hambergermenu

سنسور دوربین عکاسی چیست و چه انواعی دارد؟

امروزه با وجود تحریم‌ها و نوسانات ارزها، قیمت دوربین‌های دیجیتال بسیار بالا رفته‌است و خرید بدون اطلاعات کافی اصلاً معقول نیست. قسمت اصلی و قلب هر دوربین دیجیتالی، سنسور تصویر آن است که نور را تبدیل به سیگنال‌های الکترونیکی می‌کند. پس‌از این‌که تکنولوژی دیجیتال به دنیای عکاسی وارد شد، سنسورهای دوربین جای فیلم‌های عکاسی را گرفت. عکاسان حرفه‌ای معمولاً به قابلیت‌های سنسور بیشتر از سایر ویژگی‌های دوربین دیجیتالی توجه می‌کنند. باید بدانید که سنسور دوربین دیجیتال شما چگونه کار می‌کند، زیرا دانستن آن در مقایسه اندازه سنسور دوربین بسیار ضروری است.

 

نحوه عملکرد یک دوربین عکاسی بر پایه سه مفهوم؛ سرعت شاتر، دیافراگم و عمق میدان به این صورت است که نور منعکس شده از اجسام توسط اولین و تنها جزء نوری و قابل اتصال دوربین عکاسی یعنی؛ « لنز » جمع آوری شده و توسط یک سنسور در پشت دوربین های دیجیتال به صورت تصاویر دیجیتالی واضح در یک کارت حافظه یا حافظه داخلی خود دوربین ذخیره می شود.

 

تصویر دیجیتالی از طریق سنسور تصویر ثبت می‌شود و نحوه انتخاب سنسور دوربین دیجیتال اهمیت بسیاری دارد. هنگامی‌که به یک دوربین کاربردی و زیبا فکر می‌کنید، باید بدانید که علاوه‌بر بدنه، لنز قسمت اساسی دوربین است و تصاویر از طریق آن ثبت می‌شوند. پس از فشار دادن دکمهٔ شاتر، باید بدانید که منظرهٔ ثبت‌شدهٔ دیجیتال توسط لنز، به کمک سنسور انجام‌ شده‌است.

 

سنسورهای دیجیتال ویژگی‌های متفاوتی دارند که هرکدام برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شوند. در دنیای سنسورهای دیجیتال، انتخاب‌های فراوانی پیش روی افراد است و انتخاب باید براساس نیاز و کارایی سنسور صورت بگیرد. با ما همراه باشید تا اطلاعات مناسب در خصوص نحوه انتخاب سنسور دوربین دیجیتال را کسب کنید.

 

سنسور دوربین عکاسی چیست و چه انواعی دارد؟

 

سنسور دوربین دیجیتال شما چگونه کار می کند؟

سنسورهایی که در دوربین‌های عکاسی به‌کار می‌روند، معمولاً با استفاده از صفحات سیلیکونی ساخته می‌شوند که این سیلیکون مادهٔ اصلی آن است. هر سنسور تقسیم به بخش‌های کوچکی به نام فوتوسایت می‌شود و معادل یک پیکسل در تصویر است. سنسورها از میلیون‌ها فوتوسایت تشکیل‌شده‌اند، آن‌ها فوتون‌های نوری را جمع کرده و تبدیل به امواج الکترونیکی می‌کنند. اگر نور بیشتری به فوتوسایت برخورد کند، شارژ الکتریکی بیشتری را به‌عنوان خروجی تحویل می‌دهد.

 

سیستم پردازشگر دوربین براساس سیگنال‌های دریافتی، از فوتوسایت‌ها و توزیع نور بر سطح سنسور، ارزیابی را انجام می‌دهد. فوتوسایت‌ها توانایی تشخیص رنگ را به‌تنهایی ندارند بلکه با توجه به ‌شدت نوری که به فوتوسایت برخورد کرده‌است، پیکسل‌هایی با طیف سیاه‌وسفید تولید می‌کند. برای داشتن تصویر رنگی، روی سطح سنسور فیلتری رنگی و میکروسکوپی قرار داده می‌شود، این فیلتر متشکل از سه رنگ سبز، قرمز و آبی است. این مکانیسم به صورتی است که فیلتر را روی هریک از فوتوسایت‌ها قرار داده و تنها اجازهٔ عبور نور را با رنگ موردنظر می‌دهد؛ پس از دریافت اطلاعات فوتوسایت‌ها از کل صفحهٔ سنسور و پردازش اطلاعات آن، تصویر رنگی ایجاد می‌شود.

 

برای کسب اطلاعات راجع به نحوه انتخاب سنسور دوربین دیجیتال باید می‌دانستید که سنسور دیجیتال دوربین شما چگونه کار می‌کند.

 

سنسور دوربین دیجیتال شما چگونه کار می کند؟

 

آیا اندازه سنسور دوربین واقعاً مهم است؟

اندازه سنسور دوربین‌ها یکی مهم‌ترین مقولات برای ایجاد تصویری باکیفیت و خوب در فضای عکاسی است و اهمیت فراوانی دارد. همان‌طور که گفتیم، سنسور دوربین حجم نوری‌ای که برای ثبت کردن یک عکس لازم است را تشخیص می‌دهد و آن را مستقیماً دریافت می‌کند. به‌راحتی می‌توان تشخیص داد که اگر سنسور یک دوربین بزرگ‌تر باشد، قطعاً اطلاعات و جزئیاتی که ثبت می‌کند، نسبت‌به دیگر سنسورها بیشتر خواهد بود، به همین دلیل اگر سنسور بزرگ‌تری برای دوربین خود انتخاب کنید، می‌توانید عکس باکیفیت‌تری ثبت کنید. دانستن اندازه سنسور دوربین تأثیر بسزایی روی نحوه انتخاب سنسور دوربین دیجیتال دارد، زیرا هم‌ روی قیمت و هم‌ روی کیفیت تصاویر تأثیرگذار است.

 

مقایسه اندازه سنسور دوربین

پس‌از این‌که دانستیم این اندازه سنسور واقعاً مهم است، بیایید با دید دیگری به این موضوع نگاه کنیم، حال فرض کنید دو دوربین داریم؛ یکی از این دوربین‌ها کمپکت و دیگری DSLR است و هردو دقتی برابر باهم دارند. در نظر بگیرید که مگاپیکسل این دو دوربین برابر اما سنسور یکی از دیگری بزرگ‌تر است. همان‌طور که گفتیم، قطعاً دوربینی که سنسور بزرگ‌تر دارد، تصاویر باکیفیت‌تری را ارائه می‌دهد.

 

آیا اندازه سنسور دوربین واقعاً مهم است؟ بله زیرا ذرات دریافت‌کنندهٔ نور یا همان پیکسل‌ها، در سنسور بزرگ‌تر، ابعاد بزرگ‌تری دارند. اگر در نظر بگیریم که سنسور دوربین کامپکت از دوربین دیجیتالی کوچک‌تر باشد، درنتیجه فوتوسایت‌های کمتری نیز دارد. طبق مقایسهٔ اندازهٔ دوربین، کیفیتی که دوربین کامپکت دارد، کمتر است و دوربین دیجیتالی تصاویر بهتری ثبت می‌کند. دوربینی که سنسور بزرگ‌تری دارد، با داشتن فوتوسایت‌های بیشتر، دامنهٔ پویایی بهتری دارد و نویزهای کمتری را درون عکس‌ها ثبت می‌کند. سنسور بزرگ‌تر از تمام منابع نوری محیط استفاده کرده و بهترین تصویر را ارائه می‌دهد، حالا می‌توانیم بفهمیم آیا اندازه سنسور دوربین واقعاً مهم است یا نه.

 

مقایسه اندازه سنسور دوربین

 

Crop Factor به چه معناست؟

تا اینجا متوجه شدیم مقایسهٔ اندازهٔ دوربین بر چه اساسی انجام می‌شود، حالا که می‌دانید نحوه انتخاب سنسور دوربین دیجیتال به دانش و اطلاعات نیاز دارد، باید با مفهوم کراپ فاکتور نیز آشنا شوید. عکاسان برای راحتی درک تفاوت میدان دید در سنسورهای مختلف، روشی برای محاسبه فاصلهٔ کانونی ایجاد کرده‌اند. می‌دانید که گوشه‌های تصویر از عکس نهایی لنزهای واید حذف می‌شوند و این لنزها به‌اندازهٔ گذشته میدان دید وسیع را پوشش نمی‌دهند. برای این‌که بدانید Crop Factor به چه معناست، باید بگوییم نسبت ابعاد سنسور به سنسور فول فریم/ فیلم 35 میلی‌متری است؛،یعنی شما باید عدد کراپ فاکتور را در فاصلهٔ کانونی خود ضرب کرده تا به فاصلهٔ کانونی معادل فیلم 35 میلی‌متری برسید. با انجام این معادله، درواقع به فاصلهٔ کانونی معادل سنسور فول فریم می‌رسید.

 

برای این‌که بدانید Crop Factor به چه معناست به این مثال دقت کنید، فرض کنید لنز 24میلی‌متری را روی دوربین نیکون DX استفاده می‌کنید. همچنین فرض کنید یک لنز 36 میلی‌متری را نیز روی یک دوربین فول فریم نصب‌کرده‌اید، حالا باید از یک جسم در فاصلهٔ نزدیک عکاسی کنید. میدان دید هر دو تصویر ثبت‌شده مشابهٔ یکدیگر خواهد بود اما به این معنا نیست که هر دو عکس شبیه به هم خواهند شد. نحوه انتخاب سنسور دوربین دیجیتال نیازمند بررسی همه‌جانبهٔ سنسور ازجمله کراپ فاکتور است.

 

کلام پایانی

در این مقاله در خصوص مطالبی پیرامون نحوه انتخاب سنسور دوربین دیجیتال مطالبی را خواندید و دانستید که برای خرید سنسور مناسب، باید اطلاعات فنی شما کامل باشد. دیدیم که Crop Factor به چه معناست و بررسی کردیم که آیا سنسور دوربین واقعاً مهم است؟ سنسور دوربین دیجیتال شما طبق مقایسه اندازه سنسور دوربین با سنسورهای بزرگ‌تر، تصاویر باکیفیت‌تری را ثبت می‌کنند. دوربین‌های دیجیتالی انقلاب بزرگی را در حیطهٔ عکاسی ایجاد کردند و عکاسان مدام باید آپدیت باشند.

 

افرادی که به عکاسی علاقه دارند و می‌خواهند دوربین مناسب خود را انتخاب کنند، به‌راحتی با مراجعه به فروشگاه اینترنتی قلاب می‌توانند نیاز خود را مرتفع کنند. فروشگاه اینترنتی قلاب نه‌تنها امکان خرید آنلاین دارد، بلکه مقایسهٔ دقیق قیمت‌ها را در حوزهٔ انواع دوربین‌های دیجیتال و سنسورهای مناسب انجام می‌دهد.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *