hambergermenu

قرارداد الکترونیک وکالت چیست؟

چکیده : قراردادهای کاغذی جایگاه خود را به قرارداهای الکترونیکی داده‌اند. این قراردادها بندهای مختلف دارند و براساس توافق طرفین به امضا می‌ رسند.

 

در این نوشتار قصد داریم به سوالات شما در رابطه با قرار داد الکترونیک وکالت توضیحاتی ارائه دهیم. از جمله اموری که امروزه به صورت آنلاین و غیر حضوری انجام می‌ شود تنظیم قرارداد الکترونیک و امضای آن می باشد. قراردادهای کاغذی جایگاه خود را به قرارداهای الکترونیکی داده‌اند. این قراردادها بندهای مختلف دارند و براساس توافق طرفین به امضا می‌ رسند. در بند ص ماده ۲ عقد از راه دور چنین آمده عقد از راه دور، به معنی ایجاب و قبول راجع به کالاها و‌ خدمات بین تأمین کننده و مصرف کننده با استفاده از وسائل ارتباط از راه دور می باشد. با توجه به متن قانونی که خواندیم طرفین قرارداد باید به آن پایبند باشند.

 

نحوه تنظیم قرارداد الکترونیکی وکالت

بعد از مراجعه موکل به وکیل تهران و رسیدن به توافق، بر سر موضوعات وکالت، مخصوصا بحث حق الوکاله، لازم است تا وکیل، برای تنظیم قرارداد الکترونیکی وکالت، در سامانه، مطابق مقررات نحوه ثبت قرارداد الکترونیکی وکالت، اقدام نموده تا بعدا مشاهده وکالتنامه الکترونیکی وکیل، برای موکل، امکان پذیر باشد. لذا، در این بخش، به توضیح مراحل نحوه تنظیم قرارداد الکترونیکی وکالت، خواهیم پرداخت.

 

نحوه تنظیم قرارداد الکترونیکی وکالت

 

  1. 1. وکیل، با استفاده از نام کاربری و رمز عبوری که در هنگام ثبت نام سامانه ثنا دریافت نموده، وارد حساب کاربری خود در سامانه عدل ایران، به آدرس adliran.ir شود.

 

  1. 2. وکیل، باید بر اساس مراحل نحوه ثبت قرارداد الکترونیکی وکالت، برای وارد کردن اطلاعات مربوط به قرارداد وکالت، شامل نوع وکالت، مشخصات موکل، طرف دعوا، موضوع وکالت، حدود اختیارات وکیل دادگستری و در نهایت، میزان حق الوکاله، اقدام نماید.

 

  1. 3. لازم است تا امضای وکیل و موکل، در سامانه درج شود. در این حالت، جهت درج امضای موکل در وکالتنامه، یک رمز یک بار مصرف، برای موکل ارسال شده که با فرستادن این رمز برای وکیل، وی می تواند امضا موکل را نیز در قرارداد الکترونیکی وکالت، درج نماید.

 

  1. 4. در نهایت، با دریافت کد رهگیری، مراحل ثبت قرارداد، مطابق مقررات نحوه ثبت قرارداد الکترونیکی وکالت، به پایان رسیده و موکل نیز می تواند برای مشاهده وکالتنامه الکترونیکی وکیل و چاپ آن، به سامانه، مراجعه نماید.

 

پرداخت حق الوکاله در قرارداد الکترونیک به چه صورت است؟

در قراراداد وکالت الکترونیک وجه حق الوکاله ی وکیل را می توانید به صورت نقدی و غیر نقدی بپردازید. در صورتی که غیر نقدی بود حتما باید میزان ارزش آن را بیان کنید. مثلا یک اتومبیل به ارزش 1۰۰ میلیون تومان

 

استعلام وکالتنامه الکترونیکی

اساسا وکالتنامه ها به دو نوع رسمی و عادی تقسیم می شوند. از آنجا که وکالت نامه های عادی، در هیچ مرجع رسمی، ثبت نشده و اطلاعات مربوط به آن ها برای هیچ یک از سامانه های دولتی، ارسال نمی شود، امکان استعلام وکالتنامه، درمورد این اسناد وجود ندارد؛ در مقابل، استعلام وکالت نامه های رسمی، به روش های مختلفی، امکان پذیر بوده که عبارتند از:

 

  1. 1. استعلام وکالتنامه به روش مراجعه حضوری

یکی از روش های استعلام وکالتنامه، روش مراجعه حضوری می باشد. در این روش، فرد متقاضی استعلام، می تواند با مراجعه به دفتر اسناد رسمی تنظیم کننده سند، با ارائه یکی از اطلاعات مربوط به کدملی طرفین، رمز تصدیق یا شناسه سند، برای استعلام وکالت نامه مورد نظر خود اقدام نماید.

 

  1. 2. استعلام وکالتنامه به روش آنلاین و الکترونیکی

در استعلام وکالتنامه به روش آنلاین و الکترونیکی، متقاضی استعلام باید به سامانه استعلام وکالت نامه یا همان سامانه ثبت من، به آدرس اینترنتی my.ssaa.ir، مراجعه کرده و با استفاده از اطلاعات شناسه سند و رمز تصدیق، برای استعلام وکالت نامه به روش آنلاین و الکترونیکی، اقدام نمایند.

 

استعلام وکالتنامه های خارج از کشور در میخک

همانگونه که ایرانیان ساکن در داخل کشور، می توانند برای تنظیم وکالتنامه، به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده، این امکان برای ایرانیان ساکن خارج از کشور نیز وجود داشته تا با مراجعه به سامانه میخک، برای ثبت درخواست تنظیم وکالت نامه اقدام کرده و سپس، در تاریخ مقرر، با مراجعه به کنسولگری مربوطه، خدمات مورد نظر خود را دریافت نمایند.

 

اما پس از تنظیم وکالتنامه برای ایرانیان خارج از کشور نیز ممکن است این اشخاص، خواهان استعلام وکالت نامه تنظیمی باشند. در این صورت، استعلام وکالتنامه های خارج از کشور در سامانه میخک به ادرس mikhak.mfa.gov.ir امکان پذیر است.

 

استعلام وکالتنامه های خارج از کشور در میخک

 

موارد انقضای وکالت

عقد وکالت به دلایل مختلفی ممکن است منقضی شود که به توضیح این موارد خواهیم پرداخت.

 

  1. 1. انقضای وکالت با عزل وکیل: یکی از دلایل انقضای وکالت؛ عزل وکیل است بدین صورت که موکل می تواند هر وقت بخواهد وکیل را عزل کند مگر اینکه وکالت بلاعزل باشد یعنی وکالت وکیل و یا عدم عزل در ضمن عقد لازمی شرط شده باشد . کلیه کارهای که وکیل قبل از رسیدن خبر عزل به او در حدود وکالت خود انجام بدهد، نسبت به موکل نافذ است.

 

  1.  2. انقضای وکالت با استعفای وکیل: انقضای وکالت با استعفای وکیل نیز یکی روش های انقضای وکالت میباشد. بعد از این که وکیل استعفا داد مادامی که معلوم است موکل به اذن خود باقی است و از استعفای وکیل خبر ندارد، وکیل می‌تواند در آن چه وکالت داشته اقدام کند.

 

  1. 3. انقضای وکالت با موت یا جنون وکیل یا موکل: انقضای وکالت با موت یا جنون وکیل یا موکل از روش های دیگر انقضای وکالت است که اگر موکل فوت کند وکیل خبر نداشته باشد اگر هر عملی در مورد وکالت خود انجام دهد ، نافذ و صحیح است.

 

شرایط عزل وکیل

وکالت، یکی از عقود پیش بینی شده در قانون مدنی بوده که مانند سایر عقود، تحت شرایط خاصی، به پایان رسیده و منحل می گردد. یکی از راه های پایان دادن به این عقد، عزل وکیل توسط موکل است. با توجه به اینکه عزل وکیل، یک عمل حقوقی بوده، چه از طریق اظهار شفاهی یا ارسال اظهارنامه انجام گیرد و چه از طریق سامانه ثنا، لازم است تا دارای شرایطی باشد که این شرایط، به شرح زیر می باشند:

 

  1. 1.  از آنجا که عزل وکیل توسط موکل، یک عمل حقوقی و ایقاع می باشد، لازم است تا موکل، برای انجام آن، دارای قصد و رضا بوده و از اهلیت لازم، یعنی عقل و بلوغ، برخوردار باشد، همچنین، از دیگر موارد اهلیت، رشد موکل (عدم سفاهت) است، در شرایطی که موضوع وکالت، یک امر مالی می باشد.

 

  1. 2. مطابق ماده 37 قانون آیین دادرسی مدنی، موکل پس از عزل وکیل، باید این امر را به وکیل خود و همچنین، دادگاه اطلاع دهد که البته، این اقدام موکل، یعنی، عزل کردن وکیل، مانعی برای ادامه دادرسی نبوده و اصولا، باعث تجدید جلسه نمی گردد.

 

  1. 3. همچنین، به موجب ماده 385 قانون آیین دادرسی کیفری: استعفای وکیل تعیینی یا عزل وکیل پس از تشکیل جلسه رسیدگی، پذیرفته نمی شود. بنابراین، در دادگاه کیفری و در اعطای وکالت برای یک دعوای جزایی، موکل، صرفا تا قبل از تشکیل جلسه رسیدگی در دادگاه، حق عزل وکیل را از طریق سامانه ثنا یا روش های دیگر خواهد داشت.

 

اگرچه، در صورتی که وکالت وکیل از نوع بلاعزل باشد، موکل، حق عزل وکیل را نخواهد داشت، اما، از آنجا که وکالت قضایی، به شکل بلاعزل، امکان پذیر نبوده، لذا، این شرط نیز در مورد عزل وکیل قضایی توسط موکل، مطرح نشده و موکل، هر زمان بخواهد، البته با رعایت محدودیت های فوق، می تواند وکیل خود را عزل کند.

 

 

مدارک مورد نیاز برای عزل وکیل

علاوه بر شرایط و آثار برکنار کردن وکیل توسط موکل، یکی دیگر از مسائلی که در رابطه با عزل وکیل مطرح می گردد، مساله مدارک مورد نیاز برای این اقدام بوده که در این بخش، قصد داریم تا به بررسی این مدارک، بپردازیم.

 

به منظور عزل وکیل و ثبت لایحه آن، موکل باید با در دست داشتن کارت شناسایی و شماره پرونده خود به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک، مراجعه کرده و درخواست خود را برای شعبه دادگاه، ارسال نماید. بنابراین، اصولا نیاز به ارائه شماره وکالت نامه نبوده، چرا که با جست و جوی شماره پرونده در سیستم، توسط دفاتر خدمات، شماره وکالت، توسط سیستم، نمایش داده می شود. در گذشته که عزل وکیل، با ثبت لایحه آن، در دفتر شعبه دادگاه انجام می گرفت، این اقدام موکل، مستلزم پرداخت هیچ هزینه ای نبود و بنابراین، کلیه اشخاص می توانستند به صورت رایگان، برای برکناری وکیل خود در دادگاه، اقدام کنند.

 

اما، در حال حاضر که عزل وکیل توسط موکل، باید از طریق ثبت لایحه در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام گیرد، موکلی که قصد برکناری وکیل خود را دارد، باید هزینه انجام این امر را مطابق تعرفه این دفاتر، پرداخت کرده که این مبلغ، در حال حاضر، 34 هزار تومان می باشد. همچنین، در صورتی که موکل، قصد داشته باشد تا با ارسال اظهارنامه قضایی، عزل وکیل را به خود وی نیز اطلاع دهد، باید مبلغ 34 هزار تومان نیز برای ثبت اظهارنامه بپردازد.

 

نکات مهم در ارتباط با ثبت قرارداد الکترونیک وکالت

 

نکات مهم در ارتباط با ثبت قرارداد الکترونیک وکالت

  1. 1. در صورتی که چند وکیل وجود داشته باشند می توانید با کلیک بر روی گزینه افزودن همه وکلا را انتخاب نمایید و سهم هر کدام را مشخص نمایید.

 

  1. 2. در شعب دادگاه ها و دادسرا ها امکان استعلام قرارداد الکترونیک وکالت وجود دارد.

 

  1. 3. ابطال تمبر مالیاتی مانند گذشته انجام می‌ شود.

 

  1. 4. حق الوکاله کارآموز به طور خودکار به وکیل سرپرست خود متصل می شود در قسمت امضا کد ارسالی وکیل سرپرست را وارد می‌ نمایند.

 

  1. 5. در قسمت تغییر وکیل باید در کانون وکلا اعلام شود تا در دفاتر مشاهده شود.

 

  1. 6. نکته مهم این است که بعد از تایید نهایی ابطال قرارداد وجود ندارد و در صورت استعفا و عزل باید از طریق ارسال لایحه به شعبه مربوطه اطلاع داده شود.

 

منبع: سایت وکیل از ما

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *