hambergermenu

عفونت لثه و بیماری های لثه در دوران بارداری چگونه است؟

دوران بارداری یکی از حساس ترین و مهم ترین دوران در زندگی خانم ها به شمار می آید. در این ایام، هورمون های فرد باردار به هم ریخته و این عدم تعادل هورمونی میتواند فرایندها و واکنش های مختلفی را بر سلامت خانم باردار داشته باشد؛ بنابراین آشنایی با این عوامل میتواند زمینه بیماری های مختلف را شناسایی و تا حد امکان از آنها جلوگیری کند.

 

یکی از اصلی ترین نتایج عدم تعادل هورمون ها در دوران بارداری، تاثیر انها بر سلامت دهان و دندان فرد است. در این دوران احتمال تشکیل پلاک و تارتار روی دندان ها و پوسیدگی دندان ها افزایش یافته و بیماری های لثه نیز ممکن است برای فرد در دوران بارداری اتفاق بیفتد.

 

آنچه مسلم است آن است که زنان در دوران بارداری لازم است به سلامت دهان و دندان خود اهمیت ویژه ای بدهند و فرآیند بهداشتی به بهترین شکل صورت گیرد تا از هرگونه عفونت دهانی و دندانی در دوران بارداری جلوگیری کرده و سلامت جنین نیز تحت تاثیر قرار نگیرد.

 

عفونت لثه و بیماری های لثه در دوران بارداری چگونه است؟

 

آیا بیماری لثه و عفونت لثه ای در تمام زنان باردار اتفاق می افتد؟

همان طور که پیش از این نیز ذکر شد، به دلیل عدل تعادل هورمون ها در دوران بارداری، فرد مستعد ابتلا به بیماری پریودنتیت و عفونت لثه در اثر تجمع پلاک و تارتار در نواحی دندانی است که در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی میتواند سلامت مادر و جنین او را به خطر انداخته و لازم است خانم باردار تحت مراقبت های دندانپزشکی قرار داشته باشد و توصیه های متخصص را به بهترین شکل انجام دهد.

 

چه عاملی احتمال ابتلا به پریودنتیت در دوران بارداری را افزایش میدهد؟

تحقیقات حاکی از آن است که در دوران بارداری احتمال وقوع بیماری لثه در افراد، بسیار بیشتر از دوران عادی است. در این ایام، تعادل هورمونی به شدت دست خوش تغییرات گسترده شده و این امر میتواند افزایش تارتار و پلاک های دندانی را رقم بزند و در نتیجه آن مشکلات دهانی نظیر تورم لثه، خونریزی لثه ها، التهاب و عفونت لثه شکل میگیرد.

 

آیا بیماری لثه در دوران بارداری میتواند برای جنین خطرساز باشد؟

 

بیماری لثه در دوران بارداری

 

پریودنتیت و بیماری لثه در دوران بارداری اگرچه میتواند خطرساز باشد، اما کنترل آن میتواند از مشکلات احتمالی ناشی از آن پیشگیری نماید. عدم کنترل بیماری لثه میتواند بر سلامت جنین تاثیر سو داشته باشد؛ یکی از این موارد کاهش وزن جنین در هنگام زایمان است. مادرانی که به بیماری لثه مبتلا هستند معمولا کودکانی به دنیا می آورند که دچار کمبود وزن زیادی نسبت به حد استاندارد هستند و این موضوع میتواند کودک را مستعد ابتلا به بیماری های مختلف نماید. همچنین خطر زایمان زودرس نیر در این مادران بیش از بقیه وجود دارد که لازم است تحت مراقبت های ویژه قرار داشته باشند. افزایش فشار خون از دیگر نتایج حاصل از بیماری لثه در مادران باردار است که سلامت مادر و جنین را میتواند با خطرات جدی روبه رو سازد.

 

بیماری لثه در صورت درگیر شدن لثه ها با پلاک های باکتریایی رخ میدهد و این باکتری ها میتوانند وارد خون شده و میزان سرایت عفونت به سایر قسمت های بدن را نیز تشدید کنند. همچنین بند ناف کودک میتواند عاملی برای انتقال این خون آلوده به بدن نوزاد شده و او را نیز با خطراتی جدی روبه رو سازد. این نکات ضرورت مراجعه به متخصص جراحی لثه مجرب و متخصص را در دوران بارداری نشان میدهد که در صورت مشاهده کوچکترین علائمی از مشکلات لثه، در کوتاه ترین زمان ممکن اقدامات درمانی صورت بگیرد.

 

بیماری لثه در دوران بارداری چگونه درمان و برطرف میشود؟

اگر فرد باردار علائم و نشانه هایی از مشکلات و بیماری لثه را ملاحظه کند لازم است که در اولین فرصت به دندانپزشک خود مراجعه کرده و وضعیت لثه و دندان های وی از نظر سلامتی مورد بررسی و واکاوی دقیق قرار بگیرد. در این صورت پیروی از دستورالعمل های متخصص میتواند درمان عفونت لثه در بارداری را در پی داشته و از مخاطره آمیز بودن آن برای جنین پیشگیری نماید.

 

آیا بیماری لثه در دوران بارداری قابل پیشگیری کردن است؟

 

بیماری لثه در دوران بارداری قابل پیشگیری کردن است

 

پیش از این نیز اشاره شد که زنان باردار بیش از دیگران در معرض بیماری لثه و پریودنتیت قرار دارند؛ اما این بدان معنا نیست که سایر افراد از بیماری لثه در امان هستند، همه افراد جامعه مستعد ابتلا به بیماری لثه هستند و برای جلوگیری از آن لازم است که فرد بهداشت دهان و دندان را به صورت صحیح انجام دهد. مسواک زدن منظم و استفاده از نخ دندان و دهانشویه عواملی هستند که در پیشگیری از بیماری لثه و عفونت های پریودنتال میتوانند بسیار موثر باشند.

به طور کلی بهداشت ضعیف دهان و دندان و بیماری پریودنتال یا بیماری لثه منجر به تحلیل لثه می شوند. با این وجود کسانی هستند که ممکن است هیچ کدام از این موارد را تجربه نکنند و در عین حال با عقب‌نشینی لثه مواجه باشند. شرایط فیزیکی و صدمات احتمالی هم ممکن است در این پدیده نقش داشته باشند. در نهایت عواملی مانند عوامل ارثی هم در انتقال این بیماری و بروز مشکل برای افراد مختلف هم تاثیر گذار است.

یکی از مهمترین عواملی که در تحلیل لثه نقش دارد، استفاده از مسواک نامناسب و سخت و همچنین مسواک زدن شدید دندان است. اگرچه مسواک زدن راهکار مناسبی برای جلوگیری از تشکیل پلاک و تارتار محسوب می شود، اما فشار بیش از حد به لثه ها باعث می شود که به مرور زمان به سمت عقب حرکت کرده و اصطلاحاً ریشه دندان دیده شود.

 

رژیم غذایی ویژه دوران بارداری اگر با رعایت اصولی بهداشت دهان و دندان نیز همراه باشد نه تنها سلامت مادر باردار را تضمین میکند، بلکه میتواند از بروز هرگونه خطر و مشکل برای جنین نیز جلوگیری نماید. بیماری پریودنتال اگرچه میتواند عوارض خطرناکی را در پی داشته باشد، اما درمان التهاب لثه در بارداری  دشوار نیست. مراجعه منظم به متخصص جراحی لثه و پیروی از توصیه های وی و رعایت بهداشت دهانی میتواند احتمال ابتلا به عفونت های لثه در دوران بارداری را به شدت کاهش دهد و مادر باردار بتواند دوران بارداری را بدون هیچ مشکلی سپری نماید.

 

دکتر عباس گشاده رو (tehranimplantteam.com/) متخصص جراحی لثه و کاشت ایمپلنت فارغ التحصیل از دانشگاه سراسری  است و با گذراندن دوره تخصصی جراحی لثه و ایمپلنت و داشتن بیش از 10 سال سابقه در جراحی های لثه و ایمپلنت می تواند یکی از بهترین انتخاب ها در درمان و پیشگیری از بیماری های لثه باشد. ایشان  با در نظر گرفتن شرایط بیماران و فراهم نمودن شرایط پرداخت اقساطی و مناسب برای بیماران، شرایط درمانی را برای قشرهای مختلف جامعه تسهیل کرده و امکان برخورداری از لبخند زیبا را برای آنها فراهم میکنند.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی