hambergermenu

بیوگرافی لیام نیسون + فیلم شناسی

بیوگرافی لیام نیسون : ویلیام نیسون (متولد ۷ ژوئن ۱۹۵۲، بالیمنا، ایرلند شمالی)، بازیگر آمریکایی ایرلندی است که احتمالا به خاطر بازی در نقش مردان قدرتمند برجسته شناخته می شود.

 

نیسون در سال های اولیه زندگی اش یک بوکسور حرفه ای بود. با این حال، او این فعالیت را رها کرد و با قصد تحصیل فیزیک و علوم رایانه وارد دانشگاه کوئینز بلفاست ایرلند شمالی شد.

نیسون پس از یک سال کالج را ترک کرد و مدتی به عنوان یک راننده لیفتراک مشغول به کار شد، اما تنها پس از مدتی به قصد معلم شدن دوباره شروع به تحصیل کرد.

 

او همچنین در سال ۱۹۷۶ برای شرکت در کلاس های بازیگری به تئاتر Lyric Players دانشگاه بلفاست پیوست. دو سال بعد نیسون به تئاتر معتبر Abbey در دو بلین پیوست و در سال ۱۹۷۹ اولین کار سینمایی خود را با حضور در یک فیلم آموزشی مذهبی به نام “کریستیانا” آغاز کرد.

 

عکس جوانی لیام نیسون

 

او سپس نقش سر گاوین را در فیلم “اکس کالیبور” (۱۹۸۱) پذیرفت، و در ادامه در فیلم های “باونتی” (۱۹۸۴)، “ماموریت” (۱۹۸۶)، و “مظنون” (۱۹۸۷) در نقش مکمل حضور یافت.

 

نیسون همچنین در سال ۱۹۸۴، در چند سریال تلویزیونی از جمله “جزیره الیس” و “میامی وایس” نقش بازی کرد.

 

حضور در سینما

اولین نقش سینمایی نیسون حضور در فیلم “مرد تاریکی” بود اما این فیلم نتوانست توجه زیادی به خود جلب کند. در سال ۱۹۹۲ او اولین کار تئاتر برادوی خود را با بازی در بازسازی اثر یوجین اونیل با اسم “آنا کریستی” به همراه ناتاشا ریچاردسون انجام داد.

(نیسون و ریچاردسون در سال ۱۹۹۴ ازدواج کردند؛ اما ریچاردسون در سال ۲۰۰۹ پس از آسیب دیدگی از ناحیه سر در یک هنگام انجام ورزش اسکی در گذشت).

 

حضور در تئاتر “آنا کریستی” توجه استیون اسپیلبرگ کارگردان معروف را نسبت به نیسون جلب کرد و باعث شد تا او را برای بازی در نقش قهرمان هولوکاست اسکار شیندلر در فیلم “فهرست شیندلر” (۱۹۹۳) انتخاب کند.

 

حضور در این نقش برای نیسون نامزدی جایزه بهترین بازیگر اسکار را به ارمغان آورد.

 

پس از بازی در نقش مقابل جودی فاستر در فیلم “نل” (۱۹۹۴)، نیسون نقش رهبر افسانه ای یکی از قبایل اسکاتلند را در فیلم “راب روی” (۱۹۹۵) و نقش یک مرد انقلابی ایرلندی را در فیلم “مایکل کالینز” (۱۹۹۶) بازی کرد.

 

 

در سال ۱۹۹۸ او در نقش ژان وال ژان در فیلم اقتباس شده از رمان ویکتور هوگو به نام “بی نوایان” حاضر شد.

 

در همان سال او همچنین به صحنه تئاتر بازگشت تا نقش اسکار وایلد را در “تئاتر بوسه یهودا” در لندن و برادوی به تصویر بکشد.

 

سپس در سال ۱۹۹۹ نیسون در اولین سری فیلم های “جنگ ستارگان” با عنوان “جنگ ستارگان قسمت اول – تهدید شبح” حضور پیدا کرد.

 

قرن ۲۱ آغاز شکوفایی

در اوایل قرن ۲۱ ام، نیسون در مجموعه ای از فیلم ها بازی کرد و تطبیق پذیری بالای خود را به رخ کشید.

 

در سال ۲۰۰۲ او نقش رهبر یک گروه گنگستری مهاجر را در اثر تاریخی مارتین اسکورسیزی با نام “دار و دسته های نیویورکی” بازی کرد.

 

او پس از ظاهر شدن در نقش یک مرد زن مرده در فیلم کمدی در “عشق حقیقی” (۲۰۰۳)، نقش یک جانورشناس و دانش آموز دارای رفتار جنسی به نام آلفرد کینزی را در فیلم “کینزی” (۲۰۰۴) بر عهده گرفت.

 

نیسون سپس به بازی در نقش های مهم ادامه داد و در فیلم های “قلمرو بهشت” و “بتمن آغاز می کند” (هر دو سال ۲۰۰۵) نقش پذیرفت.

 

علاوه بر این، او صدا پیشگی یک شیر انیمیشنی دیجیتالی به نام اسلان را در سری فیلم های “سرگذشت نارنیا” (۲۰۰۵ و ۲۰۰۸) بر عهده گرفت.

 

پس از بازی در مقابل پیرس بروسنان در فیلم “آبشار سرافیم” (۲۰۰۶)، نیسون نقش یک مامور سابق CIA که تلاش می کرد تا دختر ربوده شده خود را آزاد کند در فیلم “ربوده شده” (۲۰۰۸) بازی کرد؛ موفقیت این فیلم در گیشه منجر به ساخت دنباله های آن در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ شد.

 

فیلم های لیام نیسون

 

در سال ۲۰۰۹ نیسون صدا پیشگی نقش یک جادوگر را در ورژن انگلیسی انیمیشن ژاپنی “پونیو روی صخره کنار دریا” بر عهده گرفت.

 

فیلم های بعدی او عبارتند از “کلویی” (۲۰۰۹) که در آن نقش شوهری را بازی می کند همسرش برای تست وفاداری او یک روسپی را استخدام می کند، و فیلم اکشن – ماجراجویانه “برخورد تایتان ها” (۲۰۱۰)، که در آن او نقش زئوس را به تصویر می کشد.

 

او بعدا در سال ۲۰۱۲ نقش زئوس را در فیلم “خشم تایتان ها” تکرار کرد. در در سال ۲۰۱۰ نیسون در فیلم بازسازی شده از سریال تلویزیونی سال ۱۹۸۰ به نام “تیم آ” و با نقش یک محکوم فراری در فیلم ترسناک “سه روز آینده” ظاهر شد.

 

او بعدها در فیلم های هیجان انگیز “ناشناخته” (۲۰۱۱)، در نقش مردی که به دنبال بازپس گیری هویت به سرقت رفته اش است، و “خاکستری” (۲۰۱۲)، در نقش یک بازمانده سقوط هواپیما که با طبیعت آلاسکا به رقابت می پردازد، بازی کرد.

 

در سال ۲۰۱۳، نیسون در درام “شخص سوم” در نقش یک رمان نویس درگیر یک ماجرای خارج از ازدواج حضور یافت.

 

سال بعد او نقش یک مارشال هوایی در فیلم اکشن “بدون توقف“، یک یاغی در کمدی “یک میلیون راه برای مردن در غرب” و یک کارآگاه خصوصی در فیلم “قدم زدن در میان قبرها” را پذیرفت.

 

نیسون سپس در انیمیشن های “عملیات آجیل” (۲۰۱۴) و “فیلم لگو” صداپیشگی کرد.

 

 

آثار اخیر

در فیلم سرگرم کننده “فرار در سراسر شب” (۲۰۱۵)، نیسون نقش یک آدمکش را بازی کرد و سال بعد در فیلم “عملیات کرومایت ” (۲۰۱۶) که درباره می جنگ کره بود او در نقش یک ژنرال حضور یافت.

 

آثار دیگر نیسون از سال ۲۰۱۶ عبارتند از “هیولایی صدا می زند” که در آن او نقش شخصیت اصلی را بازی می کند که به یک پسر کمک می کند تا با از دست رفتن قریب الوقوع مادرش کنار بیاید و “سکوت” مارتین اسکورسیزی که در مورد کشیش های یسوعی قرن هفدهم ژاپن است.

 

در سال ۲۰۱۷ او در فیلم “مارک فلت: مردی که کاخ سفید را به خاک سیاه نشاند” نقش یک مامور FBI را بازی کرد که با گزارش رسانی به واشنگتن پست در رسوایی واترگیت نقش مهمی داشت.

 

سال بعد، نیسون در فیلم “مسافر همیشگی” نقش یک فروشنده بیمه را بازی کرد که به طور ناخواسته وارد بخشی از یک توطئه شد.

 

او همچنین در فیلم “تصنیف باستر اسکراگز” مربوط به غرب وحشی ساخته برادران کوئن و اثر تحسین شده “بیوه ها” (هر دو در سال ۲۰۱۸) ظاهر شد.

 

در سال ۲۰۱۹ نیسون نقش یک برف روب که به دنبال انتقام قتل پسرش است را در فیلم کمدی سیاه “تعقیب سرد” و نقش یک مامور عالیرتبه را در فیلم “مردان سیاه پوش: بین المللی” بازی کرد.

 

مطالب پیشنهادی در مورد بازیگران خارجی

بیوگرافی جولیا رابرتزبیوگرافی رابرت دنیروبیوگرافی آدام سندلر
بیوگرافی کریس همسورثبیوگرافی اسکارلت جوهانسونبیوگرافی هانده ارچل
بیوگرافی هازل کایابیوگرافی بوراک دنیزبیوگرافی جنیفر آنیستون
بیوگرافی بن افلکبیوگرافی کیت بلانشتبیوگرافی دنزل واشنگتن

 

عکس های سریال ها

عکس پیکی بلایندرزعکس بریکینگ بدعکس سریال چرنوبیل

 

 

نقد فیلم ها 

نقد فیلم تلقین “Inception”نقد فیلم فارست گامپنقد فیلم فهرست شیندلر 
نقد فیلم شوالیه تاریکی نقد فیلم رستگاری در شاوشنکنقد فیلم The Big Sick
نقد فیلم Atomic Blondeنقد فیلم Dunkirkنقد فیلم Rough Night
نقد فیلم The Hitman’s Bodyguard 2017
نقد فیلم Wonder Womanنقد فیلم It
نقد فیلم Force Majeure
نقد فیلم Atomic Blondeنقد فیلم Every Thing, Every Thing

 

منبع : باحال مگ

دسته بندی :

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *