hambergermenu

تحصیل رایگان در آلمان 👩‍🎓💰 ۲۰۲۳ + مقاطع و بورسیه ها

 

تحصیل رایگان در آلمان

 

تحصیل رایگان در آلمان در همه دانشگاه‌های دولتی این کشور برای دانشجویان امکان پذیر است. این موضوع فرصتی منحصر به فرد برای دانشجویان بین‌المللی علاقه مند به تحصیل در آلمان می باشد. با وجود رایگان بودن دانشگاه‌های دولتی، برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی، باید شهریه پرداخت کنید.
برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه تحصیل رایگان در آلمان تا انتهای این مقاله با ما باشید😉.

 

شرایط و مراحل تحصیل رایگان در آلمان

همانطور که اشاره کردیم تحصیل رایگان در آلمان در همه دانشگاه‌های دولتی این کشور امکان پذیر می باشد. برخلاف دانشگاه های دولتی، برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی آلمان باید شهریه پرداخت کنید. موضوع دیگر تفاوت میان برنامه‌های تحصیلی متوالی و غیر متوالی است. (رشته‌های متوالی با رشته تحصیلی فرد در دوره لیسانس مرتبط می باشند). شما بعد از فارغ‌التحصیلی، به تحصیل در برنامه‌های متوالی می پردازید و اکثر این برنامه‌ها رایگانند. ولی بعضی رشته‌ها نیاز به ارائه سابقه کار دارند و در نتیجه غیرمتوالی می باشند و برای تحصیل در این برنامه‌ها معمولا نیاز به پرداخت شهریه خواهید داشت.

 

شما صرف نظر از ملیت خود می‌توانید تحصیل رایگان در آلمان را سپری کنید. بیشتر موسسه‌های دولتی آلمان نیازی به پرداخت شهریه نخواهند داشت و شما به جای پرداخت شهریه، باید قبل از شروع هر ترم هزینه اجباری تقریبا 300 یورو برای هر ترم را به منظور ساپورت هزینه‌های ادرای و نیز بلیط قطار برای سفر در کل کشور پرداخت کنید. همچنین شما می‌توانید از بورسیه های مختلف ارائه شده به وسیله دانشگاه‌ها استفاده کنید.

 

برای تحصیل رایگان در آلمان نخست باید اطلاع کسب کنید که آیا مدرک تحصیلیتان به وسیله دانشگاه مورد نظر در آلمان مورد قبول است یا نه. قبل از تحصیل در آلمان، شما به صلاحیت یا مدرک ورود به تحصیلات عالی نیاز خواهید داشت. ضمنا، باید برنامه تحصیلی و دانشگاهی که با نمرات و اولویت‌های شما تطابق دارد را پیدا کنید. حتما بایستی شرایط لازم مربوط به مهارت زبانی را بررسی کنید. در کل شما باید مدرک مبنی بر تسلط بر مهارت زبان آلمانی در سطح B2 (جهت درخواست برای برنامه تحصیلی که بخشی از آن به زبان آلمانی ارائه می‌شود) و سطح پایه B1 (برای برنامه تحصیلی به زبان انگلیسی) را ارائه دهید. ضمنا، باید نمراتتان در تست هایی چون  GRE، GMAT، IELTS، TOEFL  و سایر امتحان ها را هم با ریز نمرات و مدارک مرتبط دیگر ارسال نمائید.

 

داشتن پوشش بیمه درمانی در زمان تحصیل در آلمان اجباری می باشد. شما باید قبل از درخواست دریافت ویزای تحصیلی آلمان، تحت پوشش بیمه درمانی باشید.

 

از شرایط تحصیل رایگان در آلمان موارد زیر را می توان برشمرد:

  • داشتن مدرک دیپلم دبیرستان و یا مدرک کارشناسی
  • کسب حداقل 50 درصد نمره قبولی در امتحان نهایی
  • گذرنامه معتبر
  • اثبات تمکن مالی
  • برخورداری از مهارت زبانی مورد نظر

 

تحصیل رایگان در آلمان در مقاطع مختلف
تحصیل رایگان در آلمان در دوره های مختلف تحصیلی امکان‌پذیر می باشد. در این قسمت، در مورد تحصیل در مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری مطالبی ارائه می‌شود.

 

تحصیل رایگان در آلمان در مقطع کارشناسی

در حال حاضر برای همه افراد تحصیل رایگان در آلمان در مقطع کارشناسی امکان پذیر می‌باشد. البته یافتن برنامه تحصیلی رایگان به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های دولتی آلمان راحت نیست. بیشتر دوره‌های لیسانس در آلمان به زبان آلمانی ارائه می شوند. بر اساس پایگاه داده  DAAD، تعداد 98 برنامه تحصیلی کارشناسی در آلمان وجود دارد که کاملا به زبان انگلیسی ارائه می گردند (55 برنامه نیاز به پرداخت شهریه ندارند). در سایت Study-in.de می‌توان 196 برنامه کارشناسی را یافت که به انگلیسی ارائه می‌شوند. بعضی از این برنامه‌ها در دانشگاه‌های خصوصی تدریس شده و شهریه 10000 الی 15000 یورو برای هر ترم درخواست می‌کنند. هزینه‌های زندگی به محل سکونت و لایف استایل شما بستگی دارد و 600 الی 850 یورو در ماه خواهد بود. به عنوان دانشجوی بین‌المللی امکان 120 روز کامل و یا 240 نیم‌روز در سال کار در آلمان وجود دارد. اگر درآمد کمتر از 450 یورو در ماه داشته باشید، معاف از پرداخت مالیات خواهید بود. شما می‌توانید به جز دانشگاه‌های برتر، موسسه‌های کوچک‌تر یا فنی حرفه‌ای که برنامه‌های کارشناسی به انگلیسی و بدون شهریه ارائه می کنند را جستجو کنید.

 

تحصیل رایگان در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

شرط اساسی درخواست تحصیل فوق لیسانس در آلمان در دانشگاه‌های دولتی، تکمیل دوره لیسانس در دانشگاه‌های مورد تایید است. در زمینه شرایط تحصیل رایگان در آلمان، توجه کنید کسانی که 50 درصد (یا بیشتر) از نمره قبولی در دوره کارشناسی را به دست آورده اند، دارای شرایط درخواست تحصیل رایگان در آلمان در مقطع ارشد و در دانشگاه دولتی هستند. شما می‌توانید زبان آلمانی را در سطح C1 در کشور خود فراگرفته و به صورت مستقیم برای تحصیل در آلمان درخواست دهید. اما پیشنهاد می کنیم که برای یادگیری زبان در آلمان برنامه‌ریزی کرده و یک دوره زبان آلمانی در این کشور بگذرانید.

 

تحصیل رایگان در آلمان در مقطع دکترا

در مقطع دکترا معمولا شهریه‌ای از شما دریافت نخواهد شد و بودجه دولتی در اختیار بیش 25 درصد داوطلبان دکترا قرار دارد. تحصیل رایگان در مقطع دکترا در آلمان در طول مدت تحصیل (سه سال) برای همه دانشجویان در همه دانشگاه‌های دولتی آلمان صرف نظر از ملیت امکانپذیر است. برای مدت زمان بیش از سه سال تحصیل ممکن است نیاز به پرداخت شهریه داشته باشید.

مانند سایر دوره های تحصیلی در آلمان، در مقطع دکترا نیز شما به پرداخت 150 الی 200 یورو در هر ترم برای هزینه‌های اداری و سایر هزینه‌ها نیاز خواهید داشت. در نتیجه بیشتر هزینه‌های اصلی شما در حقیقت به هزینه‌های عمومی زندگی در آلمان مربوط خواهد بود. در صورت اقدام برای ویزای تحصیلی آلمان، باید نشان دهید که در سال دسترسی به حداقل 10236 یورو دارید. این مبلغ برای پوشش هزینه‌های زندگی مانند اجاره، غذا، پوشاک، حمل و نقل و تفریح است. اگر در شهر‌های گران‌تر مثل مونیخ ساکنید امکان دارد به بیش از این مقدار نیاز داشته باشید.

 

برنامه های تحصیل رایگان در آلمان

شرایط و مراحل تحصیل رایگان در آلمان

 

اگر در مورد تحصیل رایگان در آلمان تصمیم دارید، دانشگاه‌هایی که برنامه‌های لیسانس و فوق لیسانس را بدون دریافت شهریه ارائه می کنند را جستجو و بررسی کنید. همانطور که گفتیم تحصیل رایگان در آلمان فقط در دانشگاه‌های دولتی امکان‌پذیر است. 48 دانشگاه در آلمان از برترین دانشگاه‌های جهان به شمار می‌روند.

 

در دانشگاه‌های آلمان بیش از 500 برنامه در دوره لیسانس و فوق لیسانس به زبان انگلیسی و آلمانی ارائه می گردند. توصیه می کنیم که به عنوان دانشجوی بین‌المللی دوره‌های تحصیلی ارائه شده به انگلیسی را انتخاب کنید. حتی اگر مهارت خاصی در زبان آلمانی هم دارید، پس از سالها تحصیل به انگلیسی یا زبان مادری، تحصیل به زبان آلمانی دشوار خواهد بود. حدود 15000 الی 20000 رشته تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی آلمان ارائه می گردند. چند نمونه از این رشته ها در ادامه آمده اند:

 

  • علوم بهداشت و سلامت
  • دامپزشکی
  • پزشکی
  • تجارت و مدیریت
  • علوم طبیعی
  • علوم انسانی
  • مددکاری اجتماعی
  • داروسازی
  • گرایش‌های مختلف مهندسی

 

بورسیه تحصیلی برای تحصیل رایگان در آلمان

 

بورسیه تحصیلی برای تحصیل رایگان در آلمان

حتی پس از یافتن برنامه مناسب برای تحصیل رایگان در آلمان، همچنان هزینه‌های سکونت، رفت و آمد و سایر هزینه‌های زندگی باید تامین شوند. هنگام انتخاب دانشگاه‌های رایگان آلمان باید دقت کنید که هزینه اقامت در شهرهای بزرگ مثل مونیخ، هامبورگ و فرانکفورت بسیار بالاست.

دریافت بورسیه تحصیلی، تنها راه موجود برای دانشجویان بین‌المللی جهت دستیابی به تحصیل رایگان در آلمان می باشد. برای تحصیل رایگان در آلمان سه راه وجود دارد:

-بورسیه تحصیلی Deutschlandstipendium
در مورد این بورسیه ها، یک نهاد خصوصی (شرکت یا شخص) و دولت آلمان متعهد می باشند که به صورت اشتراکی به دانشجویان کمک کنند. اختیار انتخاب دانشجویان برای دادن بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های آلمان در دست مدیریت دانشگاه است.

 

-بورسیه تحصیلی DAAD
DAAD بزرگترین سازمان پشتیبانی آلمانی مرتبط با همکاری دانشگاه‌های بین‌المللی است. سازمان DAAD بورسیه های خود را به هزاران دانشجوی بین‌المللی علاقه مند به تحصیل رایگان در آلمان اعطا می کند. اگر قصد تحصیل رایگان در آلمان در دوره های تحصیلات تکمیلی را دارید، شانستان برای دریافت بورسیه DAAD بیشتر است.

 

-اراسموس پلاس
اراسموس پلاس برنامه بورسیه آموزشی و تبادل دانشجو در اروپا می باشد که برای تحصیل رایگان در آلمان به دانشجویان یاری می رساند. باید توجه کنید که همه این بورسیه های تحصیلی به کسانی تعلق می گیرد که سابقه درخشان تحصیلی داشته باشند.

 

تحصیل رایگان در آلمان بدون داشتن مهارت زبان آلمانی

برای تحصیل رایگان در آلمان بدون داشتن مهارت زبان آلمانی باید یک برنامه تحصیلی به زبان انگلیسی در یک دانشگاه دولتی را در نظر بگیرید. موسسه‌های آموزش عالی آلمان تعدادی برنامه‌ تحصیلی به زبان انگلیسی را به دانشجویان بین‌المللی ارائه می کنند. حدود 2000 برنامه تحصیلی به انگلیسی در 66 رشته تخصصی در 215 دانشگاه آلمان (و در بیش از 154 شهر) ارائه می شوند. پس شما می‌توانید بدون دانش زبان آلمانی در آلمان تحصیل کنید.

 

عدم تسلط بر آلمانی مانعی بر سر راه شما به عنوان دانشجوی بین‌المللی برای تحصیل رایگان در آلمان نخواهد بود و تعداد زیادی موسسه‌ آموزشی در آلمان دوره‌های رایگان به انگلیسی ارائه می کنند. حدود 835 برنامه تحصیلی به زبان انگلیسی در 58 موسسه آموزش عالی که در 1000 موسسه برتر رتبه‌بندی شده‌اند (شامل 726 برنامه فوق لیسانس و 109 برنامه لیسانس) ارائه می شوند. کشور آلمان از نظر تعداد مدارک ارائه شده به زبان انگلیسی بعد از هلند رتبه دوم را دارد و مقصدی مناسب برای شما به عنوان دانشجوی بین‌المللی خواهد بود.

 

بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل رایگان در آلمان

افزون بر 300 دانشگاه دولتی، با بیش از هزار دوره و برنامه تحصیلی، تحصیل رایگان در آلمان را به دانشجویان بین‌المللی ارائه می دهند. برترین دانشگاه‌های آلمان برای تحصیل رایگان شامل موارد زیر هستند:

  • دانشگاه فنی مونیخ
  • دانشگاه مونستر
  • دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ
  • دانشگاه فنی براونشوایگ
  • دانشگاه گوته فرانکفورت
  • دانشگاه رور بوخوم
  • دانشگاه کلن
  • دانشگاه هامبورگ
  • دانشگاه فردریش الکساندر
  • دانشگاه دویسبورگ اسن آلمان
  • دانشگاه بن
  • دانشگاه فنی آخن

 

نتیجه گیری

دانشگاه‌ها و کالج‌های آلمان با هدف ارائه شرایط آموزشی مناسب و افزایش امکان اشتغال دانشجویان تحصیل رایگان در آلمان را ارائه می دهند. دانشجویان بین‌المللی در بسیاری از دانشگاه دولتی آلمان نیاز ندارند که شهریه پرداخت کنند در نتیجه تحصیلات خود را بدون مشکلات مالی به اتمام می رسانند. تعداد زیادی از دانشجویان در سراسر جهان به تحصیل رایگان در آلمان علاقه مندند. بسیاری از هموطنان ما نیز دوست دارند از امکان تحصیل رایگان در آلمان بهره مند شده و از این روش به آلمان مهاجرت کنند. در واقع کشور آلمان به علت نظام آموزشی رایگان، شرایط مناسب بازار کار و رفاه اجتماعی برای بسیاری از افراد مطلوب است.

 

در صورت تمایل به تحصیل رایگان در آلمان می توانید با مراجعه به سایت ره پویان عدالت پرگاس از امکان ارزیابی مهاجرتی رایگان استفاده کرده و از مشاوره رایگان بهره ببرید.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *