه اینکه داستان ” رستگاری در شاوشنک” درباره توانایی یک مرد برای استوار ماندن در سخت ترین و دشوار ترین شرایط است.

 

همان طور که رد در پایان فیلم اظهار می کند: “یا با امید زندگی کن یا در نا امیدی بمیر…” .

 

نقد سایر فیلم ها 

نقد فیلم تلقین “Inception”نقد فیلم فارست گامپنقد فیلم فهرست شیندلر 
نقد فیلم شوالیه تاریکی نقد فیلم رستگاری در شاوشنکنقد فیلم The Big Sick
نقد فیلم Atomic Blondeنقد فیلم Dunkirkنقد فیلم Rough Night
نقد فیلم The Hitman’s Bodyguard 2017
نقد فیلم Wonder Womanنقد فیلم It
نقد فیلم Force Majeure
نقد فیلم Atomic Blondeنقد فیلم Every Thing, Every Thing

 

منبع : باحال مگ

دسته بندی :

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *