hambergermenu

بهترین مواد غذایی برای تناسب اندام

سبک زندگی دیجیتال و کم‌تحرک امروز، درصد قابل‌توجهی از مردم را با اضافه‌وزن روبه‌رو کرده‌است. درواقع این روزها پیدا کردن روش‌های مناسبی برای کاهش وزن، یکی از چالش‌های مهم و جدی جامعه محسوب می‌شود.

 

برخی افراد رژیم غذایی با کاهش میزان خوراک را انتخاب می‌کنند، بعضی از گیاهان دارویی برای لاغری استفاده می‌کنند و بسیاری دیگر از افراد، از سایر روش‌ها برای به‌دست آوردن راز تناسب اندام خود بهره می‌برند.

 

با توجه به اهمیت کاهش وزن و دشواری‌های متعددی که در این مسیر برای افراد وجود دارد، در این مقاله تلاش می‌کنیم تا راهنمای مناسبی را برای تناسب اندام ارائه دهیم. اگر شما هم با مشکل اضافه‌وزن روبه‌رو هستید، این نوشته را تا پایان بخوانید.

 

بهترین مواد غذایی برای تناسب اندام

 

اهمیت تناسب اندام

داشتن اندامی مناسب، ازلحاظ روحی و روانی تأثیر زیادی بر زندگی افراد می‌گذارد. به‌طور معمول افرادی که اندام مناسب‌تری دارند، از وضعیت روحی بهتری برخوردارند، اما این موضوع در تمامی موارد صدق نمی‌کند. افرادی وجود دارند که علی‌رغم اضافه‌وزن، بازهم از زندگی خود رضایت کافی دارند یا در طرف مقابل، بسیارند اشخاصی که آنقدر درگیر یافتن راز تناسب اندام هستند که همواره آرامش خود را فدا می‌کنند، بنابراین اولین رکن اساسی این است که چاقی و لاغری نباید باعث آسیب به سلامت شما شود، اما از طرفی نیز هیچ‌گاه از اهمیت تناسب اندام نیز غافل نشوید.

 

افرادی که از اضافه‌وزن یا کمبود وزن شدید رنج می‌برند، عموماً از پوشیدن لباس‌های موردعلاقه یا فعالیت‌های فیزیکی دلخواه خود محروم می‌شوند. امروزه با گسترش بی‌سابقهٔ تبلیغات و بازتاب ایده‌آل‌هایی غیرواقعی، اذهان عمومی همواره موردفریب و مشاهدهٔ زیبایی‌هایی غیرواقعی قرار دارد. همین موضوع سبب می‌شود که افراد درصورت ناتوانی در دست‌یابی به خواسته‌های خود، دچار یأس و ناامیدی شوند.

 

به‌طورکلی می‌توان گفت داشتن اندام مناسب زمانی محقق می‌شود که بدن شما در بهترین حالت خود قرار دارد. شما از اضافه‌وزن یا لاغری مفرط در امان هستید و به احتمال فراوان، از نظری روحی و ذهنی نیز آرامش بیشتری را تجربه می‌کنید.

 

رژیم غذایی

رژیم غذایی به‌معنای ایجاد احساس خوب، انرژی بیشتر، بهبود سلامتی و تقویت روحیه به‌وسیلهٔ مصرف غذاهای سالم است، بنابراین محدودیت‌های سخت‌گیرانه، لاغر ماندن غیرواقعی یا محروم کردن خود از غذاهای دوست‌داشتنی، کاملاً با رژیم غذایی سالم در تضاد است.

 

در حقیقت راز تناسب اندام این است که شما با استفاده از تغذیهٔ مناسب، غذاهای طبیعی را جایگزین غذاهای فرآوری‌شده کنید. درحقیقت استفاده از غذاهایی که به‌طور طبیعی تهیه می‌شوند، ابتدا در تفکر و احساس و سپس روی شرایط جسمانی شما تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

 

برای داشتن بدنی سالم، باید در میزان پروتئین، چربی، کربوهیدرات، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن خود تعادل مناسبی ایجاد کنیم. طبیعتاً بهتر است که برای تأمین این مواد در رژیم لاغری خود، به سراغ خوراکی‌های سالم‌تر بروید. به‌طور مثال برای به‌دست آوردن پروتئین که به شما انرژی می‌دهد، همواره خوراکی‌های حیوانی را انتخاب نکنید، چراکه مصرف بیش از اندازهٔ این مواد، مشکلاتی را برای بدن شما ایجاد می‌کند. استفادهٔ روزانه از انواع منابع گیاهی حاوی پروتئین، یکی از بهترین روش‌ها برای جایگزینی فرآورده‌های گوشتی است. طبیعی است که این مورد، در رابطه با سایر منابع غذایی نیز صدق می‌کند.

 

گیاهان دارویی برای لاغری

برخلاف گروه قبل که تلاش می‌کنند با تغییر در سازوکار کلی تغذیهٔ خود به لاغری دست یابند، گروهی از افراد مصرف خوراکی‌های مشخصی با خاصیت چربی‌سوزی را راز تناسب اندام می‌دانند. بخشی از معروف‌ترینِ این خوراکی‌ها، گیاهان دارویی هستند. در این بخش تلاش می‌کنیم به 6 مورد از گیاهان دارویی برای لاغری اشاره کنیم:

 

1. زنجبیل

یکی از داروهای بسیار پرخاصیت در طب سنتی، زنجبیل است. این گیاه با طبع گرم خود، برای بسیاری از مشکلات مفید است که لاغری نیز یکی از همین موارد محسوب می‌شود. افزایش چربی‌سوزی، کاهش اشتها و کاهش جذب، فواید استفاده از زنجبیل است که باعث کاهش وزن شما می‌شود.

 

زنجبیل برای تناسب اندام

 

2. زیره

از آسیاب دانه‌های خشک گیاهی گلدار از خانوادهٔ جعفری، ادویه‌ای بسیار شگفت‌انگیز برای سلامتی بدن حاصل می‌شود که زیره نام دارد. یکی از این مزایای شگفت‌انگیز زیره، کاهش وزن و چربی‌سوزی است. ترکیب ماست و زیره یکی از پیشنهادهای همیشگی برای لاغری بوده‌است که مطالعات مختلف صحت آن را تأیید می‌کند.

 

زیره برای تناسب اندام

 

3. قهوه سبز

در میان گیاهان دارویی برای لاغری، همواره قهوه سبز یکی از توصیه‌های اصلی است. قهوه سبز از دانه‌های قهوه بو داده‌نشده به‌دست می‌آید که سرشار از اسید کلروژنیک است. مطالعات نشان می‌دهند که عصارهٔ این گیاه، می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در کاهش وزن افراد داشته‌باشد.

 

قهوه سبز برای تناسب اندام

 

4. کرفس

هرگاه صحبت از لاغری می‌شود، به احتمال فراوان نام آب کرفس می‌شنوید. تأثیر بی‌نظیر کرفس در لاغری، به‌عنوان یک گیاه خوش‌عطر و طعم، به‌دلیل سرشار بودن از فیبر فراوان است. این خوراکی سالم می‌تواند افراد را برای مدتی طولانی سیر نگه داشته و با اشتهای کاذب مقابله کند. این گیاه همچنین به‌دلیل کالری بسیار اندک، گزینهٔ ایده‌آلی برای استفاده در رژیم غذایی است.

 

کرفس برای تناسب اندام

 

5. دمنوش چای سبز

همچون قهوه سبز که تأثیر قابل توجهی در لاغری دارد، چای سبز نیز یکی از بهترین گیاهان دارویی برای لاغری محسوب می‌شود. دمنوش چای سبز حاوی کافئین و نوعی فلاونوئید به نام کاتچین بوده که هر دو نقش آنتی‌اکسیدانی فوق‌العاده‌ای دارند و می‌توانند در کاهش وزن مؤثر واقع شوند.

 

دمنوش چای سبز برای تناسب اندام

 

6. جینسینگ

نتایج یک تحقیق علمی نشان می‌دهد که مصرف 2 بار در روز به مدت 8 هفته از جینسینگ کره‌ای، تأثیر قابل‌توجهی در کاهش وزن خواهد داشت. این گیاه که به گیاه جوانی نیز مشهور است، سوخت‌وساز بدن را افزایش داده و منجر به چربی‌سوزی می‌شود. گفتنی است که جینسینگ در کنار کاهش وزن، می‌تواند در افزایش انرژی نیز مؤثر باشد.

 

جینسینگ برای تناسب اندام

 

کلام آخر

سبک زندگی امروزی، فرصت تحرک را از عموم افراد می‌گیرد و همین موضوع باعث افزایش وزن آن‌ها می‌شود. وجود اضافه‌وزن در درصد قابل‌توجهی از جامعه، آن‌ها را به فکر روش‌های مختلف لاغری انداخته‌است.

 

در این نوشته به نقل از گفتنی که هر روزه می توانید مطالب جدیدی در زمینه تناسب اندام و تغذیه را مطالعه کنید، به اهمیت تناسب اندام اشاره کردیم و دو نوع روش رژیم لاغری و گیاهان دارویی را به‌عنوان دو راز تناسب اندام از نگاه بسیاری از افراد بررسی کردیم. در قسمت اول به جزئیات یک رژیم غذایی درست و اصولی پرداختیم که نیازمند تأمین مواد غذایی در بدن خواهیم بود. در بخش بعد نیز شش نوع از بهترین گیاهان دارویی برای لاغری را عنوان کردیم که با مصرف آن‌ها می‌توانید به کاهش وزن خود کمک کنید.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی