hambergermenu

صفر تا صد غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک یکی از انواع رژیم های لاغری است که در آن مصرف کربوهیدرات ها به حداقل رسیده و فرد سعی می کند با خوردن چربی ها انرژی بدن خود را تامین کند.

 

شما می توانید با خوردن بهترین کره بادام زمینی رژیمی یک رژیم موفق و عالی داشته باشید.

 

به این ترتیب بعد از مصرف آن بعد از مدتی کاهش وزن چشمگیری خواهید داشت.

 

در این سبک تغذیه برخی غذاها چون شکر قهوه ای و مواد نشاسته ای چون ماکارونی ممنوع است.

 

اکنون ما به عنوان راهنما در کنار شما هستیم تا انواع غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک را معرفی کنیم.

 

با آگاهی از این لیست دیگر به سراغ خط قرمزها نمی روید و رژیمی اصولی خواهید داشت.

 

صفر تا صد غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک

 

لیست غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک

برخی غذاها در رژیم کتوژنیک ممنوع هستند که خوردن آنها به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

 

مثلا شما باید بدانید طرز تهیه سالاد رژیمی برای شام چگونه است تا بتوانید یک غذای مناسب و در عین حال مفید برای سلامتتان تهیه نمایید.

 

می توانید در این رژیم از کره بادام زمینی به مقدار کم بهره بگیرید.

 

در ادامه لیستی از انواع غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک را می آوریم و درباره آنها توضیح می دهیم:

 

انواع شیرین کننده ها

پیشنهاد می دهیم به طور کلی قبل از انتخاب هر غذا و خوراکی برای استفاده در رژیم کتوژنیک با ویژگی های آن آشنا شوید.

 

به طور مثال شما باید بدانید طریقه مصرف کره بادام زمینی برای لاغری چگونه است و چه تاثیری در فرآیند رژیم شما دارد.

 

در مورد مواد شیرین نیز بررسی ترکیبات آنها مهم است.

 

چون بررسی ها نشان داده در ترکیبات انواع شیرین کننده ها مقادیر قابل توجه ای کربوهیدرات وجود دارد، به همین دلیل متخصصان تغذیه مصرف آنها را در کتوژنیک ممنوع کرده اند.

 

در واقع این خوراکی ها بدنتان را از حالت کتوز خارج خواهند کرد و منجر به افزایش سطح گلوکز خون می شوند.

 

لیستی از شیرین کننده های ممنوعه

  • شکر خالص
  • شکر قهوه‌ای
  • انواع شکرهای خام
  • عسل طبیعی
  • شیرینی‌ها
  • کیک‌ها
  • کوکی ها و دسرهایی که با قند یا شکر درست شده‌اند
  • نوشیدنی های گازدار
  • آبمیوه‌ها
  • نوشابه ها
  • شکلات
  • آب نبات
  • شربت ها

 

مواد نشاسته ای

متاسفانه در بیشتر غلات نیز مقدار زیادی کربوهیدرات وجود دارد، برای همین مصرف آنها در کتو ممنوع است.

 

در واقع شما باید به طور کلی از خوردن مواد نشاسته ای صرف نظر کنید.

 

این نکته را باید بدانید که مقصود از گرفتن رژیم کتو وارد شدن به حالت کتوز است، اما این خوراکی ها بدن را از این حالت خارج خواهند کرد.

 

لیست مواد نشاسته ای ممنوعه را در رژیم کتو

  • انواع ماکارونی ها، نودل یا اسپاگتی
  • محصولات تهیه شده از گندم مثل پفک، نان، سبوس گندم و …
  • محصولات آردی مثل برنج یا کیک
  • محصولات ذرتی مثل پفک ذرت یا ذرت دانه
  • محصولات سیب زمینی مثل پوره سیب زمینی، چیپس سیب زمینی و …

 

حبوبات

میزان کربو در حبوبات نسبت به مواد نشاسته ای کمتر است، اما باعث جذب قند می شوند و جزء غذاهای ممنوعه در رژیم کتو به شمار می آیند.

 

در واقع بسیاری از افراد که رژیم کتو ندارند، از این خوراکی ها برای جذب کربوهیدرات و پروتئین در بدنشان استفاده می کنند.

 

پس شما باید دور حبوباتی مثل نخود، لوبیا و عدس را خط بکشید.

 

لیست غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک

 

چربی های ناسالم

به انواع چربی های اشباع شده در مواد غذایی چربی های ناسالم می گویند که متاسفانه در بسیاری از مواد غذایی یافت می شوند و جزء خط قرمزهای کتو به شمار می آیند.

 

در ادامه لیستی از انواع مواد غذایی را که در آنها چربی های ناسالم وجود دارد، بیان می کنیم.

 

  • گوشت قرمز
  • مرغ با پوست
  • ماهی چرب
  • کره
  • خامه
  • لبنیات با چربی بالا
  • روغن های نیمه جامد مانند روغن نخل
  • روغن های هیدروژنه شده
  • روغن‌های نیمه جامد مصنوعی

 

سس و طعم دهنده ها

سس ها معمولا به عنوان طعم دهنده در غذاهای مختلف استفاده می شوند که برخی به صورت مصنوعی و با مواد شیمیایی و برخی نیز به صورت طبیعی تولید شده اند.

 

سس ها طعم و عطر غذا را تغییر می دهند و باعث اصلاح طعم آن خواهند شد.

 

طعم دهنده های دیگر نیز برخی به صورت طبیعی و برخی با مواد نگهدارنده تولید می شوند و مصرف بیش از اندازه آن ها می تواند آسیب های جدی به سلامت انسان وارد کند؛ به همین دلیل این خوراکی ها را در لیست موارد ممنوعه در رژیم کتوژنیک قرار داده اند.

 

محصولات فرآوری شده

بسیاری از متخصصین توصیه می کنند که مراجعه کنندگانی که قصد گرفتن رژیم کتو را دارند، از مصرف غذاهای فرآوری شده صرف نظر کرده و به جای آنها به مصرف غذاهای تازه و سالم روی بیاورند.

 

در واقع در بسیاری از این محصولات فرآوری شده مقدار قابل توجه ای از نگهدارنده ها مثل نمک، قند، روغن های افزودنی و … وجود دارد که هر کدام از آنها می توانند بدن را از حالت کتوز خارج کرده و باعث افزایش سطح قند خون شوند.

 

عسل

عسل یکی از اصلی ترین خوراکی ها برای خارج کردن بدن از حالت کتوز است که میزان قند خون بدن را افزایش می دهد، به همین دلیل نباید آن را در دوره رژیمتان مصرف کنید.

 

در واقع عسل ها حاوی قندهای طبیعی مثل گلوکز و فروکتوز هستند که همین مواد به خارج شدن بدن از حالت کتوز کمک می کنند.

 

شیر

در شیر مقادیر قابل توجه ای کربوهیدرات وجود دارد و به همین دلیل پزشکان مصرف آن را در طول دوره رژیم کتو محدود کرده اند.

 

در شیر لاکتوز نیز وجود دارد که به عنوان قند طبیعی می تواند باعث افزایش قند خون بدن فرد شود.

 

البته مصرف شیر به طور کلی ممنوع نیست و مصرف به اندازه آن مانعی ندارد، از این رو برخی افراد با وجود رژیم کتو از شیر استفاده می کنند.

 

خرما

خرما همیشه به عنوان یک میوه و خوراکی مفید به شمار می آید که تقریباً همه به مفید بودن آن برای بدن ایمان دارند، اما متاسفانه این خوراکی نیز در رژیم کتوژنیک جایی ندارد، چون حاوی قند طبیعی است و همین قند می تواند باعث خارج شدن بدن فرد از حالت کتوز شود.

 

فلافل

فلافل ها از ترکیب نخود و سبزیجات تهیه می شوند و مقادیری کربوهیدرات دارند، به همین دلیل آنها را جزء خوراکی هایی کاملاً مجاز در رژیم کتو نمی شناسند.

 

البته مصرف فلافل به دلیل وجود ترکیبات دیگر به اندازه ای محدود و مناسب ایرادی ندارد و اختلالی در رژیم کتوژنیکتان به وجود نمی آورد.

 

لیست غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک

 

ممنوعه های کتوژنیک چه خطراتی برای بدن دارد؟

رژیم کتوژنیک می تواند به شما در تناسب اندام و حفظ سلامتی تان کمک کند، مشروط بر اینکه به طور کامل به آن پایبند باشید و دور غذاهای ممنوعه را خط قرمز بکشید.

 

غذاهای ممنوعه باعث مصرف بیش از اندازه کربوهیدرات در بدنتان می شوند و به طور کامل رژیم کتوژنیک را نقض می کنند.

 

پیشنهاد می دهیم که قبل از گرفتن این رژیم و نخوردن غذاهایی خاص حتما با پزشک نیز مشورت داشته باشید تا مبادا رژیمتان خطرناک باشد.

 

در کنار غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک، برخی خوراکی ها مفید هستند.

 

مثلاً روغن کنجد به دلیل اینکه منبع چربی سالم شناخته می شود، برای قلب مفید است؛ همچنین در این روغن اسیدهای چرب امگا-6 و امگا-3 وجود دارد.

 

روغن ارده نیز می تواند گزینه ای مناسب باشد و شما می توانید این خوراکی را در حد معقول مصرف کرده و از مزیت های مختلف آن برای بدن مثل تقویت استخوان ها، پیشگیری از سرطان و … بهره مند شوید.

 

در این مقاله انواع خوراکی های ممنوعه در رژیم کتوژنیک چون شکره قهوه ای و عسل را به طور کامل همراه با دلایل ممنوعیت آنها بررسی کردیم.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات متنی

مطالب پیشنهادی