hambergermenu

پردازنده‌های دسکتاپ نسل ۱۴ Intel به فناوری تاندربولت ۵ مجهز نیستند

پردازنده‌های دسکتاپ نسل 14 Intel به فناوری تاندربولت 5 مجهز نیستند ، انتشار این خبر باعث شد کاربرانی که منتظر این نسل پردازنده بودند شوکه شوند.

 

با بخش تکنولوژی از مجله اینترنتی باحال مگ همراه باشید.

 

پردازنده‌های دسکتاپ نسل 14 Intel به فناوری تاندربولت 5 مجهز نیستند

 

اینتل پیش‌تر گفته بود که پردازنده‌های نسل 14 این شرکت از استاندارد اتصال تاندربولت 5 پشتیبانی خواهند کرد. حالا اما طی اصلاحیه‌ای، اینتل نظر خود را عوض کرده و اذعان دارد فناوری Thunderbolt 5 برای پردازنده‌های دسکتاپ نسل 14 اینتل که به تازگی معرفی شدند، وجود ندارد.

 

اینتل به تازگی نسل چهاردهم پردازنده‌های Core خود را برای کامپیوترهای دسکتاپ معرفی کرده است که با نام Raptor Lake Refresh نیز شناخته می‌شود. این مجموعه بسیار شبیه به نسل قبلی است، با این تفاوت که اینتل در ابتدا اعلام کرد از Thunderbolt 5 پشتیبانی می‌کند.

 

گزارش TechPowerUp

به گزارش TechPowerUp، حالا اما این شرکت تصریح کرده است در حالی که Thunderbolt 5 بر روی برخی از پردازنده های نسل 14 اینتل Core پشتیبانی می ‌شود، این قابلیت شامل حال مدل‌های دسکتاپ که این هفته معرفی شدند نخواهد شد.

 

اینتل طی اصلاحیه‌ای در بیانیه مطبوعاتی اصلی خود می‌گوید در آینده اطلاعات بیشتری در مورد اینکه کدام پردازنده‌ها از Thunderbolt 5 پشتیبانی می‌کنند به اشتراک خواهد گذاشت. در حالی که به طور خاص ذکر نشده است، این موضوع به پردازنده‌های لپ‌تاپ آتی اشاره دارد که بر اساس معماری جدید Meteor Lake به جای سری جدید Raptor Lake ساخته می‌شوند.

 

تاندربولت 5 آخرین نسل استاندارد اتصال اینتل است که پهنای باند دو مسیره 80 گیگابیت بر ثانیه و پهنای باند یک مسیره تا 120 گیگابیت در ثانیه را برای پیکربندی‌های خاص نوید می‌دهد. این قابلیت، پشتیبانی از حداکثر سه نمایشگر 4K با رفرش ریت 144 هرتز با استفاده از یک پورت روی کامپیوتر، انتقال توان بیشتر و غیره را مهیا می‌کند.

 

البته بکارگیری Thunderbolt 5 در لپ‌تاپ‌ها، پیش از آنکه برای پردازنده‌های دسکتاپ ارائه شوند، چندان تعجب‌آور هم نیست. زیرا این فناوری درواقع برای همین محصولات ساخته شده است. لپ‌تاپ‌ها کوچک‌تر هستند و پورت‌های کمتری دارند؛ بنابراین ساخت این پورت‌ها تا حد امکان اولویت بسیار بیشتری برای آن‌ها خواهد داشت.

 

هنگامی که اینتل جزئیات فناوری تاندربولت 5 را اعلام کرد، ذکر شد که این فناوری به یک تراشه مجزا نیاز دارد؛ بنابراین حتی اگر پردازنده خاصی از آن پشتیبانی کند ممکن است آن را در هر لپ‌تاپی که دارای آن پردازنده است نبینید.

 

فناوری Thunderbolt 5 بیشتر مناسب تولیدکنندگان محتوا است که شاید با این فناوری دست بازتری در اتصالات داشته باشند. برای اکثر کاربران، Thunderbolt 4 به صورت پیش فرض کارآمد خواهد بود و پهنای باند 40 گیگابیت در ثانیه هنوز هم در حالت عادی زیاد است.

 

در مورد اینکه چه زمانی بیشتر در مورد استاندارد تاندربولت 5 و پردازنده‌های Meteor Lake اینتل خواهیم شنید هنوز زود است اما احتمال دارد در اوایل ژانویه طی مراسم CES با آن بیشتر آشنا شویم. در چند نسل گذشته، این رویداد محلی برای عرضه پردازنده‌های اینتل جدید بوده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که این اتفاق دوباره رخ خواهد داد.

 

اطلاعاتی در مورد اینتل Intel

شرکت اینتل توسط Gordon E. Moore که یک شیمی دان است و Robert Noyce یک فیزیکدان بود درسال ۱۹۶۸و در کالیفرنیای آمریکا تاسیس شد، در ابتدا شرکت اینتل فقط در زمینه تولید Ic فعالیت می کند بر اساس اطلاعات به دست آمده از اسناد معتبر شرکت اینتل در سال های اولیه از سرمایه گذار بزرگی به اسم آرتور راک دعوت کردند که اسپانسر این شرکت شوند و این سرمایه گذار در سال های اولیه فعایت خود کمک بسیاری به رشد شرکت اینتل کرد .

 

طبق گفته اسناد معتبر کمپانی Intel در شروع خود در سال ۱۹۶۸ با ۲.۵ میلیون دلار شروع کرد ولی فقط دو سال بعد از تاسیس کمپانی اینتل به ۶.۸ میلیون دلار رسید، Intel بعده ها با ارائه مدل های گوناگون انقلابی به پا کرد و دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ اوج این انقلاب بود و طی این سال ها سهام برند اینتل چندین برابر شد، نکته جالب درباره نام Intel این است که این نام اول متعلق به یک شرکت هتلداری بود ولی بعده ها وکلای برند Intel این نام را به صورت قانونی خریداری کرد، لازم به ذکر است که اولین محصولات شرکت اینتل رم بود و این شرکت در اوایل کار خود مثل الان پردازنده تولید نمی کردند در سال ۱۹۷۲ شرکت اینتل رم هایی تولید و عرضه می کرد به اسم رم های داینامیک یا همان DRAM ها این مدل رم ها در آن زمان با استقبال بسیار گسترده ای روبه رو شدند و سود خوبی را برای کمپانی اینتل به ارمغان آورد .

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *