روند مد چگونه شروع می شود؟

ترند یکی از محبوب ترین کلمات مرتبط با مد است. بسیاری در واقع بر این باورند که مد همه و فقط مربوط به ترندها و لباس‌هایی است که مردم می‌پوشند و این صنعت از آنچه در این فصل وجود دارد و خارج از آن تشکیل شده است.

 

اما احتمالا شما می‌دانید که مد بسیار بیشتر از آن چیزی است که در این فصل مرسوم است و یک ترند بسیار بیشتر از آن چیزی است که اکنون باید بپوشیم تا مد روز باشیم.

 

بنابراین بیایید ببینیم روند مد چگونه شروع می شود و از منظر حرفه ای چیست؟ برند لباس انگور در حوزه پوشاک و حجاب همیشه به دنبال توسعه مد روز بر اساس ضوابط و قوانین و با در نظر گرفتن نیاز زنان و مردان خوش سلیقه برای پوشش زیبا بوده است.

 

روند مد چگونه شروع می شود؟

 

اول از همه، بیایید با گفتن این نکته شروع کنیم که ترندها تنها توسط خود صنعت مد ایجاد و تحت تأثیر قرار نمی گیرند. روندها بازتابی از وضعیت فعلی و جامعه ای است که ما در آن زندگی می کنیم.

 

اگر به بیماری همه گیر کرونا فکر کنید، متوجه می شوید که همه شروع به پوشیدن لباس های راحت در تمام طول روز کردند، زیرا ما همیشه به دلیل قرنطینه در خانه می ماندیم. حتی لباس‌های کار هم تغییر کردند، چون بسیاری از مردم از خانه کار می‌کردند و جلسات به تماس‌های از راه دور تغییر می‌کردند.

 

تقاضا برای لباس‌های راحتی و لباس‌های اکتیو به‌طور تصاعدی افزایش یافت و دلیل آن این بود که برندها در هفته مد لباس‌های ورزشی را در نمایشگاه ها پیشنهاد کردند.

 

مصرف کنندگان به دلیل شرایط جدید اجتماعی به دنبال لباس های راحت برای پوشیدن در خانه بودند. در سال 2020 نایک تبدیل به پرطرفدارترین برند در جهان شد، اولین باری که یک برند مد لوکس پوشاک رتبه اول را در فهرست Lyst (lyst.com) در مورد برندهای مد برتر کسب نکرد. پوشیدن لباس های راحت به یک روند تبدیل شد که توسط صنعت دیکته نمی شد.

 

بنابراین، روند مد لباس چیست؟

یک روند یک تغییر است، یک حرکت. زمانی اتفاق می افتد که رنگ، محصول، الگو، متریال یا سبک خاصی در یک دوره زمانی خاص محبوب شود. و منظور ما از محبوب این است که اکثر مردم یک سبک خاص را اتخاذ، تقلید یا تکرار می کنند.

مفهوم روند در قرن چهاردهم در اروپا آغاز شد، زمانی که طبقات بالای جامعه موقعیت اجتماعی و ثروت خود را نشان دادند و همچنین با چند بار تغییر ظاهر خود را نشان دادند.

 

با این حال، اگرچه این درست است که روندها ظاهر می شوند و می روند، اگر آنها به خصوص کوتاه باشند، نمی توانیم آنها را به عنوان روند تعریف کنیم، اصطلاح صنعت درست برای اینگونه روندهای زود گذر، مد است. مدها سبک ها، رنگ ها یا گرایش های خرد خاصی هستند که خیلی سریع می آیند و می روند و فقط چند هفته، ماه یا یک فصل دوام می آورند.

 

در حالی که گرایش‌ها در عوض سال‌ها یا دهه‌ها دوام می‌آورند، هر چه پیش می‌روند تکامل می‌یابند و تغییر می‌کنند، ممکن است تغییراتی وجود داشته باشد، اما اصل موضوع کم و بیش یکسان است. نمونه کامل آن جین است. ما سال‌هاست که جین را  دیده‌ایم، هرچند در انواع مختلف.

 

روند مد چگونه شروع می شود؟

درست مانند نمونه بیماری همه گیر، در طول تاریخ، تغییرات زیادی در فرهنگ، فناوری، شرایط اقتصادی و اجتماعی رخ داده است و مد نیز با روندهای مختلف آن را منعکس کرده است.

تاثیرات بر روند مد

روندها تحت تأثیر فرهنگ و جامعه ما هستند:

•    فرهنگ پاپ (سبک موسیقی)

 

• نمایش های تلویزیونی

 

•    فیلم ها

 

• موسیقی

 

•   کلیپها

 

• رویدادهای جاری

 

• سیاست

 

• اقتصاد

البته صنعت مد نیز بر روندها تأثیر می گذارد و تغییراتی در زندگی ایجاد می کند. اکثر ترندها در هفته های مد در کت واک ها مشاهده می شوند.

 

طراحان با آژانس‌های پیش‌بینی روند مد کار می‌کنند که پیشنهادات محصول برای برندهایی با ایده‌هایی در مورد رنگ‌ها، الگوهای آینده و غیره می‌سازند.

 

همچنین، رنگ‌هایی که برندها در مجموعه‌هایشان استفاده می‌کنند، تصادفی یا فقط خلاقیت/ایده/دیدگاه طراح انتخاب نمی‌شوند. برندها نتایج موسساتی مانند پنتون را در نظر می گیرند که رنگ سال را مطالعه و تحقیق می کنند.

 

ترندها را می‌توان در خارج از نمایش‌های مد با ظاهری به سبک خیابانی که نقش مهمی در هفته مد بازی می‌کنند، مانند خود باند مشاهده کرد.

 

سپس ویراستاران مد کسانی هستند که به شوهای مد می‌روند و گرایش‌ها را در کت واک یا بیرون مشاهده می‌کنند و آن‌ها را در سرمقاله‌های بعدی مجلات و مقالاتی که پیشنهاد می‌کنند چه چیزی مرسوم است و چه چیزی را در هر فصل بخریم، به همه ما ارائه می‌کنند.

 

رسانه های اجتماعی، به ویژه تیک تاک و اینستاگرام، نقش بزرگی در افزایش یا کاهش روندها دارند.

 

اگر پیش از این افراد مشهور تنها مبلغان اولیه گرایش‌های جدید بودند و شماره‌های چاپی مجلات تنها جایی برای مطالعه در مورد روندها بودند، امروزه اینفلوئنسر ها و فعالان حوزه شبکه های اجتماعی می‌توانند نیازها و خواسته‌های مصرف‌کنندگان را هدایت کنند و حتی قبل از اینکه یک سردبیر درباره آنها بنویسد، همه را در مورد روندها آگاه کنند.

 

پنج راه شروع روند مد

در حالی که خانه‌های مد سنتی هنوز بر نحوه ظهور روندهای مد تأثیر می‌گذارند، دیگر فقط آن منابع نیستند که در روندهای مد محبوب نقش دارند. روند مد اکنون از پنج راه کلیدی شروع و تکامل می یابد: از نمایشگاه لباس، از سبک خیابانی، از طریق افراد مشهور، از طریق وبلاگ نویسان مد، و از طریق پایتخت های مختلف مد جهان.

 

1. نمایشگاه لباس

بسیاری از روندهای کنونی امروز قطعاً از ظاهری الهام گرفته شده اند که طراحان هر فصل در طول رویدادهای هفته مد در نیویورک، میلان و پاریس بر روی باند فرودگاه ها می فرستند. دوستداران مد هر فصل منتظرند تا ببینند در ماه های گذشته چه چیزی در ذهن طراحان مورد علاقه آنها رخ داده است.

 

دلایلی که نمایشگاه های لباس الهام بخش روندها هستند.

 

پنج راه شروع روند مد

 

روندها از نمایشگاه شروع می شوند، زیرا ظاهر باند، لحظاتی هستند که توسط طراحان مد خلق شده اند و کاملاً خارق العاده هستند!

 

در حالی که تعداد زیادی از استایلها به تولید انبوه می‌رسند، نمایش‌های هفته مد همچنین قطعات بسیاری را به نمایش می‌گذارند که به‌عنوان مد در نظر گرفته می‌شوند – چیزی که فقط برای تناسب اندام یک نفر ساخته شده است. اینها قطعاتی هستند که مردم در انتظار آنها هستند زیرا معمولاً طرح های فوق العاده ای هستند که گویی از رویا آمده اند. اینها قطعاتی هستند که بینندگان در خاطرات خود ذخیره می کنند و پس از آن شروع به مدل سازی کمد لباس خود می کنند.

 

2. استایل خیابانی

اصطلاح «استایل خیابانی» اساساً به ظاهر روزمره ای اطلاق می شود که در خیابان ها دیده می شود. اینها ظاهری است که مردم در زندگی روزمره خود می پوشند و بر کسانی که از کنار آنها می گذرند تأثیر می گذارد – و از آنها الهام می گیرند! به طور کلی، «استایل خیابانی» یک اصطلاح جدیدتر در دنیای مد است، اما نشان می‌دهد که هر کسی چقدر می‌تواند در نحوه درک مد و تنظیم روندها تأثیر بگذارد!

 

استایل خیابانی

 

دلایلی که استایل خیابانی الهام بخش ترندها است

 

مردم به دو دلیل به راحتی از استایل خیابانی الهام می گیرند:

 

• ظاهرها معمولاً راحت تر بازسازی می شوند.

 

• مردم تمایل دارند از روندهای یک “فرد روزمره” پیروی کنند، زیرا معتقدند این روندها چیزی است که خودشان می توانند از آن خارج شوند.

 

3. افراد مشهور

هیچ سوالی در مورد سلبرتی ها وجود ندارد – افراد مشهور یکی از بزرگترین نیروهای محرک در ایجاد روند هستند! مردم به افراد مشهور طمع می ورزند و تک تک حرکات آنها را دنبال می کنند و به تک تک کلمات آنها پایبند هستند. این واقعیت که افراد مشهور بسیار تأثیرگذار هستند، دلیل اصلی این است که شرکت های بزرگ به آنها مراجعه می کنند تا سخنگوی برندها و محصولات خود باشند.

 

افراد مشهور در ترویج مد

 

دلایلی که سلبریتی ها الهام بخش ترندها هستند

با توجه به طرفداران زیادی که دارند، سلبریتی ها می توانند نسبت به آخرین مجله مد دسترسی بیشتری داشته باشند. نگاه ها همیشه به آنها است و طرفداران آنها اغلب کارهایی که انجام می دهند را کپی می کنند.

 

بسیاری از افراد مشهور در طول سال ها به عنوان تنظیم کننده روند و نمادهای سبک شناخته شده اند. طرفداران به آن‌ها نگاه می‌کنند تا ببینند چگونه لباس‌ بپوشند، چه مدل‌هایی پرطرفدار هستند، جدیدترین کیف دستی  چیست و موارد دیگر.

 

آنها منبعی از اطلاعات تنظیم روند هستند که مردم آن را تحسین می کنند و برای الهام گرفتن و مشاوره به آنها مراجعه می کنند.

 

4. مد بلاگرها

در طول سال‌ها، بلاگرهای مد به توده‌ها ثابت کرده‌اند که ذوق بالایی دارند و در حال ایجاد گرایش‌هایی در دنیای مد هستند. طراحان اغلب برای پوشیدن و کمک به تبلیغ محصولات خود به وبلاگ نویسان مد – همان طور که به افراد مشهور روی می آورند – مراجعه می کنند، زیرا آنها به خوبی از تأثیر آنها آگاه هستند.

 

زمانی که وبلاگ نویسان مد این لباس های طراح را مورد بررسی قرار می دهند و یا  آن‌ها با طراحی لباس‌ها به روش‌های مختلف، عکاسی از خود و به اشتراک گذاشتن تصاویر و نتیجه بررسی ها با مخاطبان بسیار زیاد خود، روندها را تعیین می‌کنند.
دلایلی که بلاگرهای مد الهام بخش ترندها هستند.

 

بلاگرهای مد الهام بخش ترندها

 

بلاگرهای مد در حوزه های تخصصی خود بسیار تأثیرگذار هستند. در حالی که مردم افراد مشهور را فقط به این دلیل که دوست دارند تماشا می کنند، مردم وبلاگ نویسان مد را به عنوان راهی برای رفتن مستقیم به منبع چگونگی ایجاد یک روند تماشا می کنند تا بتوانند از همان ابتدا آگاه شوند. وبلاگ نویسان فشن دیدگاه جدیدی در مورد صنعت مد ارائه می دهند و خوانندگان آنها آن را می ستایند و به آن احترام می گذارند.

 

5. پایتخت های مد جهان

از آنجایی که مد و روندها در سرتاسر جهان متفاوت است، مردم اغلب به دنبال این هستند که ببینند چه اتفاقی در پایتخت‌های مد جهان – نیویورک، پاریس، میلان و لندن – می‌افتد تا ببینند مردم چه می‌پوشند و آن گرایش‌ها را برای تطبیق با آنها اتخاذ کنند.

دلایل شروع روندها در پایتخت های مد

هر زمان که مردم  از جمله طراحان، عاشقان مد، وبلاگ نویسان و سردبیران مجلات  از منطقه جغرافیایی خود به منبع روند نگاه می کنند، اغلب به سمت این شهرهای بسیار شیک می روند و به دنبال یک تازگی منحصر به فرد هستند. گرایش‌ها از سراسر جهان مد را با چشم‌های متفاوتی نشان می‌دهند و دوستداران مد را قادر می‌سازند چیز جدیدی را به دنیای خود بیاورند.

 

چرخه زندگی روندهای مد

روند مد زندگی پنج مرحله ای را طی می کند. چرخه ای از معرفی، زمانی که این روند برای اولین بار مشاهده می شود، تا زمانی که محبوب شود و تقاضا برای آن افزایش یابد، تا زمانی که دیگر اقبال ندارد و در نهایت منسوخ می شود.

از آنجایی که روندها به صورت چرخه ای کار می کنند، برخی از آنها باز می گردند و پس از مرحله منسوخ شدن نیز به این کار ادامه خواهند داد. ممکن است متوجه شده باشید که چیزی در کمد لباس والدینتان اکنون دوباره مد شده است یا چیزی که سال ها پیش خریده اید اما سال ها نپوشیده اید، اکنون چیزی است که می خواهید دوباره بپوشید.

 

بیایید چرخه مد روندها را ببینیم.

 

معرفی

چرخه روند با معرفی آن آغاز می شود. اینجا اولین بار است که یک رنگ، ماهیت، متریال یا سبک جدید دیده می شود. اغلب اوقات، هنگامی که طراحان مجموعه جدیدی را ارائه می‌کنند، گرایش‌های جدیدی را در کت‌واک‌ها مشاهده می‌کنیم، لباس‌هایی که توسط افراد مشهور یا اینفلوئنسرها پوشیده می شود و یا در شرایط اقتصادی و اجتماعی مهمی مانند همه‌گیری کرونا ظاهر می شوند.

 

بالا آمدن

این مرحله ای است که آن گرایش خاص شروع به شتاب و کشش می کند: اینفلوئنسرها و ترندسازهای بیشتری از آن روند خاص استفاده می کنند (به انتخاب یا امروزه به ویژه در رسانه های اجتماعی با تبلیغات پولی. ممکن است متوجه شده باشید که بسیاری از اینفلوئنسرها همان محصول را در همان هفته تبلیغ می کنند. ) با افزایش تقاضای مصرف کننده در این مرحله، محصول یا ظاهر برای عموم مردم محبوب و آرزومند می شود.

 

بازارهای انبوه و برندهای مد زیادی شروع به تولید (کپی برداری) از این روند خواهند کرد که در بازار خرید مشاهده می شود و فروشگاه های خرده فروشی محصولات مشابه را در پاسخ به تقاضای فزاینده عرضه می کنند.

 

اوج

در این فاز روند به دست همه مصرف کنندگان رسیده است. می توان آن سبک را با کمترین هزینه موجود از برندهای دیگر پیدا کرد. برندهای لوکس در این مرحله در حال ترویج روند جدید هستند.

 

کاهش می یابد

روندها می آیند و می روند. مرحله کاهش زمانی حاصل می شود که بازار بیش از حد اشباع شود. آن مد دیگر برای کسی آرزو نیست.

 

منسوخ شدن

این مرحله ای است که یک مد لباس جدید در حال افزایش است و بنابراین روند قبلی دیگر مد نشده است.

طول یک چرخه از روندی به روند دیگر تغییر می کند. برخی از روندها بیشتر دوام دارند و برخی دیگر به خصوص اخیراً سریعتر اجرا می شوند.

 

تکامل روند مد

به طور کلی، روندهای مد از این منابع این فرصت را دارند که سر و صدای زیادی به پا کنند و صنعت مد در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار دهند. آنها به عنوان ایده‌های ساده از بازیگران کلیدی دنیای مد شروع می‌کنند، تا مردم عادی سفر می‌کنند و به شکلی قدرتمند ظاهر می‌شوند. روندهای مد ناگهان بسیار محبوب می شوند، به مرور زمان ناپدید می شوند، و سپس قابلیت بازیافت شدن را پیدا می کنند و در سال های آینده دوباره به عنوان الهام بخش می شوند. در صورتی که می خواهید به آخرین محصولات روند مد حجاب و روسری دسترسی داشته باشید به اینجا مراجعه کنید.

 

چرخه زندگی روندهای مد

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات متنی