علت رفتن ایمیل به پوشه اسپم چیست؟ ( بررسی دلایل )
امروزه، با گذشت چندین سال از ورود و معرفی ایمیل، همچنان از راههای پرطرفدار برای گفتوگو محسوب میشود.
از ایمیل برای معرفی خودمون، ارسال تصاویر و فایلهای محرمانه، اهراز هویت و یا اخباری که در هیچ جا پخش نمیشود، استفاده میکنند.
اهمیت این برنامه زمانی مشخص میشود که بدانیم بخشی از هویت ما در فضای مجازی وابسته به استفاده از ایمیل است. اما مشکل اصلی در این باره رفتن ایمیلها به پوشه اسپم است. این امر به دلایل متعددی رخ داده و مشکلاتی را برای کاربران ایجاد میکند.
در این مقاله قصد داریم علت رفتن ایمیل به پوشه اسپم و مواردی که میتواند از این امر جلوگیری کند را بررسی میکنیم.
با بخش تکنولوژی از مجله اینترنتی باحال مگ همراه باشید.
معیارهای فیلترهای اسپم
فیلترهای اسپم از ابزارهایی هستند که با شناسایی ایمیلهای مزاحم و یا ناخواسته، آنها را مسدود میکنند.
این فیلترها بر اساس یک سری از الگوریتمها و معیارها عمل میکنند. در واقع میتوان گفت فیلترهای اسپم با یادگیری ماشین و الگوریتمهای هوش مصنوعی تقویت شده و الگوهای جدید و پیچیدهتری را شناسایی میکنند.
برخی از مهمترین عوامل و معیارهایی که باعث این امر میشود، عبارتند از: آدرس فرستنده، تعداد لینکها، وجود پیوستهای مشکوک، سابقه فرستنده و… .
باید اشاره کرد که ارائهدهندگان خدمات ایمیل نظیر Gmail، Yahoo و Outlook در شناسایی و مدیریت اسپها نیز نقش اساسی دارند که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد.
فیلترهای خودکار
ارائهدهندگان خدمات از الگوریتمها برای شناسایی اسپم استفاده میکنند. با استفاده از از این الگوریتمها، ایمیلها به صورت خودکار بررسی شده و اگر احتمال اسپم بودن را داشته باشند به پوشه اسپم ایمیل منتقل میشوند.
گزارش کاربران
کاربران در صورت مشاهده ایمیلهای مشکوک، قادر به گزارش آن خواهند بود. با استفاده از این بازخورد، الگوریتمها توسط ارائهدهندگان تغییر پیدا کرده و پس از آن با دقت بیشتری ایمیلها را بررسی میکنند.
احراز هویت
SPF، DKIM و DMARC نوعی از پروتکلهای احراز هویت هستند که به کمک آنها میتوان به واقعی بودن فرستنده و یا ادعایی بودن آن پی ببرند. در نتیجه، وجود آنها میتواند از جعل هویت فرستنده جلوگیری کند.
فیلترهای DNS و لیست سیاه
در برخی از الگوریتمهای ارائهدهندگان لیست سیاه و فیلترهای DNS وجود دارد که از آنها برای شناسایی اسپم استفاده میکنند. این فیلترها، ایمیلها را بررسی کرده و در صورت وجود IP یا دامنهای از لیست سیاه، ایمیلها به عنوان اسپم شناخته میشوند.
دلایل رایج رفتن ایمیل به پوشه اسپم
علت رفتن ایمیل به پوشه اسپم اغلب وابسته به عوامل مختلفی است که توسط فرستنده ایمیل رعایت نشده است و ارائهدهندگان خدمات ایمیل با شناسایی آنها، ایمیل را با ارسال به پوشه مخصوص، به عنوان اسپم معرفی میکند.
1. مهمترین علت رفتن ایمیل به پوشه اسپم: استفاده از کلمات و عبارات حساس
یکی از مهمترین عواملی که بر رفتن ایمیلها به پوشه اسپم تأثیر بسیاری میگذارند، استفاده از کلمات کلیدی و عبارات حساس است.
به طوری که اگر ایمیل شما حاوی کلماتی مانند تخفیف ویژه، درآمد اضافی، پول مفت، رایگان و بدون هزینه و نظیر این موارد باشد، در این امر بسیار تاثیرگذار است. چراکه به ارائهدهندگان نشان میدهد که قصد شما از ارسال ایمیل، جلب توجه کاربران است.
2. گزارش حساب توسط کاربران
در صورتی که ایمیلهای ارسالی شما به کاربران توسط آنها گزارش شده باشند، حتی اگر به پوشه اصلی ایمیلها رفته باشد، پس از گزارش آن ممکن است ایمیلها به پوشه اسپم منتقل شوند.
3. نسبت متن به تصویر
بسیاری از فرستندهها محتوای واقعی خود را با استفاده از تصاویر به کاربران نشان میدهند و از دید ارائهدهندگان خدمات ایمیل پنهان میکنند.
به همین علت در صورت وجود بیش از حد تصاویر در ایمیل، امکان شناخت آن به عنوان اسپم وجود دارد.
4. مشاهده و بررسی ایمیل توسط کاربران
در صورتی که ایمیل شما توسط تعداد زیادی از کاربران حذف و یا نادیده گرفته شوند، ممکن است در آینده ایمیلهای ارسالی به عنوان اسپم شناخته شوند.
5. سابقه فرستنده
اگر ایمیلهای فرستنده در گذشته توسط کاربران گزارشات منفی دریافت کرده باشد و یا توسط ارائهدهندگان اسپم شناخته شده باشد، در آینده نیز ایمیلهای آن با احتمال زیادی به عنوان اسپم شناسایی میشوند.
6. غلط املایی و علائم نگارشی
غلط املایی و علائم نگارشی نیز به عنوان علت رفتن ایمیل به پوشه اسپم شناخته میشوند.
در صورتی که فرستنده، در ایمیل خود تعداد زیادی از علائم نگارشی را به کار برده باشد، ارائهدهندگان را به خود مشکوک کرده و در مواردی ایمیلها را اسپم شناسایی میکنند. وجود غلط املایی نیز میتواند نشانهای از اسپم بودن یک ایمیل باشد.
جلوگیری از رفتن ایمیل به پوشه اسپم
برای جلوگیری از رفتن ایمیلها به پوشه اسپم، روشهای متعددی وجود دارد که در ادامه برخی از کاربردیترین آنها را بیان میکنیم.
عدم استفاده از کلمات حساس
پیشتر برخی از کلماتی که ارائهدهندگان خدمات را به ایمیل شما حساس میکنند، بیان کردیم. در نتیجه توصیه میشود برای جلوگیری از اسپم شدن ایمیل خود، از کلمات حساس به تعداد زیاد استفاده نکنید.
احراز هویت
با استفاده از احراز هویت، ارائهدهندگان خدمات ایمیل، شما را به عنوان IP و یا مالک واقعی ایمیل شناسایی میکنند. با استفاده از این روش، امکان مسدود شدن ایمیل شما توسط ISPها به شدت کاهش یافته و ایمیل شما اسپم نخواهد شد.
ابزارهای بررسی هرزنامه
وجود برخی از ابزارها باعث شده تا احتمال رفتن ایمیل ها به پوشه اسپم به شدت کاهش یابد.
عملکرد این ابزارها طوری است که با بررسی ایمیلها، مشکلات موجود در ایمیل را بررسی کرده و به کاربر هشدار میدهد. یکی از معروفترین این ابزارها GlockApps بوده که میتواند مانع رفتن ایمیل به پوشه اسپم شود و نرخ باز شدن ایمیل شما را تا حد زیادی افزایش دهد.
آدرس ایمیل معتبر
ایمیلهای نامعتبر میتوانند علت رفتن ایمیل به پوشه اسپم باشند؛ چراکه کمتر توسط کاربران کلیک و مشاهده میشوند. در نتیجه در انتخاب آدرس ایمیل خود محتاط باشید و از کاراکترهای با معنی استفاده کنید که اعتبار ایمیل شما را افزایش میدهند.
مدیریت فایلهای پیوست
گاهی فایلهای پیوست شده ممکن است دارای ویروس و یا بدافزار باشد و در نتیجه ایمیل را به عنوان اسپم شناسایی کند. به همین دلیل توصیه میشود تا حد امکان از این نوع فایلها استفاده نکنید.
سخن پایانی
در این مقاله دیدیم که رفتن ایمیلها به پوشه اسپم، دلایل متعددی دارد. فیلترهای اسپم، عدم اعتبار فرستنده، نرخ بالای لغو اشتراک، استفاده از تصاویر و لینکهای زیاد و عدم تعامل کاربران دلایلی هستند که به عنوان علت رفتن ایمیلها به پوشه اسپم شناخته میشوند.
جهت جلوگیری از این امر توصیه میشود محتوای ایمیل خود را بهینه کرده و از فهرستهای معتبر استفاده کنید. افزون بر این موارد پیکربندی درست تنظیمات امنیتی دامنه میتواند از این امر جلوگیری کند.