hambergermenu

نقد فیلم Wonder Woman : نقد دقیق و جالب

نقد فیلم Wonder Woman را در ادامه ی این مطلب می خوانیم .

 

با مجله اینترنتی باحال مگ همراه باشید.

 

هرچه در سال های اخیر فیلم هایی از قهرمانان دنیای کمیک دیده بودیم، یکی پس از دیگر ی شکست خورده و بی ادعا بودند.

 

از بین هر سه چهار فیلم ابرقهرمانی چه از دنیای سینمایی مارول ( Marvel ) و از چه از قهرمانان ( DC )، معمولا یک فیلم قابل دفاع و خوبی نیز منتشر می شود.

 

به طور کلی به شخصه هیج یک از فیلم های ابرقهرمانی را به عنوان فیلم های موردعلاقه خود درنظر  نمیگیرم به دلیل آنکه تقریبا همه آنها فیلمنامه قوی ای نداشته و به شدت کلیشه ای و قابل پیشبینی هستند.

 

شاید بتوان قابل دفاع ترین و یکی از بهترین فیلم های برپایه داستان های مصور را فیلم وی مثل وندتا ( V for Vendetta) دانست که در سال ۲۰۰۵ با باز ی فوق العاده هوگو ویوینگ (Hugo Wallace Weaving) و ناتالی پورتمن (Natalie Portman) اکران شد.

 

بعد از آن هم فیلم شوالیه تاریکی (The Dark Knight) از سر ی فیلم های سینمایی بتمن به کارگردانی کریستوفر نولان (Christopher Nolan) و فیلم کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی (Captain America: Civil War) در دسته بهترین فیلم های ابرقهرمانی قرار میگیرند.

 

در دنیای باز ی های رایانه ای و پیرامون اخبار آن همیشه به گوش میخورد که پس چند عنوان ضعیف از یک فرنچایز محبوب، سازندگان برای سال آینده قول ساخت یک باز ی بهتر را داده و از عبارت Back to the Origins یا همان بازگشت به ریشه ها استفاده میکنند.

 

در سینما هم گویا این اتفاق برای قهرمان های دیسی افتاده است.

 

فیلم سینمایی زن شگفت انگیز یا همان Wonder Woman پس اکران خود در آمریکای شمالی بسیار سریع مورد توجه تماشاگران این سبک و همچنین منتقدان قرار گرفت و به عنوان یکی از خوش فرم ترین و بهترین فیلم های ابرقهرمانی دنیای دیسی خطاب شد.

 

این فیلم در هفته اول اکران خود بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در آمریکا شمالی درآمد داشت و این رقم در هفته های بعد تا جایی پیش رفت که در مجموع فروش جهانی، فیلم زن شگفت انگیز به میزان فروش بسیار عالی ۸۰۰ میلیون دلاری رسید.

 

علاوه بر موفقیت تجاری، زن شگفت انگیز نظر مثبت تماشاگران و منتقدان را هم به دنبال داشت.

 

فیلم زن شگفت انگیز را بعد از فیلم شوالیه تاریکی سری بتمن، میتوان به عنوان برترین فیلم ابرقهرمانی دنیای دیسی به حساب آورد.

 

این فیلم از لحاظ فیلمنامه در سطح بالاتری نسبت به سایر فیلم های این کمپانی قرار دارد و کاملا حساب و کتاب شده داستان را پیش میبرد.

 

با اینکه فیلم در چند مرحله زندگی شخصیت اصلی و در زمان ها و مکان های مختلفی جریان دارد اما شاهد ارتباط بسیار خوبی میان آن ها هستیم.

 

برخلاف این دسته سری فیلم های ابرقهرمانی، در فیلم زن شگفت انگیز شاهد باز بودن داستان برای اضافه شدن شخصیت های مکمل هستیم و شخصیت های فرعی که در این فیلم حضور دارند نقش بسیار پر رنگ و مهمی را در پیشروی داستان ایفا میکنند.

 

اولین مشکلی در تمامی فیلم های ابرقهرمانی وجود دارد و شاید همین دلیل باشد که هیچگاه نمیتوان آنها در میان برترین آثار سینمایی یک سال قرار دارد، دلیل باشد که هیچگاه نمیتوان آنها در میان برترین آثار
سینمایی یک سال قرار دارد، کلیشه ای بودن و داستانی کاملا قابل پیشبینی است که در این فیلم دیده میشود.

 

علاوه داستان های مصور مارول و دیسی به وفور در ساخته های سینمایی و تلویزیونی شاهد داستان هایی با محوریت خیر و شر بودهایم و این مسئله به یک عنصر کلیشه ای در سینما تبدیل شده است.

 

اگر فیلم های جدید در این فرم و ساختار جا افتاده، حرف و ایده جدیدی را بتوانند عملی کنند آن موقع موفق هستند اما اگر به جای ایجاد شکاف و خلق ایده های نو، در همان ساختار کهنه و قدیمی فیلم بسازند، خیلی جذاب نیست.

 

در فیلم Wonder Woman با یک داستانی پیرامون ماجرا خیر و شر طرف هستیم.

 

یک شخصیت پروتاگونیست و یک آنتاگونیست که پایه اصلی شکل گیری اکثر داستان های کمیک است.

 

در این فیلم هم سعی شده تعریف جدید از این سبک فیلم ساز ی ارایه شود و تا حدودی هم توانسته موفق باشد زیرا شخصیت آنتاگونیست و شرور داستان ما تا انتهای فیلم ناشناخته است و تنها از نام او به عنوان خدای جنگ و نابودی یاد میشود.

 

فیلم در ایجاد ساخت فضا و فضاساز ی محیط بسیار خوب عمل کرده است.

 

علاوه بر طراحی محیطی، از عناصر دیگر ی مانند زمان، تاریکی و روشنایی در ساخت یک فضای جذاب و درست کمک گرفته شده است و زن شگفت انگیز را در کنار فضاسازی چشم نواز شوالیه تاریکی قرار میدهد.

برخلاف سایر فیلم های ابرقرمانی که در آنها شاهد خودنمایی جلوه های تصویری ویژه بسیار قوی هستیم، در این فیلم جلوه های ویژه خیلی خوب نیستند .

 

از همان ابتدای داستان که زن های آمازون در حال تمرین در سرزمینشان هستند تا نبرد های حماسی قسمت فینال، هیچ کدام عالی نیستند و مقایسه آنها با سایر ساخته های سینمایی کاملا نشان میدهد که جلوه های ویژه میتوانست بهتر از این باشد.

 

البته این مورد تا حدودی به موفقیت فیلم کمک کرده است زیرا این عدم توجه به جلوه های ویژه نشان میدهد تیم سازنده فیلم به کارگردانی پتی جنکینز (Patty Jenkins) بیشتر بر روی داستان و فیلمنامه تمرکز داشته و تنها قصد ساخت یک فیلم صرفا اکشن شلوغ با جلوه های ویژه را نداشته اند.

 

در فیلمنامه زن شگفت انگیز، شاهد یک ساختار و چارچوب منظمی هستیم که از همان ابتدا برنامه ریزی شده و درست داستان را پیش میبرد و این مسئله یکی از موارد مثبت فیلم به حساب میآید اما در آن نقص و شکاف هایی هم وجود دارد.

 

از همان ابتدای داستان نظر هیپالیتا، مادر دایانا، با باز ی کانی نیلسن (Connie Nielsen) در مورد آموزش دیدن یا ندیدن دایانا با باز ی گل گلدوت(Gal Gadot) که منجر به شکل گیر ی کل داستان شد

 

به راحتی در چند سکانس غیر معمول عوض میشود.

 

دایانا در تمام طول مدت حضورش در تمیسکیرا (سرزمینی حفاظت شده و محل زندگی آمازون ها) تنها مبارزه و جنگ را آموخت و خبر ی از دوستی و عشق نبود.

 

این درحالی است که زمانی که در فینال فیلم شاهد نبرد خیر (دایانا – زن شگفت انگیز) و شر (آرس – خدای جنگ) هستیم، دایانا متوجه میشود که هر چه آموخته است به دردش نمیخورد و نمیتواند با جنگیدن جلوی خدای جنگ، آرس رو بگیرد.

 

البته حضور دایانا در کنار استیو ترور با باز ی کریس پاین (Chris Pine) به عنوان بازیگر مکمل و رابطه عاشقانه ای که میان آنها برقرار میشود میتواند تا حدودی معنای عشق و دوست داشتن را برای دایانا شرح دهد اما نقش این معنا در فیلم بسیار مهم و تاثیرگذار است و تنها استیو ترور کافی نیست.

 

در نهایت باید گفت که زن شگفت انگیز – Wonder Woman یک اثر جذاب و قابل دفاعی است.

 

مطابق انتظار موضوع و تمی کلیشه ای همانند همه فیلم های ابرقهرمانی دارد اما در پیش بردن داستان فیلم و فضاساز ی موفق عمل کرده است.

 

جلوه های ویژه درجه یکی ندارد اما فضاهای جنگی و محیط های داخلی بسیار هنرمندانه طراحی شده اند.

 

شخصیت آنتاگونیست فیلم، شخصیت ترسناک و پر قدرتی به نظر نمیرسد ولی در عوض شخصیت دایانا بسیار خوب معرفی شده و گل گدوت این نفش را به زیبایی ایفا کرده است (برای پی بردن به آن کافی است چهره گل گدوت را هنگام مشاهده خوشحالی سربازان هنگام پیروز ی و بلافاصله بعد از آن مشاهده مجروحین جنگی را مشاهده کنید).

 

در پایان اگر کمی موسیقی متن فیلم بخصوص در قسمت حماسی فینال فیلم، جذاب تر و پر رنگ تر بود میتوانستیم بیشتر از فیلم لذت ببریم اما به هر حال فیلم جذابیت های خود را دارد و به همه دوستداران سینما و علاقه مندان فیلم های کمیک توصیه میشود.

 

نقد سایر فیلم ها 

نقد فیلم تلقین “Inception”نقد فیلم فارست گامپنقد فیلم فهرست شیندلر 
نقد فیلم شوالیه تاریکی نقد فیلم رستگاری در شاوشنکنقد فیلم The Big Sick
نقد فیلم Atomic Blondeنقد فیلم Dunkirkنقد فیلم Rough Night
نقد فیلم The Hitman’s Bodyguard 2017
نقد فیلم Wonder Womanنقد فیلم It
نقد فیلم Force Majeure
نقد فیلم Atomic Blondeنقد فیلم Every Thing, Every Thing

 

منبع : باحال مگ

دسته بندی :

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *