hambergermenu

دادخواست شکایت ضامن از دریافت کننده وام

چکیده : دادخواست شکایت ضامن از دریافت کننده وام یا نحوه درخواست مطالبه وجه وام از وام گیرنده و مراحل صدور حکم جلب وام گیرنده توسط ضامن

 

شرایط وام گرفتن از بانک های ایرانی به این گونه است که افراد باید ضامن هایی برای دریافت وام به بانک معرفی کرده و با ضمانت افراد با شرایط خاص مبلغ وام به دریافت کننده ارائه می شود. این افراد باید کارمند دولتی باشند و فیش حقوقی خود را برای کسر مبالغ عقب افتاده اقساط وام ارائه دهند. در چنین شرایطی، افرادی که برای ضمانت وام دوستان و آشنایان اقدام می کنند، اغلب مردد می شوند که در صورت عدم پرداخت قسط وام گیرنده چگونه می توان از او شکایت کرد. در این مقاله در رابطه با دادخواست شکایت ضامن از دریافت کننده وام یا وام گیرنده صحبت خواهیم کرد.

 

دادخواست شکایت ضامن از دریافت کننده وام

 

قرارداد ضمانت از منظر قانون

پیش از آن که به بررسی دادخواست شکایت ضامن از دریافت کننده وام بپردازیم، بهتر است با قرارداد ضمانت بیشتر آشنا شویم. در صورتی که فردی در زمینه های مالی مسئولیت دیگری را بر عهده داشته باشند، قرارداد ضمانت اجرا می شود. حضور ضامن در این خصوص برای ادای دین دیگری در صورت عدم پرداخت او انجام می شود. قرارداد ضمانت ارکانی نیز دارد که فرد ضامن شونده باید به این موارد دقت داشته باشند:

 

  1. 1. ضامن باید اهلیت داشته باشد و از نظر سنی و عقلی به بلوغ رسیده باشد.

 

  1. 2. مضمونله یا طلبکار

 

  1. 3. مدیون اصلی یا مضنون عنه

 

در نظر داشته باشید که در شرایطی که ضامن اقدام به ضمانت شخصی کند، دیگر قادر به بر هم زدن آن نخواهد بود. به این ترتیب عقد ضمانت قابل فسخ نخواهد بود. در قانون اساسی کشور ما، مسئولیت پرداخت بدهی بر عهده خود فرد و وام گیرنده است. اما در صورتی که او از پرداخت سر باز بزند، مسئولیت پرداخت بدهی به ضامن واگذار می شود.

 

اصول مهم جهت ضمانت وام

نحوه شکایت ضامن از وام گیرنده با در نظر گرفتن برخی اصولی مهم انجام می گیرد. در صورتی که در حین ضمانت فردی به این موارد دقت نداشته باشید، عواقب کار بر عهده شخص شما خواهد بود. مهمترین اصلی که در این خصوص مورد توجه قرار می گیرد، مطالعه دقیق متن و فرم ارائه شده برای دادخواست شکایت ضامن از وام گیرنده است. در برخی شرایط وام گیرنده ممکن است مبلغ وام را کمتر از حد مربوطه اعلام کند که مشکلات عدیده ای برای ضامن وام به وجود می آورد. بهتر است به مبلغ وامی که ضمانت آن را می کنید، چک یا سفته ای از وام گیرنده دریافت کرده و به این ترتیب اطمینان خاطر بیشتری برای ضمانت وام دیگری داشته باشید.

 

شکایت ضامن از وام گیرنده

 

طرح دعوی بر علیه وام گیرنده

در صورتی که وام گیرنده شرایط پرداخت قسط را رعایت نکند و مبلغ قسط از حساب ضامن کسر شده باشد، مراحل قانونی طرح دعوی بر علیه وام گیرنده آغاز می شود. طرح دعوی تنها در صورتی قابل انجام است که موعد قسط رسیده باشد و وام گیرنده مبلغ مورد نظر را پرداخت نکند. در صورتی که مبلغی از حساب ضامن کسر نشده باشد، او نمی تواند، طرح دعوی کند. بر اساس قانون 709 مدنی حتی با کسر یک مرتبه قسط وام از حساب ضامن، وی می تواند بر علیه شخص وام گیرنده شکایت کند.

 

در این خصوص به مبلغ وام مورد نظر نیز توجه می شوند. برای ارائه دادخواست شکایت ضامن از دریافت کننده وام باید میزان وام مورد نظر را مشخص کنید. اگر مبلغ وام کمتر از 20 میلیون تومان مراتب طرح دعوی به شورای حل اختلاف ارجاع داده می شود. در صورتی که میزان وام بیشتر از این مبلغ باشد، دادخواست مربوطه به دادگاه عمومی ارائه خواهد شد.

 

منضمات دادخواست شکایت از وام گیرنده

دادخواست شکایت ضامن از وام گیرنده با ارائه برخی مدارک و منضمات به دادگاه مربوطه ارائه مطرح می شود. فتوکپی مصدق قرارداد یکی از مهمترین مدارکی است که در صورت وجود باید ضمیمه پرونده طرح دعوی شود. در بخش بعدی فتوکپی مصدق اظهار نامه و فتوکپی مصدق استشهادیه ارائه خواهد شد. استماع شهادت شهود نیز در این خصوص حائز اهمیت است. با در نظر گرفتن این موارد، دادخواست مطالبه وجه ارجاع داده می شود. در این دادخواست باید به مواد قانونی 198 و 519 نیز اشاره شود.

 

شکایت ضامن از دریافت کننده وام

 

حکم بازداشت وام گیرنده

پیروی دادخواست شکایت ضامن از دریافت کننده وام، در صورت اثبات مدارک ارائه شده حکم بازداشت وام گیرنده صادر می شود. در صورتی که هرگونه شکایتی بر علیه فرد وام گیرنده مطرح شود، حکم بازداشت او صادر شده و در جریان این حکم، تحقیقات بیشتری در خصوص پرونده انجام می گیرد. حکم بازداشت برای وام گیرنده دو قسم دارد.

 

  1. حکم بازداشت سیار که به کلیه واحدهای قضایی ابلاغ می شود و بر مبنای این حکم اقدامات لازم برای بازداشت فرد انجام خواهد شد.

 

  1. حکم بازداشت عادی؛ این حکم به آدرس کلانتری محل زندگی فرد ارسال می شود تا در همین مکان بازداشت فرد وام گیرنده انجام گیرد.

 

مرحله توقف اموال

با پیگیری دادخواست شکایت ضامن از وام گیرنده، پس از بازداشت فرد، مرحله توقف اموال انجام می شود. در شرایطی که وام گیرنده اقساط خود را پرداخت نکند و بانک اخطاریه هایی برای او صادر کرده باشد، اموال منقول و غیر منقول وام گیرنده توقیف می شود. در چنین شرایطی ضامن باید گواهی بانک را مبنی بر عدم پرداخت قسط وام در دست داشته باشد. به این ترتیب از بروز مشکلات آتی پیشگیری می شود.

 

در این مرحله قرار تامین خواسته نیز صادر می شود که به موجب آن جهت جلوگیری از تضییع حق و حقوق مدعی اقدامات فوری انجام می گیرد. رسیدگی به مراحل این دادگاه ها در اسرع وقت انجام خواهد شد. در مرحله بعدی نوبت به معامله بدهکار برای فرار از دین می رسد. در این بخش به شرایط انتقال مال به حساب دیگری از سوی وام گیرنده رسیدگی می شود.

 

جمع بندی

در این بخش در خصوص شرایط ارائه دادخواست شکایت ضامن از دریافت کننده وام اطلاعاتی را بررسی کردیم. شما می توانید با در نظر گرفتن این مجموعه نکات، در راستای شکایت علیه فردی که ضامن او شده اید، اقداماتی را انجام دهید. دادخواست شکایت ضامن از وام گیرنده با پیگیری قضایی برای بازداشت وام گیرنده و توقیف اموال او همراه خواهد بود و به این ترتیب از تضییع حقوق ضامن پیشگیری می شود. در چنین پرونده هایی حضور یک وکیل حرفه ای در کنار شما روند کارها را تسریع کرده و شما را به نتیجه دلخواه می رساند.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *