hambergermenu

تاثیر بیماری‌های غده تیروئید و پاراتیروئید بر گوش

در صورت ابتلا به مشکلات شنوایی، احتمالا آخرین دلیلی که در نظر خواهید گرفت، اختلالات تیروئید و پاراتیروئید است. البته قدری دور از ذهن نیز به نظر می‌رسد چرا که غده تیروئید و پاراتیروئید معمولا فرایند‌های مربوط به متابولیسم را تحت تاثیر قرار می‌دهند نه فرایند‌های مربوط به شنوایی و به همین جهت، همواره بر روی واقعی بودن این موضوع شاهد بحث هستیم.

 

اینکه این موضوع واقعیت دارد یا نه و بررسی تاثیر بیماری‌های غدد تیروئید و پاراتیروئید بر روی گوش، موضوعی است که در ادامه قصد بررسی آن را داریم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

 

تصویر گرافیکی تاثیر بیماری‌های غده تیروئید و پاراتیروئید روی گوش یک آقا

 

آیا واقعا ارتباطی بین بیماری تیروئید و پاراتیروئید و گوش وجود دارد؟

از نظر علمی، به اثبات رسیده که اختلالات و مشکلات تیروئید و پاراتیروئید همچون پر کاری و کم کاری و یا سرطان، بر روی عملکرد گوش تاثیر گذار هستند! اختلالات تیروئید می‌توانند باعث کاهش شنوایی، وزوز گوش و حتی عدم تعادل شوند و این موضوع شاید برای بعضی از افراد مبتلا به اختلالات تیروئید و پاراتیروئید اتفاق افتاده باشد. البته که جای نگرانی نیست و در صورتی‌که دکتر گوش و حلق و بینی تشخیص دهد که مشکلات گوش مربوط به تیروئید هستند، با کنترل اختلالات تیروئید این مشکلات نیز رفع خواهند شد به جز یک‌سری حالات خاص. در ادامه برخی از رایج‌ترین انواع مشکلات گوش ناشی از اختلالات تیروئید و پاراتیروئید بررسی شده است.

 

سندروم پندر

سندروم پندر یکی از اختلالات ژنتیکی نه‌چندان رایج است که باعث کاهش شنوایی شده و در مقابل، باعث پیشرفت گواتر هم می‌شود.

 

پرکاری تیروئید و پاراتیروئید

کم کاری و پر کاری پاراتیروئید، علاوه بر اینکه متابولیسم را تحت تاثیر قرار می‌دهد، می‌توانند باعث وزوز گوش شوند. وزوز گوش و پرکاری این دو غده بسیار نادر است و بیشتر در کم کاری تیروئید و پاراتیروئید شاهد وزوز گوش هستیم.

 

پرتودرمانی سرطان تیروئید

در صورتی‌که برای درمان سرطان تیروئید نیاز به پرتو درمانی وجود داشته باشد، انجام این عمل می‌تواند باعث به کم شنوایی و در برخی موارد نادر، ناشنوایی شود! این موضوع برای سایر سرطان‌های سر و گردن که نیاز به پرتودرمانی در این ناحیه را دارند نیز صادق است.

 

هیپوتیروئیدی چگونه بر سلامت گوش تاثیر می‌گذارد؟

هیپوتیروئیدی یا کم کاری تیروئید که شایع‌ترین نوع از اختلالات تیروئید است، بیشترین سهم در ایجاد مشکلات دائمی یا موقت شنوایی را دارد. این مشکل با عوارضی همچون ضعف جسمانی، خستگی، عدم توانایی در تمرکز و یک‌سری موارد دیگر همراه است اما یکی دیگر از علائم این مشکل ضعف در شنوایی و وزوز کردن گوش است.

 

هرومون‌های تیورئیدی و پاراتیروئیدی، میزان انرژی قسمت‌های مختلف بدن را تعیین می‌کنند و به همین واسطه، اختلال در آنها می‌تواند باعث اختلال در کارکرد نقاط مختلف بدن مانند مغز، سیستم گوارش و در نهایت گوش بشود.

 

این مشکل می‌تواند عوارض مختلفی به همراه داشته باشد؛ مواردی از جمله عدم تعادل، وزوز گوش و کم شنوایی از مهم‌ترین تاثیرات کم کاری تیروئید بر روی گوش هستند اما در برخی موارد نادر، ممکن است به صورت موقت یا دائمی شاهد از دست رفتن شنوایی و ناشنوایی هم باشیم. رفتار این اختلالات به این صورت است که هیچ دارو یا روش درمانی‌ای نمی‌تواند بر روی آن کارساز باشد.

 

تصویر خانمی که از مشکل کم کاری تیروئید رنج می‌برد

 

چه زمان باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت بروز هرگونه علائم و اختلالات شنوایی، سریعا باید به پزشک مراجعه کنید اما اینکه آیا این مشکل ناشی از مشکلات تیروئید است، برمی گردد به اینکه آیا اصلا به اختلالات تیروئید مبتلا هستید یا نه؟ در صورتی‌که در کنار مشکلات شنوایی مواردی همچون خستگی، بی‌اشتهایی یا اشتهای زیاد، چاقی یا لاغری ناگهانی، تغییر در خلق و خو و سایر علائم اختلالات این دو غده مهم در بدن وجود داشت، می‌توان احتمال داد که مشکل از غدد تیروئید و پاراتیروئید است.

 

تشخیص مشکلات شنوایی ناشی از اختلالات تیروئید و پاراتیروئید

علائم بیمار،به تنهایی نمی‌تواند مشخص‌کننده مشکل باشد؛ حتی امکان این وجود دارد که بیمار اختلالات شنوایی و مشکلات اختلالات تیروئید و پاراتیروئید را با هم، اما به صورت مجزا و بی ارتباط به هم داشته باشد. در این صورت ابتدا باید اثبات شود که بیمار مبتلا به اختلالات مذکور است یا نه که این کاربا آزمایشات مختلفی امکان‌پذیر است. همچنین ممکن است که بیمار از قبل در جریان باشد که اختلالات تیروئید یا پاراتیروئید دارد و در این صورت باید بررسی شود که آیا تغییری در این اختلالات رخ داده یا نه؟

 

در قدم بعدی باید از طریق دارو درمانی یا هر فرایند دیگری اقدام به کنترل تیروئید و پاراتیروئید کرد و در صورتی‌که علائم مشکلات شنوایی بیمار کمتر شدند، می‌توان نتیجه گرفت که مشکلات شنوایی ناشی از مشکلات تیروئید و پاراتیروئید هستند.

 

درمان مشکلات شنوایی ناشی از اختلالات تیروئید و پاراتیروئید

در اغلب اوقات، مشکلات شنوایی که به خاطر مشکلات تیروئیدی و پاراتیروئیدی رخ می‌دهند، به صورت موقتی هستند و با کنترل مناسب این غدد، مشکلات رفع می‌شوند. به همین واسطه، بسیار اهمیت دارد که بیمار داروهای خود را سر وقت مصرف کرده و توصیه‌های غذایی مربوط به مشکل خود؛ حال کم کاری باشد یا پر کاری تیروئید و پاراتیروئید را رعایت کند. منبعدیجیاتو)

 

اما در صورتی‌که این مشکل گذرا نباشند و به خود بافت گوش آسیب رسانده باشند، فرایندهای درمانی مختلفی برای بهبود آن باید صورت گیرد و همچنین، ممکن است که به استفاده از سمعک‌ها نیز توصیه شود. در مورد این موضوع نمی‌توان قطعی نظر داد و عوامل زیادی هستند که می‌توانند در فرایندهای درمانی برای این مشکل تاثیر گذار باشند.

 

جمع‌بندی

اختلالات تیروئید و پاراتیروئید می‌توانند تقریبا تمام فرایند‌های بدن را مختل کنند؛ از گوارش گرفته تا فعالیت‌های مغزی و حتی کارکرد گوش، تحت تاثیر اختلالات این غدد مهم در بدن قرار دارند و شنیدن نیز یکی از همین مشکلات است! البته اختلالات شنوایی ناشی از مشکلات تیروئیدی خیلی رایج نیست و معمولا صورت ابتلا، بعد از کنترل تیروئید رفع می‌شود اما در برخی موارد، این اختلالات می‌توانند آسیب‌های دائمی و ماندگاری را به اجزای مختلف گوش وارد کنند و ما در این نوشته تلاش کردیم تا مهم‌ترین نکات در این باره را با شما در میان بگذاریم.

 

در صورتی‌که برای بررسی بیشتر این مشکل یا هر مشکل دیگری قصد مراجعه به پزشکان متخصص را دارید، می‌توانید از طریق سایت نوبت دهی آنلاین درمانکده برای دریافت نوبت پزشکان متخصص، از متخصص غدد گرفته تا فوق تخصص مغز و اعصاب و هر تخصص پزشکی دیگری اقدام کنید.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی