hambergermenu

آیا پی آر پی مو برای رشد مجدد مو و تقویت ریشه کاربردی است؟

پی‌آرپی نامی اختصاری از درمان ۳ مرحله ای با «پلاسمای غنی از پلاکت» برای ریزش مو است که طی آن از خود فرد خون گرفته شده میشود و بعد از پردازش، این خون به پوست سر تزریق می‌شود.

 

آیا پی آر پی مو برای رشد مجدد مو و تقویت ریشه کاربردی است

 

بخشی از جامعه پزشکی بر این باور است که «هدف اصلی درمان پی آر پی در ریزش مو، تحریک فعالیت فولیکول‌های مو است که با فعال کردن فولیکول‌های غیر فعال مو سرعت رشد را افزایش می‌دهد، همچنین تزریق‌ پی آر پی به پوست سر می‌تواند از طریق عوامل مختلف رشد فولیکول‌های تازه کاشته‌شده‌ی مو را تقویت‌کند» در برخی موارد برای نتیجه گیری بهتر، این روش درمانی با سایر روش های درمانی ریزش مو و یا سایر داروها ترکیب میشود.

 

تاکنون تحقیق جامعی برای اثرگذار بودن پی آر پی درمانی برای توقف ریزش مو انجام نشده اما با این حال، پی آر پی تراپی از دهه ۱۹۸۰ ، حتی در مواردی نظیر ترمیم پارگی و آسیب دیدگی های تاندون، رباط ها و ماهیچه ها مورد استفاده قرار میگیرد.

 

فرآیند پی‌آرپی تراپی

این درمان یک فرآیند ۳ مرحله ای است. در اکثر موارد در پی آر پی تراپی، به ۳ جلسه ی درمانی با فاصله ی ۴ تا ۶ هفته ای از هم نیاز است.

 

هر ۴ الی ۶ ماه نیز به تکرار مجدد درمان نیاز است.

 

مرحله ۱

خونگیری- در این مرحله، از دست شما خون گرفته میشود و خون گرفته شده در دستگاه سانتریفیوژ قرار میگیرد ( دستگاه سانتریفیوژ، دستگاهی است که با سرعت بالا میچرخد تا بخش های مختلف خون با چگالی های متفاوت از هم جدا شوند).

 

مرحله ۲

با گذشت حدود ۱۰ دقیقه از قرارگیری خون در سانتریفیوژ، خون به سه بخش تقسیم می شود:

  • پلاسمای فقیر از پلاکت
  • پلاسمای غنی از پلاکت
  • سلول های قرمز خون

 

مرحله ۳

پزشک، پلاسمای غنی از پلاکت را با سرنگی کشیده و آنرا به مناطقی از پوست سر که نیاز به تحریک رشد مو دارند تزریق میکند.

 

تاکنون تحقیقات جامعی در مورد موثر بودن پی آر پی تراپی برای رشد مو انجام نشده و همچنین معلوم نیست که این روش درمانی برای چه افرادی و تحت چه شرایطی میتواند موثر باشد.

 

با توجه به دستاوردهای تحقیقاتی اخیر، پی آر پی تراپی از نظر علمی و تئوری، توان درمان ریزش مو را دارد اما این مسئله از نظر عملی، فاقد شواهد بالینی کافی بوده و تحقیقات آن هنوز در مراحل ابتدایی است.

مو برای رشد مجدد مو و تقویت ریشه کاربردی است

 

عوارض جانبی پی آر پی تراپی

از آنجایی که در پی آر پی تراپی خون خود شما به پوست سرتان تزریق میشود پس خطر ابتلا به بیماری های مسری در این روش درمانی وجود ندارد.

 

با این حال، هر درمانی که شامل تزریق باشد همیشه با خطر عوارض جانبی از جمله موارد زیر همراه است:

  • آسیب به عروق خونی یا عصب ها
  • عفونت
  • کلسیفیکاسیون در نقاط تزریق
  • ایجاد زخم و بافت اسکار

 

همچنین این احتمال نیز وجود دارد که شما به داروهای بی حسی،‌ حساسیت و آلرژی داشته باشید. اگر تصمیم دارید ریزش موی خود را با روش پی آر پی تراپی درمان کنید، حتما از قبل پزشک خود را در باره حساسیتتان به داروهای بی حس کننده مطلع کنید.

 

خطرات پی آر پی برای ریزش مو

حتماً تمام داروهایی را که مصرف می‌کنید، از جمله مکمل‌ها و گیاهان دارویی، قبل از عمل گزارش دهید.

 

در صورت مصرف هرگونه دارو،‌مکمل و حتی داروهای گیاهی، این موارد را حتما قبل از عمل به پزشک خود اطلاع دهید.

 

پزشکان پی آر پی تراپی برای درمان ریزش مو را برای افرادی که در دسته های زیر قرار میگیرند، مناسب نمیدانند و این روش را به آنها توصیه نمیکنند:

  • افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف میکنند.
  • افرادی که به میزان زیاد سیگار میکشند.
  • افرادی که سابقه مصرف الکل یا سوء مصرف مواد مخدر دارند.

 

همچنین در صورت ابتلا به بیماری ها و عارضه های زیر، نباید تحت این درمان قرار بگیرید:

  • عفونت های حاد یا مزمن
  • ابتلا به سرطان
  • ابتلا به بیماری مزمن کبدی
  • ابتلا به بیماری های مزمن پوستی
  • بی ثباتی همودینامیک
  • افراد مبتلا به هیپوفیبرینوژنمی
  • ابتلا به اختلالات متابولیک
  • ابتلا به سندرم های اختلال عملکرد پلاکتی
  • ابتلا به اختلال سیستمیک
  • ابتلا به سپسیس
  • پایین بودن پلاکت خون
  • ابتلا به بیماری تیرویید

هزینه پی آر پی تراپی برای درمان ریزش مو چقدر است؟

در پی آر پی تراپی معمولا ۳ جلسه ی درمانی با فاصله ی ۴ الی ۶ ماهه از هم انجام میشود که بعد از آن نیز به تکرار مجدد درمان در فاصله ی هر ۴ الی ۶ ماه یکبار نیاز دارد.

هزینه ی کلی درمان به عوامل مختلفی اعم از موارد زیر بستگی دارد:

  • منطقه ی کلینیک یا مطب
  • کیفیت تجهیزات
  • افزودن سایر اجزای مغذی به مواد تزریقی

 

همچنین باید بدانید که اکثریت قریب به اتفاق شرکت های بیمه، پی آر پی تراپی را نوعی عمل زیبایی میدانند و از اینرو طرحی برای پوشش هزینه های این درمان ندارند.

 

نکته

اگر شما هم دچار ریزش مو هستید، امروزه میتوانید از مزایای داروهایی نظیر پروپشیا (فیناستراید) و روگین (ماینوکسیدیل) دو داروی رایج برای ریزش مو، در کنار روش های درمانی مانند جراحی کاشت مو و پی آر پی تراپی، فیلر مو یا مزوتراپی مو جهت رشد مجدد مو و تقویت ساقه مو بهره مند شوید. اگرچه شواهد بالینی کافی مبنی بر موثر بودن پی آر پی تراپی برای درمان ریزش مو در دست نیست همچنین به طور معمول هزینه روش‌هایی مانند مزوتراپی یا دیگر روش‌ها غیر جراحی بسیار کمتر از پی‌آرپی میباشد اما بسیاری بر این باورند که ایمن ترین و موثرترین روش برای قطع ریزش مو و تحریک رویش مجدد مو همین پی آر پی تراپی است. شما میتوانید با پزشک خود نیز مشورت کنید تا بهترین درمان یا ترکیبی از درمان ها را به شما معرفی کند.

 

آیا تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی تراپی) می تواند ریزش مو را درمان کند؟

ریزش مو و نازک شدن ساقه مو جزو مشکلات رایجی است که هم مردان و هم زنان درگیر آن هستند. حدودا ۵۰ میلیون مرد و ۳۰ میلیون زن با رسیدن به سن ۵۰ سالگی، در اثر تاثیرات استرس و اضطراب زندگی، دچار ریزش مو شده و بخشی از موهای خود را از دست میدهند.

 

روش های درمان ریزش موی متعددی نیز وجود دارند که هر کدام میزان تاثیرگذاری و موفقیت خاص خود را دارند. اما از نظر علمی، قابلیت اثرگذاری برخی از این روش ها نسبت به سایر آنها بیشتر است. یکی از این روش های درمانی، تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی تراپی) است. در این روش درمانی، ماده ی تزریقی از خون خود شخص گرفته میشود و به پوست سر تزریق میشود که میتواند ترمیم بافت های آسیب دیده و فولیکول مو را تسریع کند و در نتیجه به رشد مو کمک کند.

 

در پی آر پی تراپی، بخش های مختلف خون به کمک دستگاه سانتریفیوژ از هم جدا شده و در نتیجه پلاسمای غنی از پلاکت که حاوی پروتئین های خاص است جدا شده و به پوست سر تزریق میشود.

 

این فرآیند، پی آر پی تراپی را به روش درمانی مطمئنی برای درمان آسیب های تاندونی و انواع آرتروز نیز بدل میکند. همچنین تحقیقات نشان میدهند که پی آر پی تراپی میتواند برای درمان آلوپسی آندروژنیک (طاسی با الگوی مردانه) نیز موثر باشد.

 

حال بیایید ببینیم که تحقیقات علمی درباره میزان موفقیت پی آر پی تراپی برای درمان ریزش مو، عوارض این درمان و انتظاراتی که میتوانید از این روش درمانی داشته باشید چه میگویند.

 

آیا پی آر پی تراپی برای درمان ریزش مو موثر است؟

بطور خلاصه میتوان گفت که علم بطور ۱۰۰ درصد و با قاطعیت نمیگوید که پی آر پی تراپی میتواند به رشد مجدد موها یا قطع ریزش مو کمک کند.

 

در این بخش مروری میکنیم بر برخی از نتایج امیدوارکننده ی حاصل از تحقیقاتی که در مورد پی آر پی تراپی و ریزش مو انجام شده است:

  • نتایج تحقیقات یک سازمان معتبر در سال ۲۰۱۴ نشان میدهد که، تزریق پی آر پی بصورت هفته ای یکبار در دوره ای ۳ ماهه،  در ۲ الی ۳ سانتیمتر مکعب از پوست سر به ۱۱ نفر فرد مبتلا به آلوپسی آندروژنیک (طاسی با الگوی مردانه)، میانگین تعداد فولیکولهای مو آنها را از ۷۱ به ۹۳واحد افزایش داد. این تحقیق در مقیاس کوچکی انجام شده و به همین دلیل نمیتواند موثر بودن این درمان را بطور قطعی اثبات کند اما نتایج حاصل از آن نشان میدهند که پی آر پی تراپی به افزایش تعداد فولیکول های مو می انجامد که این امر میتواند به حفظ موهای سالم کمک مند.

 

پی آر پی مو برای رشد مجدد مو و تقویت ریشه کاربردی است

 

  • نتایج تحقیقات یک سازمان معتبر در سال ۲۰۱۵ نشان میدهد که، ۱۰ فردی که در یک دوره ی ۳ ماهه،‌ هر ۲ الی ۳ هفته یکبار تزریق پی آر پی دریافت کردند، تعداد فولیکول مو، ضخامت ساقه موها و استحکام ریشه موهایشان افزایش داشته است. نتایج این تحقیق نیز نشان از موثر بودن پی آر پی تراپی برای درمان ریزش مو دارد اما باز هم به مانند تحقیق قبلی، این تحقیق نیز در مقیاس کوچکی انجام شده و به همین دلیل نمیتواند موثر بودن این درمان را بطور قطعی اثبات کند.

 

  • در تحقیق دیگری که در سال ۲۰۱۹ انجام شد، ۲ گروه از افراد به مدت ۶ ماه با روش های مختلف درمانی مورد بررسی قرار گرفتند. یکی از گروه ها که شامل ۲۰ نفر بود با استفاده از داروی ماینوکسیدیل (روگین) تحت درمان ریزش مو قرار گرفتند و گروه ۲۰ نفری دیگر نیز تحت پی آرپی تراپی قرار گرفتند. بطور کلی ۳۰ نفر از این افراد این تحقیق را به پایان رسانند و نتایج نشان داد که پی آر پی تراپی در درمان ریزش مو نسبت به روگین موثرتر عمل میکند. اما این مطالعه همچنین نشان داد که سطح پلاکتهای شما میتواند بر میزان عملکرد پلاسمای شما برای قطع ریزش مو تأثیر بگذارد. پایین بودن سطح پلاکت خون به این معنی است که پی آر پی تراپی برای آن فرد مناسب نیست.

 

جدای از اینکه پی آر پی تراپی برای درمان آلوپسی آندروژنیک (طاسی با الگوی مردانه) موثر است، تحقیقات زیادی در مورد قطعیت اثرگذاری این روش درمانی برای رشد مجدد مو، انجام نشده است.

 

باور بر این است که پی آر پی تراپی، حاوی پروتئین هایی است که بوسیله ی رویکردهای زیر به رشد مجدد مو کمک میکند:

  • کمک به تشکیل عروق خونی جدید
  • کمک به رشد و تقسیم‌ سلول‌ها

 

برخی تحقیقات علمی دیگر نیز وجود دارند که نتایج آنها نشان میدهند پی آر پی تراپی برای درمان انواع دیگر ریزش مو نیز میتواند موثر باشد.

آیا درمان ریزش مو با پی آر پی تراپی،  یک راه حل دائمی است؟

در دوره ی اول درمان، شما پس از چندین جلسه ویزیت، نتایج اولیه را مشاهده خواهید کرد و پس از ظاهر شدن نتایج، حداقل یکبار در سال باید برای انجام تزریق مراجعه کنید تا بتوانید روند رویش مجدد موهای خود را حفظ کنید.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی