hambergermenu

بیوگرافی هریسون فورد (معرفی فیلم ها + زندگی شخصی)

بیوگرافی هریسون فورد : وی در ۱۳ جولای ۱۹۴۲ در شیکاگو، ایلینویز به دنیا آمد و در برخی از بزرگترین فیلم های هالیوود از جمله “جنگ ستارگان” و “مهاجمان صندوق گم شده” بازی کرده است.

 

او در دس پلینز، منطقه ای در حومه شیکاگو، به عنوان پسر یک مدیر اجرایی تبلیغات و یک مادر خانه دار بزرگ شد.

 

به گفته مجله People، او به دبیرستان Maine Township رفت و در آنجا در علوم اجتماعی و باشگاه های آموزش مدلینگ شرکت کرد.

 

فورد پس از فارغ التحصیلی در سال ۱۹۶۰ به تحصیل در رشته های انگلیسی و فلسفه در کالج Ripon در ایالت ویسکانسین پرداخت. در آنجا، او علاقه خود به بازیگری را تقریبا به طور تصادفی کشف کرد.

 

فورد سپس در یک دوره بازیگری ثبت نام کرد. با این حال فورد بهترین دانش آموز کالج نبود و قبل از اتمام تحصیلات آنجا را ترک کرد.

 

عکس جوانی هریسون فورد

 

با همسر آینده اش، مری مارکوارت، در اواسط دهه ۱۹۶۰ به هالیوود رفت. فورد برای اولین بار قراردادی با کلمبیا پیکچرز به عنوان یک بازیگر قراردادی امضا کرد و ۱۵۰ دلار در هفته درآمد داشت.

 

در سال ۱۹۶۶، فورد اولین کار خود را با حضور اندک در اثر “Dead Heat on a Merry – Go – Round ” آغاز کرد.

 

فیلم های موفقیت آمیز: “جنگ ستارگان” و “مهاجمان صندوق گمشده”

فورد با نا امیدی از عدم موفقیت خود به عنوان یک بازیگر، به یک نجار تبدیل شد تا درآمدی کسب کند.

 

جرج لوکاس اولین نقش را در فیلم آمریکایی “گرافیتی” در سال ۱۹۷۳ به او داد، اما حرفه او چندان پیشرفت نکرد. او سپس برای فرانسیس فورد کاپولا به عنوان نجار و بازیگر نقش های کوچکی را در فیلم های “گفتگو” (۱۹۷۴) و “اینک آخرالزمان” (۱۹۷۹) ایفا کرد.

 

در سال ۱۹۷۷، فورد دوباره با لوکاس برای بازی در نقش موفق هان سولو در فیلم “جنگ ستارگان” همکاری کرد. ایفای نقش گستاخانه اما دوست داشتنی او در این فیلم علمی – تخیلی به مطرح کردن او در هالیوود کمک کرد.

 

حضور در دو دنباله این فیلم، “امپراتوری ضربه می زند” (۱۹۸۰) و “بازگشت جدای” (۱۹۸۳)، به او کمک کرد تا به یک ستاره تبدیل شود.

 

در حدود این زمان، فورد در نقش یکی دیگر از شخصیت های افسانه ای حضور یافت. او در سال ۱۹۸۱ میلادی، نقش باستان شناسی به نام ایندیانا جونز را در فیلم “مهاجمان صندوق گمشده” به کارگردانی استیون اسپیلبرگ بازی کرد.

 

زندگی شخصی هریسون فورد

 

این فیلم ماجراجویی اکشن که قسمتی از آن توسط لوکاس نوشته شده بود، یک موفقیت بزرگ به شمار می رود. این فیلم چند دنباله، از جمله “ایندیانا جونز و معبد مرگ” (۱۹۸۴) و “ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی” (۱۹۸۹) را به همراه داشت.

 

فورد در طول زمان اولین بخش ایندیانا جونز به عنوان شخصیت اصلی فیلم کلاسیک علمی تخیلی “بلید رانر” (۱۹۸۲) ساخته ریدلی اسکات نیز بازی کرد.

 

تبدیل شدن به یک ستاره

فورد شهرت خود به عنوان یک بازیگر نمایشی را با چندین نقش مهم در اواسط دهه ۱۹۸۰ افزایش داد. او در سال ۱۹۸۵ با بازی در فیلم “شاهد” به کارگردانی پیتر ویر و بازی کلی مک گلیس، نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

 

سال بعد، فورد با ویر برای بازی در نقش یک مخترع عجیب در فیلم “ساحل پشه” به همراه ریور فینیکس و هلن میرن همکاری کرد.

 

در حالی که این پروژه یک ناامیدی تجاری به شمار می رفت، حضور در آن به فورد اجازه داد تا در یک شخصیت غیر معمول و گاهی متناقض حضور یابد.

 

در سال ۱۹۸۸ او با بازی در فیلم “دختر شاغل” در کنار ملانی گریفیت و سیگورنی ویور به سبک رمانتیک روی آورد.

 

پس از بازگشت به نقش قهرمانی اکشن، فورد در نقش یک مامور CIA به نام جک رایان در فیلم “بازی پاتریوت” بازی کرد.

 

این فیلم از رمان پرفروش تام کلانسی بر گرفته شده بود. تماشاگران او را در این نقش دوست داشتند و این امر موجب شد تا در سال ۱۹۹۴ فورد این نقش را در فیلم “تهدید فوری و آشکار” تکرار کند.

 

تا این زمان، فورد تبدیل به یکی از ستارگان پردرآمد هالیوود شده بود .

 

او ۲۰ میلیون دلار به همراه ۱۵ درصد از فروش فیلم در گیشه برای بازی در هر فیلم می گرفت. پس از سال های بسیار موفق، فورد در اواسط دهه ۱۹۹۰ کمی دچار اشتباه شد.

 

یکی از این اشتباهات حضور در بازسازی ناامید کننده فیلم کمدی دراماتیک سال ۱۹۵۴ به نام “سابرینا” بود.

 

بررسی فیلم های هریسون فورد

 

فورد سپس به همراه برد پیت، در فیلم ترسناک “شیطان درون” (۱۹۹۷) بازی کرد. اما با حضور در نقش رییس جمهور آمریکا در فیلم “نیروی هوایی یکم” در همان سال او ثابت کرد که هنوز هم بازیگر قهاری گاست.

 

فیلم های دیگری که او در این زمان بازی کرد عبارتند از: “بی گناه” (۱۹۹۰)، “در مورد هنری” (۱۹۹۱)، “آنچه در زیر پنهان است” (۲۰۰۰).

 

دیگر پروژه ها

در اوایل دهه ۲۰۰۰، فورد نقش های کمتری را به عهده گرفت و فیلم هایی که بازی می کرد نیز نتایج متفاوتی داشتند. او به همراه جاش هارتنت در فیلم مورد تحسین “جنایت در هالیوود” بازی کرد.

 

فیلم بعدی او “دیوار آتش” (۲۰۰۶) بود. پس از آن فورد در سال ۲۰۰۸ به یکی از مجموعه هایی که او را معروف کرد، برگشت.

 

در پایان اولین هفته اکران، فیلم “ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین” به نقطه اوج خود رسیدند و بیش از ۷۸۶ میلیون دلار در سراسر جهان درآمد کسب کردند.

 

فورد سپس در سال ۲۰۱۰ نقش متفاوتی را در فیلم “کابوی ها و بیگانگان” و در مقابل دنیل کریگ پذیرفت. در همان سال، فیلم کمدی “شکوه صبح” در گیشه فروش خوبی داشت.

 

در سال ۲۰۱۳، او استعدادهای نمایشی خود را در فیلم “۴۲” به نمایش گذاشت؛ این فیلم درباره زندگی بازیکن بیسبال آمریکایی – آفریقایی، جکی رابینسون بود.

 

سال ۲۰۱۳ او در فیلم ماجراجویی “بازی اندر” و ترسناک “توهم ” نقنش بازی کرد. فورد در اواخر آوریل ۲۰۱۴ در فیلم پر طرفدار “جنگ ستارگان اپیزود نهم” حضور یافت.

 

این فیلم به کارگردانی جی. جی. آبرامز در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۵ در آمریکا شروع به اکران و مجموعه ای از رکوردهای گیشه فروش را شکست و بیش از ۲۴۷ میلیون دلار در اولین هفته اکران در داخل کشور به دست آورد.

 

دو سال بعد فورد نقش خود را در دنباله فیلم “بلید رانر ۲۰۴۹” در کنار رایان گاسلینگ تکرار کرد. این بازیگر قدیمی سپس برای اولین بار با صداپیشگی نقش یک سگ مزرعه به نام روستر در انیمیشن “زندگی پنهان حیوانات خانگی ۲” (۲۰۱۹) پا به دنیای انیمیشن گذاشت.

 

ازدواج و زندگی شخصی

هریسون فورد از ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۹ با دوست دخترش مری مارکوارت زندگی می کرد. این زوج دو پسر دارند. او در سال ۱۹۸۳ با فیلمنامه نویسی به نام ملیسا متینسون ازدواج کرد.

 

آنها در طول فیلمبرداری “اکنون آخرالزمان” در سال ۱۹۷۹ با یکدیگر ملاقات کردند. آنها قبل از جدا شدن در سال ۲۰۰۱ و نهایی کردن طلاق خود در سال ۲۰۰۴ دو فرزند داشتند.

 

فورد از سال ۲۰۰۲ رابطه عاشقانه ای با بازیگری به نام کالیستا فلاکهارت داشت. این زوج در سال ۲۰۱۰ ازدواج کردند.

 

مطالب پیشنهادی در مورد بازیگران خارجی

بیوگرافی جولیا رابرتزبیوگرافی رابرت دنیروبیوگرافی آدام سندلر
بیوگرافی کریس همسورثبیوگرافی اسکارلت جوهانسونبیوگرافی هانده ارچل
بیوگرافی هازل کایابیوگرافی بوراک دنیزبیوگرافی جنیفر آنیستون
بیوگرافی بن افلکبیوگرافی کیت بلانشتبیوگرافی دنزل واشنگتن

 

عکس های سریال ها

عکس پیکی بلایندرزعکس بریکینگ بدعکس سریال چرنوبیل

 

 

نقد فیلم ها 

نقد فیلم تلقین “Inception”نقد فیلم فارست گامپنقد فیلم فهرست شیندلر 
نقد فیلم شوالیه تاریکی نقد فیلم رستگاری در شاوشنکنقد فیلم The Big Sick
نقد فیلم Atomic Blondeنقد فیلم Dunkirkنقد فیلم Rough Night
نقد فیلم The Hitman’s Bodyguard 2017
نقد فیلم Wonder Womanنقد فیلم It
نقد فیلم Force Majeure
نقد فیلم Atomic Blondeنقد فیلم Every Thing, Every Thing

 

منبع : باحال مگ

دسته بندی :

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *