hambergermenu

اطلاعاتی کوتاه در خصوص الکتروموتور

الکتروموتور، گونه‌ای از موتورهای صنعتی است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌نماید. الکتروموتورها به دو دسته موتورهای الکتریکی AC و DC تقسیم بندی می‌شوند.

 

اطلاعاتی کوتاه در خصوص الکتروموتور

الکتروموتور که از آن با نام موتور الکتریکی هم یاد می‌شود، دسته‌ای از موتور‌های صنعتی است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند.

 

در موتورهای الکتریکی، یک سیم پیچ برای تولید نیرو وجود دارد که در آن بین جریان الکتریکی و میدان مغناطیسی اثر متقابلی ایجاد می‌شود. در نتیجه‌ این برهمکنش نیرو به شکل گشتاور تولید شده و بر روی شفت اعمال گردیده و شفت را به حرکت در می‌آورد.

 

الکتروموتورها از نظر منابع تامین انرژی الکتریکی، به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند. موتورهای الکتریکی می‌توانند انرژی خود را از برق جریان مستقیم و جریان متناوب تامین نمایند. در ادامه اطلاعات کامل‌تری در خصوص موتورهای الکتریکی و خصوصیات آن‌ها ارائه خواهیم کرد.

 

آنچه باید درباره الکتروموتور بدانید.

آنچه باید درباره الکتروموتور بدانید.

 

مهمترین کاربردهای الکتروموتور

الکتروموتورها در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارند. از این موتورها در تجهیزات تهویه و خنک کننده گرمایش استفاده زیادی می‌شود. همچنین در وسایل نقلیه موتوری نیز از موتورهای الکتریکی استفاده می‌گردد. به علاوه موتور الکتریکی در تجهیزات صنعتی مانند قله‌بر آسیاب، دمنده‌های مکنده، نوار نقاله‌ها و لوازم خانگی مثل لباسشویی و کولرهای آبی نیز کاربرد دارد.

 

همچنین موتور الکتریکی در کامیون‌های چنگال، صنایع کشتیرانی، روبات‌ها، وینچ و بالابرهای ساختمانی و فروشگاهی، صنایع خودروسازی، صنایع داروسازی، فولادسازی، کشاورزی، صنایع تولید سیمان، صنایع غذایی، صنایع پتروشیمی و نفت و گاز نیز کاربردهای فراوانی دارد.

 

مهمترین کاربردهای الکتروموتور

کاربردهای الکتروموتور.

 

 

آشنایی با انواع موتورهای الکتریکی از نظر جریان مصرفی

به صورت کلی، الکتروموتورها از نظر جریان مصرفی به دو دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند که این دو دسته عبارتند از:

 

  • موتورهای الکتریکی با جریان مستقیم

 

  • موتورهای الکتریکی با جریان متناوب

 

در ادامه توضیحات دقیقی در خصوص این دو دسته از الکتروموتورها و انواع آن‌ها ارائه خواهیم کرد.

 

موتورهای الکتریکی با جریان مستقیم

موتورهای الکتریکی با جریان مستقیم یا DC دارای یک آرمیچر با آهنربای الکتریکی هستند. در این موتورها یک سوییچ گردشی که از آن با نام کموتاتور یاد می‌شود وجود دارد. کموتاتور جریان الکتریکی را در هر سیکل دو بار برعکس می‌نماید تا آهنربای الکتریکی ایجاد شده و موجب جذب و دفع آرمیچر گردد. سرعت گردش در این موتورها به ولتاژ ورودی و گشتاور جریان ورودی بستگی دارد. لازم به ذکر است که الکتروموتور با جریان مستقیم خود به سه دسته موتورهای الکتریکی DC سری، موتورهای الکتریکی DC شانت، موتورهای الکتریکی DC مرکب تقسیم بندی می‌شود.

 

الکتروموتور DC سری از گشتاور راه انداز بالایی برخوردار بوده و عموما در مواردی مثل جرثقیل‌ها، بالابرهای هیدرولیکی، پرس‌های ضربه‌ای و آسانسور به کار گرفته می‌شود.

 

موتورهای الکتریکی DC شانت، دارای گشتاور حرکتی حداکثر در دور نامی هستند. در نتیجه از آن‌ها در هواکش‌ها و دمنده‌های صنعتی استفاده می‌شود. این دسته از موتورهای الکتریکی برای بارهای سنگین مناسب نیستند.

 

الکتروموتورهای DC مرکب به دو دسته موتورهای الکتریکی DC کمپوند اضافی و نقصانی تقسیم بندی می‌شوند. موتورهای الکتریکی DC کمپوند اضافی در مواردی که به موتورهایی با خصوصیات موتور سری لازم است اما نباید موتور در اثر برداشتن بار، غیر قابل مهار باشد و دور آن بالا برود، به کار گرفته می‌شوند.

 

به عنوان مثال در دستگاه‌های تراش از موتور الکتریکی کمپوند اضافی استفاده می‌گردد. موتورهای الکتریکی DC کمپوند نقصانی در مواقعی که به سرعت نسبتا ثابت نیاز است و در بارهای پایین‌تر از بارهای نامی کاربرد دارند

 

موتورهای الکتریکی با جریان متناوب

الکتروموتور با جریان متناوب یا AC دارای سیم پیچ‌هایی با جریان متناوب است و با کمک گرفتن از این جریان، یک میدان مغناطیسی و دوار را تولید می‌نماید. روتور موتورهای الکتریکی جریان متناوب در درون سیم پیچ چرخیده و به شافت خروجی وصل می‌شود. این چرخش مغناطیسی سبب تولید گشتاور می‌گردد. موتورهای الکتریکی جریان متناوب در دو دسته موتورهای الکتریکی AC سنکرون و موتورهای الکتریکی AC آسنکرون تولید و عرضه می‌شوند.

 

در الکتروموتور AC سنکرون، استاتور و روتور سیم پیچی می‌گردند. وقتی که استاتور به منبع برق وصل می‌شود، در موتور الکتریکی یک میدان گردان ایجاد می‌گردد که با سرعت شروع به چرخش می‌کند.

 

از طرفی روتور که سیم پیچی شده، به وسیله منبع DC تغذیه می‌گردد. اتصال جریان مستقیم به روتور باعث گردش روتور با میدان دوار استاتور می‌شود.

 

در راه اندازی الکتروموتورهای سنکرون در اولین قدم، دینام پس از قطع محرک اولیه با سرعت شروع به چرخش می‌کند.

 

در الکتروموتورهای آسنکرون یک قاعده کلی وجود دارد. در این موتورها به دلیل القای ولتاژ و جریان در روتور و به منظور تولید میدان مغناطیسی، سرعت چرخش روتور و سرعت چرخش میدان مغناطیسی استاتور با هم برابر نخواهد بود.

 

در نتیجه در موتورهای الکتریکی آسنکرون سرعت چرخش میدان دوار استاتور بسیار بیشتر از سرعت چرخش روتور است. لازم به ذکر است که موتورهای الکتریکی آسنکرون قابلیت کنترل دقیق در زمان راه اندازی را ندارند و متعلقات کوپل می‌تواند در هنگام راه اندازی با لرزش، شوک و … همراه باشد.

 

مزایای الکتروموتورهای AC نسبت به الکتروموتورهای DC

الکتروموتورهای AC نسبت به موتورهای الکتریکی DC از مزایای قابل توجهی برخوردارند و همین مزایا سبب شده که موتورهای الکتریکی با جریان متناوب نسبت به موتورهای الکتریکی DC، کاربردهای بیشتری داشته باشند. از جمله‌ی مهمترین مزیت‌های موتور الکتریکی AC می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

  • موتورهای الکتریکی AC از وزن کمتر و ساختمان ساده‌تری برخوردار هستند.

 

  • موتورهای الکتریکی AC قیمت کمتری داشته و سرویس، نگهداری و تعمیر آن‌ها ساده‌تر است.

 

  • موتورهای الکتریکی جریان متناوب نسبت به موتورهای DC با قدرت یکسان از حجم کمتری برخوردارند.

 

  • عمر مفید بیشتر یکی دیگر از مهمترین مزایای الکتروموتورهای AC به حساب می‌آید.

 

  • موتورهای الکتریکی AC از قدرت تحمل ولتاژ بالاتری برخوردار هستند.

 

مزایای الکتروموتورهای AC نسبت به الکتروموتورهای DC

 

مزیت‌های موتورهای الکتریکی AC نسبت به موتورهای الکتریکی DC.

 

مرکز عرضه انواع مختلف الکتروموتورها

عرضه موتور الکتریکی به دو صورت اینترنتی و فیزیکی صورت می‌گیرد. در این بین، مزایایی مثل تضمین کیفیت و اصالت الکتروموتور و قیمت مناسب‌تر موتور الکتریکی به دلیل عرضه مستقیم و حذف دلالان سبب شده تا خرید اینترنتی موتورهای الکتریکی از محبوبیت بیشتری برخوردار باشد.

 

شرکت بازرگانی پارس خورشید یکی از مراکز معتبر فعال در زمینه عرضه انواع مختلف تجهیزات صنعتی از جمله موتورهای الکتریکی، اینورتر و سافت استارتر و همچنین فرومنگنز پرکربن است و از این طریق می‌توانید برای خرید انواع مختلف موتورهای الکتریکی صنعتی اقدام نمایید. همچنین شماره تلفن‌های موجود در سایت پارس خورشید شما را به مشاورین ما متصل می‌کند و با مشورت با آن‌ها می‌توانید اطلاعات کامل‌تری در خصوص موتورهای الکتریکی به دست بیاورید.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *